-
Antal inlägg
31 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 Neutralt-
Ok Majken, Jag vill bara understryka att jag har inte anmält någon! Jag föredrar att ta det "eye to eye" på forumet i så fall.
-
Dede, jag kan ju hålla med dig om detta. För mig handlar inte M-festivalen om musik i första hand, det är BARA en tävling, och jag är en tävlingsmänniska! Med det du nämner, så kan jag tillägga att jag håller på att skissa på ett förslag på en slags "tävling" för låtar som har helt andra förtecken, än vad m-festivalen erbjuder.
-
Nu tycker jag du beter dig minst sagt omoget! Jag har bett om ursäkt för det inträffade redan en gång, och att du drar upp detta än en gång tyder på att du bara är illvillig och inte måttligt långsint. Skärpning! Med den attityden som du har så var det nog inte meningen att du och jag skulle mötas ändå! Har jag sen påstått att dom låtarna som ligger för lyssning på min hemsida skulle representera det inskickade materialet? Det är nämligen en helt annan typ av material. Du känner inte mig! Jag har rent allmänt en social empati för människor som blir orättvist behandlade. Däremot så sparkar jag gärna uppåt, och har gjort i många andra sammanhang. Du har fel, CB svarar på vissa frågor från mig, men han är en stor feg skit som inte kan handskas med dom besvärliga frågorna, och det är då jag irriterat känner mig tvingad att gå ut med öppna brev. Det är sanningen.
-
Tack för positiv support! Jag tycker det är en självklarhet att när man har lagt ner en jäkla massa tid för att ge SVT material, så ska man framförallt inte behöva misstänka att det inte går rätt till. Allvarligt talat, så skiter jag i om jag får med låtar i slutfinalen. Men att bli bortplockad med kanonlåtar utan att ens bli bedömd av en grupp med oberoende lyssnare, det är en riktigt sur uppstötning! (Min kritik har faktiskt aldrig berört slutjuryns bedömning, utan har alltid varit riktad mot att SMFF eller SVT's redaktion har hand om grovutgallringen innan dess) Kan berätta en annan intressant sak. Första året CB var artistansvarig, så anmäldes SVT till Melodi Grand Prix's huvudorganisation i Schweiz av Roger Wallis, en tung herre med rötterna i proggvågen. Kritiken var densamma som idag, att man kunde inte ha en person på en sån position, som samtidigt var både vän och artist på ett bolag som hade kommersiella intresse i m-festivalen. Det kom ett svar från Schweiz, som inte ansåg att detta var ett problem. Jag kan bara tänka mig vilken lobbying som SVT har lagt in för att komma undan detta. Nej tacka vet jag på den tiden när alla låtar bedömdes av EN jurygrupp, då kunde man ju t.o.m få med en låt! 😉 Å andra sidan så är det väl ingen låt som direkt hänger högst upp på meritlistan. 🙂
-
...som också sänds av SVT 😄 Ännu en av de svåra granska-sig-själva-situationerna. Och 4:an skulle riskera att smaska för högt i sin iver att försöka punktera festivalen, så man kan inte förvänta sig opartiskhet därifrån heller. Njaeee, det är nog dagstidningarna som är mest trovärdiga i grävandet. ring Aschberg! 😮 Jo då, Aschbergs redaktion har också fått en mail från mig.
-
Som jag försökte säga, jag har provat den "korrekta" vägen också. Förra året, så ville t ex STIM inte ens publicera min grundkritik. Nu är ju iofs SVT en av deras viktigare inkomstkällor...
-
Jo det är värt något för mig, i min övertygelse att CB utnyttjar sin position på ett regelvidrigt sätt! Du borde däremot respektera att jag skyddar oskyldiga. Du verkar vara den lydiga byråkratiska typen som inte förstår att oförskämdhet och provokation mycket väl kan vara ett effektivt verktyg för att finna sanningen. Tro mig, jag har försökt och misslyckats med andra former av kommunikation, så denna attityden ifrån mig har förtjänats!
