Jump to content
Annons

Fredrikmo

Medlem
  • Antal inlägg

    366
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt
  1. Ja, okay då. Förra gången jag fick en mikrofon till prenumerationen var det en Beyerdynamic och den var ju...hmm, ja hur skall jag säga det...den gjorde mindre nytta i min hemstudio än i den hemstudio jag skänkte den till. Den här tror jag mer på och tidningen vill man väl ändå ha. Nå't måste man ju läsa nu när DN och SvD har blivit tunna, usla tabloidtidningar. 😆
  2. Ja, jag lyckades inte få till något bra gitarrljud. Klart är det lättare att ta odistade spår och dosera disten själv och blanda efter behov. Fast i mitt fall hänger det nog på ovana. Ofta är det liknande problem med ljuden i många softsyntar, både presets (RPB, tex) och samplade (Atmosphere, ReFX Nexus). De är så hårt processade att de låter färdiga i sig själva när de spelas ensamma men i sådana fall är det ofta så svårt att få de tjusiga ljuden att passa in i ens egen produktion, att man efter mycket prövande får återgå till mindre komplexa syntljud och konstruera in dem i den egna ljudbilden. Så har man suttit och blivit en smula förförd av de tjusiga ljuden men egentligen mest förlorat arbetstid genom att gå "senvägar". 😠 Beträffande gitarrljudet på just de här filerna är man rätt behjälpt av att själv spela in några spår med en odistad gitarr. Jag började att göra det men fick sluta på grund av att det var mycket tidsödande för mig som är ovan att göra sådant, då jag hade ett litet jobb med en annan mix att slutföra. Jag märkte dock att tar man sig bara tid, kan man blanda en egen ren elgitarr med HammerFallgitarrerna och modellera utifrån det, särskilt om man använder nå't som RockAmp legends eller GuitarRig. En genväg som jag kom på för sent var att man kan ta Virtual Guitarist till hjälp (inte på solopartiet, så klart) och snabbt lägga några "renljudande" ackord ur främst fissmolltonarten. Det kan vara ett tips till dem som inte är färdiga med sina mixar, särskilt om ni inte spelar gitarr själva. Då kan ni bara lyssna ut lämpliga ackord, bounca dem som separata ljudfilsekvenser och skyffla runt dem längs spåren. Lite klipp och klistra. Har ni warpat originalljudfilerna behöver ni inte bekymra er om tempot heller, så länge ni har det inställd på 182,12 BPM (ja, om ni inte väljer att göra en långsammare eller snabbare variant genom tidssträckning/komprimering, förstås! 🙂 ). Jag kanske ska göra en ny gitarrmix om några veckor, bara för egen del. 🙂
  3. Jag tror inte alls att du är överkänslig eller så. Dina reaktioner på soundet är säkert fullt legitima och dessutom har du kanske ett känsligare öra än jag och det är så fall en tillgång för dig; du har ju då ännu bättre förutsättningar att driva ljudbilden dit du vill. Samtidigt: om du hör att det låter polished turd om den kommersiella slutmixen (att den är polerad håller jag med om och det är bra för kommersen!) är ju slutmixen också ett indicium på att originalmaterialet är bra för den typen av produkt och har således också potential att bli till en glassig produkt. Handen på hjärtat -- din reaktion på originalfilerna skvallrar, inbillar jag mig, att du blev förvånad när du hörde hur de lät. Det kan i så fall tyda på att den kommersiella mixen är producerad av en väldigt duktig producent. Som ljudmixare och producent kan man både hjälpa och stjälpa en inspelning. Hade jag mixat Britney Spears' Toxic hade den gått till soptippen direkt utan att passera förstaplatsen på listan. Däremot hade jag kunnat ge mer liv åt Midge Ures senaste radiospår än vad han själv klarade av. Jag skulle i sammanhanget vilja vända på resonamanget och säga att ljudfilerna är i det närmaste perfekta för om de inte hade haft de kantigheter du beskriver och som du kanske hör bättre än vad jag gör, hade en slickad slutmix blivit mer livlös. Den mesta DAW-rena musik är alldeles för matematiskt exakt utstyrd i alla parametrar för att ge illusionen av liv. Ta nya DAW-plattor som Victoria Beckhams nya eller, ja just det, nya Midge Ure som han spelade in med sin nya hemma-DAW. För att få sådant material att låta livfullt måste man, anser jag, först ge originalspåren de typer av kantigheter som följer med "the touch of flesh of man", innan man kan slutmastra produkten till en engagerande låt. Kanske jag spelar över lite i mina kommentarer på dina kommentarer. I vilket fall skulle jag gärna vilja höra vad dina öron kan leda till för slutresultat med låten. Precis som "surikatmamma" säkert kan göra bättre grejer bara med Garageband än jag med mitt rätt flashiga Nuendo med gräddiga pluggar kan göra, kan dina åsikter och insikter säkert skicka originalfilerna till nya höjder; exempelvis: om man inte polerar det utan "spelar" på kantigheten kan låten till exempel bli mer hotfull och mörk. Skulle vara bra om IDG kan fixa temporära rättigheter till strömmad uppspelning via forum.studio 🙂 Ändrat: ett meningsbyggnadsfel 😠
