-
Antal inlägg
1 947 -
Gick med
-
Senast inloggad
-
Dagar jag vunnit
1
Dagen då Zyan senast vann var 27 augusti 2023
Zyan hade det mest gillade innehållet!
Rykte i communityn
2 NeutraltOm mig
-
Stad/plats
Linköping
Socialt
-
Skype
vegen_8@hotmail.com
-
Har Cubase 5, senaste uppdateringen. När jag importerar från filmfil (h264 komprimeringen) får jag bara in 54 minuter av en och en halv timme. Provat på både studiodatorn och min macbook pro och får samma resultat på båda. Exakt lika långa filer. Kan det bero på att ljudprogrammet endast klarar en maximal storlek på filerna vid en sån här import. Har kört större filer fast då har jag spelat in 3 timmars teaterföreställningar med 40 mickar, då samtliga spår togs in i 24 bitar utan problem. Anledningen är att jag har fått ett ljuddesignjobb, och de har nämt en ljudeffekt i en film som jag ska hämta inspiration ifrån. Vore så smidigt om jag kunde få in den som ett referensspår i ljudprogrammet.
-
Läste någon om Akutmottagningen för musik i senaste studio, ett program/plugin som var bra på att isolera problem och tvätta bort det. Hette något i stil med Izotope Rx2. Goggla på det och se om det passar dig.
-
Kolla in jamhub, läste om den i någon studio. http://www.thomann.de/se/jamhub_bedroom.htm 4 separata ingångar, 4 separata utgångar med 4 separata mixar.
-
Jag tror det är bull. Om det skulle gå sönder om man använde sina egna lurar skulle det vara specialplugg alternativt stora varningsskyltar. Alla vet ju hur 3,5mm ser ut och det är säkert tusentals resenärer som provat sina privata lurar där innan du reste med dem.
-
Viktigt är att det inte är för exakt i styrka och tid för att få det svänga och inte låta midi. Så antingen göra som Jetblack säger och spela för hand. Eller randomisera velociteten och tiden så minimala skillnader förekommer. I Cubase kan man exempelvis säga att att den ska köra random mellan vissa intervall. Låt oss ta styrka på en highhat exempelvis, så kan man markera alla slag och få variera mellan 80 och 90 så slumpar den fram en variation.
-
Funkar det med portabla recorders till sång-inspelning?
Zyan svarade på Mr. Math's inlägg i Diskussioner
Det enda jag skulle brytt mig om är extern mickrofoningång samt möjlighet för uppspelning av backtracks som du har gjort och möjlighet för medhörning. Då kan hon med minimala inspelningskunskap göra ett så bra resultat som möjligt. Det blir i takt med dina tracks, hon hör sig själv live i lurar och man kan byta mickrofon om de inbyggda inte räcker i framtiden. Kan tänka mig att de inbyggda tar allt runt omkring. Vilken maskin spelar sen mindre roll. -
Vilket är smidigaste sättet att handla på Thomann.de? kreditkort?
Zyan svarade på DjValle's inlägg i Diskussioner
Det heter Mastercard Securecode eller Verified by Visa. Har du ingen registrerad på ditt kort kan du oftast göra det via ett köpställe (köper man en biljett på exempelvis på sj och har ett oregistrerat kort kommer man automatisk till en registreringssida, där behöver man ange fyra sista siffrorna på kortinnehavarens personnr, kortnr, cvckod och sen välja ett lösenord och en påminnelse av lösenord). Du kan även oftast registrera dig via din banks internetsida då man inte behöver vara inloggad på internetbank då man direktlänkas vidare till kortföretagens sidor (kan variera mellan olika banker). Låsa upp ett kort som har en vald securekod kräver att man är inloggad. Har du redan lyckats skapa en kod (begär köpstället en kod, så finns det en kod, troligen registrerad vid ett tidigare köp som jag nämnde ovan) så måste man nollställa den så får du kontakta din banks kundtjänst. Förövrigt så är kort ett väldigt säkert betalsätt, det enda ansvar du har som konsument är att meddela banken så fort du upptäcker att du inte har kortet, och inte vänta på att det kanske dyker upp. Inte dela med dig av kod eller kortnr till bekanta. Samt att hålla koll på kontot minst en gång i månaden (för gamla transaktioner är svåra att reklamera). Då blir man nästan alltid ersatt av banken om det skulle ske något. -
Dags för en Julebump om någon missat det.
