jacobanjo Postat 23 maj 2015 Postat 23 maj 2015 Jag ligger i startgroparna för att fixa ihop en liten hemmastudio och har några funderingar. Jag har läst runt en massa och fastnat för ljudkortet Focusrite Scarlett 18i20 men undrar om preamparna i den är tillräckligt bra för att driva de mikar som jag har tänkt mig. Jag har en Sennheiser 441 sen tidigare och funderar på en Golden Age Project R1 MkII (som jag blev nyfiken på genom en fin tråd här: http://forum.studio....kar-golden-age/ ) . Jag tycker att R1an låter mjukt med mycket bandmiks-karaktär till ett överkomligt pris (2.000kr). Tillverkaren rekommenderar en preamp med 60-80dB gain - men Focusrite har bara 55dB. Ett alternativ kan vara att istället köra på ett annat billigare ljudkort (Focusrite Scarlett 18i8) och koppla in ett par lösa preampar i line-ingångarna. Helst en 2-kanalig för runt 1.500, (så blir det ungefär samma pengar som 18i20) men jag har inte hittat nåt vettigt för det priset när jag har kollat runt. Jag är ute efter ett varmt vintagesound så finns det rörpreampar som passar så är det extra kul. Tänker jag rätt? Finns det preampar som är OK, har tillräckligt hög gain (helst 80dB) och passar min budget? Eller kan det funka med de interna Focusrite preamparna? Någon som har erfarenhet av Golden Age R1 MkII? (De har ju också en aktiv variant, MkIII, 2.300kr, men jag tycker inte att den låter lika fint) - Jacob
pme (oregistrerad) Postat 23 maj 2015 Postat 23 maj 2015 Tja, två stycken triton audio fethead passar in i budgeten. Det är en pre-preamp som ger lite extra gain till dynamiska och bandmickar. Men det är ungefär samma sak som den aktiva varianten av micken. Bandmickar kan vara ganska krävande av preampen för att bli bra.
jacobanjo Postat 24 maj 2015 Trådstartare Postat 24 maj 2015 Tack för tipset, pme. Det är ju en bra lösning ifall det visar sig att ljudkortet har för lite gain.
Claes Holmerup Postat 24 maj 2015 Postat 24 maj 2015 Ja - FetHead ger 20dB extra gain, så de är mycket användbara i sådana lägen när man inte kan skruva upp gain tillräckligt. 🙂
jacobanjo Postat 24 maj 2015 Trådstartare Postat 24 maj 2015 Jag funderar också på om det är smart att satsa på det större ljudkortet med 8 inbyggda preampar eller om det ger större flexibilitet att köpa det mindre med 4 preampar och 4 lineingångar och tänka att jag ska komplettera med fler lösa preampar. Eller så blir det bara dyrt och dåligt med tanke på den prisnivån jag har tänkt att lägga mig på. Focusrite Scarlett 18i20: 4.300kr Focusrite Scarlett 18i8: 2.800kr. Vilket ger 1.500kr över att köpa de två extra preamparna jag tycker att jag behöver i första skedet. För det priset kanske jag inte hittar nåt som matchar de inbyggda.
jacobanjo Postat 24 maj 2015 Trådstartare Postat 24 maj 2015 Tack Danne Z för en tydlig och enkel förklaring! Då borde min Sennheiser 441a på 200 Ohm ligga någonstans i mellan och också påverkas av en Fethead men inte till riktigt lika hög grad.
Claes Holmerup Postat 24 maj 2015 Postat 24 maj 2015 (redigerat) Soundet påverkas av ingångsimpedansen om micken är försedd med utgångstransformator. Är utgången transistorbalanserad istället (eller om ingången har hög inimpedans), så kommer däremot inte inimpedans att påverka soundet. Passiva mickar är transformatorbalanserade (det finns ju ingen drivspänning som kan spänningsmata transistorer), så jag kan verifiera att Danne Z har rätt. Jag tänkte bara på problemet med att gainen inte räcker till... Redigerat 24 maj 2015 av Claes
Claes Holmerup Postat 13 januari 2016 Postat 13 januari 2016 (redigerat) Nu vet inte jag var du får allt ifrån. Men det är väldigt lustiga påståenden du kommer med. Självklart är alla mikrofoner oavsett utgångssteg beroende av rätt impedans för att inte lastas ner och låta dåligt. Det är precis som med gitarrer och basar med passiva mickar som inte heller har transformatorutgång där man är beroende av en väldigt hög ingångsimpedans för att inte soundet ska påverkas negativt. Var läser du alla tokigheter du kommer med? Har tydligen missat detta märkliga svaret tidigare... En mick med transformatorutgång har normalt inte lika låg utimpedans som en elektroniskt balanserad - och utgångstrafon skapar dessutom en filterkrets ihop med ingången, medan den elektroniskt balanserade utgången är en egen krets - så om inimpedansen inte är tillräckligt hög, så kommer kombinationen att färga ljudet från en mick med trafoutgång. Vanliga dynamiska gitarrmikrofoner (som för övrigt ÄR en transformator i sig eftersom det är en svängande sträng som alstrar elektriska förändringar i en spole) fungerar likadant, medan humbuckers inte har sådana problem. Den passiva R1: Output impedance: 600 ohm, balanced.Recommended load impedance: > 3 kOhm Den aktiva R1: Output impedance: 200 ohm, balanced.Recommended load impedance: > 1000 Ohms. Jag har själv testat med bl a en Neumann TLM103 som inte påverkades ett dugg av en preamp med variabel inimpedans, medan en Shure Beta58 påverkades kraftigt när jag sänkte inimpedansen, precis som förväntat. Du kan testa själv, om du har tillgång till en preamp med ställbar inimpedans - men de flesta har ju inte det, utan har en fast inimpedans... Redigerat 13 januari 2016 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.