Så tar du steget att producera rumsligt ljud i Dolby Atmos
Av Dolby (redigerat)
Sedan rumsligt ljud kom till Apple Music har efterfrågan av efterfrågan på musik mixad i Dolby Atmos exploderat. Särskilt eftersom så många konsumenter i ett slag fick tillgång till Dolby Atmos. Tack vare det brant stigande behovet av musik mixad i Dolby Atmos, har antalet Atmos-studior blivit tre gånger fler bara det senaste året.
Med andra ord är omslutande ljud, rumsligt ljud, eller immersive audio, det nya idealet inom musik, film och spel. Dolby Atmos är inget vanligt surroundsystem där du manuellt panorerar ljud till olika högtalare. I stället placerar du ut virtuella objekt i ett virtuellt rum. Därför mixar du egentligen aldrig för en specifik högtalaruppsättning i Dolby Atmos. Du mixar för ett rum, vilket lyssnaren kan uppleva genom en mängd Atmos-kompatibla enheter. Några exempel på Dolby Atmos-kompatibla enheter är smarta TV-apparater och smarta högtalare, soundbars, hemmabio, bilar och även hörlurar med så kallad binaural virtualisering av Dolby Atmos.
Du som mixar behöver därför bara fokusera på att skapa och leverera en Dolby Atmos-mix av musikspåret och som du hör i ditt virtuella rum. Lyssnarna kommer sedan höra dina objekt i sitt eget virtuella rum, oavsett hur de lyssnar på mixen.
För att börja skapa mixar i Dolby Atmos behöver du ett musikprogram (DAW) med stöd för Dolby Atmos. Den senaste versionen av Logic Pro, Cubase Pro och Nuendo har Dolby Atmos inbyggt och du kan komma igång att mixa direkt. För alla andra musikprogram, som till exempel Pro Tools, behöver du skaffa en extra mjukvara kallad ”Dolby Atmos Production Suite” för cirka 3 000 kronor.
När du mixar i Dolby Atmos, placerar du ut ljuden från ditt musikprogram i ett virtuellt rum som med hjälp av monitorer längs med studions väggar och tak återskapas i verkligheten. För en riktig Dolby Atmos-studio krävs minst 7.1.4, det vill säga sju monitorer runt om dig, en subwoofer och fyra monitorer i taket. Men det är lätt att stirra sig blind på hårdvaran. Det är egentligen i mjukvaran som Dolby Atmos geniala styrka ligger i. I grund och botten är det en helhetslösning där du med senaste versionen av Logic Pro och ett par AirPods Pro redan nu kan skapa och släppa en Atmos-mix, utan extra hårdvara.
Så här gör du i Logic Pro
-
Anslut dina hörlurar, starta Logic Pro och påbörja ett nytt projekt. Under Details > Spatial Audio väljer du ”Dolby Atmos”.
-
Öppna den plugin på master-kanalen som heter Atmos och välj ”Apple Renderer (Head Tracking)” som Monitoring Format. Nu kan du mixa med endast dina hörlurar. Det är förvånansvärt enkelt att komma igång.
-
För att börja mixa behöver du bara förstå två olika koncept: Beds och Objects. Beds är det tidigare sättet att mixa surround, där flera ljudspår balanseras manuellt till högtalarna. Objects däremot är ett nytt sätt att hantera ljud på och som Dolby har utvecklat, där du ger varje kanal sitt eget virtuella objekt. I Logic Pro går du till Output i kanalstrippen eller i mixern och väljer ”3D Object Panner” vilket gör om kanalen till ett Dolby Atmos-objekt. Nu ser du i stället en panoreringsruta (Pan), med en liten grön punkt som representerar objektet. När du flyttar objektet räknar Dolby Atmos Renderer automatiskt ut hur ljudet ska ändras spatiellt för att du ska uppfatta att objektet byter plats i ditt virtuella rum. Om du dubbelklickar på ytan får du upp ett fönster där du kan finjustera placeringen bättre och även ange från vilken höjd i rummet som ljudet ska komma.
-
När du har fått koll på detta så är produktionen mycket intuitiv. Vill du höra en fågel snett bakom dig så placerar du helt enkelt fågelobjektet där du vill höra den sjunga. Det blir även en kreativ och konstnärlig process att bygga och inreda rummet.
Utmaningen med musik i Dolby Atmos är att mixa så att lyssnaren känner sig omsluten av ljud, samtidigt som du skapar ett perspektiv av musiken som förhöjer upplevelsen.
Klassisk musik, som inspelningen av John Williams konsert Live in Vienna (Apple Music), tenderar att placera direktljudet från orkestern rakt fram vilket skapar ett tydligt lyssnarperspektiv med konsertsalens efterklang utplacerad runtom i det virtuella rummet. Resultatet blir en känsla av att befinna sig exakt i det rummet där musiken framförs.
Men du är så klart inte begränsad av att musiken låter rakt framför lyssnaren. Ett exempel kan vara att låtens första vers kan spelas upp helt torrt framför lyssnaren för att sedan i refrängen fylla utrymmet bakom och över lyssnaren med reverb och nya instrument. Detta kan ge dig känslan av att låten omsluter dig mer ju längre du lyssnar.
