Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!, jag har hört att man kan installera så kallade soundfonts på datorn. För det första undrar jag hur? (Jag har ett Creative Audigy Player-ljudkort) Jag har försökt läsa mig till detta men efter ett hundratals försök att hitta det s.k. SoundFont Bank-programmet har jag gett upp.

För det andra, när man väl har installerat en soundfont, ändras det vanliga "midi-fils-ljudet" då till själva soundfont-ljudet, eller hur funkar detta?

Skulle uppskatta om någon hade lust att hjälpa till!

Tackar på förhand gör:

/Mattias

Har löst problemet nu, installations-cdn är lite halvt paj har jag märkt efter att ha installerat programvaran ett 10-talgånger, ibland fanns Sondfont i AudioHQ men då funkade det inte, och ibland fanns det inte alls. Men nu både finns det och funkar det så jag tackar så mycket för Er hjälp! 😮

Hälsn.

Mattias

Redigerat av lindberg1111
Annons
Postat

För det första: Vad har du för program? Soundfonts behöver läsas i ett värdprogram typ Reason, FL Studio, Cubase (Det sista behöver en sampler installerad).

Sen är jag inte riktigt säker på vad du menar me Midi-Fils. Soundfonts spelas up som vilken sampling som helst egentligen.

Postat

Nä, jag tror killen har en poäng.

Jag minns att jag när jag hade ett audigy ( förlåt mig ) hade ett program som skulle hantera soundfonts hit och dit. Kan t o m rört sig om något DSP-tjoxan men om jag ska vara ärlig så vet jag inte. Men jag tror iallafall att man kunde ställa in datorn att köra midifiler ( t ex från Winamp ) genom dessa soundfonts.

Hur som helst kanske det redan är uppenbart att jag aldrig lyckades få någon pli på det hela.

Vill du använda soundfonts för att kreativt göra musik bör du som L.C påpekar ha ett värdprogram att köra dem genom.

Postat
För det första: Vad har du för program? Soundfonts behöver läsas i ett värdprogram typ Reason, FL Studio, Cubase (Det sista behöver en sampler installerad).

Sen är jag inte riktigt säker på vad du menar me Midi-Fils. Soundfonts spelas up som vilken sampling som helst egentligen.

Tack för era svar, med "midi-fils-ljud" menade jag, kommer de midilåtar jag har på datorn att låta annorlunda när jag har fixat en soundfont?

Jag har AudioHQ, som följde med mitt ljudkort. Följande står i anvisningen:

control applet

"A small program that allows you to view and change a group of related properties of one or more audio devices. These are some of the control applets that may be found in AudioHQ..........SoundFont ----> Load SoundFont banks, and configure instruments and the cache."

En bild av hur programmet ska se ut!

http://www.pianosounds.com/sbpanel2.gif

Det känns som att man på något sätt måste installera soundfonten i windows så det alltid, i alla program där man hanterar midi, blir ett annat ljud än det gamla vanliga, om det nu går?

Hälsn.

Mattias

Postat

Ja det stämmer. Creative har kört med stöd för soundfonts sedan SB16. I början satt det till och med minneskretsar på ljudkortet för att lagra soundfonts. Men det är lite omständigt att använda kortets stöd för soundfonts om man ändå tänker jobba i ett dedikerat sequenserprogram.

Om du vill använda soundfonts mot t ex Cubase (eller annan VST-host) kan du istället ladda hem RGC:audios soundfontplayer sfz här. Den är gratis och låter bra. Kan vara en god idé att läsa igenom FAQ'en också.

Postat
Det känns som att man på något sätt måste installera soundfonten i windows så det alltid, i alla program där man hanterar midi, blir ett annat ljud än det gamla vanliga, om det nu går?

Du måste inte, men om du vill så kan du göra det där. Själv har jag inte prövat det, tycker det känns smidigare att använda samplingarna i en (annan) mjukvarusampler.

Postat

FÖr hundra år sedan så hade jag ett Emu APS ljudkort. I den kunde man ladda i sounfonts till ljudkortets egna minne....Max 32 mb var det. Precis vad du kan göra i ditt Creative Audigy oxå som sagt. Men jag antar att det ryms mer än 32 mb. Smidigt på det sättet att det belastar inte datorn speciellt mycket. Däremot om du använder mjukvaru samplers så belastar det datorn. Men har man en kraftfull dator så spelar det mindre roll.

Såja. Nu har jag svamlat färdigt...

😉😮

Postat
FÖr hundra år sedan så hade jag ett Emu APS ljudkort. I den kunde man ladda i sounfonts till ljudkortets egna minne....Max 32 mb var det.

Visste inte att APS hade eget RAM. SB Live! hade det inte, och Audigy har de inte heller. Antagligen av den enkla anledningen att minne relativt sett har blivit mycket billigare. Men om man kör soundfonts via sitt Audigy så avlastar man åtminstone processorn.

Postat
Ja det stämmer. Creative har kört med stöd för soundfonts sedan SB16. I början satt det till och med minneskretsar på ljudkortet för att lagra soundfonts. Men det är lite omständigt att använda kortets stöd för soundfonts om man ändå tänker jobba i ett dedikerat sequenserprogram.

Om du vill använda soundfonts mot t ex Cubase (eller annan VST-host) kan du istället ladda hem RGC:audios soundfontplayer sfz här. Den är gratis och låter bra. Kan vara en god idé att läsa igenom FAQ'en också.

