Jump to content
Annons

Bream

Medlem
  • Antal inlägg

    96
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    5

Dagen då Bream senast vann var 20 oktober

Bream hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

22 Utmärkt

Senaste profilbesökare

3 029 profilvisningar
  1. Ja precis, det är ju stor skillnad på piano och gitarr på det sättet att med gitarren så har fingrarna "direktkontakt" med strängarna. Så då finns det ju mycket större möjligheter att forma och påverka ljudet. Så det är väl kanske både en extra svårighet och en extra möjlighet. 😏
  2. Kan försöka komma med lite tips (och mina tips har kanske inte så mycket att göra med just resonanser men i alla fall), en (av många grejer) man kan tänka på är att försöka knäppa av strängen så att den svänger mer upp och ner MOT locket än åt sidorna parallellt med locket. (Det beror ju i ofs på vilken ton man vill ha, men "oftast" låter väl ett fylligare ljud bättre än ett spetsigt.) Annat som spelar roll är väl ifall man knäpper av strängen nära eller långt ifrån stallet (vill man ha mindre spetsigt ljud ska man inte vara för nära stallet). Och sen om man spelar med naglar, hur är naglarnas skick (eller om man spelar med plektrum hur tjockt är plektrumet osv.) och inte minst hur träffar nageln/plektrumet strängen osv. Och som sagt vad har man för strängar, och vad har man för gitarr, och hur är den stämd, vanlig eller nedstämd eller någon specialstämning. Finns säkert mer att tänka på... hittade också en Youtube-video som tar upp en del av det här, videon gäller en klassisk nylonsträngad gitarr men det mesta eller antagligen allt gäller för stålsträngat också:
  3. Ja precis, alla dessa plugins. Ofta är de ju onödiga och ibland gör de ju t.o.m. bara att allt låter sämre. Så precis, det gäller ju att vara skeptisk/kritisk gentemot marknadsföringen.
  4. Ok, intressant. Men om jag bara nämner några grejer som jag tänker på, så funderar jag på hur det brukar vara när man lyssnar på en akustisk gitarr live och oförstärkt, alltså ingen mikrofon eller nånting. Jag tror egentligen inte i en sån situation att jag själv någonsin har upplevt att det dynamiska omfånget på gitarren är något problem. Alltså apropå att du nämnde att "tämja" det dynamiska omfånget som en anledning. Och en akustisk gitarr är ju allmänt ett rätt ljudsvagt instrument. Men sen börjar jag bara tänka på en annan grej också, och nu är ju jag varken proffsmusiker eller proffsmixare, fast jag är nog närmare musiker än mixare, vilket kanske påverkar hur jag ser på saker o ting, men i alla fall på något vis kan jag känna att det här med dynamik borde idealt sett vara en uppgift för musikern och/eller kompositören, och kanske inte så mycket en uppgift för mixaren. Dvs. om gitarristen (eller kompositören) vill att vissa toner ska spelas svagt och vissa starkt så är det upp till dem att spela (eller komponera) så... fast det är klart att om man mixar sin egen inspelning så kan man väl göra lite som man vill där. Hur som helst.. jag tänker på en mer konkret grej också. I inspelningen av din låt så tyckte jag ibland faktiskt att gitarrtonerna kunde låta lite "spetsiga" eller "spinkiga". T.ex något fiss vid 0.06 och 0.10. (Och nu har jag nog lämnat diskussionen om dynamik och kompressorer, så nu är jag alltså inne på något annat.) I alla fall, jag tyckte vissa toner lät lite spetsiga/spinkiga, och även om jag inte är någon expert känner jag mig rätt säker på att det inte går att göra något åt det i mixningen. Jag tror kanske det handlar allra mest om anslaget, hur du knäpper av strängen på gitarren. I någon mån kanske det handlar också om vad du använder för strängar eller vad det är för gitarr, men jag gissar att det mest beror på anslaget. Man kan ju knäppa av en sträng på en massa olika sätt, men det vet du väl antagligen redan så det behöver jag kanske inte gå in närmare på... men för att försöka sammanfatta någon sorts huvudpoäng här, så är nog min egen syn på saken när man spelar in akustisk gitarr att man borde lägga det mesta krutet på "källan", dvs. på hur gitarren/gitarristen låter. Och sen är förstås också mikrofonplacering viktigt. Men lyckas man få till det bra i de stegen behöver man kanske knappt göra något i mixningen sen. (Och lyckas man inte bra i stegen före mixningen går det kanske inte heller att "rädda" inspelningen genom mixning. Det är i alla fall lite så jag tänker...)
