-
Antal inlägg
328 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm Stolle
- Födelsedag 1979-11-30
Om mig
-
Kön
Man
-
Stad/plats
Surte
- Hemsida
-
IT'S ALIVE!!!! Tack så jättemycket för svaren. Redan Neosus var inne på det korrekta svaret. Det var den stora kabeln från nätaggregatet till moderkortet som ramlat ut. Nu känner jag mig dum som inte upptäckte det redan igår men den satt kvar på rätt ställe fast inte i kortet. Jag var nog så stressad igår och fokuserad på CPUn. Det är tur att det finns forum där folk lungt och stilla kan analysera situationen och komma med bra tips. Ibland är ju lösningen betydligt enklare än man först tror. Återigen, tack för alla svar! Nu är jag glad igen. 😆 Datorn verkar ha blivit betydligt tystare också. Lysande! /Kristoffer
-
Hej hej forumvänner! Jag tröttnade på att min processorfläkt lät så mycket så jag köpte mig en ny. Jag gav mig på att byta den själv vilket jag trodde gick bra tills jag försökte starta upp datorn efteråt. Nu är den helt död. Det är precis som om strömsladden inte sitter i datorn. Inte ett pip gör den. Jag såg till att avjorda mig då jag bytte fläkten (tog på chassi och jordeni uttaget). Jag är trots det lite orolig att jag råkat ge datorn en stöt av statisk elektricitet. Då det var trångt i datorchassit så fick jag böka en del innan processorfläkten kom på plats. Vid något tillfälle tryckte jag nog en del på själva fläkten istället för på skruvarna (jag pratar om socket 775). Kan jag ha råkat trycka sönder processorn? Jag är otroligt tacksam för eventuell hjälp för jag känner mig lite rådlös. Mvh Kristoffer
-
En annan sak som slår mig är att just ReaComp som Valle använder har en parameter som heter "classic attack" som ändrar attackkurvan. Hade inte attackkruvan spelat roll så hade de inte behövt inkludera den parametern. Jag vill minnas att de gjorde det för att kunna behålla bakåtkompatibilitet.
-
Fast Valle.. hela grejen med att ingen plugg är unik gällde ju eq. Då jag läste originaltråden på kvr (var det väl?) så verkade alla vara överens om att det var en helt annan sak med kompressorer. Borde t.ex. inte olika kompressorer ha olika envelope kurvor?
-
Jag lyssnar på den akustiska gitarren nu. Spontant gillar jag API bäst. Något som förbryllar mig är varför det är så stor skillnad mellan de båda Samson filerna. "Samson via insert" tycker jag låter ganska bra medan "Samson via main out" låter skit. Jag har själv ett Samson-mixerbord men jag har det tyvärr i en annan lokal och kan inte se det just nu. Hur är "via insert" kopplat? Kan inte minnas några insert på mitt Samsonbord. Troligtvis har jag ett för litet bord (6 kanaler). Varför är det så stor skillnad mellan dessa olika Samson tagningar?
-
Jag har mickat ungefär som akustisk gitarr.
-
Blanda inte in mig i detta!
-
Rolig diskussion detta! Jag känner nog spontant att jag håller med Wonderboy om att 50% är på tok för mycket för textförfattaren. Dels håller jag nog med om att texten inte bidrar så mycket till musikens värde. (En bra text kan dock höja en låt från bra, till väldigt bra. Att jag gillar Pink Floyds "The Wall" så mycket hänger delvis ihop med texterna. Temat berör mig så mycket att jag kan se förbi, och t.o.m. uppskatta, den stundtals bedrövliga musiken då den passar in i narrativet. Med det sagt så kan jag mycket väl uppskatta bra musik med mediokra texter. Gränsen går någonstans vid grammatiska fel [blind Guardians "Lord of the rings" någon?] eller främlingsfientliga texter. Då blir texten ett hinder, eller en distraktion, för att nå musiken). Dels har aldrig textförfattandet upptagit på långa vägar så mycket tid och energi, i något av de musikprojekt jag varit aktiv i, som musikskapandet. Textförfattandet blir då orimligt lönsamt jämfört med musikskapandet. Förvisso borde jag kanske vara försiktig med att dra induktiva slutsatser utifrån de projekt jag varit inblandade i. Det är ju fullt möjligt att situationen ser annorlunda ut för andra. Fast kanske är detta inte något egentligt problem då ni pratar om "fri fördelning". Detta låter ju som en utmärkt idé. Är det ett nytt fenomen? När jag skrev publishing-kontrakt med ett gammalt band för ett gäng år sedan så talades det aldrig om den möjligheten från publishing-bolagets sida. Detta trots att vi uttryckte precis sådana tankar som rått i denna tråd för dem. Vi ansåg inte att textförfattaren borde få 50% men detta gick inte att ändra hävdade de. Vi löste det internt genom att komma överens om att dela allt rakt av på fyra oavsett vad som stod på papperet då vi upplevde att alla bidrog lika mycket. Märkligt att ingen nämnde "fri fördelning".
