-
Antal inlägg
23 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm UpNorth
- Födelsedag 1973-12-02
Om mig
-
Kön
Man
-
Oj, Norge är heta i år. Riktigt fräckt bidrag detta.
-
Oj, den var verkligen überfin, på alla sätt. Måtte norrmännen rösta på den. ... Fast det är inte utan att refrängen drar tankarna till fjolårets vinnare, flöjtslingan där. 🙂
-
Jag tror som spelbolagen. Ace hoppas jag också. Skoj och udda i sammanhanget med sitt uppkäftiga uttryck. Modern låt också. Sanna och hennes låt levererar känslosamheten finfint, och jag gillar refrängen. Särskilt när det lyfter efter första avskalade vers-brygga-ref-varvet. Men den är lite för mello-mittfåra. Kan funka i EV dock Våndas mest för att Alcazar ska vinna. Har rent generellt svårt för disco i shuffle. Det rycker inte i nån dansnerv, iaf definitivt inte i detta fall. Gråter en skvätt över Outtrigger. Den hade livat upp en del. Nu får Ace stå för det, så gott det går.
-
Vadå? Vi har ju Yohio. (bitter ironi)
-
... samt hennes antites Outtrigger.
-
Björkmans uppdrag är att göra bra, eller åtminstone populär, TV/musikunderhållning, inte skapa framtida hits. Han lyckas med det förstnämnda, oavsett vad man tycker om programmet och musiken. Som låtskrivare ser jag absolut inget problem i att mello inte skapar en massa hits. Det är en språngbräda i branschen. Har man fått med en låt i mello är man definitivt intressant som låtskrivare, och det är allt jag är ute efter egentligen. Jag vill skriva musik på heltid. Som låtskrivare behöver man inte begränsa sig till genre, och man blir inte "typecastad" som skådisar och regissörer kan bli i filmbranschen, alltså att man bara får skriva pojkbandsmusik bara för att man haft en liten pojkbandshit för tio år sedan. Så jag "horar" gärna litegrann i mello. Kanske bidrar man rentav till något som inte renderar i huvudskakningar och knutna nävar från någorlunda musikaliska tittare 🙂
-
Jag vet bara att stora musikförlag inte begränsar sig till ett verksamhetsfält, utan siktar in sig på mello, reklam, biofilm, samt att para ihop tonsättare med textförfattare och låtar med artister, osv mm. De vill tjäna pengar på de låtar de har i sitt stall, och letar alla möjliga sätt att göra just det Ponera att man skickar in låtar i "mellosyfte" så kanske de inte tycker de duger för just mello, men det betyder inte att låten inte kan funka toppen för just den artisten, i reklamsammanhang eller som en jingel för nåt nytt musikprogram på TV eller whatever. Visst vore det skoj med mello, men det är inte det enda sättet att nå ut med sin musik, och kanske göra sig en hacka. Jag, som bara är intresserad av att sätta ihop musik (vill alltså inte stå på scen), ser musikförlag som den ideala distributionskanalen. Om man har nåt att komma med alltså... Jag tänker göra låten klart så långt jag kan, alltså visa hur den kan låta (och då eventuellt också relatera låten till möjlig artist i deras stall). I mitt fall betyder "göra låten klart" absolut inte att det låter jätteproffsigt, utan som sagt bara att låtens idé går fram - stil, sound och så. Det är ju bara en demo trots allt, och jag är hursomhelst ingen fena på att mixa, mastra och sånt, inte än iaf. Att bara skicka en enkel låtskiss tror jag är att begränsa låten för mycket, och sina framtida möjligheter att jobba för förlaget ifråga. Det är ju bra om en låtskrivare kan producera en låt såpass klart att den kan presenteras för en artist, som då någorlunda kan ta ställning till om den passar dem. En demo, kort sagt. Det är ju hursomhelst inte förrän en artist är kopplad till en låt som den formgjutes för denne - något som en producent gör bäst, något jag inte är i nuläget, och inte heller behöver vara.
-
Här har du förläggarna för 2013 års tävlingsbidrag - http://www.musikforl...d=3893&cid=4681 2014 - http://www.musikforl...id=255&cid=5361
-
Det är väl inget nedslående avslöjande (eller vad du nu syftar på med "jag har vänner och kollegor som bekräftar...)? Det är ju oerhört mycket bättre odds att slå igenom som låtskrivare via Mello än via alla andra vägar. Jag för min del har ambition att få med låtar i melodifestivalen. Jag vet att det åtminstone i årets mello krävdes att åtminstone en av upphovsmännen har fått musik publicerad. Det har inte jag. Jag är ingen bra textförfattare, men ok låtsnickrare i övrigt. Alltså planerar jag att kontakta de musikförlag som representerar flertalet låtskrivare i tävlingen (de som ungefär tangerar mina musikstilar), skickar några låtar med provisorisk text, och hoppas att musiken är det dom söker (eller inte visste att dom sökte). De har textförfattare i sitt stall, och kan med enkelhet klä låten i en bra text. Om musiken är bra. Kan man inte övertyga ett musikförlag kan man knappast övertyga svenska folket, samt alla instanser innan folket har någon talan. Jag är övertygad om att musikförläggare alltid är på jakt efter bra låtskrivare, och jag har inget emot att initialt dela upphovsrätten med en textförfattare. Om jag får med en låt (ja drömma kan man alltid) så är jag en publicerad låtskrivare, och då kan jag skicka in mina grejer helt själv, eller ingå i nåt musikförlags "stall". Varför inte? Är dom "big n' bad" allihop?
-
Jag hoppas det inte var den enda låten dom jobbade på under två år... Alltså, den där elektropop-produktionen var ju ny för henne, men i grund och botten var det samma gamla Bengtzing-låt, samma, samma. Hon tror tydligen stenhårt på låten och vill asgärna att den lever vidare via andra kanaler, nu när Mello inte gick (om än det är ett finfint skyltfönster även för de som inte går vidare). Vi får se. Kommer säkert varvas på dansgolven, då i en buggvänlig version, som hennes tidigare låtar.
-
Tyckte Alcazar var stentrist. Deja vu-känsla låten igenom. Skönt att Bengtzing åkte ut. Det var väl sista gången vi såg henne här?
-
Den enda som jag tycker stått ut som en vinnare är Sanna Nielsens låt. Riktigt bra låt? Tveksamt.
-
Sämst deltävling hittills
-
Alcazaaaarrgh! Stay the night pt.2