Jump to content
Annons

crybaby

Medlem
  • Antal inlägg

    36
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Som sagt, det är omöjligt för elektronik och högtalare att reproducera en matematiskt korrekt fyrkant. Även om det är lätt att generera i mjukvara (t ex med en table lookup/ memory pointer counter oscillator) så går det aldrig att höra den i sin renaste form. Dessutom är det stor risk att Propellerheads ansträngt sig för att mjuka till fyrkanten lite, för att få ett "naturligare" ljud. Hur Pro-Ones fyrkant ser ut är lätt att kolla. Sampla den i datorn och titta på den i ditt vanliga klipp och klistra program. Sampla Reasons Sqr också (via D/A -->analog --> A/D förståss, för att får en rättvis jämförelse) skärmdumpa, och lägg ut på webben så att vi kan kolla. Jag såg en liknande jämförelse (fotografi från oscilloskop) på sågtänder från olika analoga monster för några år sedan. Tro mig - de var ganska olika. Detta sagt, så är Pro-One en väldigt flexibel och elak synth. du får inte ut djupa mättade basar ur den, men arga, plåtiga, farliga... -Crybaby
  2. 😉 OK jag har förstått att tonhöjden är (omvänt) proportionell mot blockets längd. Men vilken längd = vilken tonhöjd? Och var är det lämpligt att sätta gummiupphägningarna för att dämpa tonen så lite som möjligt? Jag vet att det måste vara ett hårt träslag så det blir väl hickory eller svenska eken. Angående granit: Var det lång utklingning på tonerna? -Crybaby
  3. Tjena! Jag behöver en xylofon (trä) och en vibrafon (metall) för att bygga ett eget instrument. Var kan man få tag i dem superbilligt, nya eller begagnade? Jag har kollat t ex thoman, ( http://www.netzmarkt.de/thomann ) men de billiga (300 SEK) är alltid max 11 toner. På leksaksaffären är de 5 toner... Jag skulle helst ha uppåt 20 toner. --- En annan grej: Om man vill bygga en egen, vad ska man ha för mått på träbitarna? Det verkar som om de inte är i halvtoner, utan är stämda i en skala t ex C dur... eller? Är det någon som har info på detta? mvh -Crybaby
  4. Men det är ganska naturligt - annars är det ju risk att den nya prenumeranten får hem ett nummer som han redan köpt på Pressbyrån. -Crybaby
  5. Ta bort dem. Förenklat: MSB LSB är en metod för att dela upp ett längre meddelande i 2 enheter om det inte får plats i en enhet (byte). MSB = Most significant byte (typ tiotal) LSB = Least significant byte (typ ental) Bankselect är ett meddelande som används tillsammans med Program Change för att byta ljud i synthen. Om du inte byter ljud under låtens gång med ett MIDI-meddelande finns inget behov av prgCh eller bnkSel. Få se, vad hade du mer... Dataentry och RPN är meddelanden som skickas till en synth för att programmera om ljudet. Meddelandet skickas tillsammans med en identifier. Exempel: (Identifier = pitch) och (dataent = +1) gör att synthens pitch ökar ett steg. RPN (Registered parameter number) är en annan metod att åstadkomma samma sak. -Crybaby
  6. Jag använder Mac till 90% i jobbet. Till 98% hemma. Jag upptäckte vad som borde vara ett av världens bästa program härom dagen: Apple Soundtrack. Wow! Vilken upplevelse. Svettpärlor i pannan. På tal om hur Apple använder Emagics kunskaper. -Crb
  7. Att använda Ultracurve istf mjukvara är inte en fråga om bristande datorkapacitet utan om arbetsflöde. En UC är en fristående låda som kan kopplas in varsomhelst i en ljudkedja, t ex före samplingsingången på din dator/ sampler, på master out ljudet precis före högtalarna, mellan en ljudkälla och en effektbox etc. Mycket användbart om man har externa prylar t.ex. analoga synthar som producerar frekvenser som är ohörbara men som stör sampling (Nyquist) eller äter upp loudness (< 50 Hz) etc. Alla bastrummor och basljud måste kollas med en spektrumanalysator (om man inte vill göra en shelving highpass EQ på hela mainljudet förståss; i så fall kan man ju köpa en Finalizer eller motsv. plugg). -Crybaby
  8. Försök inte använda en Behringer Ultra Curve som mastringseffekt. Det som UC är bra på är realtids FFT-analys... alltså att du visuellt ser ljud som en graf över olika frekvenser. Jag använder den konstant i allt jag gör som en ren säkerhetsgrej. Man kan köra den i equalizer mode också, men då får du inte se kurvan. Helt meningslöst enlig min mening. Den har ingen dynamik, om inte det har kommit till i den senaste versionen. Jag förutsätter att Behringer har någon annan produkt som gör exakt vad Finalizer gör. -Crybaby
