-
Antal inlägg
5 -
Gick med
-
Senast inloggad
-
studio4 följer Palma Music Studios
-
studiobygge Palma Music Studios del 4: Sista detaljerna innan öppning
ett blogginlägg lades till av Palma Music Studios i Skapandet av Palma Music Studios
Välkommen till min blogg del 4, om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett inspelningsrum på totalt tre våningar, i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! (Read in English here) Inspelningsrummet Takhöjden i inspelningsrummet är närmare åtta meter högt och har flera mindre separata sång- och inspelningsbås. Här finns en flygel, trummor och massor av olika mikrofoner att välja på. Det finns också en balkong med utsikt över inspelningsrummet, med ingång från andra våningen. Taket och balkongen i inspelningsrummet. Balkongen används mest som läktare vid konserter i studion och ibland ställer vi ambiens-mikrofoner här, som alternativ till våra DPA 2006 takmikrofoner. Nedanför är inspelningsrummet. Vi har högtalare under balkongen, så att vi kan spela upp inspelade instrument och utnyttja rummet som reverb när vi mixar. På grund av inspelningsrummets höjd så insåg vi att vi hade ett oanvänt område ovanför gitarrstärkar-rummet. Det blev till lagringsutrymme för trummor och andra saker. Nedan är balkongen och taket i inspelningsrummet, innan det målades och fick akustisk behandling. Man ser också ena takfönstret. Vi kommer att sätta låtsasfönster på fasaden för att byggnaden ska smälta in i grannskapet. Inspelningsrummets övre del innan innerväggar och akustisk behandling. Inspelningsrummet från balkongen. Till vänster i bilden är ett oanvänt område ovanför gitarrstärkar-rummet, som lagringsutrymme för bland annat trummor. Sångbåset – ett rum som är stort nog för att på plats med ett litet trumset eller en stor basförstärkare om det behövs. Sångbåset har ett fönster där man ser in i huvudinspelningsstudion, "Quincy". Sångbåset. Huvudinspelningsstudion Quincy. Ett stort inspelningsrum ska ha karaktär men det måste kontrolleras för att ha en jämn rumskaraktär. Den sista detaljen som vi bygger är en sju meter hög akustisk struktur intill stenmuren. Varje låda har tygbelagd isolering inuti och ett tunt träskydd. Varannan låda har ett fast lock och fungerar som en trumma och fångar vissa frekvenser. De andra lådorna har hål, vilket gör att basfrekvenser kan komma in och absorberas av isoleringen. Allt för att få för bästa möjliga ljud enligt Nick Whitakers akustikberäkningar. Designen är inspirerad av EastWest-studior i Los Angeles. Slutligen kommer hela konstruktionen att målas. En sju meter hög akustisk struktur intill stenmuren. Varje låda har tygbelagd isolering inuti och ett tunt träskydd. Studions logotyp, i putsat stål med ledlampor inuti, installeras i receptionen och på väggen i inspelningsrummet. Vi har valt en grönblå färg, som liknar havet utan för Mallorca, som standardfärg, men den går att ändra efter humör. Studions logotyp, i putsat stål med ledlampor inuti. Inspelningsrummet när man hänger upp lamporna i taket. Där ser man också logotypen på väggen färdig. Inspelningsrummet när man hänger upp lamporna i taket. Denna trävägg med studionamn och logotyp i receptionen är det första man ser när man kommer till studion. Trävägg med studions namn och logotyp i receptionen. Studio-rummen Aretha-studion är vår röstinspelningsstudio, med fönster mot sångbåset. Aretha-studion. Bowie och Zappa-studiorna är våra två mindre projektstudior. De används ofta när låtskrivare/producenter har camps och jobbar tillsammans i flera studior. Bowie-studion. (Zappa-studion ej med på bild ser i stort sett likadant ut). Mercury-studion är den största studion på undervåningen. Här är stora Augspurger-högtalare inbyggda i väggarna och detta rummet har blivit en favorit bland artister och producenter som gör hiphop och elektronisk musik. Efter denna bilden togs har vi även byggt en hel vägg med analoga syntar här. Mercury-studion. Winehouse-studion är vår surroundstudio på övervåningen. Här jobbar jag (Fredrik) oftast när jag skriver och producerar. Det finns fönster utåt inspelningsrummet och utanför denna studio ligger kök/lounge och trappan till takterassen, där man