Johan Hackman Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Jag har läst några intressanta trådar om att ljudisolera rum och problem med att digitaltrummor hörs hos grannen trots att trummorna egentligen är ganska tysta. Eftersom ämnet verkar spritt över flera äldre trådar startar jag en ny och hoppas ingen misstycker. Jag byggde 2006 ett ljudisolerat rum i min lägenhet efter att läst en artikel om detta i Studio. Bilder (i kronologisk ordning) från projektet finns här: http://www.johanhack...tudiobygget2006. I korthet är det ett "rum-i-rummet" som vilar på en 50 mm Stepisolmatta. Väggar och tak har 95 mm isolering och en luftspalt, dvs utan kontakt med det gamla rummet. Syftet med rummet var att ha ett musikrum där jag både kan öva och spela in utan att störa grannarna. Lägenheten ligger i en fastighet från 1989 och jag upplever den inte som särskilt lyhörd. För några månader sedan kompletterade jag mina instrument med ett digitaltrumset. Jag valde ett kompakt kit med "elektroniska" pedaler, dvs utan klubbor. Detta sägs göra trummorna ännu tystare. Tyvärr blev jag varse att trummorna trots det ljudisolerade rummet hörs in till grannen genom en sarkastisk anonym lapp i hissen. (Det s.k. näthatet fanns redan innan internet i form av lappar i tvättstugan.) Jag letade då rätt på en stuvbit Stepisol och en gammal bänkskiva som jag ställde trummorna på. I och med det hade jag 100 mm Stepisol mellan trummorna och betongbjälklaget. Nästa lapp från grannen lät mig dock få veta att trummorna fortfarande hördes. Så efter att ha läst på lite på detta forum for jag iväg och handlade 54 bitar mursten som jag placerade på Stepisolen i två lager. På bilden nedan syns även liggunderlag mellan dessa lager men jag har inte avsett någon egentlig någon funktion med det. Min förhoppning är att stenen kommer ta upp energin från trummorna innan energin når golvet. Så nu till min fråga. Jag skulle vilja veta om jag kan hoppas att det nu är tyst hos grannen. Att ringa på och fråga dem kommer inte på tal. Jag har försökt men grannarna är av sorten man inte kan prata med. Det enda jag kan göra är att känna på parketten när jag använder pedalerna. Tidigare kunde man känna en svag vibration (så svag att jag har svårt att tro att det kunde gå ned till grannen) men nu känner jag ingenting. Någon annan med digitaltrummor som vet att de lyckats lösa problemet och därmed har grannar som inte sätter upp anonyma lappar i hissen? Johan
mrpimmy Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Jag bor på sjätte våningen och här grannen på ettan när han spelar digitaltrummor... Skulle jag bott på våning två så skulle jag nog tänka mig att bygga något till honom. Det enklaste vore ju att få kontakt med grannen så att du kan få höra själv hur och vad det är som låter, eller om han bara är lite för mycket. Men men. Jag har hört att det enklaste och billigaste sättet är spånskiva - halva tennisbollar - spånskiva. Har en kompis som är på väg och prova det till sin motionscykel. Nu har jag dock inga länkar jag kan hjälpa dig med, men en tanke i alla fall.
JohnRick Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Jag antar att du hittat ett av mina inlägg då i mängden när du sökt igenom? Hade också grannproblem i mitten av 2000-talet när jag bodde i lägenhet, med mina då modesta Yamaha DTX-press. Började med solid gummimatta i lager ovanpå vanliga mattor. Slutade med att jag byggde en scen som hade nio kvadratiska kontaktytor med golvet. Grannen klagade inte därefter i alla fall. Hon hade valt att gå vägen via den shyssta kundvärden, men tredje gången gick jag ner och pratade med henne sedan kneps det igen. Nu vet jag inte hur det är med mina Yamaha DTX900. Har enbart matta, sedan beställt gummi från HBG Gummifabrik som ligger under kicken. Bestämde mig även för att trä en mössa över själva kaggen för att dämpa det faktiska akustiska ljudet, och det påverkar inte triggningen det minsta. Dock misstänker jag givetvis att stomljuden kvarstår, men i nuläget inte utrymma att bygga upp mig från golvet, vilket jag egentligen borde. Tror tricket är att ha så få kontaktytor som möjligt. Tror ändå att dina murstenar hjälpt en del. Tennisbollplattformen har jag läst om innan men aldrig vågat mig på (eller orkat), men den lär nog garanterat fungera bra, förutsatt att man sitter stabilt. Det är ett helvete att försöka sitta på ngn form av hård skumgummi som jag också provade ett tag.
