Hej alla!
Mitt namn är Ingvar Öhman och jag driver företaget Ino Audio som tillverkat högtalare sedan 1978, ursprungligen endast monitorer för hörselstudier, men senare även för studio-, hemmabio- och hemmahifi-bruk. Jag har inte för avsikt att bidra i denna tråd med några agrument hit eller dit, men jag vill med emfas klargöra att en person som gjort inlägg under pseudonymen Glaskatten ljuger.
Jag har bara snabbt ögnat igenom tråden och hittat minst tre fullständigt uppdiktade påstående, allihopa från Glaskatten.
Detta är lögn. Ino piP (studioversionerna heter pr10 och pr10k) är primärt avsedd att användas utan subwoofer.
Den togs utsprungliga fram på önskemål av den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving, som ville ha en liten lätt flyttbar djupbaskapabel monitor för mobilt bruk. De har dock även kommit att användas i många småstudior mera fast installerade, där exaktheten i återgivningen är mycket vilktig, men där extrema ljudtryck inte behövs.
Behöver man kunna spela mycket starkt är ingen minimonitor lämplig. De som kan spela starkare än piP är i regel väsentligt mindre djupbaskapabla.
Förvisso kan man komplettera piP med ett par basmoduler av typ profundus P (eller möjligen profundus X), men det är MYCKET ovanligt att så sker. Per 1000 par tillverkade piP har ungefär 15 par profundus P levererats. Den modell på Ino Audios modellprogram som brukar användas med basmoduler är nästa system uppåt i storlek - det mindre (än piP/pr10) djupbaskapabla systemet pr18. De är dimensionerade så att de, utan komplettering med basmoduler, faller av i basen ungefär som ett medelsnitt av hyggligt goda högtalare som folk använder hemma (de faller alltså av högre upp i frekvens än piP gör).
Många studior väljer att komplettera pr18 med vanligtvis ett par profundus X, således att man med en knapptryckning (eller rättare sagt vippning) på det elektroniska delningsfiltret cr80s kan välja mellan "real life-extention" (för att få höra hur det kommer att låta i snitt hos folk) och äkta fullregisterprestande (>20 - 20 000 Hz).
Lögn och förtal. För något knappt år sedan publicerades en artikel om Ino Audio i MM.
Jag har till sags dato ALDRIG sagt nej till någon oberoende tidskrift som anmält intresse av att testa någon av Ino Audios högtalare. Glaskatten påståenden är en ren lögn.
Just nu är det för övrigt inte ens en aktuell fråga eftersom Ino Audio har beställningsstopp minst fram till mars nästa år på huvuddelen av modellprogrammet. Det är inte ens säkert att Ino Audio kommer att finnas efter nästa år.
??? 😮
Glaskattens uttalande är ju rent absurt! En person som Glaskatten (som gärna får ge sig till känna, att sprida lögner under pseudonym är verkligen ynkligt) bör i framtiden kontrollera sina källor bättre. Vill du Glaskatt veta något om min inställning i olika frågor är du välkommen att ringa mig på 070 - 523 32 32 och fråga, under förutsättning att du inte tänker vara anonym vill säga.
Tills dess skulle jag mycket uppskatta om du ville avstå ifrån att ljuga ihop flera lögner om saker du inte vet någonting om.
Vill dock avsluta med att vidimera att Glaskatten har rätt på en punkt - piP är inte avsedda för spelning på nivåer över sisådär 100 dB på lyssningsplats. I stora delar av frekvensregistret kan de spela avsevärt högre än så, men har man till dagligdags sådana behov, bör man investera i ett väsentligt ljudtryckskapabare system än piP.
Men - vill man bevara vettig monitorprestanda (monitor=visa/övervaka) så är näppeligen ett system med sämre utsträcknig i basregisteret (för att kunna uppnå högre ljudtryckskapacitet) en vettig lösning.
Den som vill kunna spela (monitorlyssna) både bredbandigt och högt får nog acceptera att system som tilgodoser sådana önskemål ofta blir lite dyrare än sådana som bara gör det ena av de två.
I övrigt kan jag tycka att uttalandet:
påminner en smula om idén att olika personer skulle ha behov av ljudtrycksmätare som visar olika ljudtryck... Är verkligen monitorlyssning en fråga om tycke och smak? 🥰
Olika behov av ljudtryck finns självklart, men vad betyder "olika smak vad gäller monitorer"? Det låter som ett uttalande från någon som menar att monitorernas syfte är att "låta subjektivt bra". Min uppfattning är nog att vackert färgande högtalare använda istället för monitorer är ett bra sätt att se till så att just det vackra sound som högtalaren lägger till programmaterialet INTE kommer att hamna på inspelningen. 🙁
Vh, Ing. Öhman
- - - - -
PS. Jag avser inte deltaga varken här på studio forum i allmänhet på återkommande basis, eller i synnerhet i denna tråd med något mera. Jag ville bara klargöra att vissa påståenden som finns i denna tråd är lögner, nämligen de från från det genomskinliga kattskrället. 😎