-
*garv* Jag säger som CB, "en bra låt är en bra låt" 😕 Jag har i alla fall 3-4 refuserade låtar som definitivt håller som jag skulle kunna tänka mig att bidra med, men det krävs flera låtskrivare för att detta ska bli trovärdigt.
-
Ja det kan kanske tolkas så, men jag är inte bitter i så fall mer stridslysten. Ville med det partiet bara tala om för CB att jag har insideinformation, och han vet vad jag menar. Varför tror du annars att jag vågar bomba på som jag gör? 😕 På min hemsida SWiz Music har jag dessutom gett SVT förslag på hur man skulle kunna utforma en framtida melodifestival. Jag har också fått viss credit för detta från SVT-chefer, men då det handlar om feta intäkter för SVT i nuläget, så vågar dom inte ändra på konceptet.
-
Angående en alternativ tävling, så har jag funderat lite på att snäppa "refuserarna" på näsorna, genom att samla ihop 10-30 riktigt bra låtar som inte gick igenom utgallringen. Sedan lägga ut dom lyssningsbara (icke nerladdningsbart flashformat) på en internetsida där allmänheten kan rösta och svara på om dom skulle kunna tänka sig att höra dessa i melodifestivalen. Detta skulle i så fall inte vara en tävling utan mer för att visa allmänheten att det inte går rätt till. Visst, det går inte att skicka in bidragen till SVT efter det, men å andra sidan så är det ju en bra chans att få projicering på sin låtar. Man borde i så fall lägga ut denna sida några dagar innan finalomgångarna börjar. Självklart kommer jag ta kontakt med all nyhetsmedia för att skapa rubriker. Vill bara understryka att om detta ska genomföras, så krävs det att dessa låtar måste hålla hög klass, annars är det meningslöst. Känner du att du verkligen kan bidra med såna låtar, så kontakta mig så får vi diskutera det. VARNING! Ni får i så fall vara beredda på att jag jag blir ansvarig bedömare, då syftet är som det är. Däremot, så kan jag naturligtvis komma att fråga några personer om råd. swiz@swizmusic.com
-
Hej alla, Jag VET att jag skulle kunna ha sammanfattat detta mycket bättre. Men jag bredde ut mig först o främst för att jag var tvungen att få med en massa exempel, beräkningar, spekulationer och faktiskt också slutsatser! Jag ville helt enkelt försöka kittla några grävande journalister, att försöka fälla denna självutnämnda "kung". Men hovet kring honom, bestående av arbetsgivare, media och vänner i musikbranchen är ju nöjda då skattkistan fylls på år efter år, så dom skyddar honom noga. I journalistkretsar betecknas han som hal, men det är ändå lika förvånande att se hur journalister vid varje intervjutillfälle misslyckas så totalt med att ställa honom mot väggen. I artikeln i GP så får han frågan "Det bolag du är kontrakterad av är representerat med 20 låtar bland de 100 sista som sattes för en slutbedömning. Är det en slump?" - Det vet jag inte. Men det bolaget är en av de största aktörerna så det är väl inte konstigt i så fall. Hade journalisten varit påläst, så hade hon kunnat konstatera att det var först när Christer Björkman kom in som ansvarig som detta bolaget fick sitt stora uppsving. Och vi talar alltså om ett bolag som expanderat i huvudsak pga melodifestivalen. Sen vidare Kan du förstå att folk reagerar på det? - Men jag sitter inte i juryn så jag förstår inte den kopplingen alls. Men som jag skrev, det är arbetet innan slutjuryn som avgör vilka låtar slutjuryn ska bedöma. Är man då konspiratoriskt lagd så kan man ju rent teoretiskt tänka sig att vissa "önskvärda" låtar toppas gentemot svagare... 😠
-
