
XBoss
Medlem-
Antal inlägg
150 -
Gick med
-
Senast inloggad
-
Dagar jag vunnit
1
Dagen då XBoss senast vann var 29 oktober 2015
XBoss hade det mest gillade innehållet!
Rykte i communityn
11 BraOm mig
-
Kön
Man
Min musik online
Socialt
-
Det här var riktigt bra. Diggar skarpt. Snyggt proddad, bra sång & bra låtar. Här är min senaste. Finns överallt från och med igår. Tar gärna kritik av alla slag: https://open.spotify.com/track/4H9ZLNAkBhJmKhRMCsBzVT
-
Kanske skriver jag otydligt så jag försöker förtydliga ytterligare. Ingen i min umgängeskrets och väldigt få i min ålder över huvud taget lyssnade på Marvin Gaye eller Sly and the Family Stone när jag växte upp. Slutet 60 - början 70). Vi diggade Black Sabbath, Beatles, Creedence. Till exempel. Prince slog igenom med dunder och brak på åttiotalet och hans musik hade så många element som vi kunde ta till oss. Utan att tänka på det hade vi plötligt vant oss med ett annat sväng, soulig falsettsång och brunstiga stön. Liksom på köpet. När Prince pratade om sina rötter letade vi oss tillbaka och vårt musikaliska landskap växte.
-
Ja, det är klart. De var ju hans rötter. Vad jag menar är att han fick många av oss likbleka rocknördar att upptäcka ett annat sväng. Att musik kunde svänga på ett annat sätt och att det inte behövde vara utslätad disco för det. Prince hade rötterna i funken men flörtade med Rock, jazz, Folk, Pop, Synth... Det är en personlig upplevelse men jag vet att han öppnade ögon på fler än mig.
-
Jag tillhör den generation svenskar som (iaf många av oss) växte upp i tron att Status Q och ZZ Top var det svängigaste som fanns. Det var före Prince. Han byggde broar mellan genrer och öppnade våra ögon för Sly & the Family Stone, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Curtis Mayfield, James Brown..... En fantastisk musiker, producent och nyskapare RIP
-
- 245 svar
-
- soundcloud
- tråd
-
(och 1 till)
Taggade med:
-
Lyssna, kritisera och dela :-)
-
Dela tips om aggregatorer, vilka har bäst avtal med Spotify?
XBoss svarade på Björn's inlägg i Diskussioner
Som delägare kommer storbolagen också att få del av vinsterna. Dessa kommer då att plockas från de 30% vilket gör att bolagen kan äta sig mätta från båda kakorna. En bra deal kan man tycka,men så hade dom väl ett ganska bra förhandlingsläge då dom satt på alla copyrights. Eftersom Spotify i nuläget tjänar mer på prenumerationerna betalas det ut mer per stream från dessa lyssnarkonton än från de reklamfinansierade. Men jag läste någonstans att Spotify spår en strålande framtid för reklamintäkterna. De hade gjort en undersökning med möjliga intäkter beroende på hur fort och mycket lyssnarantalet skulle öka och jämfört med annan reklamfinansierad media. Minns inte var jag läste detta, men det såg ljust ut och skulle då också generera betydligt mer pengar till artisterna. -
Dela tips om aggregatorer, vilka har bäst avtal med Spotify?
XBoss svarade på Björn's inlägg i Diskussioner
Jo, men för att återknyta till Björns fråga och första inlägg så fattar jag det som att Spotify betalar ut samma procentsats per stream oberoende av vilken label eller distributör du använder. Det är alltså inte avtalen med Spotify det kommer an på, utan i nästa led. Eller? -
Dela tips om aggregatorer, vilka har bäst avtal med Spotify?
XBoss svarade på Björn's inlägg i Diskussioner
http://www.spotifyartists.com/spotify-explained/ -
Dela tips om aggregatorer, vilka har bäst avtal med Spotify?
XBoss svarade på Björn's inlägg i Diskussioner
Spotifys egen modell på hur vinsten fördelas mellan rättighetshavarna stämmer alltså inte rakt av. Om jag som artist dealar femti/femti med en label betyder alltså inte att jag får samma ersättning per stream som samma deal med en annan? Ursäkta att jag besvarar din fråga med en ny, men det här var nytt för mig. Utveckla gärna. -
De har jämfört inkomsterna till musikindustrin i länder där Spotify växer och länder där Spotify inte växer lika snabbt. Eftersom skillnaderna är små drar man slutsatsen att Spotify i första hand tar marknadsandelar från piratkopieringen. I de fall artisterna tjänar mindre beror det på att skivbolagen avtalar till sig en större del av kakan. Ett beteende som är typiskt för stora bolag i alla tider och branscher. 😉
- 7 svar
-
- 1
-
-
https://soundcloud.com/j_roland/love-nation
- 245 svar
-
- soundcloud
- tråd
-
(och 1 till)
Taggade med:
-
Tanken är god. Om jag inte minns fel så släppte Radiohead en version av albumet "In Rainbows" där lyssnarna kunde mixa sina egna versioner av låtarna. Man mixade och laddade ner från hemsidan och kunde således ha en officiell och en privat version av albumet. På så sätt löser man ju både den konstnärliga integriteten och tillgodoser lyssnarens möjlighet att påverka. Nu pratar du iofs inte om mix, men det går naturligtvis att ge fansen olika tagningar att välja på också.
- 11 svar
-
- låtskrivare
- lyssnare
-
(och 1 till)
Taggade med:
-
Man vet aldrig men jag har hört att en utdöende människoart som bor i sagor och djupa skogar numera också finns på internet. Man kan bl a känna igen dom på att dom inte bouncar ner sina låtar som vi andra utan föredrar att skriva ut ljuden
-
Varför skulle det vara konstigt då? Att ändra volymen på olika spår i olika projekt är vanligt förekommande. En del kallar det för att mixa. Dina problem kanske beror på själva utskriftsprocessen?