Jump to content
Annons

sandstreampop

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Hej! Låter faktiskt som tidigare nämnt att du spelar i G-dur/E-moll (parallelltonarter). Detta förstärks nu när du slängt in ett D7 som är dominanten i G-dur. Am och Bm är två jättevanliga ackord i G-dur. Skulle analysera Fm som ett inlåningsackord, typ som en substitutdominant till E-moll. Testade gången. Lät coolt! Lycka till.
  2. Nja, då syftar du nog på F#m7:an, inte F#7, F#7 = Dmaj9+5 utan grundton... Men tack ändå!
  3. Hej! Här har ni kunskapsbegåvade en nöt att knäcka. Skulle behöva hjälp med en steganalys eftersom jag fastnat på ett ställe med min komposition. Har gjort en låt som går i A-dur och modulerar (byter tonart) till D-dur. Nu måste jag göra en steganalys på den (skolarbete) och jag kan inte förstå vad det är jag gjort. Spelar nämligen så här: (A-dur:) | G#m7-5 | C#m7 | (D-dur:) | F#m7 | F#7 | Gmaj7 | F#m7 | Em9 | Dmaj9... Alltså, jag har modulerat genom att spela ett F#m7, F#7 och sedan ett Gmaj7. Jag vet att F#m7 analyseras i D-dur som IIIm7 och Gmaj7 som IVmaj7 men vad ska jag kalla F#7? För den leder jättestarkt till Gmaj7:an så det känns fel att kalla den V7/VI, och III7 känns inte heller rätt eftersom det inte finns i D-dur utan är ett inlånat ackord... Hoppas någon där ute kan hjälpa mig! Det vore guld värt! MVH
  4. Har du kollat att du verkligen är inne i rätt läge? (Touch mode) Annars kan det vara så att din pitchbender som sitter i keyboarden inte vill synka sig med logic... i så fall kan du pröva att lägga på en pitcher-plugg och automatisera rörelserna i den. Checka in den här filmen! Den pitchbendade på ett finurligt sätt. Tror det kan hjälpa dig. http://www.youtube.com/watch?v=jli94-i2-Ps Lycka till!
  5. Hej! Jag skulle göra som du gjort, "leka" med pitchbend och spara ner det i automatiseringen. Sen skulle jag trycka "A" för att få upp automatiseringsfönstret, tagit fram det nya automatiseringsspåret och där dragit "pitch"-linjerna tills jag var nöjd. Testa det! 🙂
  6. Hej! Jag skulle slänga på en EQ, ställa in ett ganska smalt Q-värde, dra upp gainen och sedan leta mig igenom frekvenserna tills jag hittade visslingsljudet. Beroende på hur visslingsljudet låter kan du hitta biljud både i höga och låga frekvenser. I de höga frekvenserna hittar du de skarpa, irriterande "S"en och i det låga registret kan du hitta t.ex. puffar orsakade av luften som träffar micken. Lycka till!
  7. Hej! Kollade runt en snabbis och hittade tyvärr inte manualen till MX 8000, men manualen till MX 9000 finns ute. De ska vara relativt lika på många punkter så lite hjälp kanske den kan vara till. Här är sidan den ligger på: http://www.behringer.com/EN/Products/MX9000.aspx
  8. Hej! Du kanske menar "Cher-effekten" som startade det hela? Vet inte om det är det soundet du vill ha men det här säger Wikipedia om saken: http://en.wikipedia.org/wiki/Believe_%28Cher_song%29 Production and the "Cher effect" Cher's voice is altered by a pitch correction speed that is "set too fast for the audio that it is processing." Producer Mark Taylor added the effect to Cher's vocal simply as a lark. In interviews at the time, he claimed to be testing out his recently purchased DigiTech Talker. It later emerged that the effect was not created by a vocoder, but by using extreme (and then-unheard-of) settings on Antares Auto-Tune software.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.