
ashira
Medlem-
Antal inlägg
42 -
Gick med
-
Senast inloggad
-
Freevocals.com är rätt bra. Du kan använda många gratis om du inte gör det kommersiellt.
-
Sälja LIB-anmäld musik (stim) till film utan att filmbeställaren köper licens?
ett ämne lades till av ashira i Diskussioner
Läste följande i en gammal tråd: "Om man anmäler vissa (de man tänker sälja till Epidemic) verk till STIM som LIB, så utgår ingen STIM-ersättning och det kommer aldrig att finnas någon risk att slutanvändaren eller Epidemic drabbas av några extra kostnader för det aktuella verket, så egentligen borde det inte finnas några som helst hinder för STIM-anslutna att sälja verk till Epidemic (eller andra liknande aktörer).Ett LIB-anmält verk kan ju aldrig ändras från LIB-registreringen, utan är LIB-registrerat för tid och evighet.Möjligheten finns alltså, men Epidemic vill ändå inte veta av STIM-anslutna upphovsmän..." Stämmer detta (fortfarande)? Alltså Epidemic är bara ett exempel, det är påståendet om LIB o "några andra kostnader" t ex en licens jag undrar över. Har även hört från annat håll, att detta ska funka, att jag kan sälja (LIB) musik för en engångssumma till t ex en film som sedan när företaget som beställt filmen ska visa den på internet inte har lagkrav på sig att betala ytterligare pengar i form av licens till STIM? STIM säger på telefon och verkar påstå på deras hemsida att man måste köpa en stimlicens för att få använda stimanmäld musik, oavsett om den registrerats som LIB. Hittar ingen text som uttryckligen säger att det är ett lagbrott att göra det utan att betala licens, bara att "Enligt upphovsrättslagen är du skyldig att betala när du använder skyddad musik offentligt. Om du använder musik som bevakas av Stim utan att betala för användningen begår du ett lagbrott. Genom åren har ett antal fall prövats i domstol." Nu är det ju så att jag som upphovsman aldrig skulle anmäla det företag som ska visa en film på en hemsida där min musik är med, för att de inte betalat någon licens, men rent hypotetiskt.. vad skulle hända om någon annan anmälde eller uppmärksammade att de inte har någon licens? Har företaget begått ett brott? /Johnny -
Cinesamples Drums of War: http://www.cinesamples.com/dow Action Drums: Taiko edition http://www.ninevoltaudio.com/ACTIONDRUMSTA...DrumsTaiko.html Äger inte nån av dem, men man blir sugen. /Johnny
-
...och du använder såklart Internet Explorer 6 eller tidigare? 😎 IE6 kan inte hantera transparens i PNG-bilder, vilket förklarar bakgrundsfärgen förstörs av PNG-bilden i loggan. Ja, du märker att loggan uppe till vänster också får en galen bakgrundsfärg. Om du inte är sugen på att gå över till en annan webbläsare, så föreslår jag åtminstone att du uppgradera den du redan har till den senaste versionen. IE7 har funnits i WindowsUpdate sedan länge. Med IE6: Korrekt visning med t ex IE7/Firefox/Safari/Opera eller andra moderna webbläsare: Inlägget har nördifierats av Linus, 2008-06-26, 22:52 Aaaaaaah, nu förstår jag. Tyckte det var lite konstigt att alla verkade nöjda och bara jag tyckte det var svårt att läsa! Ok, får väl uppdatera eller köra firefox då.. 🙂 /Johnny
-
Hur snyggt (LÄSLIGT??) är vit text på ljusturkos bakgrund? "Låtar och filer, kalender, Medlemmar, Sök, Hjälp" på menyn längst upp. Det kanske verkar snyggt i teorin, men textläslighet är viktigast. /Johnny
-
Ok, men hur skulle du fixa det menar du? Om vi talar rent konkret i Melodyne alltså. Du skulle ändra betoningar eller? Hur? Exempel? Du får gärna berätta, jag är extremt intresserad av hur jag kan förbättra genom Melodyne. Är sugen på Melodyne Studio när man ändå är i farten förresten, men jag får se. /Johnny
-
Claes Holmerup följer ashira
-
Hur menar du med "bättre kontroll på sina upp och ner pitchningar?" Jo, jag glömde skriva att versionen i klippet är nedpitchad (resamplad) 5%, alltså enkel pitchning där samplingen också låter långsammare. Är det lätt som en plätt att fixa den tror du? 😄 Skulle bli överlycklig om jag lyckades... Ska kolla in youtubefilmen. /Johnny
-
