Jonte Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 (redigerat) Tjenare! Den här tråden kanske ligger fel, men den har i alla fall viss anknytning till inspelning så here goes... Vi ska köpa in två mikrofoner, en för uppmickning av gitarr och en för uppmickning av bas. Det viktigaste för oss är att det fungerar i live sammanhang, men blir det bra ljud även för inspelning så är det ett stort plus eftersom vi spelar in med hjälp av PC + Cubase i replokalen. Gitarrförstärkaren är en Marshall 4*12, bas förstärkaren har jag inte koll på här på jobbet 🙂 Sist mickade vi upp med två hyrda SM57:or och det fungerade bra, men tänkte att ni som kan sånt här kanske kan komma med tips? Är det SM57:a som gäller, eller finns det andra alternativ som troligtvis låter bättre och fungerar bra live? Vi kör oftast väldigt rak rock musik. Men det händer även att vi kör lite hårdare då vi kör två band, ett supporter/cover band och ett hårdrocksband med samma medlemmar 🙂 Vad gäller inspelning så linear vi idag oftast både bas och gitarr via en Focusrite Trakmaster och det fungerar ganska bra, men jag har fått för mig att det är lättare att få till lite tyngd i gitarren om man mickar istället? <EDIT> Prisläget bör vara någonstans mellan 2000 - 3000 kr. Eller Max 5000 kr inklusive två stativ. </EDIT> Redigerat 24 februari 2005 av Jonte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eastbayfog Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Tjenare! Den här tråden kanske ligger fel, men den har i alla fall viss anknytning till inspelning så here goes... Vi ska köpa in två mikrofoner, en för uppmickning av gitarr och en för uppmickning av bas. Det viktigaste för oss är att det fungerar i live sammanhang, men blir det bra ljud även för inspelning så är det ett stort plus eftersom vi spelar in med hjälp av PC + Cubase i replokalen. Gitarrförstärkaren är en Marshall 4*12, bas förstärkaren har jag inte koll på här på jobbet 🙂 Sist mickade vi upp med två hyrda SM57:or och det fungerade bra, men tänkte att ni som kan sånt här kanske kan komma med tips? Är det SM57:a som gäller, eller finns det andra alternativ som troligtvis låter bättre och fungerar bra live? Vi kör oftast väldigt rak rock musik. Men det händer även att vi kör lite hårdare då vi kör två band, ett supporter/cover band och ett hårdrocksband med samma medlemmar 🙂 Vad gäller inspelning så linear vi idag oftast både bas och gitarr via en Focusrite Trakmaster och det fungerar ganska bra, men jag har fått för mig att det är lättare att få till lite tyngd i gitarren om man mickar istället? <EDIT> Prisläget bör vara någonstans mellan 2000 - 3000 kr. Eller Max 5000 kr inklusive två stativ. </EDIT> 57:an är alltid en säker klassiker både live och i studion. Prova en stormembrans kodensor också, eller min favvo är B.L.U.E Baby Bottle. Placeringen av micken gör mkt faktiskt och även avståndet från högtalaren. Jag håller med att inspelning med mic är det bästa alternativet. För mer variation och alternativ, varför inte micka både med sm57 och kondensor och även ta ut en clean signal via en DI? då har du mkt att leka med Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonte Postat 24 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2005 Får tacka för tipset! Då blir det nog Shure SM57:or, två stycken. Dom ligger ju rätt i prisklass också. Vad gäller inspelning så har jag tillgång till en TSM MT87 och en MXL 992 så jag ska testa och blanda ihop tre signaler (Lineat, SM57:a och någon av ovanstående, har 6 ingångar, så blandningen blir i datorn) =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Skaj ag spela en mig själv då jag känner till exakt hur jag vill ha ljudet så är inte SM57:an något. Men ska du spela in någon annan då då inte kan hans ljud utantill så funkar den bra. För mycket höjningar i dess frekvensomfång tycker jag, så jag använder en del EQ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Då blir det nog Shure SM57:or, två stycken. Dom ligger ju rätt i prisklass också. Ja, det är sällan fel med en SM57. Men det finns många dynamiska mickar som också funkar bra på bas/gitarrförstärkare. T ex Beyer M201, som ligger i ungefär samma prisklass som SM57. Och precis som SM57 funkar den också bra för virvel och rockblås. Prisexempel €159 hos Musik Service. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ragge Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Är en dynamisk mick bättre att micka upp en förstärkare med? och isåfall varför? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Är en dynamisk mick bättre att micka upp en förstärkare med? och isåfall varför? Oftast klarar dynamiska mikrofoner högre ljudtryck "SPL" än kondensatormikrofoner. Men nu finns det väldigt många kondensatormikrofoner som klarar högre SPL också t.ex. 135dB+ i SPL. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
denton (oregistrerad) Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Är det SM57:a som gäller, eller finns det andra alternativ som troligtvis låter bättre och fungerar bra live? När man spelar live så fungerar det ju bra att bara lajna basen och micka upp gitarren och när man spelar in så kan man ju både lajna och micka upp basen för att sedan bland signalen i mixen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 24 februari 2005 Dela Postat 24 februari 2005 Är en dynamisk mick bättre att micka upp en förstärkare med? och isåfall varför? Oftast klarar dynamiska mikrofoner högre ljudtryck "SPL" än kondensatormikrofoner. Men nu finns det väldigt många kondensatormikrofoner som klarar högre SPL också t.ex. 135dB+ i SPL. Membranet hos en dynamisk mick är mer trögt än hos en konding, vilket gör ett visst sound. Generellt sett, har kondensatormikrofoner en tydligare återgivning i diskanten och högre mellanregister, vilket inte behöver vara positivt när det gäller bas/gitarr. eftersom ett högtalarkabinett inte ger ifrån sig särskilt mycket högfrekvent ljud. Eventuella bi-ljud kan bli desto tydligare om man kör med en kondensatormick. Det är nog många som vant sig vid att ett uppmickat kabinett ska låta på ett viss sätt, en SM57 framför/snett framför en av högtalarelementen. Men det finns inga regler, pröva dig fram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.