Beror på, 7:an på ett durackord gör det starkt ledande, och skapar ett önskat spänningsförhållande som behöver upplösas. Men mollackord, ex Dm7 kan man vila mer på. Testa gärna olika färgningar som 6, 7, 9,sus2, sus4 på alla ackorden i skalan. Tycke och smak är bäst på att avgöra vad som passar eller inte, sen det som de flesta öron uppfattar som "rätt" när det gäller 7 är t.ex. C7 leder till F, G7 till C.
På C-durskalan kan du utan problem lägga C - Dm7 - Em7 - F - G7 - Am7 - (Bm7b5 lite speciell men säkert någon som kan utveckla bättre än jag). För att lägga till fler alternativ inom tonarten (C) kan du spela D7 till G, E7 till Am, A7 till Dm.
Spelar du piano är det lätt att se varianterna och hur de kan ändras/färgas, sen vill man helst gå närmaste vägen för fingrarna på alla instrument så kolla in chord inversions (lägen).
Hoppas det blev begripligt.