ser ut över Palma stad. Winehouse-studion. Quincy-studion är vår största studio på markplan. Här sitter ett SSL Duality, ATC högtalare inbyggda i väggen som storlyssning och en trevlig samling analoga effekter i rackarna. Quincy-studion. Alla studior är kopplade med varandra, till och med takterassen har ingångar i vår jackväxel, ifall man vill spela in under bar himmel. Palma Music Studios öppnar dörrarna 22 månader av drömmar, planering, väntan och att bygga har lönat sig. Detta gäng artister och producenter tillbringade de första tre dagarna med att fylla studiorna med nya låtar. Palma Music Studios är officiellt öppen och igång och det har nu gått 2,5 år sedan det här fotot. Det kunde inte bli bättre med alla de fantastiska musikskapare som har tillbringat tid här med oss, och gjort musik i den här byggnaden. Vi ser fram emot att få skapa många framtida klassiska inspelningar här i Palma. Du kan följa oss på Instagram eller Facebook för att se vad vi gör. Tack för din tid och intresse! / Fredrik -
studiobygge Palma Music Studios del 3: Formgivning och interiör
ett blogginlägg lades till av Palma Music Studios i Skapandet av Palma Music Studios
Välkommen till min blogg del 3, om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett inspelningsrum på totalt tre våningar, i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! (Read in English here) Ritningar över akustiken Vi planerar här de sista delarna av studiobygget. Material ska beställas före semestern, och stenarbetare och snickare avslutar de inre strukturerna. Vero Montijano och Marga Comas från Bornelo Design justerar interiördetaljer, enligt akustiska designern Nick Whitaker. De ser också till att rummen har rätt ljus, färger, möbler och funktionalitet. Nedan är en ritning över formgivningen på tygväggarna som täcker vår huvudmix-studio, Quincy Room. Ritning över formgivningen på tygväggarna som täcker vår huvudmix-studio, Quincy Room Design av interiören Alla trappor och stengolv är gjorda av så kallade Baleariska Zarci Abujardado-stenar som finns lokalt här. Vi använder en mer robust version av denna sten till takterrassen, så att den inte blir hal de 60 dagar per år som solen inte lyser på denna ö☀️ Nedan (bild 1) ser ni trappan upp till takterassen och till höger (bild 2) balkongen i inspelningsrummet, där repen i räckena nu är installerade. Längst ner (bild 3) är inspelningsrummet från balkongen. Vi gjorde ett arrangemang gjort av träbjälkar med lampor som hänger ner från taket. Vi hänger också fasta omni-upptagande DPA-mikrofoner från taket – samma installation som fanns i Polarstudion. Bild 1 – Trappan upp till takterassen och till höger (bild 2) balkongen i inspelningsrummet, där repen i räckena nu är installerade. Bild 3 – Så här blev slutresultatet gällande inspelningsrummet och arrangemanget med träbalkar med lampor som hänger ner från taket i inspelningsrummet. Vi hänger också fasta omni-upptagande DPA-mikrofoner från taket – samma installation som fanns i Polarstudion. Inspelningsrummet från ovan Stenvägg i inspelningsrummet Vi bygger också en stenvägg i inspelningsrummet, och tanken är att det ska se ut som att vi grävt ut Mallorcas gamla stadsmur med sin båge. Studions logo kommer att fästas i mitten av bågen, tillverkad av bakgrundsbelyst svart stål. Vi kollar även in stenväggen i receptionen och konstaterar att muraren har gjort ett fantastiskt jobb. Stenväggen i inspelningsstudion (vänster), och i väggen i kök/lounge (höger) Träväggen i receptionen med bakgrundsbelyst logo och skrivbordet i stål, gjort av lokal smed. Trappan går upp till kök/lounge. Fortsättning följer i del 4, där vi kommer kika närmare på inspelningsrummet och studiorummen. Missa inte det! Fredrik Thomander Palma Music Studios -
studiobygge Palma Music Studios del 2: Akustik, flytande golv och massor av kablar
ett blogginlägg lades till av Palma Music Studios i Skapandet av Palma Music Studios
