-
Antal inlägg
546 -
Gick med
-
Senast inloggad
Rykte i communityn
0 Neutralt-
AT-mickarna som han har beställt har jag "spelat på" på en skitlåt i ett oseriöst och privat sammanhang. Något stortest har jag inte gjort men det är sällan man behöver göra det för att bilda sig en uppfattning. Visst finns det många andra mickar att välja bland i fyratusenkronorsklassen. Men nu råkar jag gilla mina modellförslag själv väldigt mycket och då delger jag bara detta. Det är alltså orsaken varför jag talar så varmt om dessa. Om du tror att jag har någon egen vinning av att tala väl om Sennheiser (eller något annat fabrikat) så är du helt ute och cyklar! Någon egen vinning har jag absolut inte. I sådana fall hade jag ju knappast nämt t.ex. Behringer. Jag tycker bara att det är de bästa trummickarna. Svårare än så är det inte. Vad jag däremot missade (pga. ren lathet) är att det inte var frågan om att närmicka trummorna. Tog dessvärre för givet att det var sedvanlig närmickning som avsågs. Annars hade jag inte nämnt något om t.ex. pukmickarna. e914 är riktigt bra kondensatormickar och visst är de dyrare. Men jag vill ändå ge min syn på saken. Något köptvång finns väl knappast bara för det. Eller ens lyssna på mina råd och förslag. Dessutom har jag talat om att han nog borde vänta på de mickar som han nu har beställt för att testa dem först innan han köper någonting annat. Detta har jag även skrivit till honom i ett personligt meddelande. Jag visste heller inte från början att han hade beställt dessa AT-mickar. Det framgår nog om du läser turordningen. Näe....jag har rent mjöl i påsen törs jag lova! Om du trots detta skulle vara misstänksam så är det upp till dig, men själv kommer jag sova gott i natt! Ha det så gött du också. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Jaha, okay....jag har nu tittat på din länk och förstår nu vilken slags upptagningsteknik du är ute efter. Jag förstår helt klart ditt dilemma och "ångest" över om du har gjort rätt eller inte när du nu har beställt dina mickar. Om jag inte tar någon hänsyn till detta och är lite "småtaskig" så skulle jag fortfarande ha valt Sennheiser-mickarna. Men då kanske 2 st. e914 istället för pukmickarna e904. Men det är ju lätt för mig att säga som vet och har testat. Samtidigt så tycker jag nog så här: Invänta tills du får hem de mickar som du nu har beställt och testa de snabbt men grundligt så fort du har hämtat ut dem från butiken. Är du nöjd så är du. Om inte så får du väl tala med butiken och fråga om du får köpa andra mickar istället. Om du nu skulle hamna i denna situation så kan du fråga om du får prova andra mickar innan du bestämmer dig för att köpa dessa. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Jo, e 902 är en mikrofon för i första hand bastrumma. Den fungerar jättebra även på andra basiga akustiska instrument och t.ex. el-bashögtalare. Denna mick har en mycket bra botten, men även en väldigt bra balans i övergångarna till mellanregistret och en jättesnygg topp som ger ett skönt klick och renhet i t.ex. bastrumman utan att klicket blir hård och kantig. En avsevärt bättre mick för baskagge än t.ex. AKG D12 eller D112. AKG fungerar ju naturligtvis också och har gjort så i rätt många år nu, men den micken har hakat efter rätt mycket nu jämfört med t.ex. e902. Skillnaden i ljudkvalitet är rätt stor. e902 ger "rätt ljud direkt" om du förstår hur jag menar. Det är bara att placera micken och sedan får man rätt sound på en gång utan att behöva lägga till/dra ifrån någonting alls eller bara ytterst lite beroende på rummets och instrumentets sound. En bekväm mick att ha att göra med för den som rattar ljudtekniken. Lika enkel att hantera är e904 och e905. e904 är små mickar tänkta för i första hand pukor. Fungerar kanon även på många andra percussion-instrument