
Oni
Medlem-
Antal inlägg
10 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm mig
- Hemsida
-
Jag har ett ljudkort (Ett Lexicon Alpha ), men det är GT10 som används som ljudkort på det sättet jag försöker jobba nu. Gitarren är förstås mono, så även spåret jag skickar tillbaka. Ska ta och lusläsa manualen och se om man kan separera spåren på nåt sätt. Ska kolla upp möjligheten att jobba med 2 olika ASIO-enheter i record, kanske med hjälp av en alternativ drivare eller dylikt. Tack för tipsen!
-
Jag sitter hemma och spelar in lite gitarr (GT10 och Record) och tänkte försöka använda mig av Reamping för att ge lite extra möjlighet att skruva på ljudet så att det verkar passar in i ljudlandskapen. Värt att notera i sammanhanget är att jag i möjligaste mån vill hålla mig till USB mellan dator och pedal. Jag har kommit så långt att jag har ställt om Digital Out först i kedjan på pedalen, så att ljudet som spelas in är helt rent från effekter. Vid uppspelning så kör jag USB som input på pedalen, så att jag kan lägga på effekter, och även spela ner gitarrspåret, med effekter, på ett nytt spår i record. Dock har jag sprungit på två problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. 1. När jag lägger på effekten på det rena spåret så får jag effekt på alla spår som jag spelar upp. Jag skulle vilja kunna få höra hur gitarrljudet låter tillsammans med resten av musiken, utan att spela ner spåret på en kanal och sen spela upp alltihop. Går det på nåt smart sätt att routa signalen i GT10 så att bara gitarrspåret får effekt? Exempelvis att man skickar gitarr på vänster kanal och musik på höger, och bara kör effekt på vänster eller nåt. 2. När jag reampar gitarren ner på ett nytt spår med effekt så får jag en fördröjning på det nya spåret jämfört med originalspåret. Har jag missat en inställning för latency compensation eller liknande, eller får jag leva med att manuellt flytta det nya spåret några millisekunder så att det blir i sync? Det kanske är dumma frågor, men det här är lite nytt för mig, och jag tar tacksamt emot alla tips runt att spela in gitarr på det här sättet.
-
En egendomlig följdfråga, svaret är förstås ja, även om mina vyer och erfarenheter av uppmickning och studioteknik uppenbarligen är begränsade. Nej, jag tänker mest på möjligheten att slänga upp 2 mickar som inte står fullt så nära varandra och panorera dem för att minimera fasfel. Men som sagt, nästa gång i studion ska jag testa lite att micka med dubbla SM57:or, och se vad det blir. Genren vi spelar är inte direkt metal, men när det gäller gitarrerna så brukar vi i alla fall lägga en av gitarrerna lite åt det hållet soundmässigt.
-
Nån som har egen erfarenhet av att micka upp med 2 mickar på samma element på det sättet som beskrivs i videon? Ska testa nästa gång jag går in i studion, men det vore kul att höra lite reaktioner på det han säger i videon, mina varningslampor började blinka redan de första 5 minuterna när han var tvungen att lägga in ordet "professional" i varenda mening. Själv är jag skeptisk till att jobba på det sättet, även om man kan eliminera en stor del av fasfelen genom att flytta runt på mickarna så ser jag inte riktigt hur det ger ett fetare ljud än att (gud förbjude) flytta ut micken från högtalaren en bit. Jag kan inte heller säga att jag varit med om, eller ens hört talas om tekniken med 2 mickar på ett element. Edit: Jag har också fått lära mig att man helst mickar upp gitarrförstärkare med micken (gärna SM57) nära tyget, men fått bättre resultat (fetare, större ljud) av att flytta iväg micken en bra bit och kräma på lite extra på förstärkaren. Men det kan naturligtvis bero mycket på rummet och högtalarkabinettet man använder.
-
Har alltid haft lite problem själv med att få gitarrer att låta riktigt bra på studioinspelningar. Det jag gjorde sist vi var i studion var att ställa micken rätt långt från förstärkaren (1m+) det gjorde att gitarrerna lät betydligt bättre än jag kunde få dem att göra med micken nära. Det blev fetare från början, och det blev också bättre än vanligt i slutändan. Det är väl inget svar på din fråga, eftersom det är i mixen du befinner dig, tyvärr har jag inget tips alls att ge om det är frågan om att gitarrerna inte är riktigt bra från början (Bortsett från de förslag som redan är postade). Just distade gitarrer har jag själv aldrig fått att låta riktigt bra i slutändan om de inte låter bra från början. Vet inte om det beror på att de har ett väldigt brett frekvensomfång, och faktiskt redan är hårt komprimerade från början i och med disten.
-
Jag är ingen expert, så rätta mig om jag har fel, men ett lågpassfilter på upp till 300hz låter lite märkligt. Jag skulle lämna lågpassfiltret på just 300hz om det är max, ställa högpassfiltret på lägsta möjliga och sen successivt höja frekvensen på det (HPF) tills den vobbliga "whoooom"-basen är väck.
-
8 x line out. Ja, det låter inte alls dumt. Verkar gå loss på 5-6 tusen ny, och 4+ begagnat men Motu är ju inte kända för att bygga skräp. De kanaler som du inte kör till lyssningen går bara separerade direkt till mixerbord med andra ord? Vilken typ av "lineup" kör du/ni? Är det bara synthar/trummor + sång?
-
Vet inte om det är rätt forum att ställa frågan i, då det mesta här rör musikproduktion, låtskrivande och studioteknik, men eftersom det verkar finnas en otrolig massa kunskap och erfarenhet samlad här så chansar jag. Scenariot är detta: jag spelar i ett band som för närvarande består av bara 2 medlemmar, vilket innebär att en hel del av vår musik är förinspelad på olika sätt. Trummor, synthar, bas, samplingar och även en gitarr körs allt förinspelat och renderat till wav-format via cubase i nuläget. Vi har ännu inte spelat live, men vi närmar oss den punkten, och börjar få lite panik inför hur vi ska lösa det :-) Ett alternativ vi har är att använda oss av den laptop vi har nu, och köra allting förinspelat på 2 spår. Det känns inte som en kanonlösning, eftersom det då inte kommer finnas en chans att korrigera varken inbördes volym eller EQ mellan de olika spåren. Det andra alternativet vi kan komma på är att mecka ihop en någotsånär slim dator, i stil med miniatx, och kasta in det Delta 1010 vi har i den. Då kan vi köra ut det mesta på separata kanaler, det mesta till och med i stereo. Men vi har inget chassi litet nog för att vara smidigt för det, och att hitta ett litet chassi som ändå rymmer Deltakortet (som är rätt blaffigt, typ 120x120 mm) har visat sig vara svårt. Jag undrar lite, det måste ju vara rätt många band som kör liknande grejer (multi-kanals playback alltså) hur löser dem det? Vilka lösningar använder andra artister och band? Alla tips och idéer tas tacksamt emot
-
Jag söker en VSTi-plug eller liknande som innehåller, eller låter mig skapa, bra tamburin-komp. Har försökt pillra ihop något bra med Reason, men jag får inte det där riktiga tamburindrivet som få refränger klarar sig utan. Någon som har några tips eller idéer?