Jump to content
Annons

tomaselvis

Medlem
  • Antal inlägg

    63
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  1. Jag är med Claes på detta. Även om man behöver monitorer, och det gör man, så bör man planera för akustiken när det är dags att lägga lite slantar på lyssningen. Allt handlar bara om hur seriös man vill vara. Man kan akustikbehandla ett rum ganska enkelt. Använd soffa, matta, gardiner, tavlor, bord, bokhyllor. Det mesta av detta finns redan i vanliga rum. Placering och typ är det viktiga... /Tomas
  2. 1, Lurar har 100% stereoseparation. Högtalare har det inte. Därmed blir ljudet helt annorlunda. 2, Med lurar känner inte kroppen av volym lika bra vilket oftare leder till extrema volymer och hörselskador. 3, Fler kan lyssna med högtalare. 4, små hörlurar ändrar klang beroende på hur långt inne i hörselgången dom sitter. Där har ni några skillnader... /Tomas
  3. Hallå allihopa! Kolla in krönikan om fusket i melodifestivalen 2009. http://www.stadsliv.nu/nyheter.php?id=409 Inte så konstigt varför nästan bara deras egna låtskrivare "vinner" varje gång.
  4. Testade att fippla med wav-filerna i ett annat program. Det går inte, okänt format står det. Märkligt. Wav är ju en standard. Aldrig varit med om detta. Det kan ju vara så att EZ använder sig av ett annat filformat men kallar det wav bara för att lura oss. Fipplingsskydd kan man säga... 🙂 /T
  5. Du kan säkert byta ut samplingarna. dvs byta namn på dina samplingar så att ez drummer tar dina av "misstag". Såg att dom ligger i en mapp i wav-format. /T
  6. I forntiden innan frågan om man skall kunna lira eller vara expert på mjukvara var aktuell, 😆 användes 3:1 också som ren tumregel för om det lönade sig att sätta en mick till eller inte vid inspeln. och det är närmickning detta mycket handlar om. Dvs om man inte kunde få ett 3:1 förhållande mellan ludkällorna man tänkte sig närmicka var det ingen idé med en mick till. Det man antagligen önskar vid närmickning är ett minimerat slask, om man då sätter micken som du skrev 15 cm ut lär det slaska rejält och då kan man väl fråga sig om det är någon idé att att sätta en undermick på virveltrumman. Ett alternativt är kanske också inte någon övermick utan förlita sig på OH och smyga in sejarmattan i mixen. 15 cm från ljudkällan är väl en närmickning med reservationer om man säger så. Att övermicken lyfts en bit handlar väl oftast om en önskan till medvetet slask, hi-haten. Skillnaden mot rullbandstiden är att idag är fasfel och rättelse bara ett musklick bort varför fasfel inte är några större problem. Hur gjorde man förr om man råkade ha fått ett? Spelade in kanalen igen på en n annan rullbandare genom en mixer med fasknapp, någon som vet? P-A Vill du ha det som pop/rockindustrin har det idag så är det bara att trigga trumljuden. Då kommer du ifrån alla problem vad gäller mickningar. Använd valfritt antal claes ohlsson mikrofoner (79kr/st), närmicka allt du vill ha med. Ljudkvalitén spelar ingen roll. Bara amplituden. Spela in, gate:a alla kanaler så att bara "nyttosignalen" hörs och trigga sedan utvalda samplingar med lämpligt program. Det finns ett gratisprogram som heter Ktdrumtrigger på kvraudio.com. På det sättet slipper du allt strul och kan låta precis som "proffsen" i radio. Vill du ändå spela in ljuden och få magiska ljud som är feta, coola, punchiga eller alla tre så kan du fråga demonproducenten eller analogfreaken om tips. Dom har många idéer om hur man bäst trollar utan tramsiga hinder som tex kunskap. I annat fall kan du testa dig genom dom mest välkända mickningsteknikerna och välja med egen smak. Frågan är vad du är ute efter. /Tomas
  7. Det är sant. Dessa lekar leder inte till mycket. Det roliga är att min lärare sa till mig för länge sedan att folk som är insnöade i hur dom tycker inte gick att ändra på med kunskap. Jag höll inte med honom, så jag testar det då och då. Han verkar ju tyvärr ha rätt. 😆 Jag får väl säga det till mina elever också... /T Jag blir mörkrädd när jag tänker på allt tok du tutar i dina elever. Och jag blir mörkrädd över hur du försvarar din okunnighet. /T
  8. Jag upplever det som ett brett ljud från ett piano. Och det är klart att jag hör två ljud med olika klang, tid(fas) och styrka. Spelar pianisten brett samtidigt så hör mitt högeröra dom högra tonerna före dom vänstra och tvärtom i andra örat. Ett piano är inte en punktformad ljudkälla med jämn frekvensfördelning mot sidorna. Vad jag säger spelar ingen större roll. Detta kan du mäta! Det är på det viset du kan se att jag har rätt. Testa istället för att snacka. Med hjälp av ljudets hastighet kan vi räkna fram att ljudet färdas i 0,5ms för att komma runt huvudet till andra örat. Denna lilla pytteskillnad är fullt hörbar. Gör mitt tidigare experiment. Om du hör panoreringen så kan du höra denna lilla skillnad på 0,5ms!! Naturen är fantastisk! Du kommer att uppleva att ljudet kommer från det hållet där det första ljudet kommer. Detta är också fullt mätbart och testbart. Ni vågar inte göra experimentet tror jag... /Tomas Om du inte visste det så ligger bassträngarna i ett piano på diagonalen över diskantsträngarna... så din teroi håller inte.. 😆 Poängen är att det kommer olika ljud från pianots olika sidor. Det visste du kanske inte? Har du gjort experimentet än eller snackar du bara? /T
