-
Antal inlägg
30 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm Oldtimer
- Födelsedag 1964-01-09
Om mig
-
Kön
Man
-
Stad/plats
Stockholm
-
Intressen
Ljudteknik & teknik & ljud
Min musik online
- Soundcloud
-
Vilken upplösning vid inspelning? Khz och bitar
Oldtimer svarade på Kalle i Kalmar's inlägg i Diskussioner
Såg att ingen adresserat detta men varit i närheten 😉 När man spelarin/mixar för vinyl bör man lämna minst 2db för vinyl "cutten", man kan kalla det för vinyl mastring. Då kan man styra fastheten i basen och volymen på vinylskivan bättre, men där spelar även program materialets längd in. För att jag inte kan låtabli, så som pluggar och diverse digital apparatur är beskaffad idag så är det 24/44.1 som gäller fram till mastering. Sen om man inte optimerar sin inspelning i digital miljö så förlorar man bit djup & samplings frekvens i slutändan med "allt" vad det innebär, så 24 bit är ingen lathunds räddare som många verkar se det som 😉 I den digitala miljön så är det 24/44.1 som gör sig bäst för stunden, man kan ju alltid hoppas på linjär digital inspelning inom snar framtid. 😉 Rocka på -
Det skulle nog bli ett alldeles utmärkt resultat med micken du har som förslag, mer en fråga om hur mickpreampen "låter", (jag skulle "labba" med mick positionen, då den också kan få en sämre låtande gitarr att låta dyrt och fint) det i mitt tycke roligaste resultatet brukar jag få med vad som brukar kallas SDC, en små membrans mick och gärna 2 st i x/y setupp. Här några låt exempel på hur det kan låta då, inspelat av mig med AP Meister som spelar gitarr och sjunger, även den till "soundet" elektriska gitarren är akustisk, men genom en gammal fender stärk med en Rare earth mick i ljudhålet. http://www.myspace.com/andreaspmeister Det fina i kråksången här är att om man samtidigt spelarin via mick/ar och den inbyggda micken om det nu finns en sådan i gitarren, så kan man enkelt antingen "reampa" den via en förstärkare eller simulation/mjukvara då den signalen är lite bättre anpassad för det, eller andvända den som en effekt drivande kanal. (Man kan också göra detta efter inspelningen om man har det lite trångt och inte kan spelain båda ljudkällorna samtidigt) Men det beror ju också lite på vad man har för ljudkort (ingångar o.s.v...) 😉 Rocka på
-
Det är så det funkar nu, om man inte redigerade sin bio ( där man oftas lade in länkar i "gamla myspace") så är man "rökt". Men om du hittar en lösning så vill jag med veta, jag har gjort samma tabbe:-(
-
Jag brukar använda detta till ett bra trumm ljud, går då att med enkla medel ratta fram ett 60´s ljud med mer klarhet. Kagge: AKG TD20 & en liten 8" yamaha högtalare. Virvel: Sennheiser MD421 över & Shure Beta 57á under. Pukor: Sennheiser MD441ór (ca 15-25 cm från pukans mitt) OH: Audiotechnica AT 4051ór (placeras så att repektive förstärker virvel & golpuka) Hi-Hat: Calrec omni sdc (placerad så att "locken" skymmer virveln) Rum: Neuman U87 för mono, stereo ett par Rœde Classic. Den här "standard" mickningen funkar ju till allt. 😉 För en mer tidsenligt uppmickning så brukar jag göra så här med 4 st mickar. Kagge: AKG TD20 Virvel: Calrec omni sdc, mellan virvel och hi-hat så hi haten "läcker" in bra. OH: Sennheiser omni sdc, så att pukor kommer fram bra och cymbalerna hänger med fint. Mellan pukorna: Neuman U87 i omni läge, brukar även få med sig riden. Tack vare kondingarna så kommer rummet med fint. 😉 Men som alltid så är det trummisen som avgör hur bra det låter med sin balans och dynamik.
-
Det verkar som någon i allafall förstår det fina med mono mix, ett råd är att alltid kolla din mix i mono, funkar den i mono så är stereo inga problem, tvärtom kan det vara stora problem med nivåer & frekvens som aldrig uppfattas i stereo, svårt att tro att någon som kallar sig ljudtekniker inte vet vad mono gör med ljud
-
Ja, AC/DC Göta Lejon, 80 tror jag en höjdare (länge sedan, ville gå på Lizzy men fick inte för Mamma 🙂 ) BurningWater i LA 91-93 många gånger alltid super, Frank Marino & Mahognyrush 93 Karlshamn super.
-
Jo mycket ska man höra innan öronen trillar av, det spricker i första läget p.g.a. trovärdigheten är lika med noll. Den ända som har pondus är herr Bagge , ex frun som ska framstå som manager och inte kan säga när senaste list ettan var är ingen bra manager även om det nu var ett skämt mot henne så får ju det henne att framstå som ännu okunnigare än hon nog ändå är. Har skrivit det förut och gör det igen det suger, lite kul att se in lite i Bagges studio dock med Sony C800G micken och Neuman M49án o.s.v... ända behållningen jag får av det programmet. 😳
-
Se där, minnet är inte bra och inte ens kort :-) 😉
-
Det skrivs innan med förtecken för att bestämma tonart (kommer inte ihåg hur dock), d.v.s.. det är stor skillnad på C/dur respektive moll, för den som läser så står det i början av noterna, har för mig att man skriver det innan taktart. 😛
-
Calrec cm 1050 sdc gärna med en Shure 656 guld i alla lägen (sm 57 funkar även den bra, men lite "liten" i ljudet) 😆
-
Kan bara skriva att det suger fett, vart finns äktheten? 😄
-
Förlängnins kabel med grenuttag, är nog den rätta termen. Har för mig att det finns en gammal lag som säger att dessa endast får användas när en apparatsladd är för kort i en arbets situation, d.v.s. en borrmaskin t.e.x. Nog om detta, Jovisst är kvalisorten på ovanstående usel, absolut inte mening att man ska använda som av/på, en viss kvaltets kontroll dock när båda gick sönder samtidigt :-) En grenkontakt med av/på funktion som håller god kvalitet kostar bortåt 3-400 st. Det bästa är alltid en fast installation 😄
-
Man kan nog generalisera såpass mycket och säga att 90-95% av den rock som spelats in sen 60 talet till dags dato, är drog influerad om man räknar alkohol som drog, annars sjunker den nog några procent men inte så mycket som man skulle vilja tro. 😎
-
Kolla upp en Boss BD-2 Bluesdrive, funkar bra med en ok rörstärk :-) (Favoriten är en Klon Centaur, lite dyr men ack så bra) 😎