KaH
Medlem-
Antal inlägg
149 -
Gick med
-
Senast inloggad
-
Magiska underverk skapas på inte sekunder eller minuter. Utan med dagar veckor månader år eller årtionden. Vägen dit är oftast gör om gör om gör om gör om lägg till ta bort gör om gör om gör om gör om gör om eller att arbeta väldigt långsamt för att inte göra några misstag. Grunden till all stress är att människan inte längre är måttstocken vi har skapat maskiner och datorer som gör saker långt bortom våran nedärvda förmåga med informationsflöden som är så snabba att vi inte kan ta del av mer än någon promille av all information som finns tillgänlig. När tekniken var trög så fanns större ytrymme för personlighet och karraktär. Ofta leder omständliga arbetssätt och begränsningar till nya infallsvinklar. I bland är det rena misstag som skapar nya upptäckter.
-
Webjokern var en webaserad tävling där bidraget med mest röster på Svt´s Webjoker hemsida fick vara med som bidrag i den riktiga melodifestivalen. Det bidrag som kom längst och är mest känd är The moniker med låten Oh my god som slutade på 3e plats efter vinnaren Eric Saade med låten popular. The Moniker - Oh My God Melodifestivalen 2011: Webbjokern, eller Allmänhetens tävling, är ett moment i svenska Melodifestivalen, där allmänheten får chansen att utse ett eller två bidrag från allmänheten som sedan får tävla i Melodifestivalen. Anledningen till att tävlingen äger rum är att icke-etablerade artister och låtskrivare ska få chansen att ha med ett bidrag i tävlingen. Webbjokern har funnits sedan år 2010 och har hittills tagit fram fem webbjokrar genom tiderna. År 2013 förändrades momentet något då det inte blev tittarna som fick avgöra vem som skulle vinna, utan det blev istället den urvalsjury som valde ut tävlingens ordinarie bidrag som röstade fram det. Tävlingen bytte också namn från Webbjokern till Allmänhetens tävling. Samma upplägg behölls till 2014 års tävling. http://sv.wikipedia....elodifestivalen
-
Vart tog webjokern vägen i Melo ? Kollade in hemsidan med jokern för några år sedan där fanns en hel del bra välproducerade låtar.
-
Hörlurar som jag kan mixa basen lika bra i som monitorer
KaH svarade på rockstone's inlägg i Diskussioner
Hej Rockstone. Lösningen på ditt problem heter Focusrite Vrm box: http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/vrm-box Med Vrm boxen kan du simulera hur ett par Genelec 1030 och flera andra högtalare och monitorer låter i tre olika rum ett kontrollrum med avstämd akustik en sovrumsstudio och ett vardagsrum. Tekniken som används för att simulera högtalare och rum bygger på samma teknik som används i Focusrite liquid mix. Om du inte använder dsp simulering av monitorer och rum i dina hörlurar när du mixar så blir inte slutresultatet bra. Anledningen till detta är att man upplever basregistret väldigt olika i hörlurar jämfört med högtalare som står uppställda i ett rum. Även panoreringar skiljer sig i upplevelse mellan hörlurar och högtalare. En stor fördel med Vrm boxen är att man snabbt kan referenslyssna mellan flera olika simuleringar av klassiska monitorer som Genlec 1030, Yamaha Ns-10, Auratone 5c. Jag brukar köra med Genelec 1030 hela vägen i kontrollrummet när jag närmar mig downmix börjar jag switcha över och jämföra hur mixen i låter i ns-10, aurtone 5c och jämför även hur det låter i dom olika rummen och i hifi-högtalarna. Om mixen låter bra överallt så vet man att man har en mix som kommer att låta bra. Jag fördrar att använda öppna hifi hörlurar när jag mixar i studion. Dom bästa hörlurarna för mix tyckar jag är shennheiser Hd-600, HD-590, HD-580. Av dom du nämner så är DT-770 att föredra framför Dt-250 som är en hörlur som främst är byggd för medhörning i liverummet. Såg att även Beyer har ett Virtual studio system för att kunna mixa korrekt med hörlurar: http://europe.beyerdynamic.com/virtual-studio.html Beyers system är lite enklare man laddar in simuleringen som en plug in i masterbussen och använder sedan ljudkortets vanliga hörlursutgång. En sak du bör veta om Vrm tekniken är att det tar 20-30 min lyssning för att vänja sig innan simuleringen låter naturlig första gången man använder den. Du kommer att uppleva det som att lyssningen blir väldigt basig och mindre tydlig i diskanten. Denna känslan avtar ganska fort och det känns som man sitter i ett kontrollrum framför sina favorit monitorer. Byt inte monitor/rumssimulering under dom första 20 min lyssning då förlänger du bara invänjningstiden. Välj den monitor simulering som är närmast dom monitorer du använder i verkligheten i ditt fall Genelec 1030. Börja gärna att mixa med en gång och ställa volymer för trummor,bas,gitarr m.m om du är fokuserad på att mixa vänjer du dig snabbare. Om du har på dina Genelec monitorer och samtidigt kör Genelec simuleringen i hörlurarna på vrm-boxen i sovrumsstudion om ditt rum motsvarar detta och du ställer volymen lika så kommer du märka att simuleringen i hörlurarna matchar vad du hör i dina monitorer i ditt riktiga rum. Lyssna först i hörlurarna med vrm på, Ta av dig hörlurarna lyssna i dom riktiga monitorerna. -
