onedown
Medlem-
Antal inlägg
50 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 Neutralt-
Bara du inte menar den vanliga 01:an? v96:an tycker jag låter riktigt bra för sin storlek och begagnatpris med den gamla tråkiga 01V tycker jag inte är rolig alls, har jobbat med den i över ett år och 01v96:an ett tjugotal gånger och jag upplever stor ljudskillnad både i AD/DA, preamps och effekter. My 5 öres +1 /Crunch' VÄGRAR DIGITALMIXER !!! Ska bara kunna gå fram til mixern och vrida ner "whatever" som behövs... INga undermenyer tack...
-
Stämmer ! Man är tvungen att routa via subgrupper för att få ljud till Mastersektionen på CFX !!
-
Ja Tack. Det är i detta fall Speakon mellan slutsteg och högtalare. Jag blev lite förvirrad pga att det fanns XLR-kabel på Thomanns hemsida i olika kategorier, dels under mickablar, dels under högtalarkabel. Började fundera på vilket jag behövde mellan mixer och steg..
-
Ja, visst, men i detta fall då, XLR... Kruxet gällde om det var annan sorts KABEL oavsett sort av kontakt. Alltså om det går att använda vanlig jädra balanserad mic-kabel. Eller om det behövdes kraftigare doningar...
-
Tack. Uttryckte mig dumt. Det var just det jag menade, om det var en "balanserad kabel". I detta fall är det XLR som gäller, ja. Tack.
-
Är det vanliga mic-kablar ( alltså i just detta fall XLR, hona/hane) mellan Mixerbord och Slutsteg, eller är det kabel av kraftigare sort ? Alltså, bortse från XLR, eller whatever, men funkar det att köpa mickkabel eller finns det specifika kablar ,ed andra specifikationer till just detta ändamål ? Det är väl ingen hög signal fut rån bordet va ? 😛 Jävla newbiefråga det inser jag, men... är musiker och inte tekniker.. Tack på förhand, även i denna tråd...
-
vilket i realiteten , för mig, innebär att subgrupper är bra att ha live ? ( Du är på ÖVERkurs för mig nu ) 😮 Jag brukar ofta använda VCA-grupper istället för subgrupper då en fader räcker för att övervaka stereosignaler så på det viset räcker 8 faders för 8 VCA-grupper och ändå behåller man stereosignalen till main-mix. Nackdelen med VCA är att man inte kan köra insert på gruppen som man kan på en subgrupp eftersom signalen aldrig går genom VCA:n. Fördelen med subgrupper är om du har begränsat med outboards och behöver tex kompressor på alla solomickar. Då använder man med fördel den kompressorn på exempelvis subrupp 1 & 2 och kör kompressorn som insert på grupperna. 😛 Okay... Jag ska prova att röka crack, så får vi se om det gör att jag fattar mer... 😛 Mindre kommer jag INTE att begripa,,, hehe
-
Precis så jag tänker med... Men de klart, det är inget MINUS att ha, det förstår jag !
-
Helt Rätt. Det är inte multikanalsinspelning. Enbart Stereo som du säger. Däremot kan man om jag fattade rätt, assigna valfria kanaler till USB:n Alltså , detta är inte det primära med mixerbordet, men en bra "bling-bling", tycker jag. Frågan är om det är värt såpass att man kan skippa subgrupper. Mitt Leslie, tex kan man ju köra i en liten separat submixer om man vill... Tror att A&H-bordet är liiiite bättre kvalite´än det Mackiebordet som är mitt alternativ ? Men om det är någon hörbar skillnad i användning är väl tveksamt... Dessutom, Mackien har en sjubands EQ onboard, Det finns inte heller på A&H... Svårt som fan, detta... Men som sagt.. TACK för ALLA synpunkter !!!!
-
vilket i realiteten , för mig, innebär att subgrupper är bra att ha live ? ( Du är på ÖVERkurs för mig nu ) 😛
-
Jag funderar ju så här: subbar man tex trummor på ett soundcheck, till en bra nivå för lätt kunna använda subgrupp senare under giget så kan man väl ge sig fan på att ljudbilden LIK FÖRBANNAT ändrat sig när lokalen blir full osv, och så är det bara lite mer baskagge man vill ha från trummorna. då får man ju ändå ner å pilla på "per kanal" ändåå.. ??? Tack för era svar , by the way, UPPSKATTAS !!!
