Jump to content
Annons

Jonatan Lundin

Medlem
  • Antal inlägg

    227
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    8

Dagen då Jonatan Lundin senast vann var 19 januari

Jonatan Lundin hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

96 Utmärkt

2 följare

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Japp, skriva kanonbra låtar!😁
  2. Japp, skriva kanonbra låtar!😁
  3. Kul att du gillar låten och tycker den låter bra @Chriistiiaan! Det är samplade trummor i denna låten, där jag jobbat en hel del med rummet för att få en lite mer live-känsla i låten. Bl.a. kör jag med SSLs townhouse busskompressor på rums-mickarna vilket ger en bra möjlighet att tämja transienterna för att få ett större rum. Sedan ett plåtreverb på virvlen förstås.
  4. Tack @Richie76! Jag hör nu att gitarrsolot är lite burkigt. Tänkte göra det lite större med lite mer delay som fyller upp lite mer. Jag har labbat lite med att ha mer energi på sidorna för att göra refrängen större, men jag vet inte om det blev bättre. Vi får se!
  5. Ok, bra input. LUFS -14 integrated är en bra referensnivå. Jag brukar kolla på loudnesspenalty.com och där brukar mina låtar dras ner med ca 4 dB, vilket är lite för mycket egentligen.
  6. Bra låt du har här. Jag får lite engelska band a la 90-talet som OASIS i tankarna. Håller med @Fidden att när trummorna kommer in känns de lite frikopplade. Jag tycker mig höra att baskaggen och basen inte är i synk. Med det menar jag att, för att få en tajt botten, kan basen följa rytmiskt de slag som baskaggen gör, så att de bildar en bra rytmiskt helhet (basen behöver inte slå an på exakt alla slag som baskaggen gör - basen kan gärna slå an mer, men enda ligga i det rytmiska mönstret). Just i denna typ av rockmusik tror jag det ger låten ett extra lyft.
  7. Bra kommentar @Bream. Just fills är något jag tycker är svårt. Dels att hitta bra fills i olika midi-bibliotek, samt mixa dem. Som du märkt, återanvänder jag samma fill flera gånger, vilket jag kanske ska se över. Sedan tycker jag fills är en viktig del för att få en låt att låta naturlig. Men hur mycket fills är en smaksak!
  8. Svårt att säga? Du har två YouTube-versioner här men båda verkar vara samma? Jag hör ingen skillnad mellan dem.
  9. Även för min smak är det för många stopp. Kör med lite mindre stopp, så blir de som är kvar mer effektfulla. Jag reagerade inte första gången på att det var en AI-röst. Dock reagerade jag på att rösten lät ganska processad, på ett lite ovanligt sätt (som en slags överpitchkorrigerad röst med chorus). Men nu när du säger att det är Suno, hör man det. Intressant. Men en bra låt!
  10. @Henric Svensson Man tackar för fina vitsord. Tanken på Jakob Hellman låter ju fantastiskt kul, då det är en av de svenska inspirationskälllorna. Angående volymen ligger låten nu runt -10 -9 LUFS integrated, vilket kan vara lite i mesta laget. Vilken nivå man ska lägga sig på är svårt!
  11. Tack @slejnard! Jag känner att jag börjar få en liten gnutta grepp om detta med låtskriveri, mixning och annat pyssel. Tack @Fidden! Jag ville i denna låten få en ljudbild där det låter som att bandet spelar i en stor lokal (ja kanske industrilokal). Men jag känner nu att jag ska minska lite på trummornas rum på versen. Blir lite impad att du hör att pianot inte följer med i det glissando mellan E och D som bas o gitarr gör i slutet. Jag tror jag ska låta pianot hänga med (dock blir det svårt att få till ett glissando😬). Tack @Cool runnings! Jag håller med om att ev. bänka basen lite. Alt. höja alla instrument 1dB (jag styr bussar med VCA-faders så det är enkelt). Då blir oxå trummorna mindre framträdande. En sak jag tycker är viktigt för att få ett bra basljud är att ha optimal ingång- och utgångsimpedanser i signalkedjan. I denna låten använder jag en fender p-bas som har en utgångsimpedans på 10 kOhm. Basen går in i en aktiv DI-box med ingångsimpedans på 220 kOhm (så relationen är åtminstone 1:10 som rekommenderas). Utgångsimpedansen från boxen är 600 Ohm. Denna signal går in i ljudkortet via balanserad XLR, i vilket man kan variera ingångsimpedansen beroende på vilken pre-amp-emulering, förstärkare mm man väljer att använda (SSL, Neve, API, Gallien-Krueger har alla olika ingångsimpedansen). Dock har jag och många andra problemet att ljudkortstillverkaren inte tydligt anger vilken ingångsimpedansen är för de olika pre-amparna, så det är lite trixigt att välja en som håller minst 1:10 (preampen skulle då behöva vara 6kOhm). I denna låten använder jag en Krueger-basstärkare som jag då inte vet vilken ingångsimpedansen är. Ja, jag skulle kunna kolla vad hårdvaran Gallien-Krueger har.
  12. Ett nytt alster som jag känner mig klar med. Hör ni något som ni tycker låter konstigt (som jag borde kolla på), hojta gärna till. Jag kommer tilbaka Studio version.mp3
  13. Låtskriveri tror jag handlar mycket om att fånga lyssnarens intresse och behålla det. Ett knep för att behålla intresset är att arbeta med konstraster; i melodier, känslan, texter, ljudmässig dynamik osv. Din låt nu skulle behöva lite mer kontraster. Om samma melodi-slinga upprepas för länge utan någon skillnad i ljudbild, dynamik, instrumentering, panorering osv, tappar lyssnaren intresse. Jag kan inget om EDM-musik (eller var det house?) ska sägas, men försök få in mer konstrast och dynamik. Byt meoldi, instrument osv oftare.
  14. Mycket fin röst! Du har en jäkla känsla i rösten. Fortsätt så.
  15. Coolt att en hederlig SM57 kan låta så bra! Din röst och den är verkligen en bra kombo.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.