Jump to content
Annons

Mandus

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Mandus

  • Födelsedag 1988-10-31

Om mig

  1. Jag blev inbjuden att gästa nya podcasten Artisten. Det bjöds på 3,5or och samtalsämnen som; att jobba som producent, do's and dont's, bandlivet, uppväxten i Blekinge, kläder och stilar, planer framöver, you name it! 😄 Tror podcasten kan bli intressant för många här på forumet att följa. Se hela avsnittet på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=x37k-OZW-AE&t=17s
  2. Här finns min senaste produktion och release med gruppen LR HUR?!? "Lätta Segel" är andra singeln ut ifrån kommande EPn Provins Power som jag både spelat in, producerat och mixat. 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=SDL8W7uyLNA
  3. Hej Carina! Oh, svår fråga att knäcka såhär. Det ser väldigt olika ut, där ute i djungeln. Det är allt ifrån timpriser till fasta paketpriser beroende på vem man pratar med och hur personerna jobbar. Det finns många fasta tekniker runtom i olika studios som arbetar med det du söker efter, där du så klart kan få tag på dem genom att ringa eller maila. Sen finns det de - som jag - som arbetar med detsamma fast mer på "fri fot" och istället driver samarbeten med olika studios där man hyr in sig efter behov, beroende på projekt. Sen finns det tekniker och personer som uteslutande jobbar hemifrån, och allt där emellan. Priser varierar också väldigt mycket och är ofta något man får förhandla fram beroende på vem man pratar med. I vissa fall är priset beroende på omfattningen av arbete som krävs (hur många låtar, spår osv), i andra fall kan det vara fastpris eller fast timpris per låt/album oavsett omfattning m.m. Det kan handla om allt ifrån några hundralappar till 3-4000kr/låt. (i vissa fall över) Mycket handlar ju om kontakter i branschen och det bästa man kan göra om man är ny är att bara skicka iväg mail eller samtal och ställa alla frågor man kan och sen väga svaren och offerterna mot varandra. Det viktiga dock när det kommer till mixning och mastering är verkligen personen bakom spakarna oavsett om de sitter i en exklusiv studio eller i en hemmamiljö. Det är nog det mest värdefulla tips jag kan ge dig att ha i åtanke, var därför noga med att ställa extra frågor innan du väljer något. Annars skulle jag tipsa dig om: 1) Googla runt på "mixning" och "studios" för att se efter vad som låter intressant 2) Prata vidare med personerna du får kontakt med här på forumet för att se vad här finns för erbjudanden att hämta 3) Kontakta ställena/personerna du tycker känns intressanta och berätta ditt ärende och hur många låtar du skulle behöva hjälp med 4) Be att få lyssna på smakprov ifrån produktioner de är inblandade i för att veta hur du känner kring det de levererar 5) Välj sen det som känns bäst i magen och det som passar din budget, och veva igång din resa in i denna grymt intressanta bransch
  4. Det är helt och hållet beroende på ljudkällan och hur signalen låter när den går genom kanalstrippen. Kompressorn angriper i första hand de nivåer och frekvensområden som toppar iväg i signalen och därför så kan man många gånger vilja korrigera och balansera med EQ innan signalen går vidare in i kompressorn så att kompressorn jobbar fint över hela signalen och inte kämpar mot en specifik punkt i ljudet. Likadant tvärt om, om man vill att kompressorn ska fokusera på ett annat specifikt område så kan man enkelt lyfta dessa frekvenser med EQ'n innan kompressor. Men i andra fall vill man köra kompressor först och skruva EQ efteråt. Hänger helt och hållet på hur ljudet låter som når fram till EQ/Kompressorn. Jag avgör alltid vilket jag kör på under arbetets stund - i vissa fall behöver jag det ena och i andra fall det andra.
