Jump to content
Annons

Henrik Andersson Vogel

Medlem
  • Antal inlägg

    552
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då Henrik Andersson Vogel senast vann var 20 november 2013

Henrik Andersson Vogel hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

10 Bra

Om Henrik Andersson Vogel

  • Födelsedag 1972-04-25

Om mig

Senaste profilbesökare

6 770 profilvisningar
  1. Behöver man biffa till en bastrumma eller ge mer fräs åt en virvel är en vanlig teknik att smyga in samplingar som bidrar med det man saknar i grundljudet. Snapback gör detta till en smidig process, men erbjuder större kreativa möjligheter än så.
  2. När du vill ha kliniskt rent ljud och kirurgisk precision gör du bäst i att hålla dig långt från den här pluggen. Kush Audio släpper UBK-2 – en uppföljare till den populära pluggen UBK-1. Det rör sig om kombinerad distorsion, kompression och EQ.
  3. Många uppskattar att lyssna på sin mix i flera typer av lyssningsanläggningar, exempelvis genom en liten skraltig mobiltelefonhögtalare. Men hur löser man det på smidigast sätt? Jo, man använder veckans plugin – Mix to Mobile.
  4. Effekten man får genom vanlig dubbning, utan något tidstrixande, beror ju bland annat på skillnad i fas och tajming. Så om du inte gillar den effekten ska du kanske helt enkelt inte dubba sången. 🙂
  5. Behöver en ljudkälla lite bredd och luft, och vill man flytta den bort från lyssnaren i ljudbilden, är den vanligaste åtgärden att smyga in ett kort reverb. Men ibland kan det upplevas som lite påklistrat. Då är det läge att testa Schoeps Mono Upmix.
  6. En equalizer är ett suveränt verktyg för att skära bort oönskade frekvenser. Men när du vill lägga till frekvensinnehåll kan det finnas bättre alternativ. Här är Wavesfactory Spectre – en enhancer som gör en del av det du önskar att EQ:n gjorde.
  7. Detta håller jag med om till 100%. Att kunna lyssna och analysera vad man hör är själva förutsättningen för nästa steg, vilket är att bestämma sig för på vilket sätt man skulle vilja att det lät, vilket leder till det tredje vilket är vilka åtgärder man ska vidta för att komma dit. 99.99% av alla YouTube-videor fokuserar på det tredje steget. Men om man inte vet vad man hör eller vad man vill göra åt det är de inte så mycket värda. Jag sitter faktiskt och skissar lite på hur en kurs som fokuserar på just lyssnandet och analyserande, vi får se om den någonsin blir verklighet. Men tills vidare, här är något man kan göra själv: Bestäm dig för en låt, vilken som helst, men det är såklart roligare om det är en du gillar och som går lite i den stil du själv håller på. Försök sedan göra en 1:1 remake på den. Gör en cover och kom så nära du kan med vartenda ljud i låten. Poängen här är inte att du ska lära dig kopiera någon annans arbete. Poängen är att för att lyckas med din remake, tvingas du lyssna – verkligen lyssna – och analysera. Varför låter dina trummor inte som originalet? Hur skiljer de sig? Och vad ska jag göra för att komma närmare? Etc med alla instrument. Det är en extremt nyttig och lärorik övning, och den kan upprepas många gånger om. Du kommer naturligtvis inte att lyckas helt, men du kommer att snappa upp en hel del visdomar på vägen.
  8. Reverbet Bricasti M7 ansågs vara en milstolpe i musikteknikhistorien redan när det kom 2008. Enheten har sedan dess fått ytterligare uppgraderingar, vilket inte minskat populariteten bland ljudmixare. Det finns få större studior utan minst en M7.
  9. Problemet med de här kontrollytorna är just att ska man ha bra reglar - och det ska man - så kostar det galet mycket pengar. En bra motoriserad regel kostar mycket, mycket mer per kanal än både preamp och AD/DA-omvandlare tillsammans. Hälsningar, Henrik
  10. Tack för input angående pris på en större pryl som kombinerar DAW-kontrollyta med Console 1s funktioner! Hälsningar, Henrik
  11. Den gör inte det för närvarande, men det är ett önskemål vi har fått in från flera användare och vi tittar på ett sätt att lösa det. Det kan verka trivialt med tanke på hur många DAW-kontrollytor det finns, men det kniviga är att Console 1 inte är en DAW-kontrollyta. Så jag kan inte lova att vi löser det, men jag lovar att vi kollar på det! Det utlovas härmed dyrt och heligt!
