Volt 276 – Prisvärt ljudkort med inbyggd analog kompressor och vintageförstärkare
Av Fitzpatrick
Totalt har Universal Audio släppt fem ljudkort i Volt-serien, Volt 1 och 176 med en ingång, Volt 2 och 276 med två ingångar och Volt 476 med fyra ingångar, och fler utgångar än de två som resten av serien erbjuder. Skillnaden mellan Volt 2 och 276 är att den senare är bestyckad med en integrerad kompressor baserad på den klassiska 1176 Limiting Amplifier. Volt-serien består av USB-ljudkort med 24-bit/192 kHz ljudkonvertering för PC, Mac, iPad och iPhone.
Volt 276 är byggd i metall och har träpaneler på kortsidorna och känns rejält och hållbart utan att vara klumpigt och tungt. På framsidan finns två kombinerade mikrofon- och linjeingångar med varsin omkopplare för att välja mellan dessa, hörlursutgång med volymratt, samt en knapp för 48V fantommatning. På ovansidan finns tre rejält tilltagna rattar för monitor och gain för de båda kanalerna, knapparna vintage och 76 compressor för varje kanal, en knapp för direktlyssning utan latency och även mätare för in- och utgångarna. Baksidan har en strömknapp, strömingång, uttag för USB-C, MIDI in och ut samt linjeutgångar för monitorer. Fördelningen av rattar och knappar känns mycket bra, och designvalet att på Volt 276 placera rattarna för gain på ovansidan, och att göra dem så pass stora gör att de är lätta att både se och nå. I lådan finns själva ljudkortet, en USB-C till USB-A-kabel samt USB till 5V DC strömkabel.
Vi nämnde tidigare knapparna vintage och 76 compressor, och dessa är framförallt det som sticker ut hos Volt 76. Vintage finns i alla ljudkorten i Volt-serien, och emulerar kretsen hos deras välkända rörförstärkare Universal Audio 610. Knappen 76 compressor som finns hos Volt 176, 276 och 476 aktiverar den inbyggda analoga kompressorn vars krets är inspirerad av 1176 Limiting Amplifier. Genom att trycka på knappen flera gånger kan du välja mellan olika lägen för kompressorn – dessa kallas Voc, Gtr och Fast. Voc är anpassad för sång och har snabb attack och kort release. Gtr är riktad mot gitarr och bas och har långsam attack, och ganska snabb release för att framhäva transienterna hos dessa instrument. Positionen Fast har en väldigt snabb attack och medium release för mer aggressiv kompression. Kompressorn har alltså analoga kretsar, inte digitalt återskapade vilket känns både ytterst ovanligt och som en ren lyx för ett ljudkort i denna prisklass.
Vi började med att koppla in ljudkortet i en iMac, ett Logic X-projekt var redan oavsiktligt öppet och ljudkortet hittades direkt. Vi började med att koppla in en Aston Origin-mikrofon till ljudkortet och rikta den mot hålet hos en akustisk gitarr, omkring en decimeter ifrån. För att få ut mest av vintage-läget, och den analoga kompressorn rekommenderar Universal Audio att du börjar svagt, och skruvar upp den tills du hör att det distar, då backar du lite och stannar vid den positionen. Vi spelade in ett rent spår, ett med vintage-läget aktiverat, ett med kompressorn i Gtr-positionen och slutligen ett med både vintage-läget och kompressorn i Gtr-positionen. För att inte låta volymskillnaderna påverka vår uppfattning volymmatchar vi de fyra spåren.
Så fort vi hör ordet rörförstärkare drar sig tankarna till en varm ljudbild. Det finns en del av det här, men framförallt upplever vi en liten ökad skärpa och klarhet i det övre mellanregistret och diskanten. Det känns även som att en del problemfrekvenser i det lägre mellanregistret hos den akustiska gitarren mattas av. Känslan är att vintage-läget inte alls är en gimmick som förändrar karaktären drastiskt, utan snarare att den ger en i detta fall bättre utgångspunkt för en bra inspelning. Detsamma gäller kompressorn som känns väldigt balanserad och musikalisk, definitivt inte överdriven, med ett litet brus i botten som ger en vintage-känsla. Vi gick sedan vidare till att koppla in en basgitarr genom linjeingången. Med både vintage-läget och kompressorn i Gtr-position så rundades tonen av på ett behagligt sätt.
Vi testade även sång genom tidigare nämnda Aston Origin-mikrofon, med kompressorn i Voc-läget och resultatet liknade den akustiska gitarren. Vi gick vidare med att koppla in Volt 276 till en Macbook Pro från 2011 och det gick lika problemfritt som för iMac. Slutligen spelade vi in en Elektron Octatrack, ett stereospår med trummor och en syntbas i samma fyra steg som för de andra inspelningarna, med skillnaden att kompressorn ställdes i positionen Fast för mer aggressiv kompression. Även här lyfter vintage-funktionen frekvenserna över 1kHz en del, och lite mer högre upp i frekvensregistret samtidigt som basen känns mer solid. Intrycket förstärks i kombination med kompressorn.Vi bifogar ljudexempel från inspelningen av den akustiska gitarren med volymmatchning och ljudexempel från Octatrack-inspelningen utan volymmatchning för att du även ska höra volymskillnaderna i de olika lägena.
Ljudexempel: Akustisk gitarr.mp3
Ren signal – Vintage – 76 Compressor GTR – Vintage och 76 Compressor GTR
Ljudexempel: Elektron Octatrack.mp3
Ren signal – Vintage – 76 Compressor FAST – Vintage och 76 Compressor FAST
Inkluderade programvaror:
Ableton Live Lite
Softube Marshall Plexi Classic Amp
Softube Time & Tone Bundle
Celemony Melodyne Essential
Relab LX480 Essentials
Plugin Alliance Ampeg SVT-VR Classic
Brainworx bx_tuner
Brainworx bx_masterdesk Classic
UJAM Virtual Drummer DEEP
UJAM Virtual Bassist DANDY
Spitfire LABS
Läs mer
Svensk kontakt: Fitzpatrick
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.