Jump to content
Annons

jonk

Medlem
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Florian, tack för ditt svar så här långt efter frågan. Jag har ändrat mina planer en hel del sedan jag skrev första inlägget här. Jag har lyssnat på en många inspelningar nu, både klassisk musik, atmosfärer och effekter med en mängd olika mikar och bestämt mig för att vänta med inköpen och spara ihop till finare utrustning. Jag har fastnat väldigt för både Sennheiser MKH8040 och Shoeps MK21, men har inte kommit på om jag har mest nytta av en mer eller mindre riktad mik. Tycker mycket om det mjuka naturtrogna ljudet från den vida MK21 på atmosfärer och "stora ljud", med väldigt öppen känsla i diskanten och rikare lo-mid än 8040. Samtidigt gillar jag 8040 på många effektljud och ensamma instrument, mer stiliserat på något sätt (delvis pga att den är mer riktad), med väldigt fin bas och någon sorts lite överdriven tydlighet i hi-mid/lägre diskanten som jag upplever det, den verkar också återge ljud längre bort på ett tydligare sätt än mk21. Detta är alltså uppfattningar jag fått av att lyssna på olika inspelningar och inte av att prova mikarna själv så jag vet ju egentligen hur ljuden lät på plats, men av att lyssna på väldigt många ljud från olika sammanhang tycker jag man kan få någon sorts uppfattning av en mik. Jag har inte riktigt fastnat för mk4, vill jag ha det naturtrogna ljudet vill jag nog ha en vidare upptagning. Mitt dilemma förstärks nu av det rent praktiska, 8040 är ju väldigt liten, och med en njure kan jag ha mikarna tätare ihop och ändå få en vid stereobild. Om jag kör med shoeps blir kitet betydligt större, har för mig att de rekommenderar runt 30 cm mellan mikarna. Om jag använder A/B-stereo istället för ORTF, någon som vet vilka avstånd som funkar mellan mk21orna då? Kan man ha dem tätare ihop? Vilka varianter av olika stereotekniker är bra för atmosfärer med cardioid respektive wide cardioid (förutom M/S)? Jag tänkte beställa en Marantz PMD661 med utbytta preamps som verkar väldigt tyst och bra för sitt pris, samtidigt är den mindre än alternativen i samma klass. Nu längtar jag tills jag får råd med inköpen, antagligen en bit in på nästa år, och hoppas jag har bestämt mig då. Förhoppningsvis får jag möjlighet att jämföra mikarna själv innan köp, när jag fått Marantzen. Men jag har inte hittat någon återförsäljare av någon av mikarna i skåne. Kanske finns någon uthyrare? Jag använder ljuden främst för ljuddesign/komposition till teater, men vill även kunna spela in akustisk musik i olika sammanhang.
  2. Mycket vänligt! Dessvärre finns jag i malmö... Tack iaf!
  3. Har lyssnat på någon jämförelse, gillar ändå ljudet i MC930 bättre... Tror jag tycker det är lite för mycket övre mellanregister i nt-55, 930 känns luftigare (då dömer jag bara utifrån en jämförelse på gitarr).
  4. Jag tror det blir MC930, pga brus, känslighet och ljud. Vad använder ni för vindskydd? Jag funderar nu mellan Rycote 5cm softie och Rycote 5cm Miniscreen+windjammer. Men har svårt att förstå vilken som skulle ta vinden bäst, och så verkar det svårt att hitta återförsäljare av de här minsta storlekarna. Dessutom kan jag inte lista ut om fronten på miken med vindskydd på blir för tung för den medföljande shockmounten EA 19/25.
  5. Tack för upplysningarna! Ja, det verkar ju stämma att inspelningarna med Sonicfields rigg låter lite svagt i mitten. Anledningen till att jag vill ha två njurar är att jag vill kunna använda dem till lite annat också, akustiska instrument hemma, på vissa livejobb etc. Vad tror du om att använda två av någon av dessa varianter ihop med en stereobar+MC930 medfäljande shockmounts och något handtag? http://www.thomann.de/se/rode_ws6.htm http://www.thomann.de/se/rode_deadcat.htm http://www.thomann.de/se/rode_deadcat_vmp.htm http://www.thomann.de/se/rode_deadkitten.htm Då skulle det ändå bli ett rimligt pris, men frågan är väl hur de står emot vinden jämfört med röde blimpen. Någon som provat något sådant på en liknande mik?
  6. Hade jag redan haft dem så hade jag inte behövt ställa så mycket frågor 😄
  7. Jag antar att micpreampsen i små portabla inspelare som H4n och Tascam DR40 inte är så mycket att hurra för så det skulle kunna bli ett problem i så fall. Hur läser man sig till om Beyer MC930 ger starkare signal, går det att se i specen?
  8. Jo, jag har kollat på Rycotes olika varianter, inkl Baby ball gag. Men det är återigen priset som hindrar mig, två stycken BBG+windjammer+ något handtag blir väldigt mycket pengar. Men efter lite sökande hittade jag den här lösningen som borde fungera, och Röde blimpen kostar bara runt två tusen inkl handtag och päls: http://audiofieldrecordings.wordpress.com/2010/09/09/rode-nt5-microphones-modified-ortfnos-recording-technique/ Hittade även någon som har kortat zeppelinaren lite (http://acousticlight.net/blog/?page_id=1106), om jag köper några mikrofoner som är mindre än nt-5orna, t.ex. CM3 så borde jag kunna göra den lite mindre än i det första exemplet...
  9. 🙂 För dyrt! Beyer-mikarna ligger på smärtgränsen ekonomiskt för tillfället. Även med tanke på att jag ska ha med dem hit och dit, känns lite vanskligt att ha mikar för 30 000 i väskan (om jag haft råd)... Har lyssnat på en massa inspelningar med MC930 här: http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/333675-beyer-mc930-classical-distant-miking-5.html Tycker den låter väldigt rent och fint, extra klart på ett sätt jag gillar. Undrar om CM3 har liknande egenskaper... Om det blir så fina inspelningar även på större avstånd (vilket det ju ofta blir med atmosfärinspelningar etc.)
  10. Ska sätta ihop ett portabelt kit för att spela in atmosfärer och effekter till mitt ljudarkiv, både inomhus och utomhus-inspelningar alltså. Ett stereopar (ORTF) i en zeppelinare (Röde Blimp) och en Zoom H4n eller Tascam DR-40. Har kollat runt bland småmenbranskonningarna och funderar nu främst mellan Beyerdynamics MC930 och Lineaudio CM3. Hittar inga jämförelser mellan dessa. Någon som har provat båda? Eller som har provat någon av dem till just fältinspelningar? Har verkligen fastnat för det jag hört av MC930, men de ligger egentligen en bit över min budget. CM3 kanske fungerar lika eller nästan lika bra i sammanhanget och är ju en bra bit billigare. Men jag vill ha en mikrofon (och inspelningar) som jag är nöjd med länge...
  11. Ingen som vet säkert? Funkar tyvärr inte att göra som du föreslår, det är ljud till en film så jag behöver ha med all info om originalljuden för att kunna trimma ljuden i klippen mellan scenerna.
  12. Går det att öppna en session skapad i Pro Tools 8 eller 7.4 i Pro Tools 7.3? Skulle behöva veta i förväg för att slippa onödigt arbete och krångel om det inte kommer fungera. Effekter och automatiseringar behöver inte vara samma, behöver bara få med mig ljuden och en filmfil.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.