-
Antal inlägg
632 -
Gick med
-
Senast inloggad
-
Dagar jag vunnit
47
Dagen då ostfisk senast vann var 6 november
ostfisk hade det mest gillade innehållet!
Rykte i communityn
113 UtmärktOm mig
-
Kön
Man
-
Stad/plats
Örebro
-
Min utrustning
Komplete Audio 6, MiniDSP 4x10 HD, XTZ SUB 12.17, KRK Rokit5, Pro Tools 12, Reason 10, Izotope Ozone 7 Advanced m.m.
-
Intressen
Musik, träning, akustik.
Senaste profilbesökare
12 232 profilvisningar
-
Försök att inte bry dig vad andra tycker. Tycker du det är kul att göra musik, fortsätt med det! Jag sade i en kommentar till din tidigare låt att basen var i en annan tonart. Jag sade inte att du var dålig eller kass eller något sånt, det var inte en negativ kommentar. Det var ett försök till konstruktiv kritik, att göra en bra låt ännu bättre. Kör på mannen! Fortsätt att skriva låtar, gillar du det du gör så kör på det och skit i vad andra tycker. Du har en skön energi och jag tycker att det finns något i dina låtar som är riktigt bra.
-
Extremt subjektivt med mixning. Lyssna på Queens of the stone age - Songs for the deaf skivan. Nästan bara mellanregister i den mixen. Sen tex Pendulum - Immersion skivan. Massor av sub-bas och ljus diskant. Bägge två är proffsmixar, bägge två fungerar och låter bra. Man kan lyssna på referenser men i slutändan är det tycke och smak som avgör. Hur mycket bas vill du ha? Hur mycket diskant?
- 4 svar
-
- 1
-
Tror att AI kan göra människor mer lata. Man bara skriver en prompt och ut kommer en låt. Musik får inget värde. Slit och släng. Ingen behöver lära sig hantverket, typ. Värst vore ju om skivbolag ersatte alla låtskrivare med AI. Vi är inte där än i kvalitet men om vi kommer dit så kan det mycket väl bli så. Tänk att ha en billboard hitlåt som kostat 0 kr att skriva. Vilken guldgruva för alla giriga skivbolag. Jag hoppas inte att vi kommer dit.
- 24 svar
-
- 1
-
Tycker att det låter bra! Snygg mix och form. Snyggt arpeggio! En sak störde jag mig lite på och det är att basen är i en annan tonart än main-arpeggiot. Jag upplevde att det skär sig lite. Även pad:en i bakgrunden har lite utom-ackordliga toner. Inte ett problem om man gillar det så klart. Det finns inga regler i musik egentligen. Men själva arpeggiot går i E dur, så basen "borde" spela någon av dessa toner: E, F#, G#, A, B, C#, D#. Det jag tycker skär sig mest är tredje tonen där basen spelar ett F. Även fjärde tonen hör inte hemma i E dur, hör dock inte vilket ton det är. Andra tonen G# låter ostämd, har du detunat den? Som sagt, det finns inga regler och gillar du hur det låter så skall du ju självklart ha det så. Men jag skulle ändå provat lite andra bastoner och välja bland de i E dur skalan, bara för att höra hur det låter. Sen skulle jag dragit ner på eventuella pitch effekter på basljudet. Det kanske är så att du gillar det bättre hur det lät från början, men då har du provat i alla fall. Bra jobbat hur som helst! 🙂
-
Tycker att det låter jättebra! En sak jag tänker på är att sången skulle kunna höjas ett snäpp. Bara lite grann alltså. Annars tycker jag att det låter riktigt bra! Skönt groove. Snygg mix! Bra jobbat!
-
Hej! Ditt rum är inte optimalt som sagt men lite går att göra. Gjorde ett förslag. Detta kräver att du snickrar lite. Du behöver absorbtion och det enda stället jag ser det går att få in är vid mixplats. Tror rummet är för kort för att diffusorer skall fungera. Och i så fall skall de sitta på väggen bakom dig, och där är det fönster va? Hur som helst, det röda är Stenull/Glasull från golv till tak. Kan rekommendera Rockwool Flexibatts. De är bra för sånt djup som du troligtvis kommer att ha. (Ju djupare absorbenter, ju lägre luftflödesmotstånd behöver man ha på mineralullen) Du kan få upp dom på olika sätt. Du kan göra paneler som du hänger på väggarna. Annars kan du slå in ullskivorna i tyg och stapla dom på varandra. Sedan hänga gardinen över. Det funkar väl bäst om du har tjockare skivor. Eller så snickrar du ihop en ställning där skivorna är i. Det orangea är stenull/glasull i taket. Där får du bygga en ram som du borrar fast i taket, du kan också sätta dit krokar i taket och hänga ramen i krokarna. Har bra tips hur du får stenullen att sitta fast i ramen om du väljer att gå den vägen. Jag gjorde absorbenten stor, det behöver inte vara så stor, men ju större ju bättre. Detsamma gäller djupet, ju djupare du gör dom, ju lägre ner i basen absorberar de. (Det gäller även röda, de från golv till tak.) Gör du detta så får du ner de tre axiala stående vågorna (De från golv till tak, sida till sida och framvägg till bakvägg) Du får även ner första reflektionen relaterat till taket och till sidoväggarna. Reflektionen från bakre väggen blir obehandlad. Och jag vet inte som du vill ha absorbtion där? Ja det är mina tips. Du får avgöra om du vill lägga ner arbetet. Annars går det att köpa skum-absorbenter från auralex eller liknande men då får du inte lika bra absorbtion. De absorberar mest mellan och diskant (även deras basfällor) Vill du gå denna vägen så har jag bra tips på hur man enkelt kan tillverka sina egna absorbenter. /Jens
-
Här: https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs/workstations Nackdelen är att det är i England, skulle du behöva serva datorn så får du skicka den dit. Men jag har köpt två datorer därifrån och min kompis har köpt en, utan problem. Min nuvarande har fem år på nacken. Fördelen är att du kan sätta ihop en dator hur du vill. Och alla delar är bra för just DAWs och musikskapande. Kommer du inte spela spel på den så kan du skippa grafikkortet tex och få ner priset.