som t.ex. congas, bongos osv. Funkar bra även för vissa blåsinstrument som t.ex. trombon, trumpet, klarinett, sax och diverse flöjter. Fungerar rätt bra till gitarrförstärkare också även om e905 är ännu bättre just för detta. e904 monterar man antingen direkt på trumsarjen eller på vanligt mickstativ som utan tvekan är att föredra av flera olika anledningar. (Man bör aldrig montera mickar direkt på trumsarjen för inspelning! Live fungerar det, men aldrig på inspelning.) e905 är i första hand avsedd för virveltrumma. Den fungerar kanonbra även till gitarrförstärkare. Shure SM57 är ju en klassisk mick för just virvelkaggen (även till pukor), och är ett säkert kort för detta ändamål. Nackdelen med SM57:an tycker jag är att den låter lite instängd och tar inte virveltrummans hela register. Jag gillar SM 57:an på just virveln, men den låter lite luddig/otydlig och diskantfattig även om det i mixern går att öppna upp. e905 låter mycket renare, luftigare och klarare samtidigt som man får ett sanslöst bra "smack" i stockens anslag mot skinnet. Den är väldigt lätt att få låta fläskig och med mycket tryck om man vill. Men den fungerar precis lika bra i jazz-sammanhang också just för att den fångar upp hela registret på ett skönt sätt. Om det är värt att lägga mellanskillnaden från en Shure SM57 upp till en e905? Om du frågar mig så tvekar jag inte en sekund på det! Efter att ha kört med e-serien nu ett tag så tycker jag att SM57 låter som en lågbudget-mick! Och detta är helt ärligt utan att överdriva alls. e905 är som hela e-serien mycket bra mikrofoner för i första hand trummor. e906 har jag inte så stor erfarenhet av som de övriga mickarna i e900-serien. Så pass lite att jag inte vågar uttala mig om hur den låter. Men den tror jag är bättre lämpad för upptagning på ett annat område än närmickning av trumset. Fungar nog bra till basförstärkare och vissa blåsinstrument kan jag gissa. Kanske även till gitarrförstärkare och som rumsupptagning av trumset. (Ej att förväxla med overhead-upptagning.) Men som ren overhead eller som kör-mick så skulle jag tveklöst välja e914 istället, för i detta sammanhang tror jag inte alls att e906 är särskillt lämplig! Men e914 är absolut rätt e-mick till just kör och OH. Du säger att du vill spela in körer och andra sorters framträdanden i kyrkor. För att spela in körer så är ju helt klart kondensatormickar att föredra. De e-mickar jag har nämt här är ju dynamiska mikrofoner allihop. Men det finns en mycket bra kondensatormick även i e900-serien. Den heter e914 och är väldigt bra för just körer, akustiska gitarrer, pianon/flygel och som overhead för trumset. Men då snackar vi lite andra pengar. e914 ligger väl runt 4000-4300 kr skulle jag nog tro. Men det är som sagt en mycket kompetent mikrofon på alla sätt och vis och är förhållandevis rätt billig sett ur ljudkvaliteten. Neumann K184 är dubbelt så dyr och är enligt min mening inte alls dubbelt så bra även om det naturligtvis är en toppenmick. En aning bättre än e914, men inte alls någon hiskelig jätteskillnad. Sett ur perspektivet pris/prestanda så får man tveklöst betydligt mer ur en e914 än ur Neumann. Om pengarna inte är ett hinder så är däremot Neumann ett bättre val. Men som sagt: Skillnaden är inte alls så enormt stor tycker jag. Beroende på hur avancerade krav du ställer på inspelningarna och i vilket slags syfte du ska spela in så tycker jag att det är värt att lägga lite extra pengar på just bra mikrofoner. Merkostnaden har du igen både i ren ljudkvalitet, men även på hur pass mer snabbjobbat det blir i ljudhanteringen. Med bra mickar behöver du inte ratta så vansinnigt mycket eftersom du har betydligt större odds att få bra ljud direkt från början. Ytterst små justeringar kan i vissa fall behövas, men det är oftast det enda som brukar krävas. Ja....