Öppet brev till Christer Björkman och hans ansvariga chefer på SVT. ---------------------------------------------------------------- Hej Christer, Inför årets inskick av bidragen till Melodifestivalen kunde man i reglerna på SVT’s hemsida läsa att SVT beslutat sig för att tillsätta en oberoende granskningsjury inom SVT som skulle kontrollera alla bidrag som blivit ”refuserade” av SMFF -Svenska MusikförläggarFöreningen, i år 1800 bidrag! Denna nya rutin skulle undanröja alla tvivel om att det inte gick rätt till när SMFF bedömde bidrag från låtskrivare som inte ingick i SMFF’s förlagsavtal. När jag frågade dig Christer om vilka personer som gjorde denna extragranskning, den för oss oberoende kompositörers så viktiga hantering, så svarade du först inte. Vid mitt andra försök så kommer ett kort och häpnadsväckande svar! - Redaktionen Redaktionen??? Så den oberoende grupp inom SVT som skulle säkerställa ett rättvist system, är i själva verket programmakarna, dvs du Christer och dina närmsta medarbetare? Jag kan inte tolka detta som något annat än ett avtalsbrott från SVT. För att det skulle vara någon oberoende grupp av granskare, det var det ju uppenbart inte. Dessutom har jag fortfarande inte fått namnen på personerna som ingick i denna grupp. Som jag sa till dig, så var detta tillägget i reglerna den viktigaste orsaken till att jag lyckades övertyga låtskrivarna inom mitt musikförlag att skicka in bidrag. Det var även för mig personligen som låtskrivare ett avgörande skäl att bidra i år. Sen frågade jag dig HUR denna ”oberoende granskningsgrupp” inom SVT rent tekniskt hade lyssnat och bedömt dom 1800 refuserade bidragen. Och fick svaret; - Vad är det för en jävla fråga. Redaktionen lyssnade från början till slut. Jag tyckte det var en högst befogad fråga, om ni t ex hade några direktiv som gjorde det snabbare att skumma igenom dom. Men ok, ni lyssnade på dom från början till slut! Fast, låt oss nu räkna på detta Christer. SVT har alltså lyssnat på 3310 låtar i sin helhet. Då är det intressant att veta hur ni har haft tid att lyssna på alla dessa, i sin helhet. Vi pratar om minst 10.000 minuters lyssnande, dvs 170 timmars effektiv låttid. Det är mer än 21 hela arbetsdagar med lyssnande. Nu är frågan, NÄR hade ni tid för detta? - From 20 september, så fick ni in merparten av bidragen. - 9 oktober var den första utgallringen klar, dvs då hade ni lyssnat på alla bidrag inklusive alla dom 1800 refuserade bidragen. Om man tar sig en titt i kalendern så ser man att ni har hunnit göra detta på 15 arbetsdagar, alltså 8 timmar om dagen. Frågan är om detta är rent praktiskt möjligt, om ni nu inte jobbade både helger och kvällar i 3 veckors tid, vilket jag betvivlar. Vad jag vill belysa med detta, och anklaga dig för, är att jag tror att du ljuger Christer. Jag vill påstå att ni mer eller mindre har skummat igenom dom refuserade bidragen, plockat ut dom som skulle kunna vara intressanta ur ett underhållningsperspektiv, inte ur ett tävlingsperspektiv, som vi som låtskrivare tillhandahåller er material för. Varför plockades t ex Lasse Åbergs (Elektric Banana Band), som refuserades av SMFF, ut av er, och dessutom i sista stund? Naturligtvis först och främst för att ni kände igen artisterna och såg ”bra TV” framför er. Mitt påstående understryks när jag ser att dom snabbt blev ert ”affischnamn” på er hemsida. Inget ont om Bananerna, men vad är det för mening med att skriva bra låtar om ni ändå bara lyssnar på huruvida rösterna är bekanta? Jag vågar påstå att bland dom 28 finalbidragen så hade en majoritet välkända sångröster