Topplista
Populärt innehåll
Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2010-07-07 i Artikel kommentarer
-
Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.3 poäng
-
Det var ju rimligt eftersom ni förband er till det på affischen. Annars hade någon kunnat bli förbannad.2 poäng
-
Kommer inte ihåg. Men vet att möjligheten användes några gånger. Minns också att Farbror Blå använde det urusla pianot i den lokalen. Greger Hallin fick slita för att få det hjälpligt stämt. Har för mig att de ville ha ett low-fi sound. Från början var lokalen en speceriaffär och i början när jag körde studion fanns ett kaklat rum som från början varit kylrum för kött som sedan lär ha använts som reverbkammare ett tag. Det var dock så kort efterklangstid och burkigt ljud så det fick stryka på foten när vi byggde en B-studio.2 poäng
-
Så kul att Parkstudion lever vidare! Bra artikel. På min tid hade vi också mikrofonlinjer dragna upp till Folkets-huslokalen ovanför. Kunde användas om man ville ha ett riktigt ambient ljud.2 poäng
-
2 poäng
-
Hmm, en 10-på-topp-lista där Pianoteq är inte är med!? Det är speciellt, men man ser hur subjektivt ljud är. 🙂2 poäng
-
Lägger till att framsidans portar är USB-C när man kör M1 Max, därav att Thunderbolt-symbolen inte syns i chassit där. Modellerna med M1 Ultra ger däremot dubbelt så många "lanes" och då finns marginal för Thunderbolt 4 även i fronten.2 poäng
-
Ännu ett tips som förklaras så att "alla" kan förstå. Ha ni planer på sammanställa de bästa tipsen till en bok eller eller så. En del av oss har lite väl mycket skärmtid.2 poäng
-
Intressant och lättfattlig artikel. Skall rekommendera denna till mina elever i Musikproduktion.2 poäng
-
Mina tips för bra lyssning är att lära känna dina högtalare och lyssna på din mix i många olika miljöer och på olika utrustning (det håller väl alla med om). I mitt senaste projekt Lazertown lärde jag mig snart att översätta hur en kick skulle låta på mina Adam A7X med 10" subben från samma firma - för att sedan låta ok på en iphone (där 50% lyssning görs idag?). Det roliga är att jag bytt studiorum under mixningen av skivan (10 låtar sen augusti 19), så jag var tvungen att "Lära om" - men det var en nyttig läxa. Ju mer jag mixat och aktivt lyssnat i studion, på iphone, på en mac-högtalare, i bilen, och sedan åter i studion, desto mer har jag lärt mig om hur "det ska låta".2 poäng
-
2 poäng
-
En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.2 poäng
-
Apple har förlängt gratisdemotiden på Logic Pro X och Final Cut Pro från 30 till 90 dagar. Samma sak har Ableton gjort med Live Suite 10.2 poäng
-
Håller med. Om de i framtiden kommer uppdatera normaliseringen kommer de förmodligen göra det ännu svårare igen att upplevas starkare, därmed gör musik som låter så bra som möjligt endast! 🙂2 poäng
-
Vid en spelning utlovade vi ett förband på affischerna. Vid spelningen nämnde vi det i mellansnacket och kastade ut ett första förband från lumpen till publiken.1 poäng
-
Högkvalitativ sommarläsning! Tack för grym artikel/krönika.1 poäng
-
Absolut! Jag förstår att jag behöver installationsfilerna med tummarna hållna. Många ringar på vattnet bli're. Nu fick jag lite hjälp att pilla in ett nyare grafikkort men nätagget fick bytas till ett kraftigare. Priset ännu inte i närheten av en ny dator. Hoppas på några års respit. 🙂 Tack för svar!1 poäng
-
41 dagars demo. Jag hade inte tänkt köpa men vande mig snabbt och sen var det ju bara att punga ut. 🤣 s4x finns som profil. Tycker profilerna i realphones känns mindre påträngande än i sonarworks. Använder inte heller sonarworks längre. Kändes mer som en gimmick än nånting användbart.1 poäng
-