  9. Einar: Sagt och gjort. Jag har skickat ett mail till BBC. Osäkert dock om ett så stort företag orkar forwarda brevet till rätt person... Electroaudio: Kanske samma kontakter, kanske inte. Jag frågade om de hade docar eller pinkonfigurationer för v86-87 eller något annat som kunde vara till hjälp eller om de visste var man kunde hitta det, etc etc. Svaret var: "No I don't know". Det utesluter iofs inte att det är samma kontakter. Holländaren som sålde m10or och stereohuvuden på sin hemsida ( http://www.hilpert-audio.de/audio/index_e....osten_titel.htm ) har inte svarat på mail. Min kompis (som äger m10an och delar studio) åker till Amsterdam & spelar idag. Får se om han kan etablera kontakt. -Crybaby
  10. Köp passiva istället om du måste komma under 4000:- Varför inte Ingvar Öhman högtalare InoAudio Pi? De kostar 4000:- omonterade och omålade, och är förmodligen bättre än allt under 10.000:- Om du inte känner till Sveriges okrönte akustikkonung (som jobbar med att designa och inreda konsertlokaler och ljudstudios, samt att konstruera mätutrustning för byggindustrin) så kan du läsa en klassisk intervju med honom här: http://www.sonicdesign.se/oeint0.html -Crybaby
  11. Tvivlar på det... Den är väldigt lik m10 utseendemässigt men tonhuvudet ser annorlunda ut + att förstärkarna heter v66 & v67 i stället för v86 & v87. Men det är värt att kolla upp. Det verkar finnas en viss del info på webben. Synd att jag inte kan tyska. -Crb
  12. Nix det var extra monohuvuden...
  13. Tack ska ni ha grabbar! Det värmer efter att ha suttit uppe hela natten med en deadline, bara för att få ett mail direkt på förmiddagen om att "det är en del ändringar som måste göras"... Trombonisten: Suveräna länkar. Tyska och Holländska passar inte mig så bra, men jag ska testa att översätta med babelfish eller liknande. Vår m10 har hittills kostat 1500:- inkl extra v86 & v87, men det kan ju bli mer om jag ska köpa alla dessa extra huvuden. (Vi fick med något till bandaren, men jag har inte asken här så kan inte kolla om det var ett st.-huvud eller bara ett extra mono.) Electroaudio: Tack bl a för tipsen om vad kontakterna innehåller. Det kan som sagt vara mätpunkter och kontrollspänningar för olika tilläggsinstrument, förutom de vanliga: försörjning & audio. Jag hoppas kunna använda den som en extern effektbox för tubvärme och bandkompression, både för mastring och andra ljud. send från ljudkort-> m10-> in på ljudkort (Jag antar att man får en fördröjning på ljudet eftersom uppspelningshuvudet sitter en bit efter inspelningshuvudet... eh om det inte är gemensamt läs- och skrivhuvud... då blir det ju lite svårare.) Men var kopplar man in musen? -Crybaby
  14. Visst, men jag gör det hellre själv with a little help from my friends. Nja och ja. Nätdelen räcker säkert, men jag tror att de tomma platserna är till för kompressor och andra "effekter". Nu börjar vi snacka! Jag ska kolla idag. Men även om man har ett stereo-tonhuvud, så borde det ju vara en extra uppsättning ledare till och från detta. Som jag minns det så verkar det som om huvudenheten (= lådan med bandhanteringsmekaniken) inte innehåller någon elektronik för ljud. Allt ljud färdas in-> v86-> tonhuvud-> band-> tonhuvud-> v87-> ut utan att passera huvudmaskinen. Är detta ett rimligt antagande? Hur funkar det på en pre 1960 Studer? Det är detta som är problemet! Det finns ingen plats på moderskeppet att koppla in de nya enheterna, så antingen måste man hitta en merger/splitter för dessa medeltida kontakter, eller så måste man ha lite mer koll på inehållet i dem, och löda! Tack för hjälpen -Crb
  15. He he, ja inte är det något kit precis. 🙂 (Det är inte jag som har köpt den men den står i min studio.) m10 är som sagt en järnlåda i frysboxformat. I denna låda finns ett inbyggt 8HE rack med 4 "platser". (Varje plats är 2 HE.) 2 av dessa platser är lediga. De andra upptas av en v86 (ingångsförstärkare) och en v87 (buffert-/ utgångsförstärkare). Nu har vi köpt/ fått en extra v86 och v87 att stoppa in i de lediga platserna. En extra kanal alltså. Enligt vad folk på EMS etc säger så kan man göra om en m10 till stereo. Men det var visst inte bara att koppla in de nya förstärkarna... för det finns inga lediga anslutningar och varje kontakt är typ 25 pinnar. Allstå: Man måste löda. Dessutom undrar jag vad som behövs förutom förstärkarna, i form av tonhuvud osv. Jag behöver helt enkelt träffa någon som är äldre än 50 och har gjort detta. -Crybaby
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.