wellness music Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 (redigerat) Välgjort och snyggt rum du byggt. Helrätt tänkt med flytande rum och så. Här kommer några spontana kommentarer och funderingar på vad som kan vara en eller flera möjligheter till ditt problem: GOLV Stepisolen är mening att fungerar som "fjäder" mellan bef. golv och studiogolvet som väggar och tak vilar mot. För att "fjädern" ska kunna jobba behöver den belastas med massa och denna massa bör vara så betydligt större en nuvarande 1 lag golvspån + lamint/parkett-golv. Ju större massan är desto lägre blir resonansfrekvensen i golvet. Dessutom har du nu endast spån och stepisol som ljudisolering i golvet. Nuvarande konstruktion ger både parkett och sk. trumljud som lätt överhörs till intill liggande rum. Finns luftspalt runt stepisolen och spånet (blev alla kilar bortplockade efter att spånet las tex?). Är dörrar helt frikopplade/tillräckligt tunga/ordentlig tätning runt om? VÄGG/TAK/GENOMFÖRINGAR Som jag förstår det är väggar och tak byggda med endast 1 lag gips vilket ger konstruktionen en mycket sämre ljudisolering jämfört med 2 eller 3 lag. Dock så tror jag du ligger ganska jämt med den ljudisolering ditt glasparti ger. Är kabelgenomföringar (dosor/VP-rör) tätade? Likaså skivskarvar behöver vara ordenligt lufttäta. Även tilluftskanalen på långväggen behöver vara försedd med en ordentlig ljuddämpare. En möjlig orsak kan vara det lätta golvet samt för dålig ljudisolering av ditt rum + ev. vent. Redigerat 14 februari 2013 av wellness music
wellness music Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Tennisbollar kan säkert fungera men då skulle jag rekommendera en tung konstruktion istället för lätta skivmaterial med hög resonansfrekvens. 1
Johan Hackman Postat 14 februari 2013 Trådstartare Postat 14 februari 2013 (redigerat) Rummet som sådant fungerar som det är tänkt. Det är i första hand när jag övar min klassiskt skolade röst (läs:opera) som jag vill att grannarna inte ska bli störda. Om jag får döma av ljudet ute i min egen lägenhet fungerar dämpningen bra även när någon spelar på det akustiska pianot, vilket annars har en tendens att gå ut i fastigheten. Att lira elgitarr och sånt kan man ju göra med ett jekkla drag utan att det blir högt. Med rätt inställningar på gitarrprocessorn låter det som en mur av stärkare utan att ljudet från mina monitorer är högre än grannen har på sin TV. När jag lät bygga rummet var det en kompromiss mellan hur mycket vi skulle lyckas dämpa ljudet och rummets volym. Det försvinner snart ganska mycket när man knaprar i varje ända av rumsvolymen. När det gäller trummorna gissar jag att det rör sig om ett lågfrekvent ljud när man spelar på pedalerna, ungefär som när man hoppar hopprep. Ingen får tinnitus när de är i samma rum men det fortplantas i fastigheten. Även när man spelar på hi-haten som sitter på en stång ut från kitet uppstår det en vibration som inte låter men som känns. Borde inte det vara väldigt effektivt med mitt lilla podium på 1x1,2 meter som är uppbyggt av både Stepisol och två lager mursten? Att bygga om rummet känns inte som ett alternativ. Johan Redigerat 15 februari 2013 av Johan Hackman
wellness music Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 "Så nu till min fråga. Jag skulle vilja veta om jag kan hoppas att det nu är tyst hos grannen. Att ringa på och fråga dem kommer inte på tal. Jag har försökt men grannarna är av sorten man inte kan prata med. Det enda jag kan göra är att känna på parketten när jag använder pedalerna. Tidigare kunde man känna en svag vibration (så svag att jag har svårt att tro att det kunde gå ned till grannen) men nu känner jag ingenting." Så vitt jag kan bedöma är din fråga omöjlig att svara på eftersom det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till och du dessutom inte har åtkomst till intilliggande lägenheter. Min erfarenhet är att det är bättre att köra med raka rör gentemot sina grannar i ett sånt här fall. Brukar ofta leda till en ökad förtåelse och hjälpsamhet i att lösa ev. problem.