åsså rätt mickplacering då förståss vilket ju är en grundförutsättning oavsett vilken mick man än använder. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Om du har gjort bort dig? Nja, det vet jag väl inte direkt att jag skulle vilja påstå för det vore nog att överdriva det hela. Men personligen skulle jag inte ha tvekat en sekund att ha valt just Sennheiser e900-serien som jag för övrigt redan använder. Mellanskillnaden upp till e900 är ju ganska liten och det är mickar som fungerar till alla musikstilar, spelstilar och trumset. Jag tycker att det är mickar som känns väldigt säkra kort helt enkelt och byggkvaliteten är den allra högsta liksom ljudkvaliteten. Men detta är ju bara vad jag tycker. Det som är en jätteviktig aspekt är ju att just du blir nöjd med de mickar som du ska ha t.ex. med de som du nu har beställt. Vad det sedan står på emblemet och/eller prislappen spelar ju ingen som helst roll så länge som du är nöjd. Men om du tycker att det verkar finnas någon tveksamhet med de mickar som du har beställt så kanske du har möjlighet att avbeställa för att fundera lite till? Eller också chansar du och hoppas att dessa mickar låter bra även hemma hos dig. Det här kan ju bara du själv avgöra liksom om de ljudmässigt uppfyller dina krav eller inte. Vad du bör tänka på är att mickarna ska låta bra just i ditt sammanhang hemma hos dig och inte genom andras inspelningar. Det är inte alla mickar som gör låter bra i en hemstudio men som kan låta rätt bra i en mer professionell studio. En bra mick ger bra förutsättningar även i en hemstudio menar jag och utan något krav på att den behöver en professionell förutsättning innan den låter bra. Med andra ord så bör du helst låna hem de mickar du är nyfiken på för att testa hemma om du är osäker och om möjligheten till lån finns. Om du är nyfiken på att testa Sennheiser så vet jag var du kan vända dig för att eventuellt få låna hem för att testa såvida du inte har bestämt dig för att köra med de mickar som du redan har beställt. Annars kanske du kan tala med butiken om att du får byta ut mickarna om du blir missnöjd. Att ta de på öppet köp alltså, men att byta till andra mickar istället för att få pengarna tillbaka. En sådan deal är ju alltid tryggt och bra att ha i ryggen. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Efter drygt 30 års yrkesmässigt spelande i olika skivstudios så har jag nog hunnit med att testa de flesta (alla?) mickar som är värt att testa för inspelning av trumset och percussion. Personligen tycker jag att det finns otroligt många mickar som duger gott och fungerar alldeles utmärkt, men det är få som utmärker sig så där alldeles extra enligt min smak och tycke. En otroligt bra mick enligt min smak är Sennheiser MD 421. Den låter kanonbra oavsett musik och spelstil. Nackdelen med den micken är att den är vansinnigt stor och klumpig vilket gör att den blir mycket svårplacerad på trumsetet, i synnerhet om det är ett trumset med många cymbaler. MD 421 bygger helt enkelt på tok mycket på höjden så att XLR-kontakten/kabeln lätt tar i cymbalerna. Detta medför också att det kan inverka hämmande på trummisens spel. Men rent ljudmässigt så är alltså MD 421 väldigt bra. Nu har det sedan en tid tillbaka kommit nya mickar från Sennheiser och som har blivit mina absolut största mick-favoriter för just trumset: Sennheiser Evolution 900-serien. Jag kör numera enbart på Sennheiser e902 för baskaggen, e905 för virvel och e904 för pukor. Ljudet är helt fantastiskt bra oavsett musik, spelstil eller hur höga ljudkrav man än har eller oavsett vilket ljudideal man än har! e900-serien har helt enkelt en ljudkvalitet i absolut översta toppklassen törs jag nog påstå utan att blinka. e900 låter väldigt snarlikt MD 421 i sin ljudkaraktär men bygger otroligt