Om du ska bygga ett bra kontrollrum och liverum och kan välja rumsdimension utgå från gyllne snittet. Det är takhöjden som begränsar hur stort ett rum kan vara för bra akustik. Om du har låg takhöjd så kan du endast bygga ett litet rum om du skall hålla dig inom dimensionerna för gyllne snittet. Skillnaden ett rum byggt efter mått med gyllne snittet gör är att dom stående vågorna baspekar och dippar är mer jämt fördelade. Här finns en bra kalkylator där du skriver in takhöjden och får förslag på tre olika designer på rum uträknade efter gyllne snittet: http://mh-audio.nl/RoomDim.asp Om du har 2.2 m takhöjd som är ganska standard så får du ut från kalkylatorn att du kan bygga ett rum enligt design 3 som är B: 3.52m L: 5.13 18kvm Om du vill bygga ett stort rum så behöver du mer takhöjd 3.2m ger dig möjlighet att bygga ett liverum som är 38 kvm enligt kalkylatorn design-3 B 5.12 L 7.46m.
-
Kolla så att dom olika mickarna inte fasar ut i mot varandra. För att kolla fas lyssna i mono och jämför hur det låter i stereo. Eller använd Wawes / Steinberg phasescope och kolla grafiskt. Om du märker att dom två kanalerna fasar ut mot varandra så kan du fixa det genom att fasvända ena kanalen. Du kan även fixa problem med fas genom att klippa och flytta ena spåret några ms så spåren hamnar i fas. Du ser tidförskjutningen grafiskt i din tracker. Vågformernas toppar och dalar skall matcha varandra för samma ljudkälla. För undvika problem med fas skall du placera dom två olika mikrofonernas membran så nära varandra som möjligt vid uppmickning av kabinettet. Om du blandar mellan signal från linebox och mikrofon så måste du flytta bak signalen från mikrofonen i din tracker eftersom micken tar upp ljudet mer långsamt annars får du problem med fasfel. För att fixa problem med fas finns denna pluggen: http://www.waves.com/plugins/inphase Vill du ha en fas-fixnings plugg gratis finns phasebug: http://www.betabugsaudio.com/plugs.php För att ändra attack finns denna: http://www.waves.com/plugins/transx Om du har uad finns denna: http://www.uaudio.com/store/special-processing/spl-transient-designer.html Om du vill ha en gratis transient designer attack plugg finns denna: http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4
-
Jag har kört med Lakan från Ikea och Jysk fungerar bra. En stor fördel med lakanstyget är att det är lite elastiskt vilket gör det lättare att spänna hårt över dina träramar så det blir slät snygg rynkfri yta. Som alternativ till lakanstyget om du vill ha tjockare mer stryktåligt tyg att täcka glasfibern med är moltex tyg även kallat stage absorb finns på Jam. Moltex tyg dämpar ljud bra speciellt om man veckar/ fållar tyget så man får större massa och hänger det 20- cm ut från väggen. Enklaste sättet att hänga tyget är att man skruvar fast en regel i taket som man häftar fast moltex tyget i. Om du har stora ytor att dämpa så kan moltextyget vara ett alternativ tänk dock på att det dämpar mkt diskant och mellanregister och ingen bas. Du bör kompletera med basfällor i alla hörnen. På Ikea finns Skubb garderob. Köp 4 sådana och fyll med isover glasfiberisolering finns på Hornbach, Häng dom i hörnen i rummet. Om du vill att det ska bli snyggt häng fållat moltex tyg framför för att dölja dom.
-
Köp Focusrite VRM box och ett par Sennheiser HD-600 hörlurar. Detta är ett bra alternativ om du vill referenslyssna enkelt och snabbt utan att behöva bygga akustikpaneler. Med Vrm-boxen får du tillgång till 3-olika rum. Stora proffs kontrollrumet, sovrumsstudion, vardagsrummet och simuleringar av 14 olika monitorer och högtalare. Vrm boxen är riktigt bra verktyg som komplement även om du har ett bra akustikjusterat kontrollrum. Hur låter mixen i en Lcd Tv eller dåliga datorhögtalare eller i vardagsrummet i stora Hifi-högtalare med vrm boxen har du svaret snabbt. Vrm boxen ger dig fler referenser Du kan köra olika lyssning och snabbt switcha mellan Genelec 1030, Auratone 5c, Yamaha Ns-10 som ger väldigt olika ljudbilder av din mix.
