strumpan_metal Postat 25 februari 2005 Dela Postat 25 februari 2005 Hej! Har jag funderat på om det kan vara värt att icka upp en 4x12:a med två st SM57. Som det är nu så kör vi med en och spelar in i mono. Händer det att man får fasfel och annat jox om man skulle välja att spela in på det här sättet? Vad ska man ta hänsyn till när man använder två mikrofoner och på vilket sätt ska de spelas in?? Som ett stereospår eller kombinera ihop signalerna från de båda mikrofonerna till ett monospår?? Tacksam för hjälp i det här ämnet! Mvh /Peter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 25 februari 2005 Dela Postat 25 februari 2005 Om det är en gammal 4x12 så låter ju konerna olika, det kan ju vara posetivt men oftast inte. Jag är ingen expert på detta område, men jag rådar dig till att bara använda en kon och sedan dubba som vanligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 25 februari 2005 Dela Postat 25 februari 2005 Hej, Strumpanmetal! Det finns en uppsjö trådar under "Inspelning" som behandlar det här. Läs dem. Prova också att micka samma element med två sm57. Prova t ex en rakt in och en vinklad ca 45 grader. Men läs först de andra trådarna och börja sen prova det som Du tycker låter intressantast. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bo Hansén Postat 26 februari 2005 Dela Postat 26 februari 2005 (redigerat) Peter, Alla möjliga och omöjliga sätt att micka upp en stärkare är ok, om man uppnår ett bra sound, det finns alltså inga regler. Men som gammal inspelningstekniker sedan 1960 talet så har jag hunnit testat det mesta, och kommit fram till att två mickar inte är bättre än en, (i mono och placerade på samma ställe) du får givetvis ett annat sound om du jämför mickningen med två alternativt en mikrofon eftersom du får fas strul mellan mickarna, så varje cm som dom flyttas så ändar soundet sig på olika vis. Du kan uppnå ett mer kontrollerat och bättre sound (framför allt som du kan återkomma till vid ett annat tillfälle) om du med en mick hittar en bra placering och använder din equalizer på ett förnuftigt sätt. Några uppmicknings tips: En neutral uppmickning av en combo förstärkare eller högtalarlåda får du om du ställer den den en bit upp från golvet, exempelvis på en stol, och micka den endast i en av högtalarna. Om du önskar mer botten/bas så ställ förstärkaren eller lådan på golvet, och micka i en av dom understa högtalarna närmast golvet. Ok, nu kan det låta som jag motsäger mig själv, men två mickar kan med fördel användas på följande sätt: micka upp högtalaren på ovanstående vis (nära högtalaren) exempelvis med en SM-57:a och använd också en kondensatormikrofon på 1-2 meters avstånd från högtalaren, spela in mickarna på separata spår så du kan blanda dom i efterhand. Ett annat trix är att tappa gitarren via en DI-box och samtidigt micka upp nära alternativt långt ifrån högtalaren, och även här spela in på separata spår för att kunna avgöra rätt blandning i efterhand. OBS! kolla alltid om det blir bättre eller sämre mad att fasvända den ena micken eller DI-boxen. --Bosse Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se Redigerat 26 februari 2005 av Bo Hansén Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.