Välkommen till min blogg del 2 om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett live-rum på tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! (Read in English here) Grunden När betongväggarna under gatunivå var gjorda, så grävde vi ner tre stålspett i marken, som vi anslöt till kopparvajer runt strukturen. Stålspetten ska utgöra jorden för hela byggnaden. En speciell vätska tillsattes också i hålen för bästa möjliga elektriska jord. Vi sätter luckor inne i byggnaden, så att vi kan återfylla markvätska om jordkvaliteten behöver justeras i framtiden. Betong och stål Källarstrukturen är klar! De röda stålbalkarna på bilden nedan blir golvet i gatunivå. När golvet sedan var klart började vi bygga den 9 meter höga strukturen ovanför. Det var fantastiskt att se all vår planering bli verklighet. De röda stålbalkarna utgör grunden till golvet som är i gatunivå Därefter följde åtskilliga veckor som bestod mest av betong, damm, stål och arbetare som svettades under Mallorcas sol. Våren 2017 var mycket intensiv och det var hårt arbete för alla. Men under tiden började vi också planera de roliga sakerna: Utrustning för studior, inredning och möbler. Det var fortfarande massor av beslut som skulle fattas. Ljudteamet Varje klassisk studio har sitt eget ljud. Väggarna hjälper till att forma musiken till unika inspelningar. Gällande akustiken för Palma Music Studios, så kontaktade vi Nick Whitaker från Storbritannien, som har arbetat med många kända studior runt om i världen. Han är en av världens bästa akustiker, med kunder som Abbey Road, Air Studios, Coldplay, Pink Floyd, Lenny Kravitz och många fler. Och nu har Nick även designat akustiken i Palma Music Studios. Nick Whitaker Det här är Paul Ward. Han designade alla ljudkopplingar i byggnaden. Hans tidigare verk inkluderar George Martins Air Studios, Richard Bransons The Manor Studios och Paul Allens unika studio på superyachten Octopus. Paul Ward Medan lyftkranarna satte de sista stålbalkarna för taket på plats, så satt vi och gick igenom jackväxlar och lösningar för de olika studiorummen och jag fick honom att berätta många historier om de stora projekten och artisterna han arbetat med. Han gjorde förresten Annie Lennox hemstudio i Deia, Mallorca för många år sedan. Flytande rum och isolering – Mason Industries UK Varje rum i byggnaden har sitt eget betonggolv som flyter på ett "Jack-Up"-golvsystem. Väggar och tak kommer att byggas på dessa ”golvöar” för att säkerställa akustisk isolering mellan rummen och buller från gatan. Vi vill inte heller att grannarna ska smyglyssna på hitlåtar som produceras i byggnaden... På bilden ser ni de "Jack-Up"-enheter som användes för att lyfta det flytande betonggolvet. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild). El, och ljudförbindelser i byggnaden Vi planerar redan förbindelserna av ljud mellan alla rum. Till och med takterrassen kommer att anslutas för inspelningar under Palma-himlen. 3D-rendering av hur byggnaden ska se ut. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild). Våning 1: tre projektstudior, ett sångbås och en större studio, förvaring och ett badrum. Våning 2: entré/mottagning/badrum, vår huvudstudio och inspelningsrum med sångbås, gitarrbås och utgång till gatan för lastning. Våning 3: Vardagsrum/kök, surroundstudio, trappor till takterrass och entré till balkong i live-rummet. Våning 4: Takterrass. Ström Varje våning har sin egen strömpanel för att separera ljudkablar från strömmen till ljus och annat. Tidsbrytare slår på högtalarna sist och stänger av dem först, bara för att förhindra att de går sönder. Olika uttag för brittiska och amerikanska kontakter. Massor av "kräm" för de största förstärkarna. Och kablar. Massor av kablar. När vi utformade Palma Music Studios ville vi skapa flera enskilda zoner för all ström och ljudkablar. Ovan ser ni Paul Wards design till ljudkopplingar mellan studios, samt elcentralerna på de tre våningarna. Varje våning ska kunna ha sin egen strömförsörjning för det team av människor som arbetar där – till exempel ett låtskrivarteam som gör hits på våning ett, ett rockband med producent på våning två, och ett postproduktions-team som redigerar film på våning tre. När arbetet är klart kan de träffas på takterrassen, innan de går ut och njuter av nattlivet i Palma. Fortsättning följer i del 3... Fredrik Thomander Palma Music Studios -
studiobygge Palma Music Studios del 1: Varför bygga en musikstudio på Mallorca?