  4. Skickar du en hård cd? Skicka till Studio/IDG redaktionen Karlbergsvägen 77-81 10678 Stockholm. Märk gärna kuvertet med HammerFallremix Du kan också skicka filer, förslagsvis i mp3-format över nätet
  5. Javisst! Det är ju det som är hela grejen. Jag tror att många kanske inte inser just hur mycket av musiken som skapas i mixningen. Jag är jätteglad över att ha fått tillgång till dessa filer och det finns ingenting alls att klaga på. Så här låter det när man spelar in på riktigt! Klart som korvspad att hårdvaror färgar ljudet men det tar man ju i regel med i beräkningarna när man gör en platta. Alla tempoberäkningar visar också på att det är äkta musik. Faktiskt är det väldigt tight spelat för att vara spelat av människor, låt vara med klicktracks och triggerspår. Ett tips till alla som vill tighta upp det är att i samma nummer av studio skänker ju Cubase- och Logictipsen bort kunskap som leder till extra tighthet och heavy-het. (Läs också Pain of Salvationintervjun angående röster). Den som följer de råden bättrar nog på sina chanser att vinna Digiprylarna (och kepsarna!) Jag har gått motsatt väg och komprimerat väldigt lite. Jag ville få en live källarspelningskänsla, så att det skulle låta som ett HammerFall innan de blev stora. Därför har jag inte time-warpat någonting. Eftersom min mix är en surroundmix (dts 5.0-kanal) gör den begränsade komprimeringen att mixen låter annorlunda beroende på var man befinner sig i rummet, ungefär som på en spelning om än inte lika extremt markerat. Detta gäller allt utom originalelbasen som är komprimerad med en 50.-ratio, så den låter homogen i hela rummet, för fokusens och pulsens skull. Alla extra instrument som exempelvis VSL-gitarrerna, Colossuspluggen och EZDrummer broderar ut ljudet och skapar lite extra livekaos och gör ljudbilden än mer mångfacetterad. Resultatet låter också lite "obehandlat" trots att det är väldigt genomtänkt vilket också var meningen (jag ville inte försöka härma det vanliga soundet -- dels kan jag inte för det ligger utanför mina genrer, dels ville jag gå mot strömmen). Nackdelen med en mix som min är ju att den knappast går att sälja. En svagt komprimerad surroundmix som kräver balanserad ljudanläggning och uppmärksamt lyssnande går inte att spela i radio eller i mp3-spelare ute på sta'n utan att förlora mixens företräden, så att säga. Mer bus och kul än kommersiellt gångbar produkt, alltså men man måste ju få leka lite också 😠
  6. Tidens tand är orättvis. Hade Kraftwerk spelat in denna år 1975 hade den varit en klassiker, säkert. Idag låter den som en splash screen till ett game boy-spel. Men så är det ju nu för tiden. Jag tänker på mina gamla husgudar som till exempel Anders Blomqvist vars musik jag var oerhört fascinerad av på 80-talet. Nu gör jag lätt sådant själv. Det är väl faran av att låta fräscha ljud i sig vara viktiga, utan att ha tidlösa kompositioner i botten. Nåja, din komposition är i alla fall "tidlös". Du panorerar för mycket, tycker jag. Det blir bättre med försiktgare pan. Sänk raten och bredden på den. Sen blir det mysigt.
  7. Ja, Spectrasonics Trilogy är över huvud mer flexibelt är XP. Man använder ju de pluggarna lite olika, i lite olika situationer. XP har fina, behagliga och mjuka ljud. Jag har lite lättare att få klipp och bett med Trilogy och där är det ju mer "spela" som gäller också. Om du inte har provat det redan kan du testa Broomstick Bass också. Där finns hammer-on/pull-offeffekter. Hemska förprogrammerade slingor man måste vara mycket förtrogen med för att kunna använda musikaliskt (jag tillhör inte dem). Men bra ljud. Spelar du manuellt snarare än med auto-komp kan du få fina heavy-effekter. Testa med "Fender Jazz Bass" eller med "Gibson Thunderbird"-ljuden så blir du säkert glad! Tänk sedan vad du kan göra med en plugg som Guitar Rig 2, för att hetta upp ljudet ytterligare! Med en tät och fin emulering av en transistorförstärkare är du säkert hemma. Jag tror att man kan ladda ned en demo (om du inte redan provat den). Rock on!