KaH Postat 15 februari 2013 Postat 15 februari 2013 En sak som du kan göra är att lyssna med stetoskop i golv och väggar utanför ditt flytande musikrum när någon spelar på ditt digitala trummset. http://www.netmedical.se/pl/Medical_Stetoskop_Ratiomed_stetoskop_218.aspx Om det inte hörs något i golvet när du lyssnar med stetoskopet utanför ditt musikrum så borde det inte fortplanta sig några vibrationer eller ljud in till grannarna. Obs var väldigt försiktig när du lyssnar med stetoskopet alla ljud förstärks enormt mkt. Ytligare ett sätt att höra vad som överförs via golvet väggar är att använda sig av en kontaktmikrofon. Fördelen du får då är att du kan spela in och analysera det ljud som mikrofonen har tagit upp med analysverktygen i wawelab. http://polysonic.se/prod.php?prodid=260031 En kontaktmick fäster du på instrumentets resonanslåda med häftmassa. Borde fungera lika bra att på samma sätt fästa kontakt micken mot ett parkettgolv, laminatgolv. Är dock mer tveksamt om det fungerar bra på plastmatta tapetklädda väggar. Vad man har hört från olika studioägare som byggt flytande rum i kontorslokaler är att ljud från trumkicken skall vara väldigt svåra att få bort helt. Närliggande grannar hör inga ljud från trummorna i övrigt mer än ett dovt dunkande ljud från kicken. Eftersom man stampar med hela benets kraft med foten på kicken så är väl effekten samma som att stampa takten med foten direkt i golvet kanske även värre eftersom man i en trumkick har utväxling och större yta som är i kontakt med golvet. Din konstruktion med tegelsten och stepisol borde fungera bra för att minska stomljud och resonans ner i golvet. Med handen kan du känna basljud med låg frekvens i golvet. Högre frekvenser borde vara betydligt svårare att känna av.
Bullerbyn Postat 15 februari 2013 Postat 15 februari 2013 När vi byggde inspelningsrum till studion så kontaktade vi dessa: http://vibratec.se/ Vi köpte aluminiumregel som vilar på "gummipuckar" från dom. På detta byggde vi själva rummet. Har för mig att de, utifrån storlek på rummet, räknade ut hur mkt. massa vi behövde för att konstruktionen skulle bli optimal.Tungt som aset blev det med bla betongplattor.
oioioi Postat 15 februari 2013 Postat 15 februari 2013 Tennisbollar kan säkert fungera men då skulle jag rekommendera en tung konstruktion istället för lätta skivmaterial med hög resonansfrekvens. Spelar skivans material någon roll då trummis plus trumset väger 100 kg? (Rent akustiskt alltså, sjösjuk trummis vill man ju inte ha.)
Dr Arthur Krause Postat 15 februari 2013 Postat 15 februari 2013 Skulle kunna gissa på att du behöver en ytterligare ljudfälla till ventilationsröret som går till elementet som är avstämt mot problemfrekvenser. Det kan vara så att ljudet sprids via elementrören till grannen? Om du inte redan har gjort det skulle jag i alla fall testa att sätta en ljudmätare vid elementet för att se hur mycket ljud som läcker den vägen. Nästa steg blir att mäta vilka/vilken frekvens det rör sig om.
Johan Hackman Postat 15 februari 2013 Trådstartare Postat 15 februari 2013 Det var ett bra förslag att använda stetoskop. Jag visste inte att det gick att få tag på så billigt, tack för länken. Jag utgår ifrån att det bara är stomljud som hörs in till grannen. När man slår på padsen låter det ju nästan ingenting om man inte spelar upp det i högtalare. Därför tror (och hoppas) jag att det inte finns något ljudläckage som spelar in. Innan jag ställde trummorna på stenen uppstod det ett dovt ljud ifrån bänkskivan trummorna stod på. Nu står fortfarande trummorna på en bänkskiva men i och med att jag lagt sten under hörs inte detta dova ljud. Jag kan inte förklara varför men hoppas att det på något sätt blivit stummare med nuvarande lösning. Johan
KaH Postat 15 februari 2013 Postat 15 februari 2013 (redigerat) Hej Johan. Om du tidigare ställde ditt digitala trumset på bänkskivan direkt på golvet utan något dämpande material i mellan så blev resonansen i bänkskivan och in i golvet kraftig. Bänkskivan gör bara allt sämre eftersom den förstärker ljudet och ökar resonansen in i golvet. Den bästa lösningen är nog att skippa bänkskivan under trumsetet helt den kommer bara att göra allt sämre. Om det inte fungerar att ställa trumsetet utan bänkskivan direkt på tegelstenarna. Köp då i stället markplattor i betong som du lägger ovanpå stepisolen och sedan ställer upp trumsetet direkt på plattorna. http://www.byggmax.c.../02151/slat-gra