Tja, okej, jag har laddat ner programmet och .sf2 filen är inläst! Ok, vad gör jag nu?, Jag är ute efter att spela upp midi-låtar med bättre ljud. Vad är det tänkt att man ska göra efter det jag har gjort nu?

Postat
Jag är ute efter att spela upp midi-låtar med bättre ljud. Vad är det tänkt att man ska göra efter det jag har gjort nu?

I så fall har jag lett in dig på helt fel spår, jag antog att du ville göra mer än att bara spela upp musik.

Å andra sidan, det här är ett forum för musikinspelning. Är du intresserad av inspelning också eller bara uppspelning?

Postat

Jag har för mig att det var så här. Om du "load'ar" Soundfontprogget i Audio HQ med en av standardbankerna (heter xGMGSMTnå't där x är 2, 4 eller 8 och högre siffra bättre ljud) så tror jag du ska kunna lyssna på midifiler med soundfonter. Du får också gå in i kontrollpanelen/ljud- och ljudenheter/ljudenheter/uppspelning av midi och välja SB audigy SW synth. Se'n är det bara att dubbelklicka på en midifil och njuta av de rika tonerna 😲

Postat
Jag är ute efter att spela upp midi-låtar med bättre ljud. Vad är det tänkt att man ska göra efter det jag har gjort nu?

I så fall har jag lett in dig på helt fel spår, jag antog att du ville göra mer än att bara spela upp musik.

Å andra sidan, det här är ett forum för musikinspelning. Är du intresserad av inspelning också eller bara uppspelning?

Både och, men nu främst uppspelning! Jag vill att allt midirelaterat ljud ska låta annorlunda genom min suondfont som jag laddat ned.

Så du har nog inte lett mig in på fel spår!

😄

/Mattias

Postat
Jag har för mig att det var så här. Om du "load'ar" Soundfontprogget i Audio HQ med en av standardbankerna (heter xGMGSMTnå't där x är 2, 4 eller 8 och högre siffra bättre ljud) så tror jag du ska kunna lyssna på midifiler med soundfonter. Du får också gå in i kontrollpanelen/ljud- och ljudenheter/ljudenheter/uppspelning av midi och välja SB audigy SW synth. Se'n är det bara att dubbelklicka på en midifil och njuta av de rika tonerna 😄

Okej, men problemet är att det inte finns något soundfontprogram i AudioHQ, däremot finns det ett program som heter keyboard. Vet inte hur man skulle kunna använda det, fins så lite funktioner i det.

Postat

Aj fan...jag trodde bilden du länkade till var din, men det fattar jag ju nu att det inte var. Jag fick med det i min installation till Audigy Platinum EX. Har du kollat genom installations-cd'n ordentligt? Har du inte någon SB audigy SW synth i kontrollpanelen heller? Har du det så testa att välja den och hör om det låter bättre.

precisionsound (oregistrerad)
Postat

Ett tips om du inte har allt för seg dator och "måste" köra SoundFonts via kortet:

RGC Audio har en gratis player som klarar att spela SoundFonts och de egna formatet Sfz. Mycket resurssnålt program.

Då kan du behålla GM banken (MIDI ljudet...) till ditt ljudkort och lägga upp egna ljud i "Sfz" i stället, de är så den heter.

Länk: http://www.rgcaudio.com/sfz.htm

Mvh

Lars

Postat (redigerat)
Ett tips om du inte har allt för seg dator och "måste" köra SoundFonts via kortet:

RGC Audio har en gratis player som klarar att spela SoundFonts och de egna formatet Sfz. Mycket resurssnålt program.

Då kan du behålla GM banken (MIDI ljudet...) till ditt ljudkort och lägga upp egna ljud i "Sfz" i stället, de är så den heter.

Länk: http://www.rgcaudio.com/sfz.htm

Mvh

Lars

Hej igen! Ytterligare en fråga för att klargöra att jag inte har missförstått vad *.sf2- filer innebär.

Kan någon förklara för mig exakt vad man kan göra med sådanna filer och vad de är till för? :rolleyes:

Lars, du sa att sfz kan spela SoundFonts, jag förstog inte vad du menade?

Hälsningar:

/Mattias

Redigerat av lindberg1111
precisionsound (oregistrerad)
Postat

Soundfonts är ett samplingsformat i den bemärkelsen att, enkelt beskrivet, går att spara en eller en massa .wav filer i en fil och sen spela på dessa via en virtuell eller fysisk sampler. På samma sätt som HALion har ett format för att strukturera upp en sampling .wav filer och göra dom tillgängliga via en sampler.

SoundFont påminner mycket om gigasampler formatet för de är s.k monolitiskt, samlar ihop alla wave filer i en enda fil, till skillnad från HALion som har en fil med strukturen för hur filerna ska placeras och alla wav filer löst med sökväg till dom i "strukturfilen" (.fxp) fler strukturfiler samlade: .fxb där "b" står för "bank" och "p" för program i extention beteckningen.

Soundblaster och audigy har stöd för SoundFonts. de flesta virtuella samlers kan konvertera SoundFonts till sitt eget format. Sfz kan läsa SoundFonts direkt utan synbar konvertering och är gratis 😉

De finns massor av gratis soundfonts att ladda hem och spela på via sampler. Gör de så får du en inblick i vad de är 🙂

Spelbara ljud helt enkelt. Vi (Precisionsound) har ett gratis leksakspiano samplat och mappat för SoundFont. De är ett exempel på många .wav filer som mappats upp för att spelas på klaviaturet både på "höjden" och "bredden".

Mvh

Lars

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.