
Leijon
Medlem-
Antal inlägg
18 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
1 Neutralt-
Tack för svar! Anledningen var väl att jag vet att Toontracks MIDI songpack fungerar för EZD och jag var lite nyfiken om jag som mest kör Record kunde köpa det paketet, som är en packe MIDI filer och direkt använda dem i Record, som inte stöder EZD eftersom det är en AU/VST plugin, och sedan använda det out-of-the-box. Jag gillar verkligen Reason Drums, men saknar lite mer färdiga MIDI-paket att klippa och klistra från. Av någon anledning blir det bättre än att köra pekfingervalsen på mitt klaviatur (ja, jag vet, ett alternativ är att lära mig spela trummor själv) Men, tack ändå! Fler erfarenheter är såklart intressant. Oskar
-
Det fanns några andra inlägg om musikaffärer så jag hoppas att den här hamnar rätt. Jag åker till London några dagar i jobbärenden och tänkte passa på att slinka in i någon välsorterad musikaffär i centrala London (alternativt Maidenhead där jag kommer att befinna mig dagtid) och provspela lite gitarrer. Jag misstänker att utbudet kan vara lite roligare än i Uppsala. Högt på önskelistan är att provspela lite PRS och Ovation gitarrer, men jag är intresserad av alla tips. Oskar
-
Antingen var en så korkad fråga att ingen orkar svara eller så vet ingen, vilket känns otroligt. Är det någon som har erfarenhet af att importera någon form av MIDI för trummor för att användas i Reason Drums? Har det varit stökigt eller funkat relativt smärtfritt?
-
Hej. Är inte helt insatt så jag skriver ett påstående, som ni gärna för korrigera om det är fel, och följer upp med en fråa. Som jag förstått det så finns det någon form av (in)officiell standard för "trum" MIDI. Det vill säga att bastrummor mappar till vissa keyboardtangenter (exvis C1) och att pukor ska ligga på andra (förhoppnignsvis blev detta begripligt), men att inte alla trumpliggar nödvänsigtvis stöder detta. Anledningen till att ajg frågar är att jag tittade på Toontracks MIDI paket och undrade lite om de var kompatibla med Propellerheads Reason Drums. Är det någon som vet om EZD MIDI filer fungerar smärtfritt i Reason/Record eller kommer det att krävas en massa MIDI handjagande? mvh Oskar
-
Kanske inte helt oväntat så var det tunt med svar i den här tråden, men eftersom jag löst problemet själv passar jag på att svara på min egen fråga. Den enkla MIDI->USB kabeln jag köpt var helt enkelt kass. Efter några timmars forumläsande gick jag ner till Upsala Musikverkstad (som de heter igen efter några år som 4Sound) och pratade med dem. Jag gick därifrån med en M-Audio MIDISPORT UNO (MIDISPORT serien verkar vara de kablar som rekommenderas på nätet) och det fungerade omedelbart, det vara bara att plugga in. Problemet löst. Oskar
-
En låttext jag verkligen önskar att jag kunnat skriva, hela låten är genial, essensen är: "And if my minds somewhere else You wont be able to tell I do the best imitation of myself Yes its uncanny to see Youd really think it was me The best imtitation of myself" Ben Folds (Five) - The Best Imitation of Myself
-
Även om espresso är gott så räcker det inte med en futtig kopp. Ska man sträckjobba gäller en kanna eventuellt i en termos. Och då kör man Zoega Mollbergs Blandning. Punkt.
-
Hej. Jag har en mycket trevlig VOX ToneLab LE och en MacBook Pro som även den kan klassas som mycket trevlig. Jag har dock problem med att koppla ihop de båda och få VOX editorn att fungera. Jag har en CME MIDI -> USB kabel mellan TLLE och min MacBook Pro. Jag har testat de tips jag hittat som generellt gällt MIDI-USB kablar och switchat MIDI kontaktern men jag får fortfarande följande felmeddelande: "Recieve error: Can´t recieve a dump message. Please check your ToneLabLE. All other requests are cancelled" Jag har postat i VOX eget forum utan att få det minsta antydan till svar:http://www.voxamps.com/forum/topic.php?id=850 Är det någon som har en idé om vad det kan vara för problem? Jag gillar verkligen min ToneLab men om jag inte kan få det här att fungera känner jag mig tvungen att sälja den, i dagsläget spelar jag bara i min egen datorbaserade hemstudio och vill inte micka upp någon stärkare eftersom jag oftast spelar på kvällen när resten av familjen gått och lagt sig. Tacksam för al form av input! mvh Oskar
-
Ja, nu förstår jag vad du menar (oavsett om jag håller med eller inte). Kul att vi är överens om grundproblemet i alla fall. Ersättingsnivån är väl något som man gör upp med sitt produktionsbolag? Mig veterligt gör väl inte Spotify några avtal med enskilda artister utan med skivbolagen. Eller har jag missförstått? Och med samma resonemang som du själv för så är det väl bättre att det kommer in pengar någonstans än inte alls, skivbolagen är ju pigga på att tala om att de inte får inte några pengar på fildelning (och jag tror inte att det kommer att försvinna även om vi ville och önskar allt vad vi orkar). Jämför med MySpace, hur mycket pengar drar du in via MySpace? På sikt kommer det nog att bli lättare att få in pengar via nätrelaterade tjänster än från produktionbolag. Jag hoppas, och tror, att fler kommer att nå ut med sin musik via nätet oavsett vilken tjänst man använder. Men det kommer fortfarande att vara ett fåtal som tjänar så mycket pengar som Per Gessle eller Max Martin, på samma sätt som det finns ganska få som tjänar pengar på att bygga bilar. I ärlighetens namn vet jag ju ingenting om hur Spotifys existens påverkar just dig. Utifrån mitt personliga perspektiv betalar jag för en tjänst jag utnyttjar och passar mig till skillnad för de CD-skivor jag inte köper eftersom jag inte gillar vare sig prismodell eller vad jag får för pengarna, grundregler för marknadsekonomi. Ur ett större perspektiv har vi för första gången en betalningsmodell som fungerar för mediekonsumtion sedan iTunes. Men jag erkänner att detta är ur mitt perspektiv som konsument. Jag har aldrig tjänat pengar på min musik (om man bortser från när jag discjockat) och kommer sannolikt inte att göra det heller. Liknelsen vid Volvo haltar väl en smula, en bättre jämförelse är väl författare och bibliotek...