  5. Värt att tänka på är att oavsett vem du väljer så ligger stort fokus på personen bakom spakarna. Precis som i mixning så är mastering också en personlig konstform. Det du försäkrar dig om när du vänder dig till Cuttingroom är ju att du vet att materialet kommer behandlas genom den finaste och mest välljudande tekniken och även att du får tekniker som vet hur grejerna hanteras, men frågan är även där vilken tekniker man ska välja eftersom de lyssnar och behandlar på olika sätt. Jag har 3 masteringstekniker jag brukar nyttja, däribland Björn och Limpan på Cuttingroom, och genom tillfällena lär man sig personerna bakom spakarna och hur man ska välja när det blir dags. Även hur man ska föra dialogen för att gå därifrån extra nöjd. Det är som Yllet säger, testa dig fram. Känner du att priset på Cuttingroom är för maffigt just nu så testa exempelvis Andreas på 304 Mastering kanske. Annars skulle jag tipsa om: Är det en "mjukare och finare" houselåt - vänd till dig Björn på Cuttingroom. Söker du efter mer attityd och knytnävar så välj Limpan! Jag har aldrig gått därifrån missnöjd i alla fall!
  6. Hey, kul initiativ! Här finns min senaste produktion och släpp med gruppen LR HUR?!? Låten är första singel ut ifrån kommande EPn Provins Power som jag både spelat in, producerat och mixat. Enjoy! https://soundcloud.com/lrhurse/vagens-slut-feat-ras-daniel
  7. Hey! Markus heter jag. Arbetar som låtskrivare, producent och mixtekniker. Är verksam i Stockholm, gitarrist i grunden och påbörjade min resa för ganska exakt 10 år sen. I fredags hade vi release av det nya projektet LR HUR?!? som släppte nya singeln "Vägens Slut". Kolla gärna in! https://www.youtube.com/watch?v=J0y0u9nQsR8
  8. Ett annat hett tips är att slänga iväg ett mail till Martin på Soundalize! Där finns alla, väl anpassade, möjligheter i den studion. Både rent tekniskt och rum-mässigt. Mail: martin@soundalize.se www.soundalize.se Lycka till!
  9. hey, håller med om att Melodyne är ett grymt verktyg i vissa fall men jag skulle snarare tipsa dig om att använda dig utav en sampler för att uppnå det resultat jag antar att du är ute efter. Jag vet inte vad för DAW/program du kör men leta rätt på en sampler, tanka in den ljudfil du vill processera/styra och sen är det bara till att bränna av över MIDI-kartan som om det vore vilken synth som helst.
  10. Även här finns lite tunggung och sväng att tillgå om det skulle vara så. Omnispawn – Armageddon Omnispawn – Defiled Child
  11. Ja, kan inte annat än instämma! Soundtrade är nämligen den studio I have in mind, och hade man möjlighet att alltid vända sig dit så hade jag definitivt inte klagat men det gäller ju att de budgets man jobbar emot tillåter det också! Du har inga andra trevligheter på lager?
  12. Jag är på jakt efter lite alternativa vägar att gå vad gäller musikproducerandet. Ursprungligen är jag inte ifrån Stockholm men är idag verksam här och undrar om någon möjligen sitter inne med lite erfarenheter och tips på bra studios här omkring som är värda att kolla upp? Stort plus är om studion levererar oavsett instrument. Bra rum är guld och det får mer än gärna finnas extra trevligt (high-end) maskineri. Är det så att du har tips på studios som är extra bra för just trummor men inte riktigt behärskar gitarr, eller tvärt om, så är jag fortfarande idel öra! Som sagt, alla typer av tips är grymt välkomna! Tack för svar!
  13. Grymt tack ska du ha! Made my day!
  14. Mandus

    MIDI-problem i Logic 9

    Jag är ny användare utav Logic 9 och har importerat en MIDI-karta här, och varje separat trumspår dumpar upp i +6dB när jag startar spåret ifrån början. Startar jag mitt i låten så håller den det värdet jag valt att ställa in själv. Det är precis som att den sitter på någon dold automation precis i början av spåren och jag har snurrat runt bland allt möjligt men lyckas inte hitta vart jag ska fixa det här. I Hyper Editor fann jag iofs möjligheten att förändra dB-antalet som den ska starta i från början så istället för att den startar i +6dB så kunde jag ändra till -2dB t.ex. Men hur får jag bort hela grejen? Någon som vet?
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.