Vill du lära dig mer har Dolby en utmärkt portal fylld med guider och andra läromedel helt gratis.
Rumsligt ljud eller omslutande ljud är alltså det nya idealet eftersom konsumenter alltmer lyssnar i virtuella rum. På samma sätt som övergången från mono till stereo ledde till utforskandet av bredden i en mix står vi nu redo inför övergången från stereo till Dolby Atmos.
David Ziegler, Senior Content Engineer på Dolby, är expert på de flesta aspekter av Dolby Atmos.
Frågor och svar
Vilka musikgenrer finns tillgängliga i Dolby Atmos?
– Dolby Atmos är representerat i alla genrer. Eftersom de största bolagen och strömningstjänsterna som Apple Music och Amazon har omfamnat Dolby Atmos och lyfter fram det på sina landningssidor, är även intresset stort oavsett genre. En viktig aspekt är att Atmos har blivit stort även i katalogmusik. Så länge man har tillgång till multitrack-spåren eller stems så kan katalogmusik mixas om i Dolby Atmos. Så det finns musik i Atmos för alla åldrar av musikkonsumenter.
Vad är skillnaden mellan att producera musik i stereo och i Dolby Atmos?
– Dolby Atmos ger dig som musikproducent ytterligare ett kraftfullt kreativt verktyg. I stället för att placera ljud till höger och vänster i ett plan, kan du nu använda rummets alla riktningar. Det är mycket intressant att se hur olika producenter och artister inom olika genrer drar nytta av den här möjligheten.
Kan den tredimensionella rymden spelas in eller behöver den produceras vid mixningsskedet?
– Den kan spelas in, men hur man arbetar beror så klart på vilken genre det handlar om. De slutliga besluten om hur rummet ska användas görs vid mixningen, men den kreativa processen kan så klart börja mycket tidigare. Inom pop kan det hända vid tracking eller i arrangeringen. Inom akustisk musik kan det ske redan vid inspelningen genom placering av mikrofoner. Mycket av nyinspelad klassisk musik och jazz som släpps idag har spelats in med Dolby Atmos genom att använda flera mikrofoner, och genom att spela in ljudstudsarna/reflektionerna i rummet.
Som producent, hur prioriterar du mellan Dolby Atmos och stereo?
– Jag skulle säga att inom alla genrer är bäst att tänka Dolby Atmos redan från början. Och naturligtvis måste du någonstans se till att mixen låter bra både i Dolby Atmos och i stereo så det kan handla om en parallell process. Några producenter fokuserar på stereo först och tar sedan sina stems/spår och gör en Atmos-mix, medan fler och fler väljer att producera för Atmos först och sedan mixa ner till stereo. För akustisk musik är det lite annorlunda då jag anser att man behöver fler mikrofoner vid inspelningen. Och det ser vi även från de stora bolagen som Deutsche Grammophon, att de har detta i åtanke vid sina nya inspelningar.
Hur många musikstudior med Dolby Atmos finns det?
– Vi arbetar tillsammans med studior så att de kan installera Atmos men vi övervakar inte byggen eller certifierar dem. Det gör att vem som helst kan köpa en uppsättning monitorer och ansluta till sin dator för att börja mixa och släppa musik i Dolby Atmos. Därför finns det säkert flera mindre studior som vi inte har hört talas om. Men utifrån de vi känner till så finns det cirka 600 studior i världen som aktivt producerar musik i Dolby Atmos varav 10-12 finns i Sverige.
Är det rimligt att producera musik i Dolby Atmos med ett par AirPods Max till exempel?
– Det är en intressant fråga. Vi rekommenderar att använda högtalare i en studio, vilket vanligen utgör den största delen av investeringen. Dolby Atmos numera är integrerat i flera musikprogram som Logic Pro och Cubase utan extra kostnad, och till andra program kan det behövas en mjukvara från Dolby för cirka 300 Euro. Så kostnaden för mjukvara är liten. Det finns heller inga avgifter för att få använda Atmos, eller för att bli certifierad så det är egentligen högtalarna som kostar. Men formatet är så flexibelt att du kan faktiskt monitorlyssna i hörlurar. Tekniskt sett kan du både mixa och publicera musik i Atmos med ett par enkla hörlurar men vi rekommenderar verkligen att också lyssna i högtalare eftersom det kan vara riskfyllt att bara lyssna i hörlurar. Vad som är fullt rimligt är att du kan förbereda din mix i hörlurar, ta de stora besluten var ljuden ska ligga, och därefter ta mixen till en av de 600 studiorna och finjustera mixen där innan publicering.
Hur kan hemanvändare lyssna på musik i Dolby Atmos idag?
– En av fördelarna med Dolby Atmos är att det har funnits i drygt åtta år nu tack vare streamingtjänster som Netflix. Det betyder att det redan finns många enheter som kan spela upp Dolby Atmos, som hemmabiosystem, soundbars, smarta högtalare och inom kort även bilar. Så det finns flera möjligheter att lyssna på Dolby Atmos-musik i högtalare. Sedan finns ju den stora lyssningsbasen med hörlurar som har stöd för rumsligt ljud.
Redigerat av Björn Olsberg
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.