-
Fast vad faaaan... jag blir ändå upprörd över att folk slutar göra musik för att de inte längre får betalt som debatt skriver. Jag får mycket sällan betalt för min musik men jag skulle aldrig få för mig att sluta göra musik bara för att man inte kan tjäna pengar på det. Jag gör musik för att det är roligt. Jag hade gjort musik även om det bara var jag som någonsin fick höra den. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att göra musik bara för att tjäna pengar. Blir det som att åka in till Volvo varje gång man tar upp gitarren eller drar igång instpelningsprogrammet? Usch vad tråkigt! Jag är inte emot att folk gör/spelar musik bara för att tjäna pengar. Musik går att sälja som vilken produkt som helst. Jag har bara svårt att förstå hur man kan lyckas göra musik under sådana omständigheter (premiss för detta utlåtande är alltså Debatts kommentar: "Jag tror att väldigt många kommer att ge upp sin musik helt (faktiskt vet jag såna som gjort det redan)"). Jag har också svårt att känna sympati om det går dåligt för sådana människor. Om musiken bara är en möjlig källa till pengar så är det väl bara att gå vidare till nästa möjliga källa till inkomst? Det måste väl finnas branscher som är bättre lämpade för att generera inkomster? Jag skulle gladeligen ta emot pengar för min musik. Gärna i stora mängder! Men jag kommer att göra lika mycket musik oavsett... jag trodde att alla musiker kände på samma sätt. Att det är något roligt som man gör för att man vill. Kanske var det ett misstag att att göra en induktiv slutsats utifrån ett endaste fall (mig).
-
Ett annat alternativ för att få del av Lexicon-ljudet är Nebula som använder sig av dynamisk konvolvering (typ). Då kan man få med modulationen också. I det officiella biblioteket finns Lexicon PCM 70. I det inofficiella community biblioteket finns pcm 90 och 300. Två program från 960 finns också. Som bonus får man några av världens bästa EQs i mjukvaruform (Doc fear, Api 550b, BAE 1073).
-
Jag har en Reaper-license sedan tidigare så uppgraderingen var gratis. Ser bra ut! Det var lite ovant att det nya temat var så mörkt. Man vänjer sig nog snart och det är ju ganska behagligt att vila ögonen på får jag ju erkänna. Nya features som omedelbart stod ut var "folder i folder" -grejen. Det har jag saknat ibland faktiskt. Den andra var separata "lanes" för envelopes. Det tar upp mer plats i projektet, men det blir å andra sidan lättare att editera rätt envelope när de får ett eget spår. Jag är så jäkla nöjd med att jag bytte till Reaper från Cubase. För mina behov fingerar det mycket bättre.
-
Jag har ingen gissning ännu men bra lät det!
-
Jag använde feedback-funktionen en del för att ruffa till ljuden så att de inte skulle låta så typiska. I.o.f.s. används den funktionen på en hel del presets så det kanske lät typiskt ändå. Det får ju ljuden att sticka ut från Prophet 8 i alla fall. Android. När du hör mitt ljudexempel tänker du då att du skulle kunna göra samma sak med Evolvern eller låter Mophon på ett sätt som Evolvern ej kan göra?
-
Jag gillar verkligen verkligen gitarrljudet på den där akustiska live-videon! Är det en CM3? Låter otroligt bra! Sen att det är en bra gitarr (och bra gitarrist) gör väl det hela lite lättare.
-
JAVISST!! 😳 Och vi har en vinnare! Rili nu är det din tur att lägga upp något så att vi får gissa. Då jag beskrev min synth ovan så höll jag på att nämna suboscillatorer men då hade det blivit för lätt.