-
Jag har inte så många pluggar, men kör Cubase5 32bit med Windows 7 64bit. Än så länge har jag inte hittat en plugg som inte fungerat, provat en kanske 15st utöver de som medföljer cubase. Av din långa lista med Sampletank och EZdrummer så har jag provat EZdrummer i min datormiljö, vilket fungerar utmärkt.
-
Hmm...varför inte göra båda Gillar den tanken. Sen kan man se hur det blir i mixen..skadar ju inte. Håller just på med arrandet.
-
Jag tror nog det blir en och en. Sen summeras allt i efterhand. Där har jag erfarenhet och tror att det blir tightare och rätt tonhöjd när alla får medhörning om möjlighet till omtagningar om man missar något. Tack för alla tankar.
-
Smart..summerade du båda spåren till ett nytt spår så fort du var klart med inspelningen. Sen hade du det nya spåret och mixade med?
-
Men om de spela in det samtidigt, förutsätter i samma lokal, så hör ju de instrumenten live.
-
Dirigent har vi inte repat till men det går att ordna, hade jag faktiskt inte tänkt på. Men så självklart när jag hör det, och har en tanke. Om det ges ton innan, klarar en normalkör att ligga exakt rätt genom hela låten. Eller är det möjligt att man börjar drifta falskt från kompet när man inte hör det kontinuerligt? Inte kul att det blir sura toner mot slutet. Är det någon som har erfarenhet på skillnaderna mellan en körinspelning och 12 stämmor? Känns mycket bättre att kunna fixa om det blir tokigt?
-
Har tillgång till: *Flera mickrofoner, dynamiska och stormembranare. *Åtta Focusrite Preampar *2kanalig hörlursförstärkare och två par hörlurar som är tillräckligt slutna. En blandkör med 10-12 personer och en låt som har tre stämmor. Förinspelat kompinstrument såsom gitarr, digitalt piano, något rhymiskt. När arret är klart, kompet inspelat och kören har repeterat både stämvis och tillsammans. Har tre inspelningstekniker att gå vidare med, vet inte vilken jag ska använda. 1. Hela Kören på en gång Två får kompet via hörlurar och tar ton sen följer resten med. Fördelar: De lyssnar på varandra och intonerar sig till en bra samklang. De låter bra naturligt och blir på så vis tighta. Nackdelar: Mixningen blir svårare ifall det är någon frekvens som tränger igenom på vissa röster. Justeringar blir svårare. Tror inte på att använda fler mickar, de är inte de bästa kvalitet. Det är även svårt att hålla tempot då inte alla inte hör kompet. 2. En stämma åt gången Först tar man huvudmelodin, samma sak här, två personer får höra kompet och resten i stämman följer med. Där efter tar man andrastämman och basen. Fördelar: Ger fler mixningsmöjligheter Nackdelar: Inte samma gemensaminspelningskänsla och harmoni vid sammarbete. Tempoproblem då alla inte höra kompet. 3. En person åt gången Den här taktiken är jag mest sugen på att använda. Första personen får ta melodin, sen när varje person tillkommer så får de höra de tidigare sångarna. Så att den sista personen hör hela kören och sjunger med. Sen kan man ju då återgå till person 1 som får köra med all medhörning och eventuellt ta ett nytt spår. Fördelar: Total kontroll på varje rösts frekvenser. Nackdelar: Fölorar delvis sammarbetet och naturliga tightheten och samklangen. Men kan erbjuda bättre medhörning vid inspelning. Vad tror ni? Med tanke jag inte har hörlurar till alla så har jag lurat mig själv att det sista alternativet är det bästa.