-
Antal inlägg
98 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm mattebalja
- Födelsedag 1976-11-16
Om mig
-
Kön
Man
-
Stad/plats
den skånska landsbygden
- Hemsida
Socialt
-
Skype
mattebalja@hotmail.com
-
D-fi paketet http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...amp;itemid=1009 använd vari fi - audiosuite simulerar band som stannar/startar... kanske kan vara ngt
-
om du har kicken via redrum så är det enklaste att ta send 1 eller 2 på din redrum från kicken och koppla till sidechain på mclassen som du lagt i signalkedjan efter din bas. sen jobbar du med attack och framförallt release för att uppnå modern pumpande som får det att spritta i benen på salongsberusade discobesökare...
-
klipp från lite blandade inspelningar jag gjort: venerea solitary depravation sista sekunden
-
Det fanns ju ingen autotune 1983, vad är d för effekt?
mattebalja svarade på suprapappa's inlägg i Diskussioner
jag skulle gissa på isolerade toner i olika tagningar på olika kanaler och sedan "ihopmixade" så att pitchen är där direkt... noll glidning mellan... orden uppdelade i sina toner inspelade på oliak spår s.a.s. - kan inte förklara det bättre hmm... 😲 sångaren ligger på tonen redan innan den skall sjungas, sen låter man den vara med bara just där den skall utan glidning för föregående ton... hoppas jag inte är för luddig... effekten blir ju densamma som i pitchkorrigeringsprogram, fast utan de jobbiga (läs moderna) artefakterna. Kräver ju sin tajta tekniker. tajt med pekfingrarna =) ...en jävla massa finfin def leppard chorus på sina ställen =) mutt, jävla bra producent med "eget" sound... kolla in def leppard - hysteria DVD - classic albums. fantastisk... -
wow! tusen tack gump... 🥰
-
vilken insats ni gör! finns det fler hade jag gärna tagit emot. =) mattias[a]sceleris.se tack på förhand
-
youtube är dessutom i mono... så eventuella brister i mixen kanske man upptäcker först då...
-
sorry om frågan känns dum... ...men du vet att du måste dra upp output level också.... har du sjukt hög input level, men ingen output level får du ju bara in en överstyrd och svag signal in i din daw... testa dra output level till max... annars borde du se över din adapter till 3.5 mm pluggen ...testa använda den balanserade utgången istället för den obalanserade. Lite hetare signal där
-
är inga problem att bounca med externa burkar... se bara till att du kopplat de till en retur, eller är rätt routade via insert så att signalen kommer in i PT... kolla så att "bounce source" (valet får du när du valt "bounce to disk"...) är analog 1-2 och inget annat... (såvida du inte har konfigurerat din main ut på någon annan utgång såklart...)
-
logitechs Z4 är billiga, och finns dessutom i vit/silver i sann mac-anda... Ljudet är helt ok som brukshögtalare... lite överdrivna i basen och väldigt 'hängmattiga'... men... snygga och billiga. =)
-
...mycket enkelt och effektfullt.... välj det som skall ha effekt... vänd det baklänges... lägg reverb på det. spela in detta reverbet helt blött, och vänd sedan reverbet... mixa in i orginalljudet manuellt, lyssna dig fram eller titta på ljudvågen. det som händer är helt enkelt att reverbsvansen kommer att komma innan... mycket vanligt på sång i alla typ musik, ibland tydligt och långa svansar..., ibland mer subtilt... testa med långa synkade delay också, låter fräsigt. testa även på trummor och percussion.
