olofd
Medlem-
Antal inlägg
42 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 Neutralt-
Tack för mytkrossartråd. Det enda jag kan tycka är tråkigt är att inte PT HD var med i testet då de flesta "troll" brukar förespråka det.
-
24 timmar kvar =)
-
ATTENTION!!! Jag är tillbaka efter mycket jobb de senaste veckorna och det är dags att avsluta den här tävlingen! Deadlinen för bidrag är denna fredag (29/4) kl. 23.59 Om din mix inte har blivit publiserad på hemsidan : http://www.catherinemusic.se/mixoff.html så MÅSTE du göra detta för att vara med: (Ni som redan har er mix publiserad där kommer automatiskt vara med i tävlingen) INSTRUKTION FÖR ALLA TÄVLANDE: ----------------------- Skicka Email till: mixoff@catherinemusic.se Ämne: Ditt användarnamn, Ditt forum (ex. Studio forum) Meddelande: Länk till din mix eller din mix bifogad(max 5mb mp3 om ni bifogar) Ni får dock skicka en länk till vilket format som helst. Om ni skickar wav eller aiff kommer dessa konverteras till 320kbps mp3, så jag rekommenderar att ni alla gör detta själva så jag slippper =) Under nästa vecka kommer hemsidan ligga nere och jag kommer bygga ihop röstningssystemet och lyssningssidan. Det kommer vara en jury vid sidan av röstningen och förhoppningsvis lite priser. Om ni har frågor så är det bara att fråga här eller maila, jag kommer vara här ofta nu tills tävlingen är slut! //olof
-
forhoppningsvis ironi... hade dock inte förvånat mig om det inte var det.
-
Med jämna mellanrum så dyker sådana här tester upp på internet.. och summan är alltid densamma. ingen kan egentligen höra någon väsentlig skillnad och i min värld är det helt otroligt att folk låter sig luras att det är summeringen som påverkar dina mixar och inspelningar. Det bivisas om och om igen att den digitala tekniken är mycket mer avancerad än vad det mänskliga örat kan uppfatta och ändå fortsätter forumtrollen att leva vidare. Jag brukar tänka såhär, den EXTREMT lilla skillnad som KAN finnas där är helt oviktig, totalt orelevant. Om jag gick in i en av dessa summeringar och la på en 1db high shelf på ett av spåren så skulle det spåret utan tvekan sticka ut absolut mest av de testade summeringarna och tänk hur många shelfs, kompression, reverb m.m ni har i era produktioner. Tillkortakommanden i mixning och produktion har aldrig berott på ett DAW's summering enligt mig. Du kan förstöra mer i en ljudbild med en shelf på 1db än vad denna skillnad någonsin kan uppnå. Det är också så roligt att det kommer sådana här kommentarer: vi alla vet ju att drloop inte kommer säga vilken han VET är pro tools förens efter resultatet har presenterats. Detta är någon sorts primitiv hävdning som vissa måste lura sig själva om. Om nu drloop vet vilken pro tools är och kan identifiera detta på LÅNG väg är det också oväsentligt då denna otroliga hörselförmåga som fått honom just att kunna höra detta på LÅNG VÄG uppenbarligen inte resulterat i allt för stora fördelar i produktionskunskap. Även om du upplever en skillnad så är du enligt mig fel ute om du tror på din egen hörsel i det läget. Musik och ljud handlar om uppfattning och den dag vi slutar ifrågasätta vad vi hör och börjar lita på öronen för mycket kan vi bli väldigt bedragna av dem. jag rekommenderar ALLA i den här tråden att se detta: !!!!!! Och för alla er som är relativt nya inom inspelning.. tro inte på de gamla trollens ursäkter. Ingen i denna tråd kan efter att ha lyssnat på exemplen som med handen på hjärtat kan säga att valet av program p.g.a den interna summeringen är ett avgörande val. det finns andra saker som är så mkt viktigare. Det finns ett fåtal människor i världens vars arbete skulle påverkas av detta.. och vi på detta amatörforum är definitivt inte någon av dem. Det är också roligt att det redan nu börjar ifrågasättas om hur testet är gjort. ett tips till ts kan du inte sätta upp en poll, så att vi slipper att folk kommer och trollar tråden längre fram?
-
Sorry att jag varit borta ett tag. Har spelat in mycket i två dagar, När tycker ni att man skall ha en deadline.. det känns ju inte bråttom. men det skall ju inte rinna ut i sanden heller. Om någon saknar en mix i spelaren meddela mig då!