  9. Varje ljud har ju en fundamental grundtonalitet, plus övertoner. Till det kan även sympatisk resonans ske runt omkring, i olka omfattning. Delvis utsläckning eller delvis resonans sker ju alltid mellan två lyssningspunkter, så det är nog inte det vi menar när vi säger "fasfel". Det vi brukar kallar för fasfel brukar vara när vi märker av utsläckningen på ett sätt som stör oss. Det vanligaste av det, är när det vi upplever som kärnan av ljudet släcks ner på ett sätt som stör oss . Och kärnan, det brukar vara den fundamentala grundtonaliteten. Om det sjunde övertonen släcks i några grader mer, det brukar vi inte bry oss i. Så om man mickar en trumma från två håll med i princip samma avstånd, då fångar man faktiskt upp samma grundtonalitet, även om övertonserien - hörd från olika håll av trumman - har olika profilering. Ser man det så, så tycker jag man kan säga att det handlar om ett ljud, en grundtonalitet, snarare än två olika ljud. Åtminstone i en diskussion om fasprinciper tycker jag det är försvarligt. Talar man däremot om att de två mickarna sitter där för av fånga upp närklangen av båda skinnen, då talar man inte längre om fasprinciper, utan om klang, och då tycker jag "två ljud" är helt rätt uttryck med. Det här blir ju faktiskt mer en dissuskion om definitioner, än om fysiologiska principer. Och fasfel kan ju uppstå oavsett det är två exemplar av samma ljud, eller två olika ljud. 😄 Det där med deltonsserien är fantastiskt. Visste du att man kan ta bort dom första 10 deltonerna och fortfarande höra vad det är för ljud? Häftigt! 🙂 /T
  10. linus har redan sagt allt som behöver sägas ditt eget uttalande talar för dig på ett väldigt tydligt sätt Ska man göra stereoinspelningar i världsklass man man inte sitta och ta hänsyn till mono och att folk lyssnar i teletubby-radion. Siktar man på perfektion så ska bara tekniken sätta gränser för kvaliten. Inte att andra lyssnar genom skräp. Vem ska dra dom gränserna annars? "det här ska låta bra genom vaxrullar, det här ska låta bra genom en trattgrammofon, osv" /T
  11. Det är sant. Dessa lekar leder inte till mycket. Det roliga är att min lärare sa till mig för länge sedan att folk som är insnöade i hur dom tycker inte gick att ändra på med kunskap. Jag höll inte med honom, så jag testar det då och då. Han verkar ju tyvärr ha rätt. 😆 Jag får väl säga det till mina elever också... /T
  12. Thomas-Elvis kan inte inte svara för han vet inte. Haha! Du grabben, jag har ett riktigt liv också. Jag kan inte bara sitta och vara låtsasmogen som du hela dagarna. Svaren kommer när dom kommer... /T
  13. Jag upplever det som ett brett ljud från ett piano. Och det är klart att jag hör två ljud med olika klang, tid(fas) och styrka. Spelar pianisten brett samtidigt så hör mitt högeröra dom högra tonerna före dom vänstra och tvärtom i andra örat. Ett piano är inte en punktformad ljudkälla med jämn frekvensfördelning mot sidorna. Vad jag säger spelar ingen större roll. Detta kan du mäta! Det är på det viset du kan se att jag har rätt. Testa istället för att snacka. Med hjälp av ljudets hastighet kan vi räkna fram att ljudet färdas i 0,5ms för att komma runt huvudet till andra örat. Denna lilla pytteskillnad är fullt hörbar. Gör mitt tidigare experiment. Om du hör panoreringen så kan du höra denna lilla skillnad på 0,5ms!! Naturen är fantastisk! Du kommer att uppleva att ljudet kommer från det hållet där det första ljudet kommer. Detta är också fullt mätbart och testbart. Ni vågar inte göra experimentet tror jag... /Tomas
  14. Det ser jag inte att Demonproducenten eller någon annan har påstått heller. Citera gärna om jag har missat. Det som sagts är att A/B-inspelningar kan medföra fasförskjutningar i olika frekvenser, en följd av ljudkällans avstånd till de två mikrofonerna. A-B orsakar fasfel om man är inkompetent och blandar A med B. /T
  15. vad betyder "olika i fas samtidigt"? på exakt samma avstånd kommer ljudet från en källa träffa a å b samtidigt inom alla frekvenser å med samma polaritet på olika avstånd från källan till a resp b kommer olika frekvenser träffa a å b olika mycket förskjutet i fas - med det menas att plus polaritet kan samverka vid en viss frekvens för att motverka i en annan när plus minus polaritet istället kommer samtidigt det har att göra med att olika frekvenser har olika våglängder vilket gör att olika punkter i perioderna kommer träffa membranen olika i olika frekvenser eftersom avståndet som sagt är olika från källa till a resp b tidsmässigt för alla frekvenser blir det också en förskjutning baserad på avståndet det olika avståndet mellan a å b till källan Står man framför ett trumset och trummisen slår till båda cymbalerna samtidigt, så kommer ljudet från den högra att träffa det högra örat först och sedan kommer ljudet från den vänstra. I vänsterörat är det tvärtom. Spelar vi in detta så kommer ljudfilerna inte ens att påminna om varandra. Ljuden och deras övertonsserier kommer att ligga blandade helt olika. Gör man om det till mono så får vi en klet som låter diffust. Helt poänglöst dvs. Ni glömmer att ett trumset inte är en punktformad ljudkälla. A-B är framtaget för att skapa en realistisk stereobild. Precis som hörseln fungerar. /T
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.