micotto (oregistrerad) Postat 8 mars 2005 Postat 8 mars 2005 Har en fundering på att skaffa en extern USB/Firewire-hårddisk, och undrar bara lite smått om det går smidigt och bra att köra ex. Cubase SX direkt från den? Alltså, lägga program, pluggar, instrument - rubbet - där, utan att belasta sjäva datorn (mer än ram-minnet då!) Tror ni detta funkar? /micke
wonderboy Postat 8 mars 2005 Postat 8 mars 2005 När jag inhandlade ny ljudutrustning till den gymnasieskola jag arbetar på så var ett enhälligt råd från SR, SVT, speldesignföretag, inspelningsstudios, leverantörer etc bl a följande: "Ljudfiler bör ligga på en extern hårddisk, skiljd ifrån det disk/dator på vilken all programvara ligger". Med programvara menas även pluggar och mjukvaruinstrument. För tre år sedan var detta rådet från ALLA, UTAN ETT ENDA UNDANTAG. Likadant var det med rådet att köra Firewire istället för USB. Sen dess har det ju hänt en del. Både USB 2 och en snabbare Firewire-lösning har kommit och, om jag förstår diskussionerna här på forumet rätt, så är USB 2 ett väl fungerande alternativ. Sök dock lite på USB och Firewire här på forumet. Det har skrivits en hel del bra grejer om det som säkert leder Dig rätt i tankarna kring vad Du bör införskaffa. Jag kan också tänka mig att Du kommer att få fler förslag då det händer saker mer eller mindre dagligen på det här området. Håll utkik på forumet!
Tobbe Postat 8 mars 2005 Postat 8 mars 2005 FW diskar gör desutom bättre resultat i alla tester jag har sett.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.