-
Bra test Krille. Vilken micpreamp använde du i inspelningarna av ljudfilerna. Ga Pre 73 eller Digi 002 . Om du har möjlighet följ gärna upp med ett test av Se X1R. http://www.ordermusic.se/produkter/mikrofoner/band-ribbon/x1r I samma pris klass finns även MXL R144. http://www.emusic.se/product/21366/MXL-R144-Bandmikrofon. Hade varit intressant att veta hur dom här billiga bandmikrofonerna står sig mot Beyer M260, M160 eller Shiny box 46 MXC / MXL som är nästa steg prismässigt. Beyer M260, M160: http://www.emusic.se/Studio/Hardvara/Mikrofoner/Band/ Shiny box 46 MXC / MXL http://www.audiodog.se/audiodog_products.asp?menu=15&menu1=192
- 28 svar
-
- golden age
- golden age bandmikrofon
- (och 8 till)
-
Beror lite på om ni vill ljudisolera rummet för att inte störa närliggande grannar. Eller att det räcker för er att dämpa rummet för mer kontrollerad akustik. Plåtväggarna är garanterat grymt kalla såvida dom inte är en sanwichkonstruktion med plåt-isolering-plåt. Det samma gäller betonggolvet om det är gjutet som en solid platta utan isolerande frigolit i. Plåt är sämsta möjliga ur ljudsynpunkt om det inte är byggt för att dämpa ljud från första början. Finns ljudväggar med perforerad plåt som dämpar ljud bra. Att regla upp med isolering och täcka med tyg är en bra ide. Om ni vill få det riktigt bra så kan bygga väggarna som en Helmotzresonator. Kolla in här: http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Low%20Mid%20Frequencies.htm http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Walls.htm
-
Proffsproduktioner med Kina-diskant? Och såna som inte har det?
KaH svarade på Guitar Nilsson's inlägg i Diskussioner
Tycker absolut att du skall testa en bandmikrofon om du har möjlighet. SE X1R kostar under tusenlappen. http://www.ordermusi...band-ribbon/x1r Börja med att köpa endast en bandmick och kör som överhäng så kan du göra testinspelningar och jämföra vad som ger bäst resultat. Det är lite mer jobb att få en bandmick att låta bra eftersom du måste köra betydligt mer gain om det är en passiv bandmick och lägga på eq beroende på vilken typ av bandmikrofon som du spelar in med. Om du spelar in överhänget direkt med kompressor på redan från början så kommer den prescence höjning som kompressorn ger i diskanten bara vara till fördel på utljudet som din bandmick ger. Ingen kondensatormikrofon kommer ge samma återgivning av bas mid och diskant som en bandmikrofon ger. Kondingmickar låter bra fram tills man börjar komprimera. När man lägger på kompressor så höjs diskanten och blir vass. Det finns flera sätt att få diskantåtergivningen i överhänget mer behaglig. 1 Komprimera inte överhänget lägg i stället överhänget på en egen buss utan kompressor och mixa överhänget högre i stället mot övriga delar av trumsetet som går igenom kompressor. 2 Använd highcutfilter för att rulla av diskanten lätt för mjukare återgivning eller använd eq och rulla av problem frekvenser. 3 Använd olika typer av pluggar eller outboard som efterliknar och simulerar den återgivning som rullbandare ger i diskanten. 4. Komprimera överhänget med paralellkompression i stället vilket ger möjlighet att mixa mellan torr signal och komprimerad signal. Med en bandmikrofon behöver man inte göra något av detta eftersom diskantåtergivningen är betydligt mjukare och den diskanthöjning man får vid högre kompression inte blir obehaglig. -
Hej Johan. 15 kg per platta är tungt så det är ett ganska bra styrketräningspass om man skall flytta dom plattor som behövs under ditt digitaltrumset. Tegelstenarna fungerar nog i princip lika bra som cementplattorna. Skillnaden är att man får mindre antal skarvar med trägårdsplattorna och att dom ligger mer stabilt på stepisolen. Om tegelstenarna fäster bra mot stepisolen och inte glider isär när du spelar på trummorna så kan du ställa setet direkt på mattan ovanpå tegelstenarna. Om du måste ha en skiva under trumsetet för att få stablitet använd en i Mdf eller spånplatta. Furu som du har i din bänkskiva ger mer resonans och sjunger lättare med i dom ljudvibrationer som den blir utsatt för. För att minska resonansen i skivan yttligare så kan du lägga en gummimatta under skivan innan tegelstenarna.