-
Vad är det för kontakt till min supergamla LP-stärkare
mattebalja svarade på Limpan's inlägg i Diskussioner
jag skulle kalla det för en 2-polig dinkontakt, eller högtalarkontakt.. ...den har säkert ngt annat namn också 🙂 vill du koppla in högtalare så är det bara at stoppa in de lösa kablarna in i hålet i förstärkaren, eller lödda ihop en egen kontakt. det stora platta stiftet är minus (jord) och det lilla runda är plus (signal)... -
hej igen... njae, jag är mer inne på mute'ade regioner... självklart är det smart tool som gäler alltid, och självklart ctrl om det behövs, men oftast är regionen "lite låst" även vid alt-dragning. det enda som är jobbigt är om man vill ha kvar en del mute'ade regioner i sin aktiva playlist. markerar jag upp flera regioner för att göra multipla crossfades (ta bort klick o skit), så blir alla mute'ade regioner automatiskt hörbara igen... glömmer man detta, och fortsätter med ngt annat (d.v.s. man glömmer undo'a sitt misstag, så är det bara att lyssna igenom igen och börja muta... fy bubblan 😳 ) för lite enklare editering vid senare tillfälle så kopierar man inte ner regioner man vill ha, utan flyttar ner de, så att luckor uppstår, på så sätt vet var ju exakt var regionen/strofen kommer ifrån, kan bli meckigt att se om det är enstaka ord, eller ibland bara bokstäver man använt såklart... men man kan få en hint, så slipper man lyssna igen om det inte känns bra efter en första mix, OCH det underlättar vid eventuell dubnin, så at man inte råkar ta exakt samma bit igen, då blir det ju ingen dub direkt, bara +3dB... jobbar jag med playlists, så stannar ju markeringen kvar på samma sample vid ex ctrl+C eler ctrl+X, skifta till ny playlist och 'pejsta' på samma ställe i ny playlist. smidigt och organiserat, men inte överskådligt. ...dock bra om man har ont om spår... När jag har hållt kurser i pro tools, har jag märkt att detta inte alls är bra för nybörjare, de uplever det som rörigt och stökigt, och förstår inte i vilken playlist de är, och blir förvirrade... Deta skall kännas som att man sorterar strumpor 😆... 'överblickbart', och organiserat.
-
vet inte om denna funkar,men det kansk kan gå. octopre som master via ADAT RME ADI 2 kopplad via spdif in och ut till 002, den får sin sync via spdif... http://images4.thomann.de/pics/prod/168009_large.jpg förhoppningsvis borde den kunna ta analogingången och routa via spdif till 002... har inte testat men, kanske om man har tur... alternativt skaffa en 2 kanalig preamp, med spdif ut och WC denna är inte snygg och smidig men funkar för ändamålet. http://www.crookwood.com/products/Paintpot...#Specifications finns kanske andra... kanske finns det nån gammal billig dat man använda till ändamålet... ...spännande detta, måste utforska o testa lite möjligheter.
-
hej. jag lägger upp runt 8 kanaler för tagningen, för att kunna jobba så snabbt som möjligt delar (😎 jag upp strofer i regioner i ett ganska tidigt skede, och mutar (ctrl-M) de så att jag bara lyssnar på det spår som läggs för tillfället... alla dessa går till samma aux med samma signalhantering och medhörningsinställningar... när vi har tagningar så att det räcker....lägger jag upp 2-4 spår dit jag kopierar ner de strofer/regioner/tagningar jag tycker låter bäst... på vissa saker vill jag ofta ha dubbningar och har därför flera spår till leadsång, och för at överlappningar skall kunna ske smidigt... det "jobbiga" är lyssna sig fram till den rätta tagningen... jag arbetar så här: - loop playback - alla leadkanaler till samma aux så att allt får samma bearbetning - alla regioner är mutade initialt och avmutas med ctrl-M vid lyssning efter "rätt" ord/strof - är tagnngen ok, kopierar jag ner den till leadspåret, alt-dra - när allt är nerflyttat skapar jag nya playlists på alla compkanalerna och har kvar allt mutad för säkerhetsskull. sen flyttar jag upp alla mina leadgrejer som skall användas på dessa... - alt. inaktiverar jag "sångtagningskanalerna", och gör de "osynliga" för att inte kom upp i mina limiterade 32 LE-kanaler =) det blir mycket ctrl-M, B, och alt-dragningar när jag compar... kanske finns smidigare sätt men detta funkar för mig... man kan växla mellan spåren med Ö och bara lyssna på ett i taget också, men jag vill kunna arbeta fortare och mutade regioner är sexigt i min värld... =)