Looping – din kreativa hjälp i studion och på scen
Av Boss
Live looping är ett mycket kraftfullt verktyg för många musiker. Låtskrivare kan prova fram det bästa formatet för en ny poplåt. Artister som Ed Sheeran och Kate Tunstall uppträder framgångsrikt med live looping. För att nämna några.
Tekniken att lägga ljud i lager är inget nytt påfund. Det började redan på femtiotalet, med de första bandspelarna. Kompositören Terry Riley kopplade samman två bandspelare med en lång bandslinga och skapade därigenom ”en loopmaskin” för livebruk. Samma teknik anammades sedan av gitarristen Robert Fripp (King Crimson, Peter Gabriel med flera). Rolands legendariska bandekon fick på sjuttiotalet en SOS-knapp, ”Sound On Sound”, med vilken man kunde spela in flera lager i en ekomaskinen. Under nittiotalet kom så de första digitala loopmaskinerna och live looping började sprida sig i större kretsar.
Men det var först efter millenieskiftet som det riktigt smällde till. 2001 kom Boss RC-20 Loop Station som blev omåttligt populär – vilket den fortfarande är. Funktionerna var lätta att sätta sig in i: man trampar en gång på pedalen för att börja spela in och trampar en gång till för att avsluta inspelningen och spela vidare till den loop man just spelat in. När man fortsättningsvis trampar på pedalen går man in i, eller ut ur, överdubbningsläget. På så sätt går det att lagra flera instrument och bygga upp ett virtuellt band. Utmaningen för artister som utövar den här typen av live looping blir att hinna byta instrument snabbt, utan att publiken hinner tröttna under tiden artisten bygger upp sitt musikaliska arrangemang.
Boss RC-20.
Därpå följde golvbaserade RC-300 med tre synkroniserade stereospår, den kompakta RC-202 avsedd att ställa på ett bord samt det effektbestyckade flaggskeppet RC-505 som man ser så många röstartister använda på scenen för att skapa ett elektroniskt band-sound enbart med en sångmick. RC-1 är en liten lättanvänd looper med 12 minuters inspelningstid, perfekt för musiker som vill öva effektivt.
Boss RC-300.
Boss RC-202.
Boss RC-505.
Se video nedan: Handmikrofon och en RC-505, ”Heart Sutra” livelooping.
Boss RC-1.
De tre senaste tillskotten i Loop Station-familjen kom 2020 (RC-5, RC-10R och RC-500), och dessa maskiner utmärker sig med 13 timmars inspelningstid och utomordentligt hög digital upplösning i 32 bitar. Du hör knappast skillnad på en enda inspelning men efter ett stort antal looplager hörs fortfarande alla instrument tydligt.
Den kompakta RC-5 har 99 minnesplatser för fraser, 57 trumkomp inklusive variationer och 7 trumset som har eget reverb. RC-5 erbjuder utbyggnadsmöjlighet via fotomkopplare och MIDI. Kvalitén har dock sitt pris: ett niovoltsbatteri ger bara två timmars speltid. Trummorna låter bra men du kan inte skicka dem till en separat utgång. Om du vill synka pedalen med musikprogram i en dator måste du använda Boss egen MIDI-sladd för att det ska fungera. Aux-ingång saknas.
Boss RC-5.
RC-10R är en looppedal med ovanligt bra trummaskin. Den har två kanaler, en med trummor och en för att spela in loopar. Loopkanalen kan hantera två loopar och det går att välja om du vill att båda ska höras samtidigt eller om du vill kunna hoppa mellan de två looparna på vanligt vers/refräng-vis. Du kan också välja om looparna och trummorna ska vara synkroniserade. Det kan vara bra att känna till att pedalen levereras med den synken avstängd.
Boss RC-10R.
Loop-knappens kommandon är desamma som hos RC-5:
- Kort knapptryckning: Record, Play, Overdub.
- Lång knapptryckning: Undo, Redo.
- Dubbeltryckning: Stop, Erase i stoppläget.
Musikaliteten höjs av att trumkompen har introduktions- och avslutningsfraser. Du trycker ner rytmknappen strax innan en ny takt för att få trummorna att byta med ett litet fill. Du kan också trigga ett fill när som helst genom en kort knapptryckning. De många trumkompen representerar olika musikstilar. Taktarten går inte att ändra och det mesta går naturligtvis i 4/4, med minimalt stöd för 2/4, 3/4, 5/4, 6/8 och 7/8. Time-stretching av loopen gör det möjligt att ändra tempo i låtarna. Du kan göra egna rytmmönster på datorn och importera till pedalen från en midi-fil. En bra sak är att pedalen har visuell metronom i form av en lampa som blinkar på rytm-sidan.
Om du har höga ambitioner att sätta ihop ett live-set baserad på live-looping kan det vara idé att titta närmare på RC-500, som har både instrumentingång och mikrofoningång med fantommatning. Dessutom har vi här två loopkanaler plus trummor som kan skicka till en separat utgång. Räcker inte det kan du köpa två och koppla samman dem med synk till ett fyrkanalssystem. Intressant är att pedalens två loopar inte behöver vara exakt lika långa, du kan alltså skapa poly-rytmik i pedalen. Eller remixa genom att variera volymen mellan de två kanalerna.
Boss RC-500.
Genomgående för hela Loop Station-serien är att feedback-funktion saknas, den som gör att äldre lager kan sjunka bakåt i ljudbilden för att till sist försvinna bakom nyinspelade lager. Designen fokuserar på musik arrangerad i upprepbara delar, typ vers och refräng. Därför kan det bli en utmaning att skapa musik som kontinuerligt förändras.
Se video nedan: Randolf Arriola loopar en cover av U2:s With or Without You med en Boss RC-50.
Länkar:
Livelooping.org (Allt om livelooping. På engelska).
Ed Sheeran’s YouTube-kanal
Boss Global
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.