lite i höjd och bredd eftersom dessa mickar är väldigt små. De är löjligt lättplacerade och är aldrig i vägen ens på ett jättestort trumset med många cymbaler. Jag är otroligt kräsen i mina krav på ljudkvalitet, men faktum är att jag tycker att dessa mickar från just e 900-serien är de allra bästa mickar som jag överhuvudtaget har testat på just trumset under alla mina år och då oavsett prisklass och typ. Själv spelar jag all slags musik och e900 fungerar till allt både live och i studio. Sennheiser e-900 serien vill jag gärna rekommendera för den som vill ha det allra bästa i mikrofonväg för trumset och slagverk. En annan positiv sak med dessa e900-mickar är att de inte är så fasligt dyra även om de inte tillhör de billigaste på marknaden. Men det är fullt rimliga pengar även för den som inte är miljonär och värt vartenda öre enligt min mening! Har för mig att t.ex. e905 (till virveln) och e906 (pukor) kostar ca. 1500 kr/st. om jag inte minns helt tokigt. e 902 runt 2200 kr. Är dock lite osäker på den exakta prisbilden, men ungefär här någonstans ligger dem. Sennheiser har även en billigare e600-serie. De låter väl bara "hyfsat" bra tycker jag, och har en bra bit kvar till e900-seriens ljudkvalitet. Men de är helt klart prisvärda för den som inte vill satsa fullt ut på e900-serien. e600 passar dock bättre live än i studio medan e900 fungerar precis lika bra i båda sammanhangen oavsett om det är live eller studio. Har testat själv i båda situationerna. Vill man ha ett mycket billigt alternativ till Sennheiser e900 eller e600-serien så har Behringer en väldigt bra (för pengarna) men superbillig mick i XM8500. Den låter löjligt snarlik Shure SM-58 i soundet (fast bättre!) och fungerar utmärkt på virvel och pukor. Priset ligger bara runt 200-300 kr men låt dig inte luras av det låga priset! XM8500 låter faktiskt väldigt bra så länge man inte kräver ljudkvalitet i absoult högsta toppklass! Men den låter tillräckligt bra för att kunna fungera i mång professionella sammanhang om vi talar om t.ex. "vanlig" pop-musik. I hemmastudion fungerar de alldeles ypperligt och rekommenderas varmt för den som vill ha en bra mick till ett extremt lågt pris. XM8500 fungerar dock inte alls till baskaggen. Till den bör man i så fall skaffa en separat bastrummick. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Jaha, så du tigger om stryk!? Ja, skicka hit en ljudfil så ska jag ge dig en rejäl omgång som du sent ska glömma! 😛 Näe, jag skojar bara, för alla sätt är bra utom de dåliga. Vad jag är ute efter med mitt förra inlägg är att det blir så oändligt mycket enklare, snabbjobbat och inte minst bättre rent ljudmässigt om man ser till att det låter bra redan från början innan man ens börjar spela in ljudet. Ju sämre det låter från början desto mer måste man ratta senare för att kompensera bristerna. Med ett bra grundljud redan i ljudkällan (virvelkaggen) och en bra mikrofon med rätt placering så slipper man ratta så mycket senare i mixen och det gör att det blir så otroligt mycket enklare och går snabbare att krana till ett riktigt bra ljud i slutänden. Då behöver man i bästa fall inte ratta alls eller bara väldigt lite. Frågan i tråden gäller ju hur man får till ett fett och snyggt virvelsound. Oddsen att lyckas med det är oändligt mycket större om grundljudet låter bra. Med en bra mikrofon ovanpå detta så är ökar oddsen ännu mer. Den här principen gäller ju precis all inspelning oavsett instrument och/eller musikstil. Här finns mao åtskilligt med arbetstimmar och energi att spara! Några genvägar till det perfekta ljuuuuuudet finns inte..... Med ett bra ljud redan i ljudkällan så får man nästan alltid ett bättre slutresultat än om grundljudet bara är "nästan" bra. Såvida man inte rattar bort den fina ljudkvalitet som förhoppningsvis redan