-
Det är minst sagt en svår låt att få bra riktigt bra.. den har ju ingen kompression på spåren in, så man måste jobba systematiskt med kompressionen.. både parallellt och serialkomp. bra att du tycker det är nyttigt iaf. visst är det barnsligt.. men förhoppningsvis lärorikt.
-
Bra Analogfreak, ser fram emot dina detaljer på mixarna! Kanon Gizmozis att du ger detaljer, bra hjälp för andra.
-
Den första mixen jag gjorde i mitt liv var olyssningsbar.. kan lika gärna sätta ner mitt huvud i ett spann med blodiglar än att lyssna på den igen. Men det finns alltid saker att säga.. t.e.x. Börja med att ta bort all kompression.. eller ta ner hh i ref så utgår vi därifrån. Vad jag kan se så har du inte postat en enda mix på detta forum och varit avstängd vid flera tillfällen b.l.a för att du hängde ut folk som är ett brott mot PUL. Så vad du säger är ingeting personer som flash behöver lyssna på. Jag menade såklart inte att du inte får LOV att ha en åsikt, utan snarare att du skulle specificera den lite bara, denna tråd betyder som mest för användare som flash där det finns mycket kvar att lära.. och det får då inte ske några totalsågningar då detta kommer få användaren att tappa hoppet. Nu lämnar vi det. Kritik är välkommet, men gör det specificerat och detaljerat! Så att det blir en spark i arselet och inte en hängning.
-
Detta är en utbildingstråd. Så att komma att och säga att en mix är dålig, utan att ge tips på förbättringar är totalt meningslöst. Plus att folk har svårt att ta dig på allvar när du inte gjort en egen mix.. Sen är det väl självklart så att de flesta säkerligen inte tycker låten är särskilt bra.. men det är också totalt oviktigt i denna tråd. Så, sluta ge meningslös kritik.
-
haha.. okej.. ta det lugnt.. =) Om du får tid över är det kul om du är med, din mix är ju påväg någonstans bra det behövs att även de med lite mer erfarna deltar i sådanhär för att det skall få någon tyngd. Det är i grund och botten en utbildningstråd som sagt.
-
U-87 är ett alternativ.. i den prisklassen finns det mpnga bra mickar.. dock är ju U 87 jäkligt bra på mycket.. den har en väldigt fin lågmid som kan passa perfekt på vissa gitarrer och de flesta röster.. tycker dock den låter mycket bättre med ett diskret preamp än med ett rörpreamp.. då har jag ifs bara kört den med UA 610 preamps.. som jag faktiskt inte gillar så hårt. Den är av sin natur väldigt platt och jag tycker den behöver en carnhill transformer för att få lite krisp på toppen. Det är lite skrämmande att den är så dyr nu för tiden.. för några år sedan kunde man hitta dom för 12-15 tusen beggade. Kolla även in andra.. typ telefunken, manley m.f och se till att testa före du köper.. den kanske inte alls passar dina behov. kom ihåg ett bra preamp också som sagt.. skall du lägga 30k på en mick så bör du lägga minst 5 på ett bra preamp till den Vintech, Vintage design.. eller varför inte den nya lågbudget favoriten GAP 73
-
Kan jag lägga upp den där i spelaren då?
-
Ok, I see what you are saying.. let's just agree to disagree. Tillbaka till tävlingen.
-
Och du jobbar med sådan här musik? Det är positivt att det finns bolag som säger så.. jag har mött det omvända många gånger. Är den inte lika stark som American Idiot är det bara att gå hem och göra om.. haha, då blir man förbannad. och det är ju faktiskt så att kriget började av en anledning.. klart man får mer uppmärksamhet av en högre mix t.o.m jag, med tränade öron kan låta mig luras av rms ibland.. plus att om du redan har en hög master så kan inte radiostationer m.m förstöra din mix, då materialet är anpassat för den rms-en. Testa själv, sätt upp en limiter, pressa den hårt, lägg upp två låtar som är kopplade till den, en som är i -12 rms och en som är i -6rms. Den som är i -6 kommer förmodligen vara minst färgad efter limitern... även om den inte lät bättre före limitern Om man pressar själv har man med andra ord kontroll över HUR materialet låter pressat. Dum diskussion att ha här egentligen.. Men är det okej då att jag har två spelare, en normaliserad och en inte norm.