Om man stampar med foten på ett helt solid betong eller ett stengolv så blir inte ljudet speciellt starkt. Gör man samma sak på ett trägolv får man där i mot en häftig förstärkning av fotljudet. För lite mindre stum yta under trumsetet lägger du ut en gummimatta ovanpå plattorna. Gummimattan ger även fördelen att allt glider mindre om fötterna på setet är dåliga och minskar resonans och vibrationer ännu mer. http://biltema.se/sv...umsmatta-39083/ Du kan kolla läckage in mot elementet genom att lägga mobilen eller annan bärbar ljudinspelare innanför det isolerande fönstret vid ljuddämparen och spela in när du spelar på trumsetet. Redigerat 15 februari 2013 av KaH
Johan Hackman Postat 16 februari 2013 Trådstartare Postat 16 februari 2013 Markstenen du länkar till är den sten jag egentligen ville använda. Man får ju ont i ryggen bara av att titta på den, så tung är den. Tyvärr fick jag inte tag på någon sådan. Jag tror att jag skulle kunna ta bort bänkskivan och ställa trummorna direkt på de två lager av mursten (med den vita mattan som syns i min bild emellan) jag lagt på Stepisolen. Jag har beställt ett stetoskop så det ska bli intressant att kolla vad som ger effekt eller inte. Att använda mobilen som ljudinspelare på "läckage-ställen" är också en bra idé jag tänker testa. Johan
wellness music Postat 16 februari 2013 Postat 16 februari 2013 Som jag skrivit tidigare så kommer du inte kunna få svar på din fråga så länge du inte har möjlighet att komma in lägenheten i fråga. Att mäta med en vibrationsmätare (accelometer) eller lyssna med örat (eller stetoskop) i trapphuset ger bara en liten fingervisning om ev. stomljud som fortplantar sig just till trapphuset. Vad som egentligen är intressant är att översätta ev. stomljud till faktiskt ljudtryck i det aktuella rummet som riskerar att bli stört. De är alltså skillnaden i ljudtryck mellan de olika rummen som fastställer hur väl ljudisoleringen fungerar. Denna ljudtrycksmätning behöver dessutom göras på olika punkter i rummet.
wellness music Postat 16 februari 2013 Postat 16 februari 2013 Spelar skivans material någon roll då trummis plus trumset väger 100 kg? (Rent akustiskt alltså, sjösjuk trummis vill man ju inte ha.) Absolut, ju styvare (tyngre) dessto bättre.
KaH Postat 17 februari 2013 Postat 17 februari 2013 Hej Johan. 15 kg per platta är tungt så det är ett ganska bra styrketräningspass om man skall flytta dom plattor som behövs under ditt digitaltrumset. Tegelstenarna fungerar nog i princip lika bra som cementplattorna. Skillnaden är att man får mindre antal skarvar med trägårdsplattorna och att dom ligger mer stabilt på stepisolen. Om tegelstenarna fäster bra mot stepisolen och inte glider isär när du spelar på trummorna så kan du ställa setet direkt på mattan ovanpå tegelstenarna. Om du måste ha en skiva under trumsetet för att få stablitet använd en i Mdf eller spånplatta. Furu som du har i din bänkskiva ger mer resonans och sjunger lättare med i dom ljudvibrationer som den blir utsatt för. För att minska resonansen i skivan yttligare så kan du lägga en gummimatta under skivan innan tegelstenarna.
Johan Hackman Postat 24 februari 2013 Trådstartare Postat 24 februari 2013 Jag har nu lyssnat med stetoskop i golvet och det hörs ingenting. Däremot låter det mycket när man kollar direkt mot bänkskivan så skillnaden är stor. Lyssnar man mot stenarna hörs också ett dovt ljud men det når som sagt inte golvet, åtminstone inte om jag lyssnar i stetoskopet. Så mycket klokare har jag inte blivit av detta men det känns ändå som jag är en bit på väg med att lösa problemet. Svaren i den här tråden har varit väldigt bra att ha med sig. Tack alla! Johan
Johan Hackman Postat 8 mars 2013 Trådstartare Postat 8 mars 2013 (redigerat) Stepisolen är mening att fungerar som "fjäder" mellan bef. golv och studiogolvet som väggar och tak vilar mot. För att "fjädern" ska kunna jobba behöver den belastas med massa... Jag skulle vilja veta lite mer om hur den här "fjädern" fungerar. Låt säga att istället för att ställa digitaltrummorna på ett golv som ligger på Stepisol så ställer vi ett akustiskt piano på det. Innebär det att man belastat Stepisolen med en massa (dvs pianots massa) så att "fjädern" fungerar? Fungerar Stepisolen bättre med ett tungt piano än med ett lätt digitaltrumset? Johan Redigerat 8 mars 2013 av Johan Hackman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.