rockstone Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Kompisen har köpt nya zoom h4n och nu funderar vi på hur lång xlr kabel man kan ha??? antar att det tappar ljud(om man kan säga så) efter några meter. Så hur långt kabel kan man ha till ett mixerbord eller porta studio eller liknande? Kan man ha längre kabel när det är fantommatning?
rockstone Postat 14 december 2011 Trådstartare Postat 14 december 2011 Givetvis kommer det komma lustiga svar nu, tex hur långt är ett snöre men om nån har koll så hadde vart väldigt bra att få veta
Shimmen Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Desto längre, desto mer bör du betala för den, för det behövs bättre isolering vid större längder
Claes Holmerup Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Balanserat och med låg impedans... Du kan ha väldigt långa kablar och det enda du kommer att märka, är egentligen att signalen dämpas lite grand i nivå ju längre kabeln är. Med extremt långa kablar så kan man behöva en impedansbuffer som sänker impedansen ytterligare och förstärker signalen lite extra - men då kan man å andra sidan köra kablar på ett par km...
rockstone Postat 14 december 2011 Trådstartare Postat 14 december 2011 Ok, men skulle typ 30meter funka? utan buffer
Frekvensspektrumanalysator Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Jag har en liten delfråga i det här: Hur är det egentligen med sanningshalten i detta påstående?: En linesignal klarar långa avstånd bättre än en mikrofonsignal. Därför ska man helst ha sina preamps inne i inspelningsrummet, och låta linesignalen ta den längsta vägen.
Claes Holmerup Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Ok, men skulle typ 30meter funka? utan buffer Så länge det inte är riktigt usel kabel så borde det funka bra.
Claes Holmerup Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Jag har en liten delfråga i det här: Hur är det egentligen med sanningshalten i detta påstående?: En linesignal klarar långa avstånd bättre än en mikrofonsignal. Därför ska man helst ha sina preamps inne i inspelningsrummet, och låta linesignalen ta den längsta vägen. Du har starkare signal med line, så om man tänker på det sättet så ligger det väl lite sanning i det - men både linesignalen och mikrofonsignalen är ju balanserade och därför också väldigt okänsliga för störningar, så av den anledningen har det nog mikroskopisk betydelse. Dessutom bygger överföringen på impedansbryggning i båda fallen, så om man inte har ovanligt låg ingångsimpedans på preampen, borde det bara kunna påverka teoretiskt sett... Om man är osäker på det och vill ha 20dB starkare signal i mikrofonkabeln, så finns det lösningar på det - som exempelvis FetHead Phantom från holländska Triton Audio. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.