finns i grunden. Att lägga ner lite tid och energi på att få till ett bra grundljud ur i det här fallet virvelkaggen så att den låter bra i sig självt lönar sig alltid om man verkligen lyckas få till grundljudet. (Det är extremt sällan som det inte lönar sig.) Det är ju i grundljudet som ljudkvaliteten börjar i ett sound och om man hoppar över den delen eller slarvar med den så hamnar man tveklöst i ett senare problem när man ska ratta till soundet i mixen. Då är risken stor att man dessutom hamnar i en ond cirkel där man till slut sliter som en varg med rattandet och som leder till att man blir ljudblind och då står man där med ett halvtasktigt sound helt i onödan och som man aldrig lyckas få till hur mycket man än kämpar med ljudet. Sedan kan det ju ibland vara så att man faktiskt har ett bra grundljud men att mikrofonen inte är tillräckligt bra. I så fall är det ju enkelt att åtgärda problemet. En bra mick (t.ex. Sennheiser e905) kostar visserligen lite mer än t.ex. ett nytt trumskinn, men det är ju inga hiskeliga summor det handlar om. Näe.....satsa på ett riktigt bra grundljud i virvelkaggen (och på det övriga trumkitet), se dessutom till att ha en bra mick så är mer än halva jobbet redan klart! Det är mitt tips och det tipset törs jag lova att den håller i alla väder oavsett instrument! Det finns ett slags ordspråk i studiosammanhang och som stämmer rätt bra i de flesta fall oavsett ljudideal: -"Ju mer man måste ratta med EQ:n i efterhand, desto mer brister har man i grundljudet". Ett annat är "-skit in...skit ut". Det är inte alltid detta stämmer helt slaviskt, men i de allra flesta fall så gör det faktiskt det. Faktum är att det inte alls behöver vara så himla svårt att få till en fet och snygg virvel, men grundförutsättningarna måste i så fall finnas där. Annars blir det lite svårt eller i sämsta fall helt omöjligt. Grundförutsättningarna för att lyckas är så som jag har beskrivit det i den här tråden: Ett bra grundljud med en bra mick och placering. Det här är det tveklöst snabbaste och enklaste sättet att lyckas få till ett bra trumljud, för några genvägar finns inte....bara omvägar t.ex. via EQ-kompensering. Det är naturligtvis inget fel med att använda EQ, och/eller t.ex. en kompressor för att snygga till ljudet lite snabbt men man ska ju inte behöva slita som en dåre med den. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Oavsett om man spelar riktigt stenhårt eller bara lite "lagom" hårt på virveln så går det i de flesta fall att få till ett duktigt fett virvelsound med tekniska hjälpmedel och lite knep & knåp. Undantag finns naturligtvis, men oftast så går det alltså att få till ett bra ljud på ett eller annat sätt med dagens tekniska hjälpmedel plus lite kunskap. Men om du däremot vill få virveln att låta fet i sig självt redan från början….alltså utan några tekniska hjälpmedel så ska du inte spela alltför start/hårt! Om man spelar för starkt/hårt så blir skinnet nämligen "övermättat" och med ett övermättat sound som resultat! (Samma princip gäller även pukor.) Ett skinn är ju i grunden ett membran som ska sättas i svängning och skinnet får inte sin optimala svängning om man spelar alldeles för tok-hårt. Med för hårda slag får membranet (skinnet) färre svängningar. Om man spelar för hårt när man vill få ett riktigt fett sound så motverkar det resultatet lite, så att man istället tappar lite av det feta ljudet, Däremot får man en tydligare attack om man spelar superstarkt. Men för att få både ett riktigt fett sound och med en tydlig attack så bör man inte spela så superstarkt som många tycks tro! Det gäller alltså att försöka få en optimal balans mellan attack-soundet och det feta soundet för det är mycket där som "helligheten" sitter för att få helheten av soundet. Den här balansen uppnås alltså