  12. Vad hade du betalat för den? Alltså, jag frågar verkligen på allvar—anta att vi gjorde en sådan. Vad skulle den maximalt kunna kosta för att du ändå skulle hala fram betalkortet och köpa den? Jag såg Sonefors svar på det, tack. Andra får gärna svara också. Hälsningar, Henrik
  13. Det är svårt att beskriva exakt i text, men det tar dig två sekunder framför systemet att begripa hur mycket smidigare det är att jobba med Console 1. Jag ska iallafall ge mig på att försöka förklara. Såhär är arbetsflödet när du mixar med mus: - Du hör ett problem du vill fixa. - Du skrollar i sidled för att hitta rätt kanal. - Du letar rätt på den den första plugg du vill ändra inställning på och öppnar pluggfönstret. - Du ändrar inställningarna, en parameter i taget. - Du stänger pluggen. - Du korrigerar eventuellt volymregeln för att kompensera för ändringarna. - Du öppnar eventuellt ytterligare ett pluggfönster på kanalen för att korrigera den pluggen, eventuellt följt av ytterligare korrigering av volymregeln. Med Console 1 är det såhär: - Du hör ett problem du vill fixa. - Du trycker på motsvarande kanalväljarknapp på hårdvaran. - Du har nu fysisk tillgång till alla parametrar på den valda kanalens EQ, kompressor, gate, hög-/lågpass, Transient Shaper och distorsion, och gör de inställningar du vill. Eftersom du förhoppningsvis har två händer kan du kompensera utvolym i samma rörelse som du utför ändringar på exempelvis EQ och kompressor. Överhuvudtaget är det en långt mindre teknisk process att mixa med Console 1, det är inget menybläddrande och letande som hela tiden bryter det kreativa flowet. Det lämnar utrymme åt ett mycket större fokus på själva musiken. Hälsningar, Henrik
  14. Hej, Henrik från Softube här. Kul med intresset för Console 1, som ju även fick MIPA-priset på Frankfurtmässan. Jag skulle dock vilja reda ut ett missförstånd, och jag hoppas att detta inte framstår som skamlös reklam för produkten. Missförståndet är det att Console 1 enkelt kan jämföras med att själv mappa upp en generisk midikontroller till vilka pluggar som helst. Då har man missat den centrala aspekten att Console 1 inte är en plugg plus kontrollyta, utan snarare är en hel mixer. Användaren kan direkt på hårdvaran välja vilket spår som ska bearbetas och har då direkt tillgång till EQ, kompressor, gate, hög-/lågpass, transient shaper och distorsion. Välj spår - ratta. Välj ett annat spår - ratta. Upprepa tills mixen är klar, du behöver i princip inte röra musen under mixarbetet. Det är så obegripligt mycket snabbare att arbeta så. Och det är förstås därför folk fortfarande lägger tiotusentals kronor på mixerbord. Så arbetsflödet är ett helt annat jämfört med generisk midikontroller uppmappad till någon plugg. En annan aspekt som snabbar upp och gör allt enklare är just att Console 1-hårdvaran inte är generisk, utan hårt integrerad med mjukvaran. Det möjliggör sådant som att kunna screentrycka parameterbeteckningarna direkt på hårdvarans front, precis som på ett analogt mixerbord. Low Mid Gain styr exempelvis alltid Low Mid Gain och inget annat. Och så är mappningen förstås klar direkt, bara att koppla in USB-kabeln och börja ägna sig åt musik istället för datorpillande. Till sist är prisjämförselsen inte helt rättvis, det är ju inte bara en kontrollyta man köper utan ett välljudande modell av en SSL-mixer (gjord i tätt samarbete med SSL-folket själva, och låt mig avslöja att de var sjukt petiga. De tvingade oss bland annat att göra om hela modellen från början eftersom den kanal vi hade arbetat utifrån var av en variant de inte tyckte var deras bästa). Jag räknade lite på vad det skulle kosta att köpa andra pluggar som på ett ungefär motsvarar vad som följer med Console 1 - nämligen UAD SSL 4000 plus SPL Transient Designer plus Waves NLS. Det rör sig om cirka 5000 kr bara där. Det är både roligt och tråkigt att konstatera att första produktionsvändan av Console 1 är helt slutsåld hos oss, det kommer att dröja någon månad innan nästa vända börja skickas ut. Hälsningar, Henrik Be dem koppla in den, bara. De ÄLSKAR den! Hälsningar, Henrik
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.