-
Antal inlägg
1 569 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm karl
- Födelsedag 1907-12-1907
Om mig
-
Stad/plats
Stockholm
- Hemsida
Senaste profilbesökare
8 913 profilvisningar
-
Här behöver jag hjälp med felsökning (sitter i skickning av tidning denna vecka och hinner inte felsöka själv). Eftersom andra lyckas med uppladdningar, speca följande: 1. Vilken avdelning/genre som ni laddar upp till 2. Vilket filformat låten är i 3. Hur stor i megabyte räknat som filen är. Prova gärna att ladda upp till annan genre. Skicka mig PM vilka låtar som ska tas bort så kommer de inte synas. Angående Kan det vara så att fältet Inspelningsår har fel format? Det ska vara i stil med "2008", alltså fyra siffror. ska testa en del....
-
samma problem 😛 och jag pm:a Olsberg 🙂
-
precis... en oktav är indelad i 1200 cent...cent är den enhet man mäter toners inbördes förhållande och använder för stämning och kan säkert mäta upp intonationen hos sångare...men ett belysande exempel på hur känsligt vårat tempererade västerländska tonsystem är att tex. en kvint typ a4-e5 stäms alltså lite ihopklämd i förhållande till en ren kvint och differensen är c:a 0.6 cents avvikelse från en ren kvint och samma små avvikelser till alla intervaller ger till slut en bra temperering och allt faller ut i den västerländska meantone tempereringen...annorlunda är det med utomeuropeiska tonsystem där den sk."neutrala tersen" (ton mellan moll& durtersen)fortfarande finns och som ovan sas fanns även i "våran musik" förr i tiden men finns fortfarande i en del musik....men det handlar om vana att lyssna till dom intervallen eller tonerna och har man spelat eller lyssnat tillräckligt så betraktar man inte dom som "falska" utan snarare ett avvägt uttryck i melodier....väldigt ovanligt är alltså att sångare också dom man med öronen uppfattar som tonala (låter bra,tonsäkra) inte prickar dom små avvikelserna i vårat tempererade system så visst finns det en ganska stor tolerans och det säger en hel del om dom sångare som vi uppfattar som falsksångare......
-
Jo, jag fick sälja segelbåten och min nya Ibanez för den där annonsen. Uj ruggigast tänkbara mardröm! 😄😛 😛😄🙂
-
tnx för lyssningarna 🙂 Jo, det är någon triolfeeling i ena kanalen och en sextakt i den andra...sjukt skum men efter ett tag funkar den ( for mig iaf) men ska nog dra ner volymen lite grann...annars schysst att du tycker det är soft 😲😲 och om man tänker på texten vet jag inte om mitt blodflöde skulle varit särskilt jämnt.... tnx igen fortsätt lyssna Reflection Edit: stafvel
-
tnx pweine.... vet inte om jag orkar mig på en ny version men tänkte iaf göra ackustiska figuren tydligare och kanske ännu mer långsam uppbyggnad....sedan är det tonhöjden, vissa dagar...inga problem. andra dagar...kommer inte i närheten av dom tonerna men kanske är värt ett försök....tack för öronen fortsätt lyssnaReflection Edit:Vet inte alls vad en helsidesannons går på, dessutom på förstasidan men det kanske vore wasted money 😆, but you never knows...PM:a equality och hör vad han pröjsade 😎 du kanske inte är invigd i hans planer och du kanske är en sanndrömmare...by the way, har hört att allt man drömmer handlar om en själv så pass opp...vem vet vad du har för planer, det skulle göra sig bra i fyrfärgstryck en förstasida fylld av moln.... 😎
-
hörde aldrig innan...men trummorna ligger för långt bak och kanske har lite för mycket reverb på sig....sedan tycker jag det är för mycket som händer hela tiden, gitarren ligger och kompar på någon slags drillfigur som blir odistinkt och tar fokus från sången...låt gitarren ha sitt eget solo ist. och stötta sången med ett mer vilsamt komp...annars kalaskänsla...bra låt //: karl