genom att skinnet får en viss svängning (som dödas om man spelar för hårt) samtidigt som attacken blir tydlig. Med ett för svagt/löst spel så kan man också ganska enkelt få ett fett sound, men då tappar man istället attacken ur anslaget. Och då låter det eller inte så bra som du antagligen vill att det ska låta. Kontentan av det hela och svaret på hur du bör spela är alltså att spela relativt starkt/hårt i centrum av skinnet, men du bör inte spela "överdängar"-hårt. Lite "lagom och behagligt starkt" skulle man kunna säga. Hur starkt det nu är får du prova dig fram, men det ska kännas just "behagligt". Ordet "balans" är som vanligt nyckelordet i all slags spel oavsett musikstil eller instrument. Någonting som också är otroligt viktigt för att få ett bra ljud (ur vilken trumma som helst) är vilken slags teknik man spelar med. En trummis med en extremt bra anslagsteknik kramar ut ett betydligt bättre sound ur trummorna (oavsett fabrikat och kvalitet) än den som har ett dåligt anslag. Med bra teknik kan man dessutom få ut en stark volym ut trummorna även med ganska svagt spel i slagstyrkan. Men inte minst kan man med riktigt bra anslagsteknik krama ut ett optimalt sound ur trummorna och det är ju exakt vad denna trådfråga gäller.... Val av trumstockar påverkar också självklart soundet. Tandpetar-tunna stockar går naturligtvis bort i detta fall då det ger ett alltför tunt sound och liten attack. Supergrova trumstockar går också bort, för även detta ger ett övermättat sound på exakt samma sätt som när man spelar för starkt. Risken att få ett övermättat sound är ganska överhängande med supergrova stockar. Mellangrovlek däremot funkar bäst i 99,47 fall av 100! En bra mick med rätt placering är också naturligtvis ytterst viktigt för att lyckas få ett bra ljud ur en trumma. Shure SM-57 är i och för sig ett säkert kort på virveln, men personligen tycker jag att Sennheiser e 905 (Evolution-serien) är världens allra bästa virvelmick av alla dem mickar som jag har testat hittills på virvel vilket är riktigt många genom åren! Den är dessutom inte så enormt fasligt dyr och funkar alldeles kanonbra även på t.ex. el-gitarrstärkare och blåsinstrument. En otroligt bra mick helt enkelt och som jag verkligen rekommenderar. Sennheiser e 905 har en extremt snabb respons som gör att den hinner med att fånga upp den snabba responsen från trumstocken mot t.ex. virvelkaggens skinn. Frekvensområdet är också heltäckande och fångar upp virvelns hela register på ett mycket tydligt och rent sätt. Resultatet är att man med e 905 får just den här balansen mellan det feta, fylliga och attacken som jag pratade om här innan. En alldeles sagolikt perfekt mick för virvelkagge skulle jag vilja säga och som enligt mitt tycke är oslagbar på marknaden i skrivande stund. I varje fall enligt min smak. Men Om man placerar micken 2-.4 cm ovanför virvelskinnets sarg (pukmickarna bör sitta ytterligare lite högre upp än på virveln) och att man vinklar micken så att den är lite parallellt med skinnet (gärna vinklad lite bort från hi-hat:en och mot golvpukan) så har man störst chans att få ett fett ljud ur virveln. Med denna placering så får man ett fylligt och fett sound även om man spelar sk. rimshots. I synnerhet om man har en helgjuten sarg. Se till att inte ha ett alltför slitet skinn. Ett slitet skinn vibrerar sämre och mindre och då är jag tillbaka till det som jag sa tidigare att ett skinn egentligen är ett membran. Ett sedvanligt vitt skin typ Remo Ambassador är att rekommendera just på virveln i de flesta sammanhang. Att stämma rätt är naturligtvis en självklarhet, men det är lätt att glömma bort att även sejarskinnet liksom sejarmattan också ska stämmas rätt om man ska lyckas få till ett bra sound! Sejarskinnet kan med fördel stämmas rätt hårt om man vill ha lite