Jump to content
Annons

Noalick

Medlem
  • Antal inlägg

    4
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Kör till då. Huvudsaken är att man inte tar för givet att standard-ljudkort ska fixa biffen!
  2. Jag har inga egna erfarenheter av de ljudkorten och påstår inte att de är dåliga, men det finns fler anledningar än de jag nämde till varför musikaffärer har stora sortiment av ljudkort (som tom kan sträcka sig upp till 20 000kr) som du inte hittar vare sig hos Apple eller i din PC-affär.
  3. Nu får han ju fantommatning från sin Joemeek ThreeQ, så det behövs inget ljudkort för att ta hand om den biten. Men med det sagt så kan jag bara säga att jag tycker det är en fruktansvärd idé att koppla det där rätt in i datorn. För det första: vad har du för ljudkort?.... Tänkte väl det. Det du ska göra är att köpa paketet du kollar på, för det är faktiskt ingen dum idé, trots att Studio Projects VTB1 kanske är vanligare än Joemeek. Jag har själv en B1 som fungerar ypperligt och trots att jag inte vet vad du tänker spela in så tar jag för givet att den kommer uppfylla dina behov. När du har köpt det så är det dags att inhandla ljudkort och då ställs du inför flera val och då kan du ta forumet till hjälp som har en hel sektion för detta med massor av bra tips. Det finns både internet och externa ljudkort som funkar mycket bra. Anledningen till att du inte bör använda ditt standard-ljudkort för inspelning av den här typen är att du vill kunna spela in i minst 16-bitars 44.1kHz, du vill ha en godtagbar dynamisk räckvidd, undvika flaskhalseffekten (brus, störningar, saker som inte kommer till sin rätt mm) och du vill kunna dra nytta av bättre drivrutiner och möjligheter med din dator.
  4. Är det Renner-mekanik i pianot? Leta efter något som skulle kunna tala om det. Ser ju mycket väl ut som om det skulle kunna vara det. När det gäller pianon så är Renner-mekaniken den överlägsnaste och därefter spelar själva märket inte så stor roll. Olika kabinett och olika konstruktioner, anslag osv färgar ju ljudet litegrann och då kan man ju alltid förälska sig i något speciellt. Sen finns det ju stora tillverkare med egen teknik som Yamaha och Steinway, men de tar man ju för sig. På baksidan av myntet finns det dock märken som till exempel Zimmerman som använde sig av plastdetaljer i bygget av vissa modeller förr... Så när det väl kommer till att välja piano står man faktiskt inför en djungel. Tumregeln är emellertid att lyssna med egna öron och använda det sunda förnuftet; passar det här ljudet den musik jag kommer att spela? Trivs jag med anslaget? Är mekaniken pålitlig (Renner!)? Därefter finns det ingen riktig prisskala att förhålla sig till. Snarare kan man likna det vid antikviteter där man helt enkelt inte kompromissar om man blir förälskad, samtidigt som någon bara rycker på axlarna. Jag skulle egentligen rekomendera att man köpte ett begagnat piano som är genomgånget av en legitimerad pianotekniker om man är seriös. Dessa hittar du oftast i lite större musikaffärer och de ser också till att lämna garanti plus några stämnigar förutom det direkt efter leverans, om du har tur. Annars kan du leta upp en pianostämmare i telefonkatalogen för en pianobesiktning.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.