Instämmer. Dessutom har det varit ett bra verktyg för lärande för mig som nybörjare med den grafiska presentationen och "external spectrum"-delen.1 poäng
-
Pianoteq måste ju finnas med i listan. Bästa pianot ever, och lastar inte ner dator/minne med massiva samplingsbibliotek.1 poäng
-
NoiseAsh har ett kontaktbibliotek med ett samplat Yamaha C3 Grand Piano som låter väldigt bra. Tycker själv att tex Arturia’s piano låter rätt tunt i jämförelse.1 poäng
-
Hej @Linus. Det beror faktiskt på. I scenario 2 ovan så tas precis all data från exempelvis Time Machine med, och som inkluderar alla pluggar med mera. Men du har rätt i att vid installation på en enskild dator så tas det inte med.1 poäng
-
Tack för video och lite påminnelser. Man vet ju om hur man bör arbeta. Inte bara när det gäller mixing. Man kan lika förvirra sig i inspelningen och det kreativa likaså. Ibland är det enklare/raka/ och korta det bästa. Så lätt att tappa sitt "flow". 😊😆1 poäng
-
Mycket trevligt att lyssna på, tack! Det här med erfarenhet... det har blivit så att jag nu har väldigt mycket erfarenhet av att lyssna på olika mixpoddar med en kopp kaffe i handen, känns så rogivande, och mycket mindre erfarenhet av att mixa själv 😉.1 poäng
-
1 poäng
-
Hej! Tack för alla fredagstips, alltid lika trevligt att titta på dem. The Father är en riktigt bra låt med en välproducerad ljudbild. Ser fram emot många fredagstips i framtiden. /Per1 poäng
-
1 poäng
-
Tackar tackar. Gällande lurarna, om du syftar på Ollo s4x, så är jag absolut nöjd. Beror ju lite på vad du är ute efter också och vad du saknar med dina Sennheiser. Ollo s4x är hyfsat raka hörlurar och inte lika toppiga i diskanten som exempelvis mina Beyerdynamics DT 770 Pro. Tycker de är kanon att detaljlyssna i, känns högupplösta och snabba, men kan personligen sakna den absoluta subbasen längst ner och möjligen lite topp - detta råder dock Sonarworks bot på om man vill. Mvh Jon1 poäng
-
Tack för ytterligare en värdefull genomgång Jon. En template att utgå från och som man själv känner sig bekväm med är en viktig del för att skapa ordning från början och möjliggöra fokus på själva uppgiften. Själv gillar jag konceptet med färger:) men det är ju som du säger en smaksak. Jag skiljer också på produktion och mix och har olika templates för detta.1 poäng
-
Hej Magnus. Jag undviker gärna att tala i termer som bättre och sämre, men kan väl säga som så att VCC är ett utmärkt alternativ. När jag körde den använde jag ofta RC-tube, tyckte om den lite rundare botten. Andra alternativ är som sagt Satson, som jag gillar då du kan ställa low-cut och high-cut i pluggen, samt styra mängden Saturation (färgning) på ett enkelt sätt. En annan favorit är FrontDAW från UnitedPlugins. Ibland använder jag dessa pluggar, ibland inte. Hitta en plugg som passar ditt arbetsflöde och sound skulle jag säga. Men det har du redan gjort verkar det som. Jag exporterar dock sällan steams, utan gör allt i samma projekt: från låtskrivande till inspelning och mix (och ibland till och med master). Dessa delar flyter ihop för mig. Ofta blir det dock en stereofil som jag mastrar separat, men har då sett till att mixa på ett sätt så att väldigt lite justeringar behövs. Med detta sagt, ibland exporterar jag kanaler som av någon anledning har "för många" pluggar på sig, för att spara kraft, men också för printa soundet, så att jag inte har för många valmöjligheter när jag mixar 🙂 Mvh Jon1 poäng
-
Tack Jon. Just BASSROOM har jag inte men Tom Framptons pluggar är väldigt bra och prisvärda. REFERENCE2 och LEVELS har jag haft mycket nytta av.1 poäng
-