tydligare sejarsound. Med en rätt hårt stämd sejarskinn så sätts sejarskinnet i svängning mycket snabbare och mycket mer vilket gör att även sejarmattan får en snabbare respons. Ett extra tunt sejarskinn ger ännu större vibration och respons. Ett hårt stämt sejarskinn kan alltså göra att man ofta klarar sig ypperligt bra med en enda mikrofon. Inte minst om man dessutom har en riktigt bra mick. För att få ett fett sound ur virlvelkaggen så är det sammanfattningsvis följande som gäller: Bra och rätt stämda skinn & sejarmatta, trumstockar i "normal" grovlek, bra anslagsteknik, ganska hårt anslag men utan att överdriva, rätt mikrofon, rätt mikrofonplacering och inte alltför mycket skit bakom spakarna för den som rattar i mixern. Ett bra rum (akustik) underlättar också, men är oftast inte alltför kinkigt just på virvelkaggen om man närmickar den. För pukmickar och framförallt för OverHead-mickar har rummet en desto större betydelse eller om man mickar på avstånd. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Hej! Vad har du för fabrikat på dina monitorer? Om du redan har, eller seriöst funderar på att skaffa dig Genelec så har Genelec denna mätning som en service åt sina kunder eller blivande kunder. Kontakta Sten på Genelec i Stockholm så får du veta mer. Lyckat till med bygget! Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Producers Seminar: Inspelning för studio
Ludgo-Pelle svarade på Andreas Hedberg's inlägg i Diskussioner
Det blir catering från ett mycket bra catering-företag. Jag hade tänkt pastasallad (vegetarisk), rostbiff (som man kan ha i om man vill), vanlig grönsallad, nybakat surdegsbröd samt extra långlagrad grevéost. Eventuellt blir det ytterligare något mer. Kranvatten, kaffe och te kommer finnas gratis. Öl (endast köp om man är 18 år förstås) och läsk/mineralvatten kommer kosta 15 kr. styck. Smaskens! Pastasallad går ner i min kista hur mycket som helst, för det får jag aldrig nog av. Men jag tänker bara äta en enda gång under hela dagen: Jag tänkte börja äta klockan 13:00 och sluta kl. 19:30 😲 Med lite tur så blir det kanske lite mat över till de andra också! ☺️ Hälsningar: Ludgo-Pelle -
Producers Seminar: Inspelning för studio
Ludgo-Pelle svarade på Andreas Hedberg's inlägg i Diskussioner
Det här kan du få hjälp med av t.ex. Andreas (trådskaparen) om du kontaktar honom så att du inte behöver betala mer än nöden kräver. Hälsningar: Ludgo-Pelle -
Producers Seminar: Inspelning för studio
Ludgo-Pelle svarade på Andreas Hedberg's inlägg i Diskussioner
Jag ser att maten ingår i priset, men vad är det för slags mat? Någon som vet? Hälsningar: Ludgo-Pelle -
Kolla in den här tråden som finns under rubriken Nyheter:Producers Seminar: Inspelning för studio Den som går på det seminariet den 31/5 kommer nog att ha väldigt mycket att hämta där tror jag. Både i inspiration och i ren kunskap. Läser man programinnehållet så tycker i varje fall jag att det är väldigt intressant. Ett ovanligt bra upplägg och innehåll. Blir nog väldigt förvånad om den här typen av frågeställning som du har i den här tråden inte kommer att tas upp då det är en så pass vanlig undran. Men det är ju så klart....jag kan ju inte veta. Bara anta. Om inte annat så är det säkert en massa annat som är bra att få veta. Hälsningar: Ludgo-Pelle
-
Producers Seminar: Inspelning för studio
Ludgo-Pelle svarade på Andreas Hedberg's inlägg i Diskussioner
Oj oj oj! Det här är ju verkligen superhett och jättebra tycker jag! Och jag gillar helskarpt att det här seminariet inte är så hårt nischat som det har varit tidigare. Att det här är till för alla oavsett vilken dator eller programvara man själv har. Mycket bra!! Hälsningar: Ludgo-Pelle -
Hm....är det korrekt uppfattat att du nu har fått till en "Skit-bra" lösning på det hela? Hälsningar: Ludgo-Pelle