Tranback
Medlem-
Antal inlägg
338 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
2 NeutraltOm mig
-
Kön
Man
Min musik online
- Soundcloud
-
Jag använder Logic Pro 9.1.8. Jag lägger I/O-pluggen på en buskanal som sedan är input på en Aux-kanal. Jag vill gärna att den ska gå i realtid. Alltså precis oms om du skulle lägga en delayplugg på en send.
-
Ingen som har stött på samma problem och har någon bra lösning?
-
Mitt problem är alltså att när jag ska ställa in ekot, och framför allt när jag ska bounca låten så blir ju latencyn ett väldigt problem. Vad jag förstår så är Logic delaykompensation bara för plugg-ins?
-
Hej, Jag håller på att slutmixa en skiva och har stött på ett litet problem. Jag har ett Roland Space Echo som jag använder väldigt mycket, problemet är att det blir väldigt mycket latency när jag routar en auxkanal till ekot och sen tillbaka till en annan auxkanal i Logic. Detta sker oavsett om jag använder I/O-pluggen eller om jag gör det manuellt så att säga. Det låter som att det är på tillbaka vägen latencyn uppkommer då det inte hörs någonting om man inte routar tillbaka ljudet från ekot till logic utan bara lyssnar på det i monitorerna. Jag förstår att det behövs någon form av delaykompensation. Men jag vet inte riktigt vad. Mycket tacksam för svar.
-
Nej kör fortfarande Mountain Lion. Det är det som är det underliga med det här att ingenting egentligen har förändrats. Det bara slutade fungera.
-
Har testat det flera gånger men det vill fortfarande inte fungera. Jag förstår inte vad som har hänt då det fungerade utmärkt för någon månad sen.
-
Hej! Jag har tidigare vid tillfällen använt Logic som sequencer för att styra mina hårdvarusyntar. Jag har då utan problem kunna skicka olika spår till olika portar på mitt M-Audio Midisport 4x4. Nu har det dock helt plötsligt slutat funka. Om jag ändrar port på ett av mina external midi spår ändras alla till samma. Har kollat Midi-inställningarna i OSX och allt ser ut som vanligt. Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?
-
Tack för alla svar. På väg ut till studion nu så det blir till att testa lite nya tillvägagångssätt!
-
Är det alltså bättre att komprimera hårt redan innan förstärkaren?
-
Tycker det är klurigt det där dock. För visst har jag testat att lowpassa för att få bort skränigheten men då försvinner ju klarheten och tydligheten tycker jag.
-
Ja precis nile rodgers-hållet. Tänker och att läge 4 på en strata borde bli bra. Men jag tycker bara det blir väldigt skränigt.
-
Hej! Lås tråden om något liknade varit uppe förut, men jag hittade inget. Jag har försökt spela in ett klassiskt funk/discogitarr-komp till en låt jag håller på med. Ni vet vilket jag menar antar jag, 16-delar ofta på de 3-4 högsta strängarna. Problemet är att jag inte får till ljudet, jag vill gärna ha det mjukt och väldigt "smooth" men hur jag än försöker blir attacken och transienterna på tok för starka, vilket resulterar i ett hårt, lite stompigt ljud. Är det någon med erfarenhet av detta som har några värdefulla tips? Både när det gäller spelstil, förstärkare och jobb efter tracking. Som vanligt är jag evigt tacksam för all hjälp jag kan få.
-
Men jag tänker om man behöver di-Box mellan synten och preampen för att kunna köra in synten i preampens xlr-ingång
-
Jo det är ju ett sätt att göra det på. Men låt säga att jag skulle vilja använda enbart lineingångarna på ljudkortet. Skulle jag då behöva både en preamp och en di-box. Och är det då isåfall en micpreamp man tittar på. Och är det en aktiv eller passiv di-box som gäller? Skulle vara intressant och höra hur folk har det i studion.
-
Har redan ställt in linjeingångarna på -10 men det är som sagt fortfarande lågt. Om jag kör de två äldre syntarna i kanal 1-4 som även har micpreamps så funkar det då jag kan ställa gainen på de kanalerna. Men hade hoppats på att kunna köra syntarna direkt i de andra kanalerna med endast lineinputs för att hålla "mic-kanalerna" lediga för just micar.