Hej Jon. Mycket matnyttigt i Fredagstipsen och uppskattas. Har för en tynande frånvaro då tiden inte räckt till men gillar Studio. Nu är kanske risken stor att från noll deltagande i gemenskapen göra fel saker på fel plats med gammal information. Men jag gillar Valhallas alla insticksprogram och om det mot förmodan är någon som inte har vetskap om att de har tre mycket kompetenta insticksmoduler som är helt gratis så tänkte jag passa på att delge det. Dock inte "flaggskeppet" VintageVerb som du nämner i din artikel. (Vid respektive nedladdningssida så är det direktnedladdning utan informationsutlämnande, ganska sällsynt idag, så "creds" till Valhalla) https://valhalladsp.com/shop/reverb/valhalla-supermassive - ver 1.1.1 https://valhalladsp.com/shop/modulation/valhalla-space-modulator - ver 1.2.0 https://valhalladsp.com/shop/delay/valhalla-freq-echo - ver 1.1.6 Bilderna är "lånade" från Valhalla och versions numren är felaktiga. Om mina ettor och nollor inte hör hemma här så ber jag om ursäkt. Ha en trevlig och produktiv helg / Vänligen Jonas1 poäng
-
Intressant plug. Om man till exempel har lätt saturering på mixbussen. Finns risken då att det kan låta överprocessat?1 poäng
-
Tack Jennifer, det värmer. En gammal lärare sa till mig en gång: Först lär du dig att skriva enkelt om enkla saker (grundskolan), sen lär du dig att skriva svårt om svåra saker (gymnasiet/universitet) och tillslut (i den bästa av världar) lär du dig att skriva enkelt om svåra saker. Detta har jag alltid i bakhuvudet när jag skriver. Mvh Jon1 poäng
-
Kan bara hålla med 100% i allt du skriver. Inspelningstekniken idag med alla "fantastiska" pluggar leder oss fram till att allting låter i princip likadant ljudmässigt. Om man lyssnar på gamla vinylskivor från 70 och 80 tal, så hör man att olika ljudtekniker, olika producenter har satt sin personliga prägel på inspelningarna. Många av dom inspelningarna skulle inte hålla måttet med dagens sätt att mäta och tänka. Men det var personligt, och man kunde ha favoriter, inte bara i musiken, utan också i "soundet". Man får bara hoppas att den fantastiska tekniken som finns tillgänglig idag, inte överskuggar den personliga "touchen" på musiken, oavsett genre. Det behöver inte vara "perfekt" för att låta bra.1 poäng
-
Tycker det är tråkigt att men i ett forum som STUDIO bara generellt avvisar HIFI högtalare. En bra högtalare är bra oavsett om man kallar den för högtalare, HIFI-högtalare eller monitor. NS-10 började väl sin karriär som en hemma-högtalare och med sina brister blev den ett verktyg i studiomiljö!?! Skulle varken kalla NS-10 för ärlig eller neutral. "Studiomonitorer kommer i alla dess former......." även som dåliga och blir inte bättre för att man kallar den studiomonitor. Ta 10 olika studiomonitorer och du har 10 olika återgivningar med det företagets "Sound". Man får ju ändå leta efter en "monitor " som man trivs med och återspeglar inspelat verk på ett sätt man gillar. Dynaudio är ju ett klassiskt HIFI märke som med sin kunskap med att göra bra HIFI-högtalare, nu även gör "monitorer". Tror inte att de skiljer sig så mycket från deras HIFI högtalare. Hitta en högtalare eller "monitor" som återger musik på ett sätt som du gillar med ett så brett frekvensregister som möjligt för din budget och du har en bra början tills du lär dig att "lyssna" och använda dem som ett verktyg. När du lärt dig att "lyssna" kommer du att hitta dess brister och köpa bättre tills nästa gång ...tills nästa gång .......................................................1 poäng
-
Tack för bra ämne! Hållet med att en bra lyssning och "ärligt öra" är det bästa verktyget. Bra lyssning/avgörande hörsel kommer ju med rutin/åren! Det som blivit bäst med mitt inspelande och mixandet är hörseln. Det som fick mig att vakna upp var helt enkelt att lyssna och härma ett sound jag ville kopiera, vilket jag tror jag lyckades med.... bättre hörsel kom på köpet 😎🤟👍 Tack sååå mkt för dina inlägg och uppmuntrade vägledning 😎😎😎1 poäng