-
Det där uttalandet förstår jag inte alls. Hur då reggat firman (jag antar att du menar att den är reggad på Isle of Man, Malta eller något annat ställe där det just nu är populärt att regga firma oavsett bransch)? Och det är väl klart att de försöker tjäna pengar på att köpa något billigt och sedan ta betalt för det, det gör väl alla företag? Det intressanta är väl kopplingen till vad man får för sina pengar och om kunden är beredd att betala för det. Jag kör Premium konto och tycker att Spotify är ett utmärkt komplement till mitt musiklyssnande. Att sätta ihop en spellista till sina kompisar på ett visst tema (något min umgängeskrets gör en hel del, riktigt roligt), att snoka reda på ny musik, att lyssna på min favoritmusik på jobbet utan att ha med mig min iPod, musik till förfesten, festen, efterfesten. 99 spänn i månaden för detta tycker jag är billigt. Jag hade nog kunnat betala mer. Jag tror också att man måste ta i beaktande HUR man lyssnar på musik. Jag gissar att majoriteten av ungdomarna är vana vid att lyssna på radio och mp3 i sin telefon och att det då är veckans hitlåtar som gäller. Att de skulle betala 200 spänn för en Absolute Whatever skiva som inte överlever månaden är rätt naivt tycker jag. Jag var in i en musikaffär för första gången på månader häromdagen (letade efter Tobias Fröbergs samlingsplatta trots att jag har alla tidigare intressant nog) och det är ju nästan bara samlingsplattor, lågpris utgåvor av gammal skåpmat samt DVD:er. Lägg då till att IFPI har hävdat att man inte äger innehållet på CD-skivan (det är därför man inte får kopiera eller göra mp3:or av den) medan en skiva på iTunes kostar hälften så mycket och jag får bränna hur många CD-skivor jag vill (om än bara för privat bruk, en till stereon och en till bilen är det vanliga för mig). Det är inte meningen att göra ytterligare en "skivindusitrin måste skärpa sig" inlägg utan att det är i bakgrund från det här som Spotify fyller ett stort behov, grogrunden till deras framgång så att säga. Och Nattvaktaren, det har inte gått två år än, du kan fortfarande få rätt, även om jag inte tror det.
-
Man kanske visar respekt mot dem som erbjuder tillgången? Man kan ju diskutera allmänt om vad man tycker om Record här, mer detaljerad info finns ju på betatest-forum hos propheads. Jag gillar Record! Det är nog inte så fantastiskt mycket bättre än något annat inspelningsprogram, men jag gillar att ha "ett paket", Reason och Record, som erbjuder mig det jag behöver. Mindre tid går att till att leta och testa pluggar. Jag har dessutom redan Line6 grejer (TonePort DI med Gearbox Silver och Podfarm) och den integrationen är ju bättre än i andra inspelningsprogram. Som gitarrist, och Reason-ägare, är Record ett smidigt komplement som ger mig det jag behöver på ett smidigt och färdigintegrerat sätt. Oskar
-
Tack för snabbt svar igen. Det låter kanon. Ska nog in på verkstan imorgon. Oskar
-
Tack för snabbt svar. Problemet var att den lokala hökaren som jag gärna stöder (återuppståndna Upsala Musikverkstad) inte hade något uppgraderingskit hemma, det skulle ta en vecka och även om euron står högt så blir det ju lite dyrare via butik... Undrar även lite om det är så att man måste hålla på att krångla med att installera äldre version först, mata in serienummer, installera uppgradering och mata in serienummer igen. Jag har varit med om en del stökiga uppgraderingar med andra program och hoppas att få slippa det.
-
Hej. I och med Record har jag "återupptäckt" Reason och planerar att uppgradera till version 4. Kan någon förklara skillnaden mellan att uppgradera via Propellerheads webbsida och att köpa uppgraderingspaketet i butik? mvh Leijon
-
En gammal klassiker: Vad var det sista trummisen sa innan han fick sparken? "Grabbar, vill ni höra en låt som jag har gjort?" (Första gången jag hörde den var det faktiskt Dave Grohl som förklarade varför han inte vågade lägga fram eget material när han spelade i Nirvana).
- 82 svar
-
- 1
-