-
Proffsproduktioner med Kina-diskant? Och såna som inte har det?
KaH svarade på Guitar Nilsson's inlägg i Diskussioner
Om man vill undvika vassa cymbaler så är det bästa att spela in med bandmikrofoner på överhänget som Beyer M160 Coles 4030 , Royer r121 , Aea R84. Har man inte pengarna att köpa någon av ovanstående så kan köpa Golden age R1, R1 active, SE X1r eller shineybox. Oktava Ml 52 är även ett alternativ. Kondensator mikrofoner låter bra på överhänget fram tills att man börjar komprimera. Närheten som kompressorn ger gör även att diskanten blir väldigt övertydlig. Om du spelar in med en bandmikrofon som överhäng så kommer du få en mjukare diskantåtergivning från cymbaler och hihat redan från början. När du sedan lägger på kompressor i mix så låter allt helt rätt utan att allt blir stickigt. Alla bandmikrofoner som inte är aktiva ger ganska dålig output så det viktigt att du har en mikförstärkare med mkt gain. Man kan uppleva ljudet från bandmikrofon ganska mkt åt det mörka hållet men det är det som gör att man själv kan styra ut diskanten som man själv vill ha den med eq och kompressor. Hur mörk en bandmikrofon är varierar mycket mellan olika modeller beroende på frekvenskurvan som dom återger. Alla bandmikrofoner utan Beyer m160 är naturligt åtta tagande så det gäller att ha ett bra inspelningsrum eller dämpat i taket ovanför trumsetet. Det är många artister som gillar den åtregivning som en bandmikrofon ger speciellt på trummor. -
Hej Johan. Om du tidigare ställde ditt digitala trumset på bänkskivan direkt på golvet utan något dämpande material i mellan så blev resonansen i bänkskivan och in i golvet kraftig. Bänkskivan gör bara allt sämre eftersom den förstärker ljudet och ökar resonansen in i golvet. Den bästa lösningen är nog att skippa bänkskivan under trumsetet helt den kommer bara att göra allt sämre. Om det inte fungerar att ställa trumsetet utan bänkskivan direkt på tegelstenarna. Köp då i stället markplattor i betong som du lägger ovanpå stepisolen och sedan ställer upp trumsetet direkt på plattorna. http://www.byggmax.c.../02151/slat-gra Om man stampar med foten på ett helt solid betong eller ett stengolv så blir inte ljudet speciellt starkt. Gör man samma sak på ett trägolv får man där i mot en häftig förstärkning av fotljudet. För lite mindre stum yta under trumsetet lägger du ut en gummimatta ovanpå plattorna. Gummimattan ger även fördelen att allt glider mindre om fötterna på setet är dåliga och minskar resonans och vibrationer ännu mer. http://biltema.se/sv...umsmatta-39083/ Du kan kolla läckage in mot elementet genom att lägga mobilen eller annan bärbar ljudinspelare innanför det isolerande fönstret vid ljuddämparen och spela in när du spelar på trumsetet.
-
En sak som du kan göra är att lyssna med stetoskop i golv och väggar utanför ditt flytande musikrum när någon spelar på ditt digitala trummset. http://www.netmedical.se/pl/Medical_Stetoskop_Ratiomed_stetoskop_218.aspx Om det inte hörs något i golvet när du lyssnar med stetoskopet utanför ditt musikrum så borde det inte fortplanta sig några vibrationer eller ljud in till grannarna. Obs var väldigt försiktig när du lyssnar med stetoskopet alla ljud förstärks enormt mkt. Ytligare ett sätt att höra vad som överförs via golvet väggar är att använda sig av en kontaktmikrofon. Fördelen du får då är att du kan spela in och analysera det ljud som mikrofonen har tagit upp med analysverktygen i wawelab. http://polysonic.se/prod.php?prodid=260031 En kontaktmick fäster du på instrumentets resonanslåda med häftmassa. Borde fungera lika bra att på samma sätt fästa kontakt micken mot ett parkettgolv, laminatgolv. Är dock mer tveksamt om det fungerar bra på plastmatta tapetklädda väggar. Vad man har hört från olika studioägare som byggt flytande rum i kontorslokaler är att ljud från trumkicken skall vara väldigt svåra att få bort helt. Närliggande grannar hör inga ljud från trummorna i övrigt mer än ett dovt dunkande ljud från kicken. Eftersom man stampar med hela benets kraft med foten på kicken så är väl effekten samma som att stampa takten med foten direkt i golvet kanske även värre eftersom man i en trumkick har utväxling och större yta som är i kontakt med golvet. Din konstruktion med tegelsten och stepisol borde fungera bra för att minska stomljud och resonans ner i golvet. Med handen kan du känna basljud med låg frekvens i golvet. Högre frekvenser borde vara betydligt svårare att känna av.