  5. Mycket som är bra här. Kanske en del som kan bli bättre också. Övergångarna mellan de olika kompfigurerna på gitarren "flyter" kanske inte alltid helt naturligt (som vid 0.26). Bara funderar på en sak också, du skrev att du har använt kompressor på gitarren? Undrar lite vad det är som gör att du vill använda kompressor där? Som jag har förstått saker o ting så använder man väldigt ofta kompressor på sång i popmusik. Antar att det är för att det är vanligt i pop att kompet spelar ungefär lika starkt hela tiden medan sångaren sjunger starkare i refrängerna än i verserna. Så då är det risk för att sången blir antingen för svag i verserna eller för stark i refrängerna om man inte gör några justeringar (med t.ex. kompressor). Men vad kan vara anledningen att använda kompressor på ett instrument som akustisk gitarr? 🤔
  6. Jag köpte också nya hörlurar rätt nyligen, också mycket dyrare än dom du köpte, men de är i alla fall superbra, AKG K702. (Det är dock öppna hörlurar, så om man vill ha något för monitorlyssning är de inte optimala.)
  7. Ja, "instrumentet vid 0.11" låter ju annorlunda nu, fast jag tror faktiskt inte jag tycker det blev bättre. Det låter nästan som att det är en imitation av ett dragspel(?), fast en imitation som låter lite mysko? För jag antar att det inte är ett riktigt dragspel? Du kanske skulle försöka hitta ett riktigt akustiskt dragspel (ifall det nu är ett dragspel du vill ha där)? En annan skillnad jag tänkte på var den här "bakgrundssynthen" som kommer in vid 0.23. Den lät lite annorlunda i version 1 jämfört med i version 2 tror jag, och i version 1 höll den också på kortare tid, och jag tror faktiskt jag tyckte det var bättre som det var i version 1.
  8. Men jag kan i ofs hålla med om att sång o gitarr inte alltid "sitter ihop". Det där blev inte riktigt som jag tänkt mig. Oftast spelar jag o sjunger samtidigt, och då blir ju sång o gitarr automatiskt en "helhet". Men nu när vi spelade in i studio så spelade vi in sång o gitarr separat. Det finns ju fördelar med att göra så också, fast jag undrar ibland om inte nackdelarna ändå överväger...
  9. Har inget att anmärka på direkt, tycker det är bra, möjligen om jag ska anstränga mig att tycka något så kanske instrumentet som kommer in vid 0.11 (vad är det för instrument förresten?) inte låter supersnyggt, det är nästan lite nära gränsen att det låter som ett "leksaksinstrument" (fast det klarar sig kanske på rätt sida gränsen). Sen bara tänker jag lite på det som vi var inne på i en annan tråd också, det här med att ha ambitionen att så att säga efterlikna ett sound eller en stil som redan finns? Och jag säger ju inte att det behöver vara fel att ha en sån ambition. Och din egen "touch" läggs väl hur som helst på det hela. Men kanske kan det ändå vara något att reflektera över, så att det inte går så långt att man nästan tappar bort att man är en egen artist, som skulle kunna låta på sitt eget sätt. Du är ju du liksom...
  10. @Flizzaff tack, men hur menar du att det låter konstigt mellan sången och kompet? Att dom inte riktigt "synkar" med varandra i rytm/timing? Eller menar du att det låter som att de är inspelade i olika "rum" eller nåt sånt? Är också osäker på vad du menar med en "komplett version", men om du menar att du bara kunde höra en del av låten så behöver du nog bara logga in (på Spotify) så kan du höra hela låten.
  11. @Jonatan Lundin Tack för feedback! Ja det var antagligen oklokt att ha några så snabba och svårartikulerade fraser i refrängen (men jag sjunger i alla fall "almost right away, like from the first day, the sky turned gray"). Men om jag har någon artist som jag vill låta som, nja, det har jag kanske inte... och brukar man inte säga att man ska försöka låta som sig själv och inte försöka efterlikna någon annan hehe... men om det är "soundet" du tänker på så kan jag väl säga att jag är ute efter ett akustiskt och ganska naturligt och "oprocessat" sound. Men sen också, eftersom jag inte mixar så mycket själv, så var jag nog framför allt intresserad av feedback på musiken, som ifall låtens form var okej, och melodin, rytmen, ackorden osv. (och inte minst helheten)? Ifall det var en okej låt kort sagt, som kunde vara trevlig att lyssna på (eller om den tvärtom var dålig eller tråkig eller... osv)?
  12. Kan ju som sagt hända att det här inte var rätt tråd att använda, men innan jag postade så letade jag efter en annan tråd som jag hade för mig fanns, en tråd för typ releasad musik t.ex. på Spotify, fanns det inte någon sån tråd? Jag hittade i alla fall ingen sån tråd nu, så därför postade jag här.
  13. Hej, tar gärna emot feedback på min nya låt The Sky Turned Gray 🙂 Låten är redan releasad så jag kan ju inte direkt ändra något i den här låten nu, men feedback kan nog vara nyttig ändå tänker jag, inför framtiden och andra låtar och så... Det är inte jag som har spelat in o mixat, så det som jag mest är intresserad av är feedback på musiken/låten i sig. Låten finns på Spotify
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.