-
Antal inlägg
37 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm mig
-
Stad/plats
Plaktonia
-
*BUMP*
-
Hej! Jag är osäker på om jag placerat mig i rätt forum, men jag behöver hjälp med att skapa ett bra synth-sound för ett solo. Soundet jag söker finns i solot vid 03:45 i den här låten(spotify-länk): Sonata Arctica – FullMoon Vad behöver jag för att få till ungefär det här soundet på en synth? Vilka sorters vågor är det? Tacksam för svar.
-
Hej!(antar att detta är den mest passande kategorin för tråden...) Jag skall redovisa ett arbete muntligt med detta tema. Som en del av min presentation hade jag tänkt att ha med lite åsikter från andra människor, som är insatta i ämnet, som en slags "intervju". Min fråga är alltså: Skulle någon av er som - i alla fall deltid - på något sätt arbetar med produktion, inspelning, mixning eller liknande, kunna skriva ett par rader om hur Ni upplever att det har varit under den tid ni har hållit på? Nämn gärna lite om de mål som Du och omvärlden strävade efter inom sin produktion då när Du började, kontra de mål som Du och omvärlden strävar efter idag. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på hur Ni anser att musikproduktionen påverkat våran miljö! Jag skulle vara enormt tacksam för ev. hjälp med detta! / Petkarlsson
-
Självklart hör man skillnad, de faktorer som gör en gitarr till bättre än en annan hörs lika tydligt digitalt som genom en stärkare. Har en gitarr i sig väldigt bra sustain till exempel, kommer det att vara lika bra sustain genom (amplitube) som genom en stärkare. 🙂 Edit: Förlåt Analogfreak, du hann före 🙂
-
Så du är mer orolig för dina högtalare än din hörsel?
-
låtar, musikstilar med karakteristiska ackordfärgningar
petkarlsson svarade på rytmdoktorn's inlägg i Diskussioner
Jag är bara nyfiken... Vad skall du använda denna information till? Förstår inte riktigt vad det finns för användning av en hög med låtar som var och en innefattar ett eller flera ackord som har färgningar. Dessa låtar måste ju egentligen inte ha någonting med varandra att göra, eller hur? Jag bara undrar, ta inte illa upp. 🙂 OT: Spontant säger jag bara: Jazzgenres. Det svämmar över av färgningar, add13, add9 etc. Samma sak med klassisk musik. Det är ett paradis när det gäller komplex musik, som pressar musikteoretiska principer till det yttersta... ...om man får uttrycka sig så😉 EDIT: Byte av uttryck. -
Det finns egentligen bara tre stycken "enkla taktarter". Dessa är 1, 2 och 3. Om vi tar en vanlig vals, som går i tretakt, som exempel så betonas det första slaget i varje takt. "ETT två tre, ETT två tre" etc. En 4/4-takt är alltså ingen enkel taktart, den är sammansatt(2/2+2/2=4/4) Samma sak med en 8/8-takt, då den är sammansatt av fyra stycken 2/2-takter. Det är ingen större märkbar skillnad mellan exempelvis en 4/4 och en 8/8, dock kan det bli betonat annorlunda; "ETT två tre fyra FEM sex sju åtta" Det finns även så kallade "oregelbundna" taktarter. Dessa är skapade genom att två eller flera olika taktarter sätts ihop med varandra. Exempel på detta kan vara: 5/4-takter, 7/4-takter eller någonting annat. Anledningen till att musiken som spelas på radio oftast går i 4/4 eller i sällsynta fall 3/4 är helt enkelt att det ska kunna gå att dansa till, klappa rytmen till eller liknande, då det kan vara lite klurigt att hänga med på oregelbundna taktarter eller taktbyten för en ovan person. Några exempel kommer här: En vals av Chopin(klassisk musik): Denna går i 3/4. Det svenska rockbandet KENT's skiva "Tillbaka Till Samtiden"(2007) innehöll denna låt som några av er möjligen kan ha hört: Den här låten går i en 6/8-takt. "ETT två tre FYR fem sex". Notera att tempot är ganska högt. Många band inom de progressiva och experimentella genrerna använder sig av oregelbundna taktarter. Här är ett par exempel på oregelbundna taktarter: "Porcupine Tree" heter bandet. Denna låt har en 5/4-takt men växlar till en vanlig 4/4 i refrängen: The Blind House Ett annat band, vilket troligen är mitt absoluta favoritband är "The Mars Volta". Dessa använder sig i princip alltid av någonting annorlunda. Detta är ett tydligt exempel. Låten går i 11/8-takt men växlar till 8/8 i refrängen.(NOTERA ATT LÅTEN HAR EN UPPTAKT PÅ 3 SLAG!): TMV - COTOPAXI Ytterligare ett exempel är det för de flesta välkända "Mission-Impossible" temat som går i 5/4. En som kan tänkas vara lite klurig för vissa är denna: Försök att gissa vilken taktart den går i! Ett tips är försöka få det så jämt som möjligt. 😉
-
4/4, utan tvekan.
