-
Antal inlägg
347 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
7 NeutraltOm LejonLeo
- Födelsedag 1977-04-14
Om mig
-
Kön
Man
-
Stad/plats
Halland
-
Intressen
Allt som rör sig, lyser eller låter
- Hemsida
Socialt
-
Skype
leobergerxpj@hotmail.com
Senaste profilbesökare
9 573 profilvisningar
-
Jättebra tråd men borde i rimlighetens namn delas upp i de olika programmen. Använder jag Cubase blir det väldigt mycket onödigt läsande om Pro Tools och tvärtom.
-
Hur nära nollan ska man vara på master kanalen i DAW innan mastering ?
LejonLeo svarade på ett ämne i Diskussioner
Det gör väl alla? I mastringsprocessen alltså -
Det ska väl rätt mycket till att kunna använda Dolby fel? Jag har två knappar på mitt kassettdäck. Dolby B och Dolby C. Inte så mycket att göra fel på. Och kassetterna och rullbanden är märkta med det de är inspelade med: Dolby B eller Dolby C. Eller inget alls. Inte så mycket att ta miste på där heller.
-
Ni missförstår mig. Frågan gäller alltså för de kassettband och rullband jag har som är inspelade med Dolby B eller C. Aktiverar jag motsvarande dolby som de är inspelade med, tex Dolby B som är det vanligaste, ja då är det som att vrida ner diskanten. Det låter ju mycket tydligare och öppnare UTAN dolby aktiverat. Visst, det blir mer brus, men hellre det än att cymbalerna försvinner. Använder man Dolby-funktionen på material som är inspelat UTAN dolby noise reduction får man exakt samma resultat. Enda HÖRBARA funktionen med dolby B och C är att ta bort mer eller ännu mer av den högre diskanten. Sen har jag sett mätkurvor och förklaringar på nätet men sådant intresserar mig föga eftersom jag enbart är intresserad av det klingande resultatet och VITSEN med det. Som jag ser det finns det ingen vits att använda dolby när jag tex spelar av mina rullband till datorn eftersom om jag märker att diskanten är för vass (vilket knappast händer när det gäller gamla magnetband) eller bruset är för påträngande hellre använder en EQ i efterhand än att skära i toppen vid själva inspelningsmomentet där jag såklart vill ha med så många frekvenser som möjligt av originalet
-
Du får nog ta ett spår i taget. Är det midi är det inga större krånglighter. Teoretiskt skulle du kunna sätta Cubase pitch correction (vet inte om den ingår i elemts) på masterbussen. I praktiken tror jag inte det fungerar då det blir för mycket information för pluggen att hantera
-
Dolby B och Dolby C Brusredusering. Det enda de gör är att ta bort diskanten. Då jag har en stor samling kassettband och även en del rullband är vissa inspelade med Dolby B eller C. Visst förvinner bruset när man aktiverar detta fantastiska brusreduceringssystem på bandspelaren/rullbandspelaren men ärligt talat är det exakt samma funktion man får när man drar ner diskanten på en EQ. Är hela grejen med Dolby är en bluff?
-
Nu har jag låtit ett tyngre projekt rulla i två dygn utan att få några dropouts i Latency Checker. Jag har använt 34 st UAD pluggar i stereo med en buffersize satt på 64. Detta får nog anses som klart godkänt. Gick jag däremot ner till 32 i buffersize så kom klicks och pops ganska omgående. Men vid inspelning med 32 i buffer lär man inte ha 34 st pluggar aktiverade... Finns ingen anledning att ha så låg buffer annat än vid renodlad tracking. Vid mixning, som är då alla pluggarna åker fram, kan man väl lika gärna ha på högsta buffersize? Eller finns det nån nackdel med det mer än att det blir stor latency, vilket i en mixningssituation inte borde spela någon roll? Av naturliga skäl har jag inte kunna suttit och lyssnat efter pops under denna testperiod utan förlitar mig istället på att Latency Checker har gjort sitt jobb. De tillfällen jag tittat till mitt lilla test så har de gröna staplarna alltid hållit sig mellan 250-400 us. Jag vet inte vad detta innebär mer än att det är en del kvar till innan det blir en gul stapel, som måste vara sämre än en grön stapel. Finns det något mer belastande test man kan utför av något slag? Att spela in gitarr live via Guitar Rig med 32 i buffer ska jag helt klart testa snart
-
Jag tror jag äntligen hittat felet!!!! 🙂 Precis som du kom in på alldeles nyss JakobP så har jag de senaste tjugo minutrarna öppnat upp datorn och tagit ur och satt i nätverkskortet, fast på en annan PCI-plats och fick då installera om det igen. Och nu, ta mig tusan, verkar det fungera!! Har haft på Latency checker några minuter nu och alla staplarna är låga och gröna! ☺️ Jag tror den körde på Windows egna nätverksgrejer innan, Broadcom nånting stod det i enhetshanteraren, och att det var det som orsakade problemet, för när jag inaktiverade nätverkskortet blev staplarna gröna. När jag aktiverade det igen kom de röda staplarna genast farande... Mycket användbart litet program, det där Latency Checker. Tack för tipset. Tänkte försäkra mig om att inget stör och låta Latency Checker stå på något dygn nu, är det då enbart gröna, låga staplar som registreras borde det så säga bokstavligen vara grönt?! Ska såklart öppna ett lite tyngre musikprojekt och lyssna efter dropouts samt ställa ner buffersizen till den nivå att det kanske till och med går att spela vst instrument och andra simuleringar utan att uppleva fördröjning för första gången i mitt liv! Tack så hjärtligt alla som hjälpt till med support och tips Det här forumet är verkligen ett kanonforum! 🙂 Nu ska man ju inte ropa hej visserligen... och i så fall återkommer jag Men jag tror faktiskt att det har löst sig
-
Har nu gjort detta också. Det blev ett annorlunda utslag med Latency Checker men problemet kvarstår som framgår av bilden, även om jag inte vet om förändringen är positiv eller negativ jämfört med hur det såg ut tidigare
-
Jag har aldrig haft förmånen att kunna spela in med lyssning via musikprogrammet med de ljudkort jag haft utan enbart kört med direct monitoring som en direkt spegling av den analoga insignalen och ev lagt upp lite reverb bara i Cubase innan kanalregeln och sen dragit ner kanalregeln. Jag stör mig något vansinnigt på latency och kan inte spela med känsla av fördröjning. Hade ju varit grymt kul att kunna spela in gitarr i realtid med tex guitar rig och liknande som man borde kunna göra i 32 utan att det märks att det släpar efter
-
Det finns även 2 st "Audio DSP Accellerator" varav den ena är Apollo och UAD 2 (ska man ha två? hade ett UAD PCIe i datorn innan, men det har jag tagit bort) och den andra heter EIO driver som jag inte har en aning om vad det är. Testade att innaktivera den utan någon succé
-
Fan. Jag trodde jag hade hittat nåt. Laddade ner drivrutiner till Sonnet firewire från deras hemsida trots att det enligt Enhetshanteraren hade de senaste drivrutinerna. Tyckte det blev bättre. Men de röda staplarna i Latency checker dök upp i alla fall, även om jag tyckte de var mindre till antalet. Installerade för övrigt bara drivrutiner för 64 bit. Ska man installera 32 bit också? Det fanns också två "ljud-video och spelenheter" varav det ena var Apollo och det andra var AMD, vilket är märket på grafikkortet pch som jag antar är hdmi utgången i så fall. Avaktiverade den och det såg grönt ut. Sen kom de röda staplarna i alla fall. Jag blir galen