-
tackars dede...men du tar i...har hört många fler kalasröster på detta forum....problemet, det du tar upp kan jag mycket väl hålla med dig om,även om du bara tror dig veta vad som döljer sig bakom länken...du vet inte vad jag har på min hårddisk men när jag sållar så hamnar jag ändå i närheten av mina invanda mönster och antingen kan jag välja att inte lägga upp och få ovärderlig hjälp i sökandet efter bättre produktioner eller så postar jag "mitt stuk" då och då....låter andra stå för draget och det gör mig inget jag har hittat "mitt " tonspråk och visst känns det som om man rapar upp samma låt ibland men på det hela taget så känns det ganska OK..... 😆 här är en med lite högre tempo men det vill sig inte riktigt så....bortsållad tnx / karl
-
😄 vill du bli min producer..... 😄 skämt och sido...det kommer lite andra genrer framöver men kanske inte heldjärva prylar men lite annorlunda iaf.....tnx 😏😄
-
ska greja till tummorna lite grann ...det är ju någon fyrtakt med trioler på virveln där allt går ihop så där varje 12:de takt 😛 Ja, ska fixa....Jo första tagningen går snabbare och två halva högre 1:a versionen och visst distar sången ...skulle behöva någon som parerar när jag står i sångbåset 😏😄 ...tackar för noggrann lyssning 😄😄
-
ynot:::tnx igen...visst det vore nice med lite "modernare" man är nog ganska mossig och inkörd på nästan samma sättning på varje låt....tnx tokai...hör det nu med...ska ratta till det nästa gång...Ja , det är i princip samma kör X 3...får se om man kan variera uttrycken mer....tnx //: karl 🙂😛
-
LÅTNAMN: Reflection ARTIST/GRUPP: karl GENRE: ?? LÅTLÄNGD: 3.47 TEXT: k KOMPOSITÖR: k PRODUCENT: k INSPELNINGSÅR: 2007 FORMAT: mp3 STORLEK: 4.9 megabyte STATUS: skiss på väg? LÄNK:reflection OK...sist ( i förrgår) när jag la upp den försvann den illa kvickt, säkert inte målet för den sk. attacken på forumet...men jag hann få lite kritik och har jobbat åt det hållet...så ta och lyssna igen och kom med mer kritik...och den tas tacksamt emot //: karl
-
en av dom bästa låtarna med en outstanding känsla jag hört på detta forum....bump 😄😄
-
F# nämns ofta som den mest utstickande, alla toner låter dock speciellt. det måste vara högst personligt hur man upplever tonhöjd och karaktär på dom olika tonerna...själv jobbar jag dagligen med just tonerna och har ambitionen att alltid ha samma avstånd mellan halvtonerna iaf i stora och lilla oktaven (piano) och när det gäller piano så beror inte karaktären (kvalitén) på tonen på själva tonhöjden utan mer på det som händer vid anslaget( hammarens hårdhet eller mjukhet vid träffen av strängarna) och enskilda toners utstickande beror nog på intoneringen av hammarna (eller frånvarande av intonering) istället för själva tonhöjden om man bara lyssnar på en ton åt gången...sen om man börjar blanda in intervaller så blir det en helt annan sak för då uppstår ju svävningar med olika hastighet mellan tonerna och då kan det vara enklare att höra vilken tonhöjd eller vilka toner som är inblandade...många säger ju att Ass dur skiljer sig rejält från andra i just klangfärgen och jag är benägen att hålla med då det uppstår en vilsamhet just i Ass dur om man tar tersen på topp....however gehöret går att träna nästintill upp till absolut och att ha absolut gehör är ingen hit utan mer en plåga..... //: karl 😏
-
roligt att höra dig så här....tycker det finns en schysst känsla i gitarrerna som bara blir bättre ju längre in i låten man kommer....önskar dock lite stuktur i sången...sjung ut lite mer och kanske lite torrare på sången...annars funkar less is more för mig 😛🙂🙂