på inspelningarna, och hade säkert också oerhört påkostade produktioner som mycket väl kan dölja en medioker komposition. På kritik hur låtar väljs ut så har du ofta använt dig av ett standardsvar ”En bra låt är en bra låt”. Vad du kanske inte vet som lever i nån slags självupphöjd ”vi är bäst” värld, är att det är en allmän uppfattning att 30-50% av finalbidragen har så dålig kvalité att dom borde inte ens få medverka! Och frågor ställs huruvida detta verkligen är det bästa som Sveriges låtskrivare har att komma med? Då det är ”redaktionen” som väljer ut vilka 100 låtar som slutjuryn ska bedöma, så är det faktiskt ni som får ta denna kritiken. En bra låt ÄR en bra låt, javisst, men det verkar ni inte kunna bedöma! Till saken hör att Thomas Hall berättade för mig att ni i år skulle vara noggrannare med att lyssna på bidrag som kanske inte hade det bästa producerade soundet och de bästa sångrösterna, däremot efter bra grundkompositioner. Trots att ambitionen var bra, så vågar jag påstå att ni har misslyckats, ni är helt enkelt inte kompetenta till att bedöma detta heller. (Frågan är om SMFF ens är det?) Sammanfattad kritik! Ni har inte följt era egna nya uppsatta regler om en rättvis bedömning. Ni har inte tillsatt en oberoende grupp som skulle granska de refuserade bidragen. Ni har inte lyssnat på alla refuserade bidrag i sin helhet och gett alla samma chans. I värsta fall, så har detta löfte bara varit ett spel för gallerierna för att tona ner kritiken. Kan du sen förklara hur det är möjligt att bland 3310 låtar, så har det lilla musikförlaget/skivbolaget som du är kontrakterad hos som artist, fått ihop 20 låtar bland dom sista 100 som slutjuryn ska bedöma? Detta är för mig obegripligt! Sorry, men min misstänksamhet om mygel har definitivt inte minskat, tvärtom! Jag vill bara i förbifarten också nämna att jag i det här sammanhanget fått reda på anmärkninsvärda saker som jag tyvärr inte kan gå in på, då jag skulle sätta oskyldiga personer i en besvärlig situation. Men om jag vore du, så skulle jag vara försiktigare med hur du låter bekantskapskretsar med kommersiella intressen få insikt i redaktions och juryarbetet. Jonas Warnerbring Oberoende låtskrivare och musikförläggare PS. Nej, jag är inte en besviken dålig förlorare, det är mitt rättvisepatos som råder. Jag lyckades faktiskt undvika ”refusering” av en av mina inskickade bidrag, en bra låt men nog den som jag trodde minst på som tävlingslåt. Det märkliga är bara att mina andra 9 inskickade låtbidrag har fått flera kompetenta lyssnare att gå i taket, då dom anser att dom mycket väl skulle kunna höras i slutfinalen, i vilket fall definitivt ta sig igenom en första grovutgallring. DS. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=240903 (tyvärr ännu en av dessa silkesvantade journalister som inte ställer rätt frågor, som gör att CB kan glida förbi irriterande enkelt)
-
Ja, vi lägger ner, jag har sagt vad jag skulle. Och jag är övertygad att folk med lite koll ser nyanserna i mitt svar dessutom. Medans vissa VILL plocka ut lösryckta meningar för att få lite KICK på det hela! 🙂 SWiz
-
Print och ingenvind, oavsett möte eller inte så går det att ta kontakt med mig och presentera sitt arbete! swiz@swizmusic.com Jag letar alltid efter begåvade och unika låtskrivare, gärna också producerande låtskrivare/låtskrivande producenter! mvh/ SWiz
-
Hej demoniqus, På tal om Erika, så fick jag en mail av henne där hon berättade att hon jobbade med en "Hemma Hos"-serie för Veckans NU! 😎 sådär halvrockigt va? 🙂 SWiz