  8. Blåste du datorn och gjorde en nyinstallation av operativsystem och alla program, eller reparerade du Windows ovanpå befintlig Windowsinstallation? Om svaret på fråga B är "ja"; har du i så fall installerat om Audition efter din reparation av windows? Annars...gör bara en ominstallation av Audition innan du prövar med annat.
  9. Joo...äkta vara är så klart alltid bäst. 😲
  10. Man kan använda dem vid mixning, för sidechaining, tex. Jag menar inte i första hand en klubbversionmix med Prydz-pumpeffekt (även om man så klart kan göra en sådan också!!!), utan för att frigöra frekvenser vid trumslagspunkterna. Det blir lite olika om man använder trigspåren kontra trumspåren. Annat man göra är att köra dem i ett program som WIDI. Då får du MIDI-filer du kan skicka till exempelvis Drumkit From Hell om du vill byta trumljud. Jag satte dem på en annan plugg för att få jazz-vispar. Tyvärr blev det så uselt att jag skrotade idén. Man kan också använda dem som de är, som "attackförstärkare" för de mer komplexa och "polyfona" trumljuden. Så har jag gjort. Så jag blandar in triggerljudet i det "riktiga" trumsoundet. Om det blir bra eller inte har jag inte bestämt ännu... När jag är klar med denna mix ska jag absolut återvända till sådant jag kan. Hårdrock klarar jag inte. Värst är det med gitarrljudet. Jag kan absolut inte mixa gitarrerna så att de låter lika bra som på originalmixen. Samtidigt vill jag inte ha dem likadana för originalet låter alldeles för konventionellt i sitt gitarrsound för genren. Antingen har jag EQ-at sönder gitarrerna eller också har jag inte söndrat dem på rätt sätt. Det är mycket kompressor och eg-skärningar i orignalmixen men jag får inte till det. Jag slänger in lite elgitarrer från Vienna Symphonic Library för att få mer tryck och ännu mer sväng, så får vi se...
  11. Otroligt! 😄 Fantastiskt... tänk att du gjort detta!?! Jag kör med min 182.120 och kör push-pull när det behövs men du borde ju få ett pris för dokumentationen.
  12. I manualen står ingenting om hammer-ons. Jag har försökt kolla litet men det finns inga genvägar till det, vad jag kan se. Eftersom det är samples man spelar upp, måste det i så fall finnas samplade hammer-ons. Har du kollat alla ljud (jag orkar inte göra det)? Hittar du inte ett sample som passar måste du göra så gott det går, manuellt. Det innebär då att du tar det basljud du gillar bäst; sedan måste du ändra inställningarna på enveloperna (experimentera dig fram). När du nått så nära du kan, är det kompressor som gäller. Sorry. Om någon annan som verkligen har gjort hammer-ons i pluggen får vi hoppas att han skriver en rad om det finns ett bättre sätt.
  13. Kan bli hur spännande som helst! Den vill jag höra!
  14. Fredrikmo

    Syntax

    okay 😆
  15. Du får säkert en bättre mix än jag! 😛 Min är helt otight. Fast det beror nog inte bara på att jag kör lite snabbare (182.120) för skillnaden är så liten att den inte ställer till några sådana problem; särskilt inte så länge man håller koll på vad som händer i trigger-spåren. Jag hade vilda idéer med min mix. Jag har aldrig gjort någon hårdrock förr så nu tänkte jag "Nightwish" och "Yngwie" (hoppas inte HammerFall läser detta för då blir jag väl svartlistad) men nu har jag slängt ut nästan alla syntar och fx-boxar. Vidare hade jag i princip lovat mig själv att komprimera spåren så lite att det inte hörs men, näe, visserligen låter det väl mer "realistiskt" men det finns ju inget som låter realistiskt i hårdrockvärlden så nu gör jag slarvsylta av syltan. Annars blir det bara konstigt. Blir jag allergisk tar jag kanske bara realamp-gitarrerna, sång, bas och tre av trumkanalerna. Fast gitarrljudet har jag inte fått någon som helst ordning på. Hur ska man få det att låta annorlunda men ändå bra? Måste väl "kränka" genren där också... Nej, nu tillbaka till Colossus-synten. Den ska spela mot GTR-Melospåren.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.