Jump to content
Annons

Per Boysen

Medlem
  • Antal inlägg

    85
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

1 följare

Om mig

  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Musik - och övrig konst - med ett personligt uttryck.
  • Hemsida

Senaste profilbesökare

3 763 profilvisningar
  1. Hej! Tack för synpunkten! 🙂 Erik Ficks menar förstås inte att dessa två rättigheter är synonyma. Vad han menar att båda har kommit att bli viktigare för aktörer/inversterare i musikindustrin, jämfört med hur viktiga de ansågs vara förr. För er som vill läsa in er på detaljerna om alla juridiska rättigheter som vidhäftar musik har vi inkluderat länken till STIM.
  2. Taylor Swift spelade in sina tidigare album igen för att ha rättigheterna till sin musik. Vi utforskar musikbranschen genom advokat Erik Ficks ögon. Med nästan tjugo års erfarenhet delar han insikter om rättigheter.
  3. Jag tycker Buffer Shuffler är ett mycket tilltalande verktyg! Och jag kan tänka mig att man också kan bygga en <a href="http://www.perboysen.com/archives/161" target="_blank">sån här</a>. Håller på mycket med den sortens realtidsprocessning av live-instrument, främst i Mobius som har ett skriptspråk där man kan bygga såna där saker. Men slumprendering verkar vara bättre med Max For Live. Jag använde Live en del förr (på scenen, studio är en annan sak), sedan gick jag över till Bidule och när Mainstage kom ut började jag använda det för att komma åt alla de pluggarna och instrumenten - men hela tiden baserat på Mobius. Kanske kommer jag i framtiden att köra Live med Max 4 Live som ReWire-slav till Mainstage där jag har Mobius som huvudsaklig liveprocessor?
  4. LOL - bossiga tjecker knäcker lika bra! :-)
  5. Nej, det har du så rätt i. Jag har själv ringt arrangörer som bedyrat att de satt in pengarna på mitt konto, mot den faktura jag skickat. Men vid kontroll av kontot har inga pengar satts in. I mitt fall gick jag inte till domstol med detta eftersom det för min del fanns mer, och bättre jobb, i sikte från denna arrangör. Och det visade sig senare att jag "tjänade mer" på att inte bråka om det tillfälle då gaget uteblev. Trist, men ett typiskt "sad facts of life"-scenario man får leva med.
  6. Hej! Alla som är eller har varit ute och spelat konserter har sine egna knep för att hittta spelställen. Kan vi posta in våra tips här? Jag tror många sitter på kloka funderingar kring saker som: Vilka ställen bör man kontakta och erbjuda spelning i storstäderna? Finns det register för vem man ska ringa på storstädernas ställen som kör livemusik? Hur långt i förväg bokar de? Finns det tips kring andra spelställen, typ semesterhotell och färjor? När funkar det bra med management/bokningsbolag? När är det bättre att hålla i det själv?
  7. Hej! Jag gör efterforskningar inför en kommande artikel och skulle vilja höra historier om hur du, ditt band eller någon ni känner, åkt på blåsningar i samband med att man åkt ut och spelat live. Dela gärna med er av råd och tips! För det är ju så att när man råkat ut för något riktigt botten-napp tar man med sig erfarenheten av hur det går att undvika samma smäll i framtiden. Så vad ska man se upp med när man bokar gig, planerar turné, hyr PA etc?
  8. Per Boysen

    Nya ISIS!