-
Låter fint! 😄 ...lite Dream Theater också 😆
-
Du syftar på att trigga trummorna? Då med speciella trigger-mikrofoner som till exempel: Det kan vara en bra idé i ditt fall. Låter setet skit och trummisen väljer att använda sitt gear på ett udda sätt, så spelar det ändå ingen roll i slutet, då du kan konfigurera trummornas sound lite hur som helst digitalt. Något att tänka på är dock att många inte gillar det triggade soundet, eftersom det helt enkelt inte låter lika äkta som ett akustiskt set inspelade med vanliga mickar. Äh, det är väl lika omstritt som den eviga debatten mellan linad elgitarr och elgitarr inspelad med mickad stärkare... 🙁 Du får ursäkta mig som frågar, men hur erfaren är trummisen i fråga? Du säger att han har ett visst sätt att spela på, att stämma sina prylar e.d, men är det bara någonting som han har lagt sig till med, eller har han experimenterat länge för att få fram sin stil? Anledningen till att jag frågar är att VÄLDIGT många som ibland är nya inom ett område får för sig att det är viktigt att ha en egen stil. Det blir ibland så att personerna i fråga inte riktigt är mogna att hitta en egen stil och då blir det ofta något snabbt och framkrystat som är resultatet... något som ofta kan inneha många brister... 😏 Tro mig, jag har ofta hamnat i samma spår för att sedan inse vilken åsna jag varit... EDIT: GAAH, Felvänd accent! 😊
-
Det är aldrig kul att möta sådana problem, speciellt inte när man är relativt grön inom området... 🙁 Är det någonting mer specifikt än baskaggen och att det är ett dåligt set som skapar problem i det här fallet? I så fall vad? Om jag har förstått det rätt har baskaggen ett väldigt "tjockt" och mullrigt ljud, fast du istället vill ha ett stumt och tight ljud? Har trummisen någonting inne i kaggen, som dämpar ljudet? Skulle du kunna lägga upp ljudexempel? Hur stämmer han förresten det andra skinnet på basen? Nu kanske jag är ute helt fel men det skulle ju kunna påverka ljudet negativt om skinnen är obalanserat stämda... visst, han kanske vill göra det lätt för sig med dubbeltrampet, men det kan ju då även vara viktigt att tänka på hur det låter tillsammans med det andra skinnet.
-
+1 När jag såg titeln och sedan hörde likheten mellan dessa två låtar melodi och soundmässigt, samtidigt som jag såg den metaforiska spegeln sätta sig ned i den bästa fotöljen... , Dagens andra överraskning, sedan min far slagit på någon av radions mainstreamkanaler och jag då hört en helakustisk låt, vars sångares röst påminde starkt om Tim från Rise Against, det var tydligen han också(!) ssss
-
Det är därför man ska akta sig för udda taktarter, då spricker budgetstockarna av förvirring! 😮 Jag minns några år sen, drog med mitt (Rockband?)-spel till några polare. Jag som var lite mindre och inte hade någon trumvana slog faktiskt ALDRIG på kanterna av padsen (som för i övrigt är gjorda av plast). Så därför klarade spelets medföljande pinnar med 87% luft mina slag, dock inte en av mina vänners, som även var trummis... Jag kommer fortfarande ihåg hur paff jag blev när stockarna brast efter att han passerat upptakten till någon 90-tals dänga, blev nästan tårögd. 😄 Fick dock en ny uppsättning riktiga stockar som jag mot all förmodan tyckte bättre om att spela med och som faktiskt var vad som triggade mig att testa på lite riktiga trummor. 😮
-
Många faktorer spelar självklart in i detta... Som nämnt, hur fibrerna ligger i träbiten kan vara viktigt. Vad var det för stockar, var det ett sådant par som du köper för cirka 125:-/par(gjorda av träslag som hickory eller ek, ganska hårda träslag) eller "lågbudget" stuff där du får tre par för samma pris(oftast gjorda av lönn)? Även detta nämnt, Pro-Marks stockar håller relativt bra, de påstår ju i alla fall att de försöker matcha stockarna med varandra så bra som möjligt, de tar trä från samma del av trädet för att få jämn vikt och hållbarhet. Ser beror det ju på spelstilen, jag själv råkar ibland "hugga" mina stockar på cymbalerna eftersom jag ofta är ute efter ett ganska "dämpat" sound vilket innebär att jag ibland råkar vinkla stocken liiite för vertikalt. 🙂