AmpliTube 5 – vägen till att lyfta ditt gitarrsound
Gitarrister är väldigt bra på gitarrer, förstärkare och pedaler, men är kanske mindre bevandrade i när det gäller erfarenhet av vad det är för verktyg en inspelningstekniker använder i studion, för att gitarren inte bara ska låta bra i inspelningsrummet utan även i den slutliga produktionen. I AmpliTube 5 från IK Multimedia finns förutom massor av gitarrförstärkare, högtalare och pedaler, just de verktyg som du behöver och dessutom ofta i flera olika varianter.
1. Från början
I bilden nedan ser du en väldigt vanlig rigg. En Marshall genom en 4x12. Före
förstärkaren sitter en känd grön OD-pedal och i förstärkarens loop finns ett delay och ett reverb.
2. Första steget in i studion
När man står i replokalen eller på scen, så är det naturligt att ha delay och reverb i
förstärkarens effektloop. Detta eftersom det är där, eller möjligtvis innan förstärkaren det går att placera dem. Men i studion vill du oftast inte spela in effekter som delay och reverb, eftersom det är svårt att avgöra hur mycket av dessa effekter som fungerar i slutmixen. Du vill helt enkelt spela in signalen från högtalaren. Därför tar vi och flyttar delay och reverb till efter högtalaren. Tänk om det vore lika enkelt som dra-och-släppa i verkligheten.
3. Kompressor – rack eller pedal?
Gällande kompressor så ska du ha klart för dig att den typ av kompression du får från en pedal ofta skiljer sig från den du får med en studiokompressor efter förstärkaren.
Använder du kompressorpedal så vill du ofta få den typ av ljud som används i funk och country & western. Kompressor efter förstärkare använder man oftast för att jämna ut dynamiken och få instrumentet att sitta bättre i mixen. Många gitarrister känner att det är lättare att spela om det är en kompressor som gör att nyanserna i deras spel hörs bättre.
4. Ställa in kompressorn rätt
Det är lätt att ställa in en pedalkompressor som AmpliTubes d-comp. Ställ sensitivity för det ljud du vill ha och kompensera eventuell volymförlust med output. En kompressor som Black 76 har fler kontroller men det finns en rätt enkel tumregel för kompression och den är att om du vill ha ett ”fetare” ljud brukar det fungera bra om du startar med snabb attack och lång release, och vill du ha mer ”snap” i det inspelade materialet och nästan få det att ”pumpa”, så kan du ha en långsam attack och snabb release som utgångspunkt. Sedan balanserar du input och output för rätt mängd kompression. Ratio bestämmer hur mycket volymen ska tryckas ihop under kompressionen.
Det är väldigt svårt att säga hur mycket kompression du ska ha på olika instrument, eftersom inspelningar varierar väldigt mycket. Du får lyssna på låten och justera efter tycke och smak. Just när det gäller elgitarr kan man säga att ju mer distorsion du använder, desto mindre nytta gör en kompressor eftersom distorsion i sig begränsar dynamiken i ljudet. I bilden nedan ser du kompressorn placerad i Rack A efter högtalaren.
5. Equalizer – javisst, men vilken och var och till vad?
Du kan ha kompressorn före eq eller tvärtom. Det blir olika resultat så det är en smaksak. I studiosammanhang talar man oftast om två olika typer av eq: grafiska och parametriska som två olika verktyg för att skapa det ljud man vill ha. Det är bra att komma ihåg att en eq är ett antal volymkontroller för ett visst frekvensområde.
De flesta ser eq som en tonkontroll och glömmer kanske bort att en eq också kan vara en problemlösare. Du kan med fördel skära i basen ända upp till 100Hz-150Hz då det lämnar plats i mixen för elbas och bastrumma. På samma sätt kan du ta bort en del av de högsta frekvenserna som innehåller mer brus än gitarrljud. Jämför ofta med hur det låter utan eq så mixen låter bättre och inte sämre.
