Hej!
Tack för artikeln!
Jag blir dock lite bekymrad när jag läser att Erik Ficks säger så här: "Men på senare år, som en följd av den digitala distributionen, har de mekaniska rättigheterna, masterrättigheterna, fått ett större värde”. Det låter onekligen som att att menar att mekaniska rättigheter och masterrättigheter är synonyma. Jag har stött på detta missförstånd tidigare. Det är ju dock helt olika rättigheter. Masterrättigheter är rätten till inspelningen medan mekaniska rättigheter ju är en del av upphovsrätten och går till låtskrivare och förlag. Jag citerar ur boken ”En handbok om musikbranschen” (av Sissi Hagald): "Mekanisk ersättning är den royalty som motsvarar det den som mångfaldigar ett verk måste betala till låtskrivaren för hans eller hennes arbete."
Jag undervisar i branschkunskap på både Kungliga Musikhögskolan och BEMU (Brunnsviks Enskilda Musikhögskola) så rätta mig för Guds skull om jag har fel! 😉 🙏