Dee
Medlem-
Antal inlägg
20 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 Neutralt-
Jag har en del moduler och skulle vilja bygga en låda för dem. Är det ett AMEK bord du har? D.
-
Tack för det namnet. Det var audiomaintenance som jag kollade med och de har manualen med scheman men den kostar ca 1000SEK plus frakt och det känns lite saftigt för ett kopplingsschema måste jag erkänna...
-
Tjena, Köpte på mig ett par Amek BC318 channelstrips som jag tänkte använda att köra externa synthar från samt använda eq'n som extern effekt. Min fråga är ifall någon här har några scheman till den eller vet vart man får tag i dem? Hittade ett ställe i USA som säljer dom och reservdelar (http://www.audiomaintenance.com/) men hade hoppats på något billigare och närmare. BC318 är från BCIII bordet Skulle någon sitta på det eller har några tips så är jag grymt tacksam. Tack, D.
-
Tror inte att du kan använda External Instruments i Logic, om det är det du menar. Sedan är ju Motif och Cubase grymt tighta ihop så du kommer nog inte komma lika nära med Logic. Tyvärr.
-
Jag är verkligen sugen på att få hem paketet med C4 måste jag säga. Blir nog att köra SX3/Logic i studion ett tag till men på Mac Booken så kommer den installeras direkt. En sak som jag ej hittar på Steinbergs hemsida är när övriga VSTi kommer som UB på Mac. Jag klarar mig inte utan min Halion till exempel men det är ju även vissa andra Steinberg VSTi som är riktigt trevliga och som jag inte gärna vill köra utan. Någon som har koll på detta? Undrar, D.
-
LA: Det är inte vändningen jag funderade kring utan mer att behöva böja sig ner. Vända sig om eller att flytta sig i sidled tror jag inte är så farligt. Vogel: Du har inga bilder på din studio? Försökte söka på forumet men hittade ingen träff. Skulle vara mycket spännande att se! D.
-
Varför skulle det inte gå att kombinera de två? Jag tror det är möjligt i mycket större utsträckning än vad som är traditionellt. Man skulle t.ex. kunna ta och "lägga ner" den möbel som innehåller de flesta rackenheterna, den som oftast står bakom mixplats, så att man har rackenheterna på ovansidan istället. Lite snett lutande uppåt. Man skulle också kunna bygga studiomöbeln, för mixers etc, mer rundad så att man har närmare till fler saker, som då kan sättas högre upp. Det finns ju massor av saker som ej behöver sitta nära hela tiden, förstärkare, pro tools burkar etc men när man ser ett par 1176:or längst ner vid golvet så börjar man ju undra 😆 Det är inte så att det har blivit så av historiska skäl? Att man i de första större studiorna helt prioriterade bort ergonomi för teknikerna eftersom det ändå mest var producenten som räknades och sedan har detta följt med för att "det ser ut så i en studio"? Jag vet inte alls och har ingen kunskap i ämnet men visst borde det gå att lösa bättre? D.
-
Betyder det att vi får se lite mer bilder snart 😉 D.
-
Hej, Jag måste ställa en fråga som jag gått och funderat på väldigt länge men aldrig ställt... När man tittar i "riktiga" studios, jag tänker mest på stora studios från England och USA, så ser man tydligt att de alltid har tänkt till när det gäller lyssningsposition och akustikbehandling av rummen, beroende på vad de vill uppnå. Mixern är oftast också optimalt placerad för bra lyssning. Men däremot så måste jag erkänna att jag oftast inte förstår den layout man valt att arbeta med när det gäller effekter och sådant. De sitter väldigt ofta dels på undersidan av bordsytan och sedan ner mot golvet. Väldigt ofta hittar man dessutom en möbel bakom mixerplatsen där tre till fem rader med rackenheter sträcker sig från golvet upp till ungefär bordshöjd. Borde inte detta innebära en himla massa böjande på ryggen och obekväma arbetssituationer när man jobbar? För mig borde det gå att hitta optimala lösningar där man får tillgång till effekterna i en mer naturlig höjd. Beror denna placering på att man är rädd för reflektioner från utrustningen eller kan någon hjälpa mig lite här för jag förstår faktiskt inte annars nyttan med att ha sakerna under bordsytan och nedåt golvet. D:
-
Argosyskonsolen var minimalistisk och schysst men skulle inte fungera för mig då jag vill ha en midiklaviatur framför mig. Är inte det det största problemet med de bord man kan köpa, de är byggda för att man ska ha en mixer centralt och en massa effekter runt om eller så är de byggda för en en klaviatur men då oftast utan plats för flera skärmar och ett flertal rackenheter? Idag måste ju vädligt många ha skippat mixern och vill sitta och skriva samtidigt som man spelar in och mixar och därför borde trenden vara att det finns med studiobord som är skapade för dessa lite nyare behov. D.
-
Jag beställde MoPads från Holmerup. Bor man mitt i skogen så finns finns alternativen att bygga själv eller beställa. 😄 D.
-
Jag tror att du kan ha dem nedåtlutande utan några större problem. Du kan ju kombinera flera saker genom att skaffa underlägg för monitorerna som du kan vinkla. Köpte precis själv MoPads som man kan vinkla så det kanske är något? D.
-
Håller med, ser mycket bra ut! Det där med monitorerna var ett stort huvudbry för mig också men vi beslutade att offra platser för rackenheter till förmån för lyssningen. Så lyssningen var en av de parametrar som var viktiga och fick styra. Spännande, ser fram emot fler bilder! D.
-
Tror också det, fick ett annat tips av en hantverkare idag som föreslog att "såga" med en vassare brödkniv eller liknande då det skulle vara enklare att få det rakt då. Får testa båda och återkomma med resultatet 😄
-
Sax har jag testat och det blir kanske rakt men, taggigt... Lång mattkniv låter som ett schysst alternativ. Då det enbart är ca 20 cm mellan fönstren, 4 st, så finns det knappt plats för en ram men jag ska testa mattkniven helt klart! D.