Monicon XL – inte bara mångsidig monitorkontroller
Av Adam Hall
Jag har alltid haft problem med min lyssning hemma och inte velat lägga stora summor på en monitorkontroller. Jag har två högtalarsystem, ja till och från testar jag ett tredje, samt hörlurar och har behövt något för att matcha volymen mellan mina olika lyssningar. Monicon XL löser detta och dessutom får man en rad funktioner till i som underlättar både vid mixning och inspelning.
Palmer har gjort sig kända för bra och prisvärda alternativ, för min del kände jag mest till deras line-boxar och signalsplitters och andra problemlösare, men de tillverkar allt från gitarrförstärkare till pedalbord. Samtidigt med lanseringen av Monicon XL kom även en mindre variant av denna monitorkontroller samt studiomonitorer, tillverkade med samma ideal om prisbild och kvalitet.
Monicon XL har en rad funktioner, med två analoga stereoingångar och en AUX-ingång som kan vara antingen S/PDIF eller analog in. På sidan med utgångar har vi tre monitorutgångar samt en Main och en Cue ut utöver de två inbyggda hörlursförstärkarna. I monitorkontrollern finns även en inbyggd mikrofon för talkback, en korrelationsmätare samt naturligtvis volymkontroller för de olika utgångarna.
Monicon XL är alltså ett litet mixerbord och är tillverkad för att kunna användas vid olika situationer man råkar ut för i studion. Beroende av hur man väljer att koppla alla in- och utgångar så kan man nyttja monitorkontrollern på olika sätt. Jag kommer gå igenom tre scenarier där Monicon XL kommer till sin rätt, men man kan naturligtvis komma på fler om man vill.
-
Vid inspelning
Det naturliga i den här situationen är att koppla två stereoutgångar från mitt ljudkort till de balanserade ingångarna på Monixon XL. På den ena utgången skickar jag min egen lyssning och den andra är ett skick för musikerns hörlurar. Som källa väljer jag helt enkelt IN 1 på Main för min lyssning och IN 2 för Cue-bussen. På AUX-ingången kan jag koppla in en referens som vi bägge kan lyssna på för att kunna jämföra vårt ljud med det vi vill efterlikna, så IN 3 väljs till både Main och Cue. Nu kan vi ha olika ljud i våra hörlurar och eftersom jag har mina monitorer är kopplade på olika monitoerutgångar kan jag skifta mellan vilka högtalare jag vill lyssna i. Samtidigt som vi har ha olika ljud i våra hörlurar.
I det här läget är det enkelt för mig att slå över min lyssning till att höra det musikern hör för att justera nivåer och sedan växla tillbaka till min mix. Med den inbyggda mikrofonen är kommunikationen till musikern löst utan att jag behöver ställa in något i min DAW. Man kan dessutom ändra talk-knappen till att antingen växla mellan att vara aktiv eller inte eller att bara vara aktiv medan man håller nere knapppen. Och korrelationsmätaren (fasmätaren) visar om mitt stereomaterial ligger i fas. När du använder fler mikrofoner än en på samma källa, så bör du alltid kolla fasen mellan dessa, (exempelvis trummor och gitarrförstärkare). I detta fall kommer korrelationsmätaren verkligen till sin fulla rätt. Det är bara att trycka solo på de källor du vill kolla fasen mellan, så har du ständigt mätaren framför dig istället för att flytta runt en plugg i ditt musikprogram med denna funktion.
-
Vid mixning
Monicon XL har en trimpotentiometer på sina monitorutgångar, vilket gör att jag enkelt kan matcha volymen i mina olika högtalare. Eftersom jag oftast har två par högtalare och en sub så kopplar jag mina högtalarpar på monitor ut 1 och 2 och min sub kopplar jag ut från den utgång som summerar vänster och höger ut från monitorutgång 3. Man kan aktivera flera utgångar samtidigt, och när jag har matchat högtalarparen och basens nivåer kan jag då enkelt lyssna på högtalarpar 1 med och utan sub och utgång två med och utan sub.
En bra funktion även i mixläget är korrelationsmätaren som visar om jag har mycket stereo eller mycket mono och som kan visa om jag har råkat fasvända något. Även mono-knappen använder jag mycket för att kontrollera hur min mix fungerar. Jag brukar också kontrollera hur min mix låter vid olika nivåer, och i stället för att ändra volymen med den stora volymratten använder jag dim-knappen. På så sätt kommer jag till exakt samma volym när jag slår ut dim-läget igen. Hur mycket dim-funktionen sänker ljudet ställer man enkelt med en potentiometer.
-
Vid nermixning
I det här fallet har jag ingen musiker med mig, så jag har inget behov av separata lyssningar. Men genom att använda de tre stereoingångarna kan jag få en enkel analog summerare. Det finns utgångar för Main L och Main R från Monicon XL som lämnar linjenivå. De kopplar jag helt enkelt tillbaka in i ljudkortet och så väljer jag att lyssna på IN 1, IN 2 och IN 3 samtidigt på min Main-buss. Eftersom den tredje ingången är inte balanserad så jag får kontrollera att mina nivåer matchar för att mixen ska låta som jag tänkt mig efter summeringen.
Det tog inte lång tid för mig att uppskatta Monicon XL, med alla dess funktioner och goda kvalitet. Jag upplever inget extra brus eller andra artefakter från den, och eftersom den är analog adderas ingen latency. Ingångarna klarar +20 dBu men bäst är att kalibrera kontrollerns ingångar till den utrustningen man ska koppla in. Det betyder att Monicon XL fungerar lika bra även till produkter som är matchade för +4 ,+10 eller +18 dBu. Flera inställningar sköts enkelt genom att hålla ner en knapp, så man kan få funktioner att fungera som man önskar. Monicon XL är en väldigt bra lösning för mig och mina nu bortblåsta monitorproblem.
Läs mer: Officiell sida för Monicon XL >
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.