😉 Ja precis, så känner jag också. Det kanske kan funka! Men svårt att riktigt få grepp om med 15-minuters demo. Fast jag tror nog att även tonhöjderna spelar in. Fast jag tror inte på att helt byta ut "melodin" av toner, utan att snarare minska de största "hoppen" (med tillhörande glissando, som du talar om). Sen ska det väl gå att ta tonhöjd från en inspelning och applicera på en annan också. Så om jag spelar in mig själv talande samma fras som ett orginal och sen "stjäler" mina tonhöjder till orginalet. Men men.. Har inte hört om någon annan som tänkt i samma banor. Förrän nu alltså. 🙂
-
Jo. (Norrländskt uttryck, går inte att "fixa" med Melodyne hehe 😉 ) Man undrar om det är värt det.. Nu kanske ni undrar varför i hela världen jag skulle vilja nåt sånt som jag beskrivit? Alltså inte traditionell "global" pitchshiftning, så att allt låter mörkare/ljusare/manligare/kvinnligare whatever. Jo, jag har ett dilemma! Har spelat in en kompis till en radioteater som har rätt så tydlig dialekt. Och jag har fått kommentarer om att han inte passar, att det låter för norrlandsbonde över honom, utan auktoritet. Men jag vet inte riktigt vad jag tycker själv. Om han inte har en passande röst, måste jag antingen berätta för honom att all (mycket) inspelning av honom var förgäves, han duger inte, eller kanske trixa lite och ändra lite med.. melodyne. Detta är alltså inget kompisen fått betalt för eller så. Suck, jag vet. Jag är galen... Här finns ett klipp med hans röst förresten: https://www.studio.se/index.php?showtopic=52987 Om mitt användningsområde för melodyne varken är praktiskt eller genomförbart med god kvalite så är jag ändå ute efter ett bra verktyg för att pitcha röster (inte pilla med enstaka stavelser, utan hela inspelningar) och då kanske melodyne kan vara nåt. /Johnny
-
Ok, jag förstår vad du menar, men det jag menade var "melodin" som ju är en viktig del av en dialekt. Om en person läser en text, kan jag ju inte ändra uttalet av orden, men melodin däremot borde gå att ändra med melodyne, tycker du inte?
-
Mycket av en dialekts speciella karaktärsdrag ligger i melodin. Melodi är nånting som kan justeras i Melodyne. Vad är det som är så konstigt med det resonemanget? /Johnny
-
http://sv.wikipedia.org/wiki/Formant 😛
-
Har testat igen nu och provat sänka formanterna en aning också. Tycker det blev bättre resultat. Samtidigt tycker jag att simpel "resampling" i mitt Cubase SL3 (5-7 %) låter lika bra eller bättre. Att det blir lite långsammare gör ju inget om personen pratar snabbt vid inspelning. Vad är det för ratio mellan pitch och formanter som vanligtvis funkar bra vid nedpitchning tycker du? Däremot har jag inte riktigt fått något bra resultat i melodyne plugin när jag försökte "ändra" på en killes dialekt. Alltså justera vissa toner/noter i hans tal. Jag tycker det borde gå, precis som att kunna justera sångens melodi? Men det låter ofta som att det körs en phasereffekt på de delar jag korrigerat. Och då har jag inte gjort några stora ändringar. Hmmm.. Claes? 😛 /Johnny
-
Hehe, det lät grymt det där. "Bortom all räddning..." Tur att det inte handlar om sång och i synnerhet min egen sångröst! 😉 Blir lite förvirrad här. Du menar väl ändra pitch och behålla formanter? /Johnny Jag skojade lite. Det är inte alltid så lätt... 😏 Vill du sänka pitch för att få en mörk "reklamröst", så kan du behöva sänka formanterna också för att det inte ska låta onaturligt. Formanterna är nämligen en viktig ingrediens i hur rösten uppfattas. Enbart pitchändring gör att du får ner pitchen, men om formanterna fortfarande är höga, så kan det låta helskumt. Det kan också vara värt att experimentera med att enbart ändra formanter, men jag tror att en lagom dos av båda är det som blir bäst. Man får vara varsam och verkligen ha öronen med sig när man redigerar rösten... Ok! Ska göra ett nytt test. Tack för tipsen. /Johnny
-
Hehe, det lät grymt det där. "Bortom all räddning..." Tur att det inte handlar om sång och i synnerhet min egen sångröst! 😮 Blir lite förvirrad här. Du menar väl ändra pitch och behålla formanter? /Johnny