Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello,

Jag är inte så bra på Cubase, men jag antar att det här felet har med inställningar att göra..

Det är så att när jag spelar in t.ex gitarr så funkar det fint. Men när jag sen ska spela in Audio-kanal nr2, då vill jag såklart höra det jag spelade in på audio-kanal nr1, samtidigt som jag då spelar in på nr2. DVS. spela till musiken jag har gjort hittills..

Problemet är då att det som spelas upp, spelas in. I det här exemplet så finns alltså det som var på kanal nr1, också i kanal nr2.

Om jag spelar upp en mp3 låt i winamp och trycker på spela in i Cubase, då spelas låten som spelas upp in.

Ja, det är svårt att förklara, men jag tror man kan förstå nu.. heh

Är det nån inställning i Cubase?, kanske en inställning som har med ljudkortet(audiophile 2496) eller mixern (Tapco 6306) att göra..? 😉

Annons
emilito (oregistrerad)
Postat

Om du har kopplat datorn till en mixer, så kan problemet ligga där. Se till att ljudkortets out är kopplat till 2 track in eller dyl.

Postat

Jag antar att du ska gå från tape out på din mixer till Input i ljudkortet. Main Out ska du använda till dina Monitorer.

Vad har du för ljudkort? Jag har för mig att om du har ett Soundblaster kort så finns det någon inställning i kortets kontrollpanel som heter sånting i stil med '.....What you hear'. Disabla den, så borde problemet försvinna.

/Joey

Postat

Nu kan jag absolut inget om ditt ljudkort. Men det låter som om du har "what you hear" intryckt på inställningarna till ljudkortet. Kolla så att det inte är så.

Hmm...jag borde nog gå en kurs i pedagogik, inte lätt att förklara 😉

Postat

Joey och herwhisper: Ok, nu har jag kopplat så, ingen förbättring. Har för övrigt ett M-audio Audiophile 2496 ljudkort, inget Soundblaster.

Jag har ingen inställning som heter något liknande "what you hear" i ljudkortets kontrollpanel.

pepsmann:

Resultat med monitorerna kopplade till CRTL ROOM:

Tape to mix:OFF & Main CD/Tape:ON -> Hör ljud från datorn, men inte gitarren jag spelar in på.

Tape to mix:OFF & Main CD/Tape:OFF -> Hör då inte ljud från datorn, men jag hör gitarren.

Tape to mix:ON & Main CD/Tape:OFF -> Hör då ljud från både datorn och gitarren. MEN DET ÄR NU SOM FELET jag beskrev i mitt första inlägg uppstår.

Tape to mix:ON & Main CD/Tape:ON -> Hör ljud från datorn, men inte från gitarren.

Detta är alla kombinationer mellan dessa knappar. 😛

------------------

Jag har också lyckats att få det att fungera som det ska. Men då hör jag ljudet från datorn i hörlurars-utgången på mixern. Och ljudet som spelas in med gitarr i mixerns main out (till monitorerna).

Jag har kommit så långt så jag har förstått att H/W In 1/2 Inte ska ge något utslag när jag bara spelar upp ljud.

m-audio2496-ControlPanel.JPG

Är jag på rätt spår eller? 😉

Postat

Har du aktiverat medhörningen (monitor) på det spår du skall spela in på? Då borde du få med det ljudet ut (med risk för latency) också från ljudkortet.

Vet inget om M-audiogrejer, men jag ser också att du har en flik där det står patchbay/router. Går det inte att routa in-ljudet till wave out där samtidigt som du kan spela in?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.