6. Den grafiska equalizern
Denna typ av eq tycker de flesta är lättast, för den är relativt intuitiv och man ser bättre vad som händer med ljudet. En sådan är Amplitubes EQ-PG. EQ-PG är en så kallad10-bandsgrafisk eq. Det innebär förenklat att vi har 10 reglage där varje reglage justerar mängden/volymen för ett visst frekvensområde (även kallat band). EQ-PG tillåter dig att öka eller minska varje frekvensområde med upp till 12dB. Den siffra som står till vänster om varje regel visar vilken centerfrekvens som regeln påverkar. I bilden nedan ser du att man velat ta bort en del mellanregister och öka på lite bas och diskant. Just den här kurvan kallas för en ”smiley” av förståeliga skäl.
7. Parametrisk eq
En parametrisk eq består av ett bestämt antal band där du kan variera frekvensens centerpunkt (freq), hur brett området ska vara (Q), samt hur mycket som ska ökas eller minskas (gain). I Amplitubes Parametric eq finns tre band (Low, Mid, Hi) samt en Level för att ställa in så du får samma volym med eq som utan.
8. Val av mikrofon
I AmpliTube 5 kan du välja två mikrofoner. En vanlig kombination är en dynamisk mick som Dynamic 57 och en bandmikrofon som Ribbon 121 och balansera dem för det ljud du vill ha.
9. Placering av mikrofon
Att placera mikrofoner vid inspelning är en konstart i sig och förtjänar en artikel i sig. Men här nöjer vi oss med att säga att val och placering spelar väldigt stor roll. En helt ny och unik funktion i AmpliTube 5, låter dig inte bara placera mickens avstånd från
högtalaren och avstånd åt kanten från högtalarkonens mitt, utan även hur mycket ljud den ska ta upp från de högtalarelementen i lådan. Vi rekommenderar starkt att du experimenterar med val och placering av mikrofonerna. Tumregeln är att ju längre du går från högtalaren desto mörkare ljud får du.
Tips: Eftersom det är så lätt att spara presets så är det lärorikt att spara olika versioner av ett grundljud med olika mikrofoner, placering och inställningar för eq och kompressor. Olika eq och kompressorer låter olika så prova dig fram till det just du gillar.
Lyssna på ljudexempel här:
Här är skärmdumpar på inställningarna på eq och kompressor för ljudfilerna:
Gitarrmelodi inställningar eq och kompressor.
Gitarrlead inställningar eq och kompressor.
Gitarrkomp inställningar eq och kompressor.
AmpliTube 5 – Översikt
Se fler videor här >Fakta
Tillverkare: IK Multimedia
Produkter: AmpliTube 5 SE, AmpliTube 5, AmpliTube 5 MAX
Systemkrav (för alla versioner av AmpliTube)
Mac® (64 bitar). Minst: Intel® Core™ 2 Duo (Intel Core i5 rekommenderat), 4 GB RAM (8 GB rekommenderat), macOS 10.10 eller senare. 3 GB lagring. Kräver grafik kompatibel med OpenGL 2. Pluggformat som stöds (64 bitars): Audio Units, VST 2, VST 3, AAX.
Windows® (64 bitar). Minst: Intel® Core™ 2 Duo eller AMD Athlon™ 64 X2 (Intel Core i5 rekommenderat), 4 GB RAM (8 GB rekommenderat). Windows® 7 eller senare. 3 GB lagring. Kräver ett ljudkort med stöd för ASIO. Kräver grafik kompatibel med OpenGL 2. Pluggformat som stöds (64 bitars): VST 2, VST 3, AAX.
Internetanslutning krävs eftersom allt inom Custom Shop är webbaserat. Priser för nya licenser:
AmpliTube SE
187,49 Euro inkl. moms
AmpliTube 5
€374,99 Euro inkl. moms
AmpliTube 5 MAX
749,99 Euro inkl. moms
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.