-
Hej ! Ge mig lite hjälp då !!! 😆 Gruppen tittar på ett mixerbord att ha till replokal i förstahand och naturligtvis livegig Vi tittar på två alternativ just nu. MACKIE CFX 20 MK II, http://www.thomann.de/se/mackie_cfx_20_mk_ii.htm och ALLEN&HEATH ZED-22FX http://www.thomann.de/se/allenheath_zed22fx.htm Brukar ni använda subgrupper till tex, trummor, Leslie, körsång, whatever... eller klarar man sig galant utan ????????? Ge GÄRNA synpunkter på detta.. Jag har egentligen INGEN erfarenhet av att just mixa, eller jobba med mixerbord. Mackien har om ni inte orkar titta på länkarna, 4 st subgrupper A&H saknar detta helt och hållet ! Klarar man sig (bra) utan ??? 🥰 A&H-bordet har däremot USB, vilket ju onekligen är lockande ! Om ni nu bara kunde tala om att det är skitsamma med subgrupper för ett litet bluesgäng... sättning: trummor, ett par sångmickar, Git, bas, Leslie med tre mickar.... HELP ME !!! 😛
-
[Kolla in gitarrerna från Vintage. Absolut högklassiga instrument till bra priser. Finns bla Les Paul i olika modeller.. Låter svinbra och är bra byggda. Dessutom lättspelade. Wilkinson-mekanik å mickar.. Du får Googla dig fram till dom.. Glöm inte vem som gav dig tipset.. 😄
-
Alltså... Jag har en C3a med RIKTIGT Leslie ( rör ) mod. 145 Om ( vilket jag sällan nu för tiden ) vill ha Lord-sound så finns det ett par varianter. Men först skulle jag nog vilja veta om du har ett leslie överhuvudtaget eller om du kör med simulatorn i din Roland.... Den kansk iofs är bra ? Med bra menar jag i så fall i närheten av den simulator som Native INstruments har i sin VSTi-plugg "B4". Hursom...Lord har ju använt olika tekniker själv för sina sound. Machine Head-eran är ju så gott som helt utan leslie om jag minns rätt ? Eller kanske MED leslie fast på STOP. Lesliet står alltså still och drivs med hjälp av en Marshall-stärkare. Eventuellt då till ett leslie, eller annars till en högtalare. Lord ville ha ett sound som kunde matcha / kompa Blackmore´s Strata med ungeufär samma ljudbild. Så föddes "the Beast", Lords C3.. Senare 1972-74 så kör han ju med Leslie hela tiden och på 90-talet kör han ett sound som mest känns som om han letar efter det gamla, men inte hittar dit igen.. Att han då tog hjälp av nya Hammondplankor gjorde inte saken bättre, men han fick väl bra betalt... Jag kör min C3 med en gammal TC electronics-preamp mellan orgel och Leslie. Därtill ett reverb.. Preampen har antingen ren förstärkning eller overdrive som är ren jävla taggtrådsdist om man vrider för mycket, men lågt ställd så funkar den. Jag kollar dock efter en mer mjuk rördist som kan ge mig önskad mängd vid "gaspådrag", precis som flera andra här sagt så vill man kunna gasa på lite extra och då skall disten så att säga öka efter hand. Mycket kräm = mycke´dist... Tube Screamer är jag tveksam till. Den skär för mycket precis som tidigare nämnt. Gå till en musikaffär å ta med dig orgeln å prova ! Och tänk dig för noga.. Jag var tidigare vän av dist/ overdrive men är numer försiktig som fan och tycker att det är lagom om det låter dist när man går upp på de högre oktaverna och tar ett ackord eller kvint men att det "bara skall vara där" när man spelar soft. Givetvis beroende på musikstil... De råaste Lord sound jag fårr hittills var inte genom lesliet utan rätt ut från C3an till grabbens Zoom-pedal, modifierade ett rent ljud med lite verb och ett slags overdrive... Fy fan va man ägde då... Klockrent "the Beast" !!! Och Mycket Lordsound utan Leslie kan jag säga....
-
allvarligt Wernborg....Det är väl ändå inget ?? själv spelade jag altsax en gång i tiden i kommunala musikskolan å deras tillhörande storband.. Inga problem så långt, men när jag skulle spela med ett band första gången... Saxen var ju stämd i Ess.... vissa problem i de flesta tonarter... 🙂 Köpte en orgel i stället 😆 Det jävla med den är ju dock att den inte går att transponera.. 😄