-
Hej, är ingen expert men kan bidra med en jämförelse. https://www.cpubenchmark.net/compare/2785vs3037vs5719vs5717/Intel-i7-6800K-vs-Intel-i7-7800X-vs-Intel-i7-14700K-vs-Intel-i9-14900K i7-6800K har jag. Den var riktigt snabb 2017 (då jag köpte min dator). Fungerar fortfarande bra, dock i ett projekt med mycket spår och plugins så hackar den något. Kör Pro Tools 12 på den, från 2016 samt Reason 10. i7-7800X är den som är i datorn du kollar på. i7-14700K rekommenderar Jon i7-14900K är väl den snabbaste på marknaden nu. (För musikdatorer) Provade att slänga ihop en dator med i7-14700K och 64 GB RAM och kom upp i runt 19 000:- (utan skärm då). Jag tror att datorn du kollar på kommer att fungera till musikskapande, så länge du inte kör väldigt stora projekt. Men återigen så är jag ingen expert, berättar bara om mina erfarenheter.
-
Snygg låt och video 🙂!
-
Sveriges första Ai-Skiva (Tunnan och Moroten)
ostfisk svarade på C64's inlägg i Feedback på demolåtar
Ok. Sjukt att det bara är texter och prompter som skapat musiken. Låter ju som riktiga låtar. Ibland blir det lite udda men det skänker en viss charm också. Vissa av låtarna har gått på repeat hos mig. Älskar kiss och bajs humor. Trots att jag är 40 år fyllda. 🙂- 8 svar
-
- låtfeedback
- ai
-
(och 3 till)
Taggade med:
-
Sveriges första Ai-Skiva (Tunnan och Moroten)
ostfisk svarade på C64's inlägg i Feedback på demolåtar
Hur har du gjort denna? Är allt AI? Har du skapat rösten med AI och sedan använt Melodyne? Är musiken AI-skapad? Eller hur har det gjorts? Vissa är ju sjukt roliga, för övrigt. Älskar omogna texter. 🙂- 8 svar
-
- låtfeedback
- ai
-
(och 3 till)
Taggade med:
-
Vet ej hur dina fönster ser ut men något i stil med detta borde fungera. Ju tyngre du gör pluggen ju mer ljud isoleras. Denna designen har en liten flaw. Själva gummilisterna, ljudet tar sig in/ut via springan runt pluggen. Bättre är att bygga den så att den går hela vägen ut till kanten. Med ett lite mjukare material längst ut så att pluggen går att trycka in så att den fastnar. Om fönstrena är i linje med väggen så är nog enda lösningen att täcka för dom på något sätt, med något tungt material, som sluter tätt. Vet ej hur dock. Något slags lock.
- 10 svar
-
- 1
-
Är inte expert på ljudisolering men vet att det krävs tyngd på väggarna samt att alla sprickor tätas. Ljudabsorberande material sänker ljudet med kanske 10 dB, men det är om du täcker hela väggen med det. Annars tar sig ljudet runt absorberingen. Är det en spricka någonstans så pajar allt. Tänk att du har ett öppet fönster, du hör utsidan klart och tydligt. Du kan stänga fönstret långsamt men kommer att höra utsidan tydligt ända tills det är helt stängt. Till och med när det är 1 mm kvar tills helt stängt så hör du utsidan. Dvs minsta lilla spricka tar sig ljudet igenom. Är det så att dörren har mindre massa än själva väggen så det den svaga punkten. Då kan det göra skillnad att förstärka den. Tex med ljuddämpande material. Har väggen mindre massa är dörren så är det väggen som behövs stärkas upp. Ett första steg att prova är att täta dörrens springor. Det bör göra lite grann. Och då menar jag 100%, minsta hål tar sig ljudet igenom Men allt beror på hur mycket du behöver ljudisolera. Och hur långt ner. Ju lägre frekvenser, ju mer tyngd behöver du.
-
Vinnare i mixtävlingen med Studio och Austrian Audio
ostfisk svarade på Studio.se's inlägg i Studiofestival
Grattis alla vinnare! 🙂- 8 svar
-
- 1
-
Om jag förstår dig rätt så är det nog bara att prova. Men olika val blir olika stora hopp. Tex A Eolisk till F Lydisk blir en väldigt smooth övergång, märks knappt, då de innehåller samma toner. A Eolisk till C Lydisk blir kanske lite mer spännande då en av tonerna i skalan förändras. A B C D E F G -> C D E F# G A B. Ju större hopp ju mer händer det i låten. Maximalt hopp blir det att gå från A Eolisk till F# Lydisk. A B C D E F G -> F# G# A# B# C# D# E# då är alla tonerna nya. Samtidigt kan man se det som en tonartshöjning med ett steg och i det hänseendet blir det ju inte ett jätte stort hopp. Intressant! Mitt i mellan alternativet vore att gå från A Eolisk till D Lydisk A B C D E F G -> D E F# G# A B C#, eller till A Lydisk A B C D E F G -> A B C# D# E F# G# A. Då är runt hälften av tonerna nya. Intressant fråga. Själva tonartsförändringen är nog inte det viktiga här om du vill få till ett medeltida sound, det är snarare harmoniken du använder inom varje tonart/skala samt vilka instrument du använder. Jag tror det bästa är att prova sig fram och se hur stort hopp som låter bäst för de idéer du har i huvudet.