ett blogginlägg lades till av Palma Music Studios i Skapandet av Palma Music Studios
Välkommen till min blogg om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett liverum – på totalt tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag vill berätta om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! Read the blog in English here Varför bygga ett studiokomplex? Det kan vara en berättigad fråga nuförtiden. Musikskapare arbetar idag ofta i bärbara datorer och samarbetar online. Stora studior känns kanske som något från det förflutna, men det finns något speciellt som händer när musiker möts på platser skapade för musikskapande. En plats där allt finns och är förberett, där inspelningsprocessen är enkel, där akustiken är perfekt och där du kan spela på hög volym utan att störa någon. Varför bygga studion på Mallorca? Jag tror de flesta stora städer har tillräckligt med studior redan. I London, Los Angeles, Berlin och Stockholm finns det fantastiska inspelningsstudior, och när jag flyttade till Mallorca 2014 så hade jag inga planer på att bygga en stor studio. Men artister jag tidigare arbetade med ville komma till Mallorca istället för att arbeta där vi vanligtvis brukade vara. Samtidigt tyckte min nuvarande studiokompanjon, Johan Lundgren, som jag just blivit vän med, att det var konstigt att en så livlig plats som just Palma inte hade en fantastisk musikstudio. Johans studio i London var dessutom tom för det mesta. Och så kom det sig en dag i februari 2015 att jag körde förbi denna tomma tomt mitt i Palma. Därefter gick det ganska snabbt. Jag skickade den här bilden till Johan, nästan som ett skämt, och frågade honom om det kunde vara vår framtida studio i världsklass? Platsen för studion Vi köpte tomten och beslutade att vi ville skapa en "stads-studio" nära allt som Palma har att erbjuda, men ändå med integritet. Platsen Son Espanyolet var det perfekta valet. Landstycket var i grunden en gammal ruin fylld med skräp. Men platsen var perfekt. Alldeles intill Santa Catalina, där några av de bästa restaurangerna på öarna ligger. Och bara några minuters gångavstånd från havet. Platsen för studion – alldeles intill Santa Catalina och med några minuters promenad från havet Planeringen Vi började rita och skissa på idéer för hur studiokomplexet skulle se ut, ringde vänner som hade byggt studior, och jag tänkte på alla studior jag hade arbetat med tidigare. Vi ville bygga en plats där många människor kunde arbeta på en gång, men fortfarande med integritet. I bilden nedan till vänster är en av våra första grova idéer som senare ändrades fullständigt. Vi träffade snart lokala arkitekter och bland annat den akustiska ingenjören Nick Whitaker från Storbritannien. Efter några veckor gjordes några första ritningar. (Bilden nedan till höger). En av de första skisserna, och en av de första riktiga ritningarna Teamet bakom bygget av studiokomplexet Innan grävningen började så blev det naturligtvis många möten och beslut om vilka vi skulle arbeta med, och inte minst ansöka om tillstånd. Vi hade tur för vi fann Javier Bethencourt från det lokala byggföretaget Islabau. Lokalarkitekt Gabriel Rechach från RM arquitectura och interiörarkitekterna Marga & Vero från Bornelo. För den akustiska designdelen kontaktade vi Nick Whitaker, som har gjort akustiken för många kända studior runt om i världen. "Dröm-teamet" bakom byggnadskonstruktionen. Från vänster: technical architect Cristobal Ramis, chief architect Gabriel Rechach, acoustic designer Nick Whitaker, chief engineer Javier Bethencourt och interior designer Marga Comas Utgrävningen Vi hade en begränsad area och kunde inte bygga mer än två våningar över marken. Men jorden var bra och det fanns inga gränser för hur djupt vi kunde gräva. Så vi började gräva. Vi ville inte bara bygga en studio – vi ville bygga den bästa studio som någonsin byggts. Utgrävningen påbörjas Fortsättning följer i del 2... Fredrik Thomander Palma Music Studios