-
Omfamna min okunskap ?! De kan jag bli bäst på ! Om jag bara visste hur ... Tack för en bra artikel.1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
Audiomodern bjuckar på filter/sekvensiator-pluggen Filterstep. https://audiomodern.com/shop/plugins/filterstep/1 poäng
-
Kanoners, räkna med 2 bidrag från mig, håller just på att gå vilse i en mixning/mastring av 12 egna låtar... :)1 poäng
-
1 poäng
-
Först och främst; Bra och enkel artikel Jon! Straight to the point! För att svara dig ONSatan, så tänker jag så här. Ian Shephard, en erfaren mastringsrekniker som ligger bakom tjänsten Loudness Penalty, har skrivit mycket om Loudness på sin blogg. Väl värt att läsa om man gillar att nörda ner sig. Han skriver i en post att han tycker att, även om Integrated är viktigt, så är det viktigare att ha koll på att inget blir starkare än -9dB Short Term. Att vill man bara tänka på en enda siffra så är det den. Och att limiter är satt på -1dB True Peak. Så Integrated KAN absolut bli en liten bit från -14. Sen kanske man inte vill att det drar iväg allt för mycket. Om det inte har ändrats så är det väl fortfarande så att alla streamingtjänster SÄNKER om det är för högt, men inte alla HÖJER om det är för lågt.1 poäng
-
Det låter fullkomligt normalt, eftersom du ligger över Spotifys rekommendation på runt -14 LUFS. Bättre är egentligen att stämma av mot Youtube och Tidal, att du inte ligger på för mycket minus där. Kanske att du skulle kunna dra ner någon decibel, men inte heller nödvändigt. Mvh Jon1 poäng
-
Matchade stereopar är som regel att rekommendera om du ska spela in i stereo, just av anledningen att minska risken för fasfel. Men det handlar naturligtvis mycket om mikrofonplacering också, därav uppkomsten av särskilda stereohållare. Gällande känslan av ihålighet så är det också definitionen av fasfel - eller snarare ett "hål i ljudet". Säg att du rattar två identiska syntljud och spelar upp dessa samtidigt. Då kommer det inte att låta som två olika syntar, utan enbart en fördubbling av amplituden, 6 dB starkare för att vara korrekt. Om du fasvänder det ena ljudet och spelar upp igen, blir det helt tyst. Total utsläckning. Med anledning av detta finns det därför all anledning att ratta fram ljud som kompletterar varandra, inte enbart ur ett produktionsmässigt perspektiv. Ju fler fasfel/problem du dras med i en mix, desto större sannolikhet att din mix kollapsar i olika lyssningssystem. /J1 poäng
-
@Jon Rinneby Jag gillade verkligen att göra egna basmallar! Ofta tycker jag att de riktigt bra verktygen lär en saker, och bassrom lär mig massor, kommer garanterat köpa:) Kompressorn du visade är den enda jag inte checkat in själv nu. (Köper inte waves längre även om jag gillar mixcentric, riskerar alltid att fucka mitt system då jag inte vill köpa deras update plan för mer pengar än vad pluggarna tillsammans kostar.) Kompressorn hörs nästan inte på bästa möjliga sätt när jag kollar på videos om den. Den är nog värd sitt pris också. Tycker de flesta digitala kompressorer egentligen låter så fattigt att jag hellre använder nån saturation i kombination med eq för att kontrollera signalen, men denna verkar göra ett fint jobb.1 poäng
-
Håller helt med, Bassroom är mycket användbar. Själv brukar jag utgå från Pop "Contemporary" - Det går ju även att skapa egna presets från sina favoritlåtar, inte alls dumt. Kul att du nämner Spectre. Faktum är att jag hade den som "uppstickare" på min lista, men har inte hunnit testa tillräckligt. Körde demot i 10 min och blev väldigt imponerad. Mvh Jon1 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+02:00
-
Senaste låtarna
-
Free
-
Free
-
Free
-
-
Annons