    Håller med. Inte bara för trumljudet utan hela stuket! Gillar deras melankoliska vibb i låtarna. Det här är den första skivan de gjort som har ok ljud även om musiken alltid varit svinbra.
  9. Hej alla! Blekinge Jazz & World Music Camp Observera: sista anmälningsdag 12 maj! Kursen kommer som vanligt att inrikta sig på Jazz & Världsmusik/Folkmusik, men nytt för i år är att livelooping och musikproduktion också kommer att finnas med som en del på kursen. Vi kommer som vanligt att ha ensemblespel, gemensamma workshops men också en hel del möjligheter för eleverna att själva välja sin inriktning på det man vill lära sig mer om. Mer info kommer lite senare i vår. Om ni vet någon person, skola e.d. som kan vara intresserade av BJ&WM-09 får ni gärna skicka informationen vidare. Ha det så bra och än en gång Varmt Välkomna Niclas Höglind & Kristofer Johansson UNIT / Musik i Blekinge http://www.musikiblekinge.se/ Niclas Höglind niclas@hoglind.se 0734-471786 När alla anökningar kommit in går vi genom vilka specialönskningar som finns från deltagarna och så lägger vi upp ett förslag på ensembler att spela i, föreläsningar och workshops. Ni kan ställa frågor till mig här på forumet men också ringa direct till Niclas på Musik i Blekinge. Anmälan görs till Niclas.
  10. Grejen med den här oktav-boxen är att han lägger till en oktav UNDER led-stämman. En klassisk pedal för detta är den gamla Blue Box. Att lägga till oktaven under ger inte samma wobbliga mes-klang som att addera ovanför det man spelar. Och man gör det förstås efter disten (efter förstärkaren om man kör med förstärkare på distläge) Fast jag är nog inte så säker på att det är en oktav-down-pedal hela vägen under det där partiet. På ett ställe, där undre oktaven är panorerad lite mer åt sidan än ledstämman, låter det faktiskt som han spelar samma solo en oktav lägre som ett extra pålägg - alltså INTE med en oktavbox.
  11. Derek Sivers gjorde sig ett namn som grundare av CD Baby. Hans nya projekt, assistentnätverket Muckwork, ska underlätta för musiker och låtskrivare genom att avlasta dem från tidsödande, administrativt arbete.
  12. Håller med om det. Sedan tänkte jag bara flika in att jag tror jag vet varför felet uppstod från början. Jag har nämligen själv upplevt hur jag som studiogitarrist har spelat "fel" på precis samma sätt. Det händer när man har en dålig "medhörning". Observera att "medhörning" också är ett subjektivt fenomen; musikern kan ibland behöva en vänlig spark i arselet för att komma ihåg att lyssna på rätt ljud i bakgrundsmusiken den spelar till. För en live-trummis som inte är van vid att lyssna i hörlurar är det ganska naturligt att han kanske lyssnar för mycket på sina egna trummor i kannorna och då missar att hänga på det korrekta tempot (eftersom han är van att höra sina egna trummor betydligt högre, dvs rent akustiskt). Innan jag själv vande mig vid att spela med hörlurar brukade jag alltid sätta hörlurarna över bara halva öronen och se till att spela genom en uppmikad gitarrförstärkare med högtalare så att jag kunde höra mitt instrument akustiskt i rummet och därigenom kunna spela med rätt tajjming. Samma sak när jag hoppar in som saxofonist, man måste höra sig själv akustiskt för att sätta rytmiken. För sångare kan detta vara ett ännu större problem eftersom de också hör en stor del av sitt instruments ljud INUTI sin egen kropp (vibrationer i kraniet går direkt in i örat) och det kommer man aldrig åt med sladdar och teknik. Hmm.. nästan... man kan ju förstås sätta upp en mono-mik mellan två monitorhögtalare, istället för hörlurar, och sedan spela in en kanal av den lyssning sångaren får så att man kan summera den fasvänd med sånginspelningen och på så sätt släcka ut det mesta läckaget bakom sången. Ok... det blev lite mycket där, men kanske inte helt OT ;-)
  13. Påminner mig om ett annat trick för att utnyttja sympatisvängningar i trumskinn. Jag skulle spela ett gitarrsolo i en låt och stod inne i iso-rummet med hög volym på en gitarrförstärkare+högtalare. Då sprang teknikern in och välte ner en golvpuka på golvet och stoppade inspelningsmikrofonen inuti den liggande golvpukan. Trumskinnet var alltså mellan gitarrhögtalaren och mikrofonen. Jag tyckte inte det blev "bättre" men rätt annorlunda och konstigt lät det i alla fall.
  14. VST betyder Virtual Studio Technology. Steinberg lanserade detta protokoll och det stöds av både instrument- och effektpluggar. Eftersom Psymotor listar ett antal mjukavaruinstrument är det nog detta han menar när han skriver "VST". Det här var den mest bisarra diskussion jag sett, får se till att avaktivera e-post så jag inte hamnar här igen :-))
  15. Jag fick en gång rådet av en heltidsarbetande gitarrtekniker att använda Zippo-vätska! Inte för att behandla träet i halsen utan för att behålla tonen i strängarna. Som icke-rökare hade jag ingen aning om vad denna magiska brygd är för något så jag gick runt i några affärer och frågade efter "Zippo". I en tobakshandel fick jag napp - det är någon slags besinläsning man laddar cigarettändare med. Som produkt har Zippo funnits sedan 1932 och den har även dokumenterats som användbar för att elda upp giterrer på scenen. Någon tipsade om isopropanol. Det har jag också använt mycket, men då för rengörning av tonbandhuvuden. Fast sedan det blev enklare att spela in på datorer har jag inte längre isopropanol tillgängligt. Det kan nog tänkas att lösningsmedel för att ta bort smuts inte är så bra för träet, i det fall greppbrädan är olackad. Jag gillar själv soundet av ljusa greppbrädor (för stratocaster) men ogillar känslan av lacken, så jag brukar ta bort lite lack mellan banden (stålull, sandpapper) för att göra gurorna mer lättspelade. Så då får man ju i praktiken en gitarr med både lackad och olackad hals. Så jag är lite osäker på hur jag bäst ska sköta mina egna instrument, av den typen. Faktum är att jag nästan aldrig rengör greppbrädan på bandade gitarrer. Men däremot strängarna - varje gång jag spelat. Just nu intresserar jag mig för bästa sättet att göra en greppbräda så hård som möjligt. Anledningen till detta är att jag börjat spela bandlös gitarr och tvingats fixa ett eget instrument genom att ta bort banden på en obehandlad hals. En elbasist med mycket erfarenhet av samarbete med gitarrbyggare rekommenderade gevärskolvsolja! Det menar han ger en bättre ton. Andra rekommenderar tvåkomponents båtlack, som lär ge den hårdaste yta man kan uppnå på trä. Jag är dock inte så säker på att det blir så trevligt att spela på en bandlös hals med båtlack... fast, å andra sidan, Jaco Pastroious använde ju stenhårt lack på sin Fender-bas som han helt brutalt slipade ner banden på, och han tycks ju inte direkt haft några musikaliska problem med det instrumentet...
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.