-
Antal inlägg
32 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 NeutraltOm Voide
- Födelsedag 1970-07-20
Om mig
-
Kön
Man
- Hemsida
-
Tack Claes, bra länk! Önskar jag tittat där tidigare... 😊
-
Hej, Jag har haft problem med min ena monitorhögtalare som har haft artifakter och konstiga störningar i ljudet som jag inte kunnat härleda orsaken till. Felsökning inkluderar byte av ljudkort, DAC, kablar och en massa annat. Av en slump hittade jag felet, bredvid min workstation så har jag en lampa ca 70cm från högtalaren som ställer till problem. Denna lampa är en lågenergilampa. När jag släcker lampan försvinner alla missljud/störningar. Numera kör jag inte med lågenergilampor i min hemstudio 🙂 Med denna tråd säger jag inte att lågenergilampor över lag genererar störningar, men den (kanske billigare sorten) som jag hade gjorde helt klart det. Hoppas att detta kan vara hjälp till någon annan som kanske lider av samma symptom i sin kreativa miljö. /D
-
Trevligt, se till att skriva ett avtal bara. ISRC är ju rätt mycket mer än ett nummer. Hittade den här länken från April i år (2009) med en hel del matnyttig information om Digital Distribution som den här tråden handlar om: http://buzzsonic.com/tag/distribution/
-
Sverige är som vanligt efter, var ju samma cirkus när bara företag fick registrera .se domän-namn tidigare. Självklart är det bra med någon typ av 'kontroll' men att ha företag är inget bra filter och inte heller någon garanti för kvalitet. Lite märkligt också att ISRC bara stöder tvåsiffrigt årstal...
-
Kompletterar tråden som på slutet handlat om förvisso intressanta saker men har svävat iväg lite från ämnet som är digital distribution. Citat från STIMs hemsida angående NCB-avgiften som jag tror fler än jag undrat över: "Jag tänkte sälja ett album bara för nedladdning via iTunes eller någon annan digital butik. Ska jag betala NCB-avgift? I detta fall är det distributören av musiken som betalar NCB-avgiften, i detta fall iTunes eller den webbutik du väljer." Länk till ovanstående - titta under kategorin skivutgivning (verkligen logiskt..)
-
Man kanske inte ska ge sig i slag med att skaffa en egen ISRC till första låten, utan först när man vet att man kommer hålla på ordentligt. Jag hade t.ex. ingen som helst aning hur jag skulle göra 2007 när jag började kika på sånt här, jag fick ISRC av min aggregatör. Att ta fram egen master är något jag starkt avråder ifrån, de finns dom som har detta som yrke och det finns en anledning till det. Man betalar för kunskapen som krävs för att ta fram en korrekt så kallad master enligt Red Book standard, där ingår bland annat att mata in ISRC-koder mm. Men visst, det finns ett flertal program på marknaden för att göra det som i teorin motsvarar en korrekt master, men då blir det snabbt väldigt teknikskt. En master är ju inte bara en 'hembränd CD-skiva', man kan börja surra om offset för lasern och hur CD-brännaren är inställd och beter sig mm mm. För att inte nämna själva mastringsprocessen.... Nu är jag ingen expert på området, men jag känner till en del om detta i alla fall baserat på min erfarenhet och betalar gladeligen en slant för att få det korrekt utfört. Länk till Wikipedia angående Red Book standarden
-
Står en hel del om liknande siter, ISRC mm i nummer 9 av Studio 2009.
-
Japp, och äger man inte ISRC-koden själv då får man lita på att den som gör det betalar ut pengarna till upphovsmannen/männen. Så åker man snålskjuts på någon annans ISRC-kod så bör man trippelkolla att utbetalningar vidarebefodras som de ska till en själv eller berörda. CDBABY till exempel (såsom flertalet andra sajter) erbjuder ju deras ISRC-koder, så vitt jag vet så betalar dom också ut pengar dom får in. Sannolikt gör fler på detta sätt. Är det en mindre seriös verksamhet bakom så finns det en relativt stor risk att bli blåst på sina pengar här om man inte reglerar detta specifikt i avtalet. Vill man inte ta några chanser ska man skaffa sig egna koder.
-
Men hur är det nu, styrs inte vart pengarna ska av ISRC-koden och inte vem som är ansluten vart?
-
Mjo fast det är ju inget annat än jäkligt klantigt och det hör inte riktigt till ämnet här som är digital distribution. Jag är av den bestämda åsikten att man har rätt att försöka tjäna en slant på sitt slit med musiken oavsett stil. Det som gör detta till en större utmaning än vad det borde vara är att markaden och lagarna skrivs om i realtid medan artister som idag vill nå ut måste försöka förstå och jonglera med dessa regelverk. Jag menar att vore det bara så enkelt om det hängde på lyssnarna så vore ju allting frid och fröjd, den domen är ju lät att få. Men att nå lyssnarna är nu ett större problem än tidigare (trots att det samtidigt är mycket lättare) eftersom kanalerna har ändrats så markant med Internet och det är här som det blir jäkligt knepigt med distributionen och regelverket. STIM eller inte? Digitalt eller fysiskt medium? Vill man finnas på sajter som livnär sig på att förminska möjligheterna för nya och erkända artister att tjäna en välförtjänst slant på sitt arbete? Vill man gå den traditionella vägen och i så fall, vilken är den numera? Var som test inne på RecordUnion igår och registrerade mig, när man ska godkänna avtalet så får jag upp en ruta som kanske är 4 x 6 cm på min 22" skärm, som innehåller 10 st A4 sidor med villkor. Ett lysande exempel på hur det inte ska gå till.
-
Jag vet inte om kritiska är rätt ord men låt gå för det då. STIM gör ett förhållandevis bra jobb om man jämför med deras internationella motsvarigheter. Sen är det ju så att en massa nya (bra eller dåliga) onlinesiter för musik inte tillåter artister som är medlemmar i ett 'collection societey' såsom STIM att ladda upp sin musik. Det i sin tur är ju inte STIMs fel utan dessa siter som i vanlig ordning försöker tjäna pengar på indie-artister som är ett lovligt byte på nätet. STIM har ju egentligen inget att vinna på att vara trångsynta, samtidigt så är avtal och lagtexter sällan skrivna för att vara 'gråzoner' - tvärtom.
-
Vi får se om ingen svarar 😕 Är du med i STIM? Som jag begriper det (och jag kan ju mycket väl ha fel) så är det ingen vits att vara med i STIM om man är en liten oberoende artist som inte har något skivavtal eller får en massa låtar spelade i radio. Är man med i STIM så får man ju inte sälja sin musik online utan då ska ersättning komma från mekanisk ersättning eller radiospelningar, nerladdningar som betalas för verkar vara en stor kritisk gråzon.
-
Kul att du fått några kopior sålda, gratulerar! 😛 Jag är nyfiken för jag funderar på att släppa nya plattan via dom men är skeptisk till avtalet just nu...vetefasen hur jag ska göra. Är trött på CDBABY och deras strul sen dom bytte ägare. Sen är ju REBEAT en ANING mer Europacentrerat vilket talar till deras fördel... men jag är skeptisk fortfarande, gillar inte avtal med exklusiva rättigheter även om jag förstår varför dom ibland behövs.
-
Nyfiken på hur det gått för dig om det har hunnit hända något ännu?
-
Verkar ju bra men deras avtal är väldigt begränsande: "The exclusive right of sale and marketing especially includes the right to offer the respective track in digital form to third party persons or to provide the track for utilization, e.g. for posting the track on download portals. Since these rights are granted to REBEAT exclusively, the User is not entitled to transfer those rights to third parties or to merchandises the track in digital form." Annars tycker jag